Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Landrover

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

273
172
319
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1540 kg bij een asdruk van 1455 kg, niet te zwaar voor de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Landrover en de Caravan een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1540 kg 2105 kg

Belading in:

Landrover

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 85 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Landrover en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Landrover een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.

Periode
2012 - 2014
Vermogen
140 kW (190 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Prinsen heeft het volgende over de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut. geschereven:

"Wij hebben sinds 2 jaar nu een Freelander SD4=190pk.420nm
Type HSE. met vaste trekhaak.
Standaard wordt deze auto geleverd met 17 of 18 inch velgen,Wij hebben de auto besteld met 19/20 inch velgen,een bredere band met een betere wegligging vooral met de caravan er achter.
Solo,ligt de auto ook beter op de weg,maar, het verbruik is ook wel wat meer.Zomers rijden we op de 19 inch ban den,met een gemiddelde van 1 op 11 km. en swinters rijden we op winterbanden met 17 inch velgen,en rijden dan ook wel wat zuiniger.maar vinden bij het trekken van de caravan, de stabiliteit iets minder.Maar de motor heeft zo;n enorm vermogen,met constante vierwielaandrijving,dat je de caravan bijna niet voelt.Zelf rijden wij max 110km. maar doorgaans zo 95 a100..Auto trekt zowel in de bergen retchenpass. als autobaan super goed.Er hangt een grote caravan achter, van leeg 1350kg met als extra een mover.totaal leeg,incl accu 1460kg.caravan heeft as van max 1800 kg.merk Tabbert type Puccini.lengte inck dissel 7.50mtr.rnkelassig.
Met de caravan er achter,is het verbruik heel bepalen, rijd ik in nederland op de autobaan met 90km max, haal je met gemak 1 op 9.5. maar in duitsland vlakke weg, bij 100/110,1 op 8.
Bij heuvelachtig terrein, achter koln,richting frankfurt.1 op 7,a7.5.
Dus hier moet je echt oppassen met je voet en gas.maar echt,de motor is ongeloofelijk zoveel kracht.vooral in de sport stand van de automaat.maar oppassen met verbruik..
Onze vorige auto was een mitsubishi pajero 3.5 liter met 170 pk. is niet te vergelijken,freelander is veel soepeler,veel krachtiger.maar ook wel een stuk lichter,en daar moet je wel rekening mee houden de pajero woog leeg 2350kg. en de freelander,met bepakking max 2000kg."

Lees meer gebruikerservaringen met de Landrover Freelander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker