Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

MazdaHobby

De Mazda CX-5 G 2.0 aut. en de Hobby De Luxe 495 UL zijn bij de juiste belading een combinatie om in het vlakke (Neder)land met 'vrachtwagen snelheid' te rijden maar beperkingen heeft in het heuvelachtige buitenland. Een beginnend caravanner kan beter een kleinere/lichtere caravan kiezen!

Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

94%

1500 kg 1595 kg
80 kg


Score: 2.6


22%

Sterke en zwakke punten

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 239 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Goede motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen goed. Er kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 2500 toeren.

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3450 toeren) en volgas met 100 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 26%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 19% niet aan om te rijden.

Slingeren kan gevaarlijk worden

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (80 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft eigenlijk geen reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 80 km/u te rijden. Let heel goed op de belading en vermijd hogere snelheden, zeker helling af. Het risico als de caravan zou gaan slingeren is erg groot!

8.3
5.4
2.6
0
0

Meer informatie

Waarom rijdt deze combinatie met vrachtwagen snelheid en wat zijn de beperkingen? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Mazda als caravantrekker voor de Hobby. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Controleer wel even of deze berekening al gemaakt is met de juiste gegevens!

Gegevens

Pas eventueel de gegevens voor deze berekening aan.

Auto

Mazda CX-5 G 2.0 aut.

Periode
februari 2012 - februari 2017
Vermogen
kW (165 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 6 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 495 UL

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Mazda in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

Trekkracht grafiek

In deze grafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand afgezet tegen de snelheid. In de toelichting en natuurlijk in het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze grafiek.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


Blogs

Veel gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

De geschiedenis van de stabilisator

De caravan stabilisator bestaat al meer dan 50 jaar. Het principe is eigenlijk niet veranderd, maar de uitvoering wel!

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker