Caravantrekker.nl

Trekadvies

Chevrolet

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.
Eifelland Holiday 560 TK

Eifelland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Eifelland is met 200 kg belading in de auto redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
234
240

Hellingen
Risico's bij slingeren
249
161

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eifelland van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 80 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Chevrolet. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Chevrolet en de Eifelland een gewichtsverhouding van 71%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 190 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

73%
1500 kg 2049 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Chevrolet

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.
Eifelland Holiday 560 TK

Eifelland

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 2000 á 2300 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 124 km/u á 133 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Denk aan slingeren

De Eifelland kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Chevrolet een Eifelland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.

Periode
1997 - 2004
Vermogen
188 pk (138 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
282 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eifelland Holiday 560 TK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Chevrolet en Eifelland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

D. Lagerweij heeft het volgende over de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut. geschereven:

"Sedert 2002 rijden wij ieder jaar diverse malen met de Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 Aut i.c.m. een Hobby 560 Kmfe naar vakantiebestemmingen zoals Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje.
Dit is werkelijk een schitterende vakantie combinatie. Ruimte in overvloed, de sterke en krachtige 3.4 V6, de automatische transmissie i.c.m. de standaard Cruise Control en de lange wielbasis dragen bij aan een enorm comfortabele reis met deze bijna 13,5 meter lange combinatie. Enige caravan-ervaring is met deze lengte en breedte (2,5 m) is, waarschijnlijk wel gewenst, maar eenmaal achter het stuur vergeet je snel dat je met zo'n behoorlijke combinatie rijd.
Even een vrachtwagen inhalen is zo gebeurt met de sterke 3.4 V6, evenals cruise snelheden van 100 km/h of hoger op de autosnelwegen zijn geen probleem.
Bij hogere snelheden neemt het verbruik drastisch toe, normaal gesproken kies ik voornamelijk voor de autosnelwegen met een ingestelde snelheid van ca. 90 a 100 km/h bij reisbestemmingen naar Frankrijk of Spanje, omdat dat gunstigste is kwa gebruik (ca. 1 ltr op 6 km). Secundair rijden met veel stoppen en optrekken is ook erg ongunstig voor het benzine verbruik, maar dat is in mijn ogen dan ook het enige minpunt van deze combinatie.
Heb ooit om een ongeval te voorkomen op een autoweg moeten uitwijken in de berm, de combinatie kwam toen met zo'n 80 km/h met één kant in een zachte berm, maar kwam daar moeiteloos weer uit, wel een veilig gevoel dat de combinatie geen krimp gaf en het hele gezin ongeschonden verder kon reizen... een dikke "10" voor stabiliteit dus. Verder is de automaat voorzien van een serieel geplaatste extra oliekoeler en heb nog nooit de automatische transmissie moeten laten reviseren, de kilometerstand is inmiddels 222.000km. De auto hebben wij nu ruim 6 jaar en is enorm betrouwbaar gebleken, ook i.c.m. deze behoorlijk zware caravan. We kijken alweer uit naar de volgende vakantie....
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Chevrolet Trans Sport.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker