Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

185
162
198
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1310 kg bij een asdruk van 1235 kg, niet te zwaar voor de Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut.. Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1310 kg 1710 kg

Belading in:

Skoda

Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut.

Periode
2015 - 2019
Vermogen
88 kW (120 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Roel heeft het volgende over de Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut. geschereven:

"Wij gaan vaak en graag naar de Alpen met onze Knaus Südwind 500FDK daarvoor blijkt de Skoda met de 120pk tdi en dsg voldoende. Meestal rijd ik met snelheden tussen de 90 en 100 km/h en dit gaat gemakkelijk. Bij hellingen schakelt de dsg terug en maakt de motor wat meer toeren. So far so good.

Bij lange stijgingen wordt duidelijk dat de motor toch wel erg hard aan het werk moet, de motortemperatuur loopt dan gemakkelijk op tot boven 130 graden en ik heb zelfs uitschieters gezien tot boven de 140 graden. Ook de normaal kunstmatig strak op 90 graden gefixeerde koelvloeistoftemperatuur loopt dan op. Tot nu toe waren we steeds "op tijd" boven zodat de temperatuur weer terug kon lopen naar normale waarden, dit gaat dan ook vrij snel. Maar dit geeft wat mij betreft wel aan dat deze verder erg prettige combinatie voor wat betreft aandrijflijn op het randje is. Wanneer ik de auto nogmaals zou aanschaffen zou ik zeker voor de 2.0tdi gaan.

Het verbruik is op lange ritten erg netjes, gemiddeld tussen 1:10 en 1:11. Ook voelt de combinatie prettig stabiel, hoewel ik wel het idee heb dat de caravan daar ook een belangrijke bijdrage aan levert. We hebben deze Knaus in 2011 nieuw gekocht en hij ligt tot nog toe als een huis achter elke auto. De Skoda heeft door de lange overhang achter wel snel de neiging om een beetje door te hangen als de caravan aan de haak hangt. Hierdoor tikt het neuswiel vaak net even de drempels aan.

Al met al dus voldoende, met als belangrijkste verbeterpunten de wens voor iets meer krachtreserve en een set hulpveren achter."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker