Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota Prius Hybrid
Kip Shelter Plus

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota Prius Hybrid zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Kip is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Let wel op: In sommige landen buiten Nederland kan de caravan net iets te zwaar zijn voor het wettelijk maximaal trekgewicht! Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
241
205

Hellingen
Risico's bij slingeren
253
291

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De totale caravan weegt meer dan de auto mag trekken. In Nederland en in veel EU-landen wordt bij controle uitgegaan van de aslast van de caravan (700 kg) als gewicht van de caravan. In de praktijk is het dan geen probleem om er zo mee te rijden, maar dat kan in het buitenland anders zijn en zou de caravan 25 kg te zwaar (beladen) kunnen zijn. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Kip een gewichtsverhouding van 44%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 155 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 45%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

45%
750 kg 1650 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota Prius Hybrid
Kip Shelter Plus

Kip

Omdat de Toyota een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 123 km/u á 137 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Door het Hybrid Synergy Drive systeem zullen de toeren van de brandstofmotor snel toenemen als er veel vermogen nodig is zonder dat dit direct een relatie heeft met de snelheid. Dit zal enige gewenning vragen.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota Prius Hybrid

Periode
2016 - 2023
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
163 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Shelter Plus

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Bert Oude Kotte heeft het volgende over de Toyota Prius Hybrid geschereven:

"Heb afgelopen zomer ca. 4000 km door Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden getoerd met deze combinatie. Haalde met rustig rijden (80 a 90 km/h) gemiddeld zo'n 1 op 16! Ben daarover zeer tevreden. Aandachtspuntje is de balans. Van nature is de Shelter bijna in evenwicht: ca. 15 kg kogeldruk. Alleen omhoog te krijgen door 1. de disselkast bewust met zware spullen te beladen (waaronder het reservewiel dat standaard onder de bodem achter de achteras hangt) 2. de fietsen niet in de caravan maar op de dissel mee te nemen 3. zware inventaris als pannen in mandjes onder het bed tegen de disselkast aan te schuiven. Alleen zo haal ik 50 kg kogeldruk en rijdt de combinatie vlekkeloos. Bij klimmen in heuvelland hoor je de motor toeren maken, maar ik heb de cruise-control op de autoweg er altijd op gelaten. Bij de daling wint hij het verlies grotendeels terug. Heb nooit het gevoel gekregen de auto te overbelasten. Acceleratie is, zoals bij elke auto met caravan, natuurlijk duidelijk minder."

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota Prius.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker