Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.
Caravan van 1470 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Mitsubishi niet zwaarder zou moeten zijn dan 1470 kg ook al mag de auto wettelijk 1600 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1470 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.0 aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
197
124

Hellingen
Risico's bij slingeren
193
119

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1470 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Outlander 2.0 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Caravan een gewichtsverhouding van 91%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 87%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

87%
1470 kg 1695 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.
Caravan van 1470 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 113 km/u á 123 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 24.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 94 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 13%.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander 2.0 aut.

Periode
2015 - 2023
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
195 Nm v.a. 4200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

J.P. Kelly heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander 2.0 aut. geschereven:

"Deze Outlander is een heerlijk ruime en comfortabel zoevende caravantrekker. De enige Japanse auto waaruit je nog de 1/3 en/of 2/3 achterbank kunt verwijderen (4 bouten) waardoor je bijv. 2 á 3 mountainbikes rechtopstaand (met gedemont. voorwiel) in de lengterichting kunt vervoeren + heel veel kratjes met (caravan) bagage. Het reservewiel zit ònder de bodem.
Bij cruisecontrolsnelheid van 90 (echte Tomtom gemeten) km/u rijdt de combinatie op vlakke weg 1800-2200 tpm.
Idem op heuvelachtige weg 1800-3200 tpm.
Idem op steilere heuvels 1800-4500 tpm. Om hierbij het geloei van toerentallen boven 3400 tpm te vermijden, druk je het cruisecontrolknopje 2 á 4 x (á 1,6 km/u verlaging) naar beneden waardoor de snelheid naar zo'n 83 km/u zakt bij 2800-3200 tpm.
Dit geeft precies dezelfde indruk alsof je handgeschakeld 1 à 2 versnellingen terugschakelt, maar dan wel veel sneller en comfortabeler èn nog steeds rijdend op cruisecontr.
Nog een andere manier is de cruisecontrol (tijdelijk) te cancellen en dan met je gaspedaal het toerental en snelheid te regelen, met hetzelfde effect.
Alleen bij zelden voorkomende opeenvolgende steile klims/afdalingen kan het soms feller rijden door te schakelen met de stuurflippers (waarbij je de versnell. pook niet eerst in manual hoeft te zetten).
Benzineverbruik bij 90 èchte (cruisecontrol) km/u via de Autoroute de Soleil naar Zuid Frankrijk en v.v. = 1 op 8,5 à 9 km.
Hetzelfde, maar dan binnendoor via provinciale wegen = 1 op 7,5 à 8,5 km.
Solo is het verbruik bij 90% autosnelweg bij 100 èchte km/u 1 op 16,5-16,8 km.
Solo bij stad en provinciale wegen 1 op 14-15 km.
Mijn rijstijl is met fluwelen voet en alles op de cruisecontrol in de Eco-stand (met je gaspedaal rijdt je altijd onzuiniger!)
Met de kogeldruk op 72 kg. rijdt de combinatie zeer stabiel (met Alko AKS 3004 stabilisatiekoppeling) ook bij snelheden van 110 à 115 km/u als je snel een vrachtwagen wilt inhalen. N.B. een hogere kogeldruk zorgt voor minder druk op de voorwielen waardoor die op een steile, hobbelige en vooral natte grashelling kunnen doorslippen.
Milenco Grand Aero spiegels zijn met een speciale clip goed te bevestigen en uit eigen ervaring tevens met de bevestigingsbanden van Repusel Special Mirror spiegels waar je de Milenco spiegelstangen in kunt steken. Hierbij blijven de autospiegels ook nog draaibaar.
Naast het al genoemde comfort, binnenruimte en gunstige brandstofverbruik heeft deze auto als caravantrekker nog een supertroef in petto in de vorm van de intelligente CVT automaat die je, afgestemd op de acceleratie die je met je gaspedaal vraagt, direct het hierbij gunstigste koppel en toerental levert door de vele overbrengingsmogelijkheden. En dus niet zoals met een conventionele automaat of handbak tijdrovend het toerental moet opvoeren, van versnelling naar versnelling om het gunstigste koppel te bereiken.
En met de hierbij behorende koppelomvormer kom je zo ongeveer in de caravanhemel terecht als je op een supersteile helling van boven de 20% moeiteloos wegrijdt en hierbij met een snelheid van 1 km/u rustig tussen obstakels door manoevreert!
De koppelomvormer vermenigvuldigt bij het wegrijden uit stilstand je standaard koppel met 2 à 3 keer, alsof je met een lage gearing rijdt!
En hierdoor dus geen rokende banden en verbrande koppelingsplaten zoals bij handschakeling of DSG-automaten.
P.S. De LMC caravan weegt beladen 1427 kg. en in de auto komt totaal 350 kg. belading incl. 2 personen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker