Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

MazdaHobby

De Mazda CX-5 G 2.0 aut. en de Hobby De Luxe 495 UL vormen met belading een combinatie die vooral geschikt is om, weliswaar met matige snelheid, in het vlakke (Neder)land te rijden maar niet prettig is in het heuvelachtige buitenland.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

94%

1500 kg 1595 kg
80 kg


Score: 2.6


22%

Sterke en zwakke punten

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 239 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Matige combinatie

De Mazda met de Hobby van beladen 1500 kg is een combinatie die nog net geschikt is om in het vlakke (Neder)land met lage snelheid te rijden maar ongeschikt is om naar het heuvelachtige buitenland te gaan.

Motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen goed. Er kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 2500 toeren.

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3450 toeren) en volgas met 100 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 26%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 19% niet aan om te rijden.

Slingeren kan gevaarlijk worden

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (80 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft eigenlijk geen reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 80 km/u te rijden. Let heel goed op de belading en vermijd hogere snelheden, zeker helling af. Het risico als de caravan zou gaan slingeren is erg groot!

8.3
5.4
2.6
0
0

B-rijbewijs

Als de maximaal toegestane gewichten juist zijn (zie hieronder) dan is een B-rijbewijs voldoende.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Mazda met een Hobby. In een uitgebreid op maat gemaakt rapport van zo'n 30 pagina's krijg je uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan een paar 'oneliners' in dit gratis trekadvies!


Voorbeeld van het rapport.

Downloaden

Het complete adviesrapport kan je direct downloaden voor maar € 5,95

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met de inloggegevens om het advies als PDF-document te downloaden.

Gegevens

Auto

Mazda CX-5 G 2.0 aut.

Periode
februari 2012 - februari 2017
Vermogen
kW (165 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 6 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 495 UL

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Mazda in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

In het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze en andere trekkrachtgrafieken. De factsheet kan je gebruiken om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Schrijf een beoordeling

Help anderen bij hun keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van jouw auto als caravantrekker.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker