Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V40 D2 [Business]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V40 D2 [Business] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

179
162
195
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1220 kg bij een asdruk van 1150 kg, niet te zwaar voor de Volvo V40 D2 [Business]. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1220 kg 1592 kg

Belading in:

Volvo

Volvo V40 D2 [Business]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 1700 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V40 D2 [Business]

Periode
2015 - 2020
Vermogen
88 kW (120 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

J K heeft het volgende over de Volvo V40 D2 [Business] geschereven:

"In augustus op vakantie geweest met een Dethleffs Beduin 540V uit 2005. Het gewicht van de caravan mag 1500kg zijn (is ook het trekgewicht van de auto) en ik durf eigenlijk niet te zeggen of we er overheen zaten (o.a volle watertank (40kg), mover (50kg) en 2 kinderfietsen (op de dissel)), maar ik denk dat het gewicht echt wel rond de 1500kg gelegen heeft.

Rijden met de caravan was op zich prima te doen (snelweg, Franse binnenwegen). Op een lege, rechte snelweg hebben we vrijwel de hele nacht met de caravan 110 km/h gereden (zonder slingeren, stabiel) en wanneer het drukker was hebben we 95 km/h gereden.

De caravan heeft wel als nadeel dat hij door zijn lengte op 1 as nogal windgevoelig is voor (snel) passerende bestelbusjes of grote personenauto's. Dat probleem zie je bij alle caravans terug (ook als je er achter rijdt), alleen hoe langer de caravan hoe groter de slinger lijkt te zijn die je er door krijgt. Ongeacht de snelheid, blijft dit probleem uiteraard. Als je iets harder rijdt, moet je er meer bedachtzaam op zijn (of anticiperen met iets meer ruimte laten tussen de rijbanen).

Bergop (6%/7%) op de snelweg was ook prima te doen, wel moet er op tijd teruggeschakeld worden (in zijn 3 was soms echt nodig als de gang er in gehouden moest worden (met bijvoorbeeld 90+ boven komen)). De 6e versnelling is inderdaad onbruikbaar, maar vrijwel de hele weg in zijn 5 gereden (95 km/u kan in 4 of 5, iets harder gaat beter in 5).

Vorig jaar had ik een D4 Business en die had aanmerkelijk minder moeite met de caravan, al was dat voornamelijk merkbaar bij bergop (eenvoudiger en gewoon mogelijk in 4 of 5). De 6e versnelling was daar wel prima bruikbaar. Op kruissnelheid is er geen echt verschil merkbaar, ook optrekken is gewoon prima te doen (al moet je wat langer in een versnelling doortrekken als je wat vlotter mee wilt stromen).

Gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:10, waar het normaal rond de 1:17,5 ligt."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V40.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker