Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT]
Caravan van 750 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Toyota niet zwaarder zou moeten zijn dan 750 kg ook al mag de auto wettelijk 800 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 750 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT] zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
156
63

Hellingen
Risico's bij slingeren
146
254

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 750 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Caravan een gewichtsverhouding van 51%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 54%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

54%
750 kg 1385 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT]
Caravan van 750 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3300 á 4000 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 99 km/u á 110 km/u. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 26.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 85 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 12%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT]

Periode
2011 - 2017
Vermogen
99 pk (73 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
125 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rijpma heeft het volgende over de Toyota Verso-S 1.33 VVTi aut. [CVT] geschereven:

"Nadat Bert met Kerst 2014 zo vriendelijk was om de gegevens van de Toyota Verso-S op de site te vermelden heb ik beloofd een review te schrijven in dit geval met een Rapido 31 T . Deze caravan is een voorloper van de huidige Trigano's uit dezelfde fabriek. Gewicht 680 kg opbouwlengte 3,83 m breedte 1.77 m kogeldruk max 75 kg.
Kan deze 1.3 motor een kleine caravan trekken was mijn vraag. Antwoord: Ja inderdaad, na 7mnd inrijden en een vacantie in de franse heuvels van de Morvan. Zonder caravan draait de motor bij 80 km/u 1500 t/m en bij 100 km/u 2100 t/m. Het praktijkverbruik is gemiddeld 1 op 16,5 (zomer 1 op 16,9) Met de caravan kwam ik op 1 op 13,5. De CVT is een wonder: bij alle snelheden comfortabel accelereren, waarbij de sportstand is ingeschakeld. Dit betekent 1000 toeren meer dan in de normale eco modus. Praktijktest met schakelen met de stuurpeddels en/of pookje kan ook, maar was niet nodig. Bij steile hellingen zou ik dit bij de afdalingen wel gebruiken. Dit heb ik getest in de limburgse 12% hellingen. Flink doortrekken tot 5000 toeren is geen probleem en de motor is er alleen maar zuiniger door geworden na een aanvankelijk verbruik bij de eerste 1000km van 1 op 13,5 km. De combinatie ligt vast op de weg. Alleen heftige zijwind is goed voelbaar. Inhalen bij 90 km/u met de maximale trekkracht op 4500 t/m op de snelweg is goed te doen, maar op binnenwegen vermijd ik dit vanwege de onoverzichtelijkheid. Hoewel de max kogeldruk 75 kg is bij deze caravan, houd ik deze op de toegestane 50 kg voor de auto. Dat vraagt een zorgvuldige belading, want je kunt eigenlijk weinig gewicht aan de caravan toevoegen door de lange dissel: alleen de koelkastinhoud, de gasfles, beddengoed en de kabels in het midden op de as maakt 730 kg. De watertank maak ik altijd leeg tijdens de rit. Alle bagage gaat in de Verso-S met zijn ENORME ruimte. Het reservewiel dat in de disselkast hoort, heb ik in de lege plek van de reservewiel-loze Verso S kunnen plaatsen. De caravanbanden 155 R13 zijn moeilijk verkrijgbaar en zijn vervangen door een iets hogere C band met een draagvermogen van 600 kg. Hierdoor komt de caravan horizontaal te hangen. Na 10 jaar ervaring hiermee een prima combinatie, mits de spanning rond 3,5 bar is. Goed hanteerbaar, want waar de auto door past volgt de caravan met dezelfde breedte. Recht achteruit of bochtje achteruit is prima te doen. Met de achteruitcamera kan je vrij dicht bij de kogel komen en het geheel is met de hand door 1 persoon goed te hanteren. De achterklep kan openen terwijl aangekoppeld, door het privacy glas is de bagage zeer moeilijk te zien, maar makkelijk uit de auto te tillen door het handige scharniermechanisme van de achterbank. De Verso - S stuurt heel licht via het kleine sportstuur en loslaten van de rem is voldoende om hem met caravan en al in beweging te zetten, zelfs op een camping helling. Na mijn ervaring met de grote Verso van 400 kg zwaarder (2,2 diesel) was ik prettig verrast door deze Verso-S. Van warmgelopen remmen is nooit sprake geweest. (bij controles) en het gevaar van een oververhitte CVT koppelomvormer heeft niet opgetreden. Bij de aankoop heb ik het advies van Bert om een extra koeling toe te voegen besproken met diverse chef-monteurs bij Toyota garages. Niet nodig en onmogelijk doordat de CVT bij koude wordt opgewarmd en bij oververhitting gekoeld. Valt onder Toyota garantie en is op de 800kg trekgewicht berekend. Na 14000 km en 2300 caravan km heb ik hier het volste vertrouwen in. Mijn vorige Toyota verso reed ik tot 265000 km. Na het vervangen van de metalen torsie-as en schokbrekers bij de 21 jarige Rapido is deze weer klaar voor de volgende 20 jaar. Caravannen kan ook met een kleine auto!
Bedankt Bert.
aanvulling:
Peak District 2016 Verenigd Koninkrijk
Mijn aanvullende review is verdwenen op de website, hierbij dus opnieuw een verkorte versie.
De heuvels van het Peak District. Leek Buxton road, waar de camping lag aan de voet van een 15% en 17% heuvel bleek toch haalbaar te zijn. De helling was 900mtr en zonder vertragend verkeer, anders was dit toch een probleempje geweest! Overal hier en in het Lake District, 14% en 16 % hellingen op doorgaande binnenwegen. De Verso-S heeft het dapper gehaald maar wat werd dat motortje heet. Vooral lange hellingen van 12 % bleken nog juist haalbaar. (with the pedal on the metal) Als je in het Verenigd Koninkrijk caravan wilt rijden, reis je altijd in de heuvels, op smalle, bochtige wegen en heb je toch meer nodig dan die 137 NM . Voor snelwegen is dat voldoende. Vandaar de Toyota toch maar ingeruild voor de Suzuki 1.6 Exclusive. Zelfde gewicht maar 157 NM.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota Verso.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker