Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid
Adria

Adria
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Niro 1.6 GDi Hybrid zonder volledige hybride ondersteuning, zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Adria is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.

Vlakke weg
Trekkracht
163
75

Hellingen
Risico's bij slingeren
137
188

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Adria van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Adria een gewichtsverhouding van 71%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 71%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

71%
1200 kg 1700 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid
Adria

Adria

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3200 á 3700 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 104 km/u á 115 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 28.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 85 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Probeer bij dit type auto niet de accu helemaal leeg te rijden! Dat kan gebeuren bij langdurig volgas rijden.

Weinig risico bij slingeren

De Adria kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Adria zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel]

Periode
2016 - 2022
Vermogen
105 pk (77 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
147 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Adria

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Adria en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan Temmink heeft het volgende over de Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] geschereven:

"De afgelopen 3,5 weken met de Kia Niro en de caravan (Homecar) op pad geweest. De caravan was beladen tot de maximum massa van 1100 kg. Op de dissel van de caravan was 1 mountainbike geplaatst en op de fietsendrager aan de achterzijde ook een mountainbike. Wij zijn met 2 personen op reis geweest en de Niro was beladen met circa 100 kg aan bagage. Met de caravan hebben we gemiddeld met een snelheid van circa 84 km per uur gereden. Het rijden met deze caravan kan de Niro goed aan. De route ging van Raalte naar Hamelen, Seeburg, Bonn (Siebengebirge), Coo Belgie (Ardennen) en via Luik weer terug naar Raalte. Ik heb alleen met de automaat gereden en zoveel mogelijk met de cruisecontrol. De motor heeft voldoende power om de combinatie met de cruisecontrol over alle hellingen te trekken. Af en toe moest de motor wel even flink aan het werk en de nodige toeren maken. Bij het afdalen heb ik de cruise-control 10 km onder de toegestane snelheid gezet en hij blijft keurig op de 85 km hangen waarbij de accu goed wordt opgeladen. Het verbruik met caravan is mij 100 procent meegevallen. Ik heb over circa 1500 km een gemiddelde van 1 liter op 13,5 km genoteerd. Het verbruik is gemeten op basis van gereden kilometers met een volle tank bij vertrek en aftanken na aankomst. Ik dacht eerst dat ik de km-standen verkeerd had genoteerd maar dit was niet het geval. Bij mijn vorige auto, een Renault Scenic (Tce 130), was het verbruik circa 1 liter op 9 km over soortgelijke wegen.
De achteruitrijcamera is heel handig bij het aankoppelen. Je moet wel de trekhaak gelijk verwijderen omdat anders de achruitrijsignalering gaat piepen. Ik heb de combinatie als zeer stabiel en prettig ervaren mede door de automaat en de cruisecontrol."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Niro.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker