Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

181
220
205
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 950 kg bij een asdruk van 890 kg, niet te zwaar voor de Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 63%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

63%
950 kg 1519 kg

Belading in:

Volkswagen

Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 2300 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI

Periode
2015 - 2018
Vermogen
85 kW (116 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

kees heeft het volgende over de Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI geschereven:

"Omdat het een oudere caravan betreft is zijn leeggewicht een stuk zwaarder dan op het kenteken bewijs staat vermeld.
beladen is hij in de praktijk 1100 kilo.
Op de auto zitten hulpveren gemonteerd. ik denk niet dat dit nodig was maar bij het bestellen van de lease auto moest ik alle opties kiezen.
De combinatie is zeer stabiel. met een kogeldruk van 75 kilo en met een grootte dakkoffer.
Op de camping was het prima manoeuvreren met stationair/ laag toerental.
Op de snelweg rijd de combinatie erg prettig.
Voldoende kracht om vrachtwagens in te halen. Auto trek de combinatie vlot naar 120km/u
Op vlakke weg is de 6 prima bruikbaar maar als het wat meer omhoog gaat dan moet je terug naar de 5.
Het verbruik is 1 op 8. Als je in Frankrijk euro 95 met e10 tankt dan is het verbruik hoger dan op euro 98

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Golf.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig een accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker