Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota Auris 1.6 Valvematic
HomeCar Racer 45 Spirit

HomeCar
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota Auris 1.6 Valvematic zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de HomeCar is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
201
78

Hellingen
Risico's bij slingeren
206
152

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de HomeCar van 1180 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota Auris 1.6 Valvematic. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Toyota maar 65 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de HomeCar een gewichtsverhouding van 82%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 79%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

79%
1180 kg 1490 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota Auris 1.6 Valvematic
HomeCar Racer 45 Spirit

HomeCar

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3100 á 3600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 120 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 97 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De HomeCar kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 65 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een HomeCar zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota Auris 1.6 Valvematic

Periode
2013 - 2015
Vermogen
132 pk (97 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
160 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

HomeCar Racer 45 Spirit

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en HomeCar en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Cees Schouten heeft het volgende over de Toyota Auris 1.6 Valvematic geschereven:

"De Toyota Auris TS 1.6 Dynamic op pad met de caravan, een Eriba 390 met een eigen gewicht van 1200 kg. Volgens het kentekenbewijs mag de Auris 1300 kg trekken. De auto is nog extra beladen met 2 elektrische vouwfietsen in de auto, 2 opklapstoelen en 2 tafels.

De auto kan vlot overweg met de caravan, als je 90km rijdt op de teller dan maakt de motor in de 4e versnelling 3000 toeren. De auto is dan erg stil, ik heb metingen verricht en kwam tot 64 Db.
Bij hellingen op de snelwegen in het buitenland moet je regelmatig terug schakelen naar de 3e versnelling. Het verschil bij 90km op de teller is precies 1000 toeren ten opzichte van de 4e versnelling, namelijk 4000 toeren.
De geluidsproductie blijft ook hier binnen de perken, gemeten is 67 Db. De motor zit dan dicht bij zijn maximale koppel van 160 Nm en is dan erg sterk, je trekt gemakkelijk door tot over de 100km per uur en kan zo eenvoudig vrachtwagens inhalen. Op redelijk vlakke stukken is de 5e versnelling goed bruikbaar, bij 90km op de teller maakt de motor dan 2500 toeren.

Het was wel even wennen na de Corolla Verso 1.8 die ik hiervoor reed, in eerste instantie mis je een versnelling omdat het gat tussen de 3 en 4 van de Auris nogal groot is. In de praktijk valt het erg mee en blijkt het een juist voordeel te zijn. Met de Verso kwam ik met het verbruik tot 10,5 liter per 100 km. Bij de Auris zit ik gemiddeld op 9 liter per 100 km. Ik heb zelfs over een afstand van 250 km een verbruik weten te noteren van 7,8 liter per 100 km.

De auto met caravan vormen bij goede belading een stabiele en vooral stille combinatie. Ik heb de druk op de trekhaakkogel 70 kg gehouden, 65 kg is toegestaan maar iets meer rijdt wel prettiger.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota Auris.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker