Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4
Fendt Bianco 465 SFB

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4 zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Fendt met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
239
210

Hellingen
Risico's bij slingeren
271
135

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1400 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Skoda en de Fendt een gewichtsverhouding van 86%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 83%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

83%
1400 kg 1696 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4
Fendt Bianco 465 SFB

Fendt

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 123 km/u á 131 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 108 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Denk aan slingeren

De Fendt kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4

Periode
2015 - 2018
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
250 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Bianco 465 SFB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan Derksen heeft het volgende over de Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4 geschereven:

"Skoda Yeti 1.4TSI 4x4 Style met Fendt Bianco 465 SFB.
Als caravantrekker een voltreffer: zeer stabiel, prima trekkracht in alle (6) versnellingen. Verbruik solo 1:15,6, met caravan 1:9,3 , handmatig gemeten, niet via het systeem. Kogeldruk 80 kg, caravanbelading ongeveer 1450 kg, 2 personen met samen ongeveer 150 kg belading. Doel reis: Zweden, 2800 km. Gebruikte caravanspiegels: Emuk Tiguan, vanwege de perfecte pasvorm, trillingsvrijheid en simpele (de)montage.
Een kruissnelheid van 90 km/u is prima te doen, bij inhaalmanoeuvres 105 km/u, zonder neiging tot \\\"kwispelen\\\". De kogeldruk voor de 4WD is 85 kg i.p.v. 80 kg voor de voorwiel aangedreven versie, ook de tankinhoud is anders: 60 liter i.p.v. 55 liter.
Onze vorige auto was een Hyundai IX35 2.0 LPG. In vergelijking met deze auto valt de vergelijking in (vrijwel) elk opzicht in het voordeel uit van deze Skoda Yeti, die was stabieler, sneller en liep voordeliger.

Een kleine aanvulling, deze keer onder Nederlandse omstandigheden, met een Hobby de Luxe 390 met verzwaarde as, beladen tot ongeveer 1300 kg. Kogeldruk 75-80 kg.
Vanuit Twente via Zwolle, daarna via Heerenveen over de Afsluitdijk naar de kop van Noord Holland, ongeveer 190 km. Onderweg windkracht 4-5 vanuit het westen, op de Afsluitdijk windkracht 5 pal tegen. Het eerste deel verbruik 1:7,7. Op de Afsluitdijk 1:6,8. Een kruissnelheid van rond de 90 km in de 6e versnelling was goed mogelijk. Op de terugweg was de Yeti aanzienlijk minder dorstig, gemiddeld verbruik over de heen-en terugweg was 1:9,4.
Begin 2017 staat een wintersportreis met Yeti & Fendt naar Oostenrijk op de rol, we zullen proberen hiervan een gebruikers-update weer te geven.
Inmiddels zit de wintersportvakantie er (helaas) op. De Yeti heeft ons opnieuw in positieve zin versteld doen staan: niet alleen is de Yeti opnieuw een zeer stabiele caravantrekker gebleken, hij is ook een perfecte bergbeklimmer. Bij bergopwaarts rijden naar de camping, hadden we niet eens in de gaten dat het zo soepel en vanzelfsprekend ging.
Waar we in de voorgaande keren met andere auto's de hulp van de campingsleepdienst nodig hadden, ging nu alles vanzelf; de sneeuwkettingen zijn alleen gebruikt om het omleggen thuis te oefenen. Ook het verbruik was zeer acceptabel: met caravan 1:7.9 en solo 1:14.1.
De cruise control konden we normaal gebruiken, ook in de zesde versnelling, we probeerden zoveel mogelijk een tempo van 90 tot 100 km aan te houden en dat ging prima, bij inhaalmanoeuvres kon de snelheid probleemloos opgevoerd worden tot 110 km."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Yeti.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker