Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
189
121

Hellingen
Risico's bij slingeren
188
209

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Kia maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Caravan een gewichtsverhouding van 66%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

66%
1000 kg 1505 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI
Caravan

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 108 km/u á 118 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 22.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 93 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Cee-d SW 1.0T-GDI

Periode
2016 - 2018
Vermogen
120 pk (88 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
171 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Bart heeft het volgende over de Kia Cee-d SW 1.0T-GDI geschereven:

"In deze review ga ik vooral in op de verschillen tussen de 1.6GDI en 1.0 T-GDI. Na eerst drie jaar met de 1.6 GDI te hebben gereden, rijd ik nu twee jaar met de 1.0 T-GDI. Bij aanschaf van mijn huidige KIA Ceed heb ik getwijfeld welke motor ik moest nemen. De 1.0 T-GDI heeft een hoger koppel bij lagere toeren, maar wel een lager trekgewicht van 1200 kg ipv 1400 kg. Mijn garage had een voorkeur voor de 1.6 GDI. Vooral omdat de 1.0 T-GDI bij koude motor minder trekkracht zou hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 1.0 T-GDI. Vooral vanwege het lagere brandstofverbruik en de prettigere rijeigenschappen zonder caravan.

Het eerste wat opviel bij het aanhaken van de caravan was dat bij het facelift model (2016) de achtervering stugger is. De auto hangt veel minder door dan het model uit 2012.

Ik heb nu twee jaar met deze ceed gereden en mijn conclusie is dat de 1.0 T-GDI een betere trekauto is dan de 1.6 GDI. Het max koppel is in de praktijk beschikbaar vanaf ongeveer 1800 toeren. Ik merk niet dat de trekkracht bij koude motor lager is. Bij een 1.6 GDI komt de trekkracht vanaf ongeveer 3500 toeren op een zelfde niveau. Op de snelweg is er dus niet veel verschil tussen beide motoren. Wel heeft de 1.0 T-GDI een iets langere eindoverbrenging. Daardoor rijd je tot ongeveer 95 km/u prettig in de vierde versnelling. De vijfde kan ook, maar levert geen brandstofbesparing op. Boven de 95 km/u gaat het goed in de vijfde versnelling. De 1.6 GDI maakt meer toeren in de vierde versnelling. Je wilt dan eigenlijk opschakelen, maar in vijf is er dan vaak te weinig trekkracht. Gevolg meer toeren en dus meer lawaai.

Het verschil tussen beide motoren komt vooral naar voren in de stad, op binnenwegen en in de bergen. Het hogere koppel bij een lager toerental maakt dat de 1.0 T-GDI meer trekkracht heeft en soepeler rijdt. Mijn caravan is relatief licht met max 1050 kg. De motor heeft echter voldoende over voor het max van 1200 kg. Ook in de bergen. Qua rijeigenschappen zou ik dus zeker kiezen voor een 1.0 T-GDI.

Nadelen zijn er echter ook. De 1.0 T-GDI heeft minder interne weerstand en remt dus minder goed af op de motor. Het brandstofverbruik is ook hoger. Je merkt echt dat zo'n kleine motor is ontworpen op deellast. Bij vollast gaat het verbruik echt heel hard omhoog. Gemiddeld is het verbruik 10-15% hoger.
Daar staat tegenover dat zonder caravan het praktijkverbruik juist 10-15% lager is.

De 1.0 T-GDI heeft verder last van een turbogat. Onder de 1500 toeren is er weinig trekkracht. Bij het wegrijden is dat niet zo'n probleem. Het is vooral vervelend als de auto een lage snelheid heeft in de tweede versnelling. Je kunt dan niet meer versnellen, maar moet eigenlijk terug naar zijn één.

Al met al ben ik heel tevreden met de 1.0 T-GDI en deze caravan. Het is een prettig rijdende combinatie.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Ceed.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker