Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford S-Max 1.5 EcoBoost
Dethleffs c-go up! 525 KR

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford S-Max 1.5 EcoBoost zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Dethleffs met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
223
175

Hellingen
Risico's bij slingeren
238
126

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 1554 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford S-Max 1.5 EcoBoost. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Ford en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 81%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 83%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

83%
1554 kg 1870 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford S-Max 1.5 EcoBoost
Dethleffs c-go up! 525 KR

Dethleffs

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Pas op bij slingeren

De Dethleffs kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Dethleffs zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford S-Max 1.5 EcoBoost

Periode
2015 - 2019
Vermogen
159 pk (117 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
240 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs c-go up! 525 KR

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Wouter B heeft het volgende over de Ford S-Max 1.5 EcoBoost geschereven:

"Na een levertijd van een jaar in mei dit jaar de caravan op kunnen halen. Met Pinksteren een weekend weg geweest in Zeeland en afgelopen zomer drie weken op vakantie geweest in midden Duitsland. Dit is mijn eerste combinatie en gelet op de gewichten heb ik eind 2021 E achter B gehaald.

Medio 2019 deze S-Max (7-zits) gekocht en nog geen moment spijt van gehad. De betreffende caravan biedt aan zeven personen een slaapplaats. Naast mijn vrouw en ik maken vier jongens gebruik van de caravan. Over de caravan zijn weer zeer te spreken. In combinatie met een Fortex Aronde een plaatje!

In voorbereiding op de aanschaf het rapport van caravantrekker gekocht. Nadien ook nog een paar keer via de mail contact gehad met Menno, bedankt daarvoor! Dat heeft geleid tot een aangepast rapport. Met de gewichten die verderop genoemd worden komt de gewichtsverdeling op 74% (en dus niet 85% zoals hierboven vermeld).
Het rapport heeft mij als nieuweling voor wat betreft het rijden met de caravan veel inzicht geboden. Na de vakanties constateer ik dat het rapport o.a. ten aanzien van de schakelmomenten en de kracht van de motor zeer accuraat is. Gelet op het advies de caravan leeg gewogen en met inventaris. Overige belading heb ik bij het beladen gewogen. De caravan is van de zomer maximaal beladen geweest met ca. 1600 kg. Ook de auto gewogen. Het rijklaargewicht van de auto blijkt 100 kg hoger te liggen. Dat is een voordeel voor de combinatie en ik snap nu ook het hogere solo-gebruik. De auto met dakkoffer beladen tot 2.160 kg. Totale combinatie ca. 3.800 kg. Kogeldruk blijft een beetje stoeien was uiteindelijk rond de 95 kg.

Ik ben zeer te spreken over deze combinatie. De motor heeft voldoende kracht om te versnellen. Daarnaast is de stabiliteit van de combinatie goed te noemen. Uiteraard merk je het effect van een vrachtwagen bij inhalen en in Duitsland ook het effect van SUV's en bestelbussen die je links met 130 km/u en hoger inhalen. Maar daar is goed op te anticiperen. Gelet op de gewichten bij de aanschaf van de caravan ook een Tempo 100-keuring aangevraagd. Ik rijd over het algemeen 95 km/u. Inhalen tot 110 km/u is geen probleem. In Nederland is de 6e versnelling over het algemeen wel bruikbaar, bij bruggen, viaducten e.d. rijd ik in de 5e versnelling. In Duitsland op de langere hellingen ook stukken in de 4e versnelling gereden. Op de heenweg was het in Duitsland 40 graden dat was aan de auto niet te merken.

Dan het verbruik. Solo is dat ca. 1 op 12,5 bij gecombineerd gebruik. Met de caravan is dat ca. 1 op 7,5. Met Pinksteren naar Zeeland (totaal 300 km) niet verder gekomen dan 1 op 7. De eerste 250 km naar Duitsland 1 op 8,5 gehaald. Met Pinksteren heeft de motor E10 gedronken en van de zomer Euro 98. Merk bij Euro 98 ook bij solo-gebruik dat de motor dan wel beter loopt en ook in de lagere toerentallen sneller oppakt. Of dat echt zo is of dat ik het denk, echt weten zullen we het nooit...
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford S-Max.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker