Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC90 T5
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC90 T5 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

315
173
355
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1590 kg bij een asdruk van 1505 kg, niet te zwaar voor de Volvo XC90 T5. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1590 kg 2198 kg

Belading in:

Volvo

Volvo XC90 T5
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 24%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC90 T5

Periode
2015 - 2019
Vermogen
187 kW (254 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

pieter heeft het volgende over de Volvo XC90 T5 geschereven:

"Mijn ervaringen met mijn eerste XC90 zijn geplaatst op 22-09-2011. Sinds september 2016 berijd ik een nieuwe Volvo XC90 5T met een 4 cilinder 2 liter benzine motor, vermogen 254 pk/187 kW, koppel 350 Nm bij 1500 4800 omw/min, maximaal toegelaten trekgewicht 2400 kg en een maximale kogeldruk van 140 kg. Ook de vering van de auto is anders ontworpen, hij helt nauwelijks over in bochten en ligt strakker op de weg.
Mijn caravan is dezelfde gebleven, een Swift Challenger 565 (2011) met een maximaal toegelaten beladen gewicht van 1650 kg en een maximale kogeldruk van 100 kg.
Deze XC90 (2016) is er ten opzichte van mijn vorige (2005) flink op vooruit gegaan. Meer vermogen, meer koppel, grotere spoorbreedte, langere wielbasis, bredere en harder opgepompte banden, geavanceerdere 8-traps automaat, automatisch inschakelende aanhangwagen software, kortom, het moet wel beter rijden met een grote caravan. En dat doet het ook. De combinatie is zeer stabiel. Veel minder invloeden van zijwind, passerende bussen e.d. Kortom de vorige XC90 was een fijne trekker, maar deze is nog een stukje beter. Verbruik 1:7,73 over een kleine 1500 caravankilometers. Ook daar een verbetering ten opzichte van de vorige XC90.
Leuke details zijn ook de wegklapbare trekhaak met ingebouwd Jeagerstopcontact en geintegreerd oog voor bevestiging van de breekkabel, de mogelijkheid van automatische lampencontrole van de caravan na aankoppelen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC90.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker