Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.0 aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

182
162
182
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1300 kg bij een asdruk van 1225 kg, niet te zwaar voor de Mitsubishi Outlander 2.0 aut.. Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1300 kg 1695 kg

Belading in:

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4200 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 14%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.

Periode
v.a. 2015
Vermogen
110 kW (150 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

J.P. Kelly heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander 2.0 aut. geschereven:

"Deze Outlander is een heerlijk ruime en comfortabel zoevende caravantrekker. De enige Japanse auto waaruit je nog de 1/3 en/of 2/3 achterbank kunt verwijderen (4 bouten) waardoor je bijv. 2 3 mountainbikes rechtopstaand (met gedemont. voorwiel) in de lengterichting kunt vervoeren + heel veel kratjes met (caravan) bagage. Het reservewiel zit nder de bodem.
Bij cruisecontrolsnelheid van 90 (echte Tomtom gemeten) km/u rijdt de combinatie op vlakke weg 1800-2200 tpm.
Idem op heuvelachtige weg 1800-3200 tpm.
Idem op steilere heuvels 1800-4500 tpm. Om hierbij het geloei van toerentallen boven 3400 tpm te vermijden, druk je het cruisecontrolknopje 2 4 x ( 1,6 km/u verlaging) naar beneden waardoor de snelheid naar zo'n 83 km/u zakt bij 2800-3200 tpm.
Dit geeft precies dezelfde indruk alsof je handgeschakeld 1 2 versnellingen terugschakelt, maar dan wel veel sneller en comfortabeler n nog steeds rijdend op cruisecontr.
Nog een andere manier is de cruisecontrol (tijdelijk) te cancellen en dan met je gaspedaal het toerental en snelheid te regelen, met hetzelfde effect.
Alleen bij zelden voorkomende opeenvolgende steile klims/afdalingen kan het soms feller rijden door te schakelen met de stuurflippers (waarbij je de versnell. pook niet eerst in manual hoeft te zetten).
Benzineverbruik bij 90 chte (cruisecontrol) km/u via de Autoroute de Soleil naar Zuid Frankrijk en v.v. = 1 op 8,5 9 km.
Hetzelfde, maar dan binnendoor via provinciale wegen = 1 op 7,5 8,5 km.
Solo is het verbruik bij 90% autosnelweg bij 100 chte km/u 1 op 16,5-16,8 km.
Solo bij stad en provinciale wegen 1 op 14-15 km.
Mijn rijstijl is met fluwelen voet en alles op de cruisecontrol in de Eco-stand (met je gaspedaal rijdt je altijd onzuiniger!)
Met de kogeldruk op 72 kg. rijdt de combinatie zeer stabiel (met Alko AKS 3004 stabilisatiekoppeling) ook bij snelheden van 110 115 km/u als je snel een vrachtwagen wilt inhalen. N.B. een hogere kogeldruk zorgt voor minder druk op de voorwielen waardoor die op een steile, hobbelige en vooral natte grashelling kunnen doorslippen.
Milenco Grand Aero spiegels zijn met een speciale clip goed te bevestigen en uit eigen ervaring tevens met de bevestigingsbanden van Repusel Special Mirror spiegels waar je de Milenco spiegelstangen in kunt steken. Hierbij blijven de autospiegels ook nog draaibaar.
Naast het al genoemde comfort, binnenruimte en gunstige brandstofverbruik heeft deze auto als caravantrekker nog een supertroef in petto in de vorm van de intelligente CVT automaat die je, afgestemd op de acceleratie die je met je gaspedaal vraagt, direct het hierbij gunstigste koppel en toerental levert door de vele overbrengingsmogelijkheden. En dus niet zoals met een conventionele automaat of handbak tijdrovend het toerental moet opvoeren, van versnelling naar versnelling om het gunstigste koppel te bereiken.
En met de hierbij behorende koppelomvormer kom je zo ongeveer in de caravanhemel terecht als je op een supersteile helling van boven de 20% moeiteloos wegrijdt en hierbij met een snelheid van 1 km/u rustig tussen obstakels door manoevreert!
De koppelomvormer vermenigvuldigt bij het wegrijden uit stilstand je standaard koppel met 2 3 keer, alsof je met een lage gearing rijdt!
En hierdoor dus geen rokende banden en verbrande koppelingsplaten zoals bij handschakeling of DSG-automaten.
P.S. De LMC caravan weegt beladen 1427 kg. en in de auto komt totaal 350 kg. belading incl. 2 personen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker