Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda CX-5 G165
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda CX-5 G165 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

222
164
232
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1240 kg bij een asdruk van 1170 kg, niet te zwaar voor de Mazda CX-5 G165. Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Mazda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mazda en de Caravan een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1240 kg 1635 kg

Belading in:

Mazda

Mazda CX-5 G165
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda CX-5 G165

Periode
2017 - 2020
Vermogen
121 kW (165 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Peter heeft het volgende over de Mazda CX-5 G165 geschereven:

"Caravan: Hobby 540 UFf - uit maart 2017, lengte 734cm met Omnistore Luifel 9200, Enduro 405 Smart mover, Thule Superb Short fietsendrager op dissel,
Gewicht zonder basis-uitrusting (leeg): 1250 kg. Volgewicht geladen voor 2 personen is tussn 1550-1600kg en dat is inclusief 2 electrische fietsen van 52kg (zonder accu en slotketting), circa 75-80kg kogeldruk
Trekauto: Mazda CX-5 GTM-Line met 19 inch wielen - uit december 2016, 2 liter benzine motor. Achterin: fietsenrek voor op auto plus de fietsaccu's en de slotkettingen en de Skottelbraai :-)
Het gemiddelde benzineverbruik voor deze combinatie in Nederland: circa 1 liter op 10 km (laagst gemeten verbruik was 9,4km/l, het hoogste was 10,6km/l)

RIJ-ERVARING IN NEDERLAND:
De gewone rijsnelheid ligt op 90 km/hr plus/min 3 km/hr. D.w.z. lekker relaxed met het vrachtverkeer meerijden, cruise control aan en sporadisch inhalen.
Dat inhalen lukt vrij vlot in 5de versnelling. Op vlakke gedeeltes rij ik vaak in de 6de versnelling. Het verbruik gaat dan naar 8,8ltr op 100km in het display.
Bij viaducten of bij enige tegenwind geeft het display toch vrij snel het advies om terug te schakelen naar 5.
De caravan ligt goed achter deze Mazda CX-5 en het rijden/trekken is geen enkel probleem.
De vering van de Mazda is al vrij stug op zichzelf, dus op hobbelige wegen voel je dat erg goed. Gelukkig zitten de stoelen ameer dan voortreffelijk!
Het optrekken vanuit stilstand gaat wel iets langzamer vergeleken bij mijn voorgaande Hobby 430TK caravan met een Golf Plus 1.6 GDI diesel ervoor.
Die oude caravan woog leeg circa 900 kg en dat is dus zo'n 350 kg minder gewicht dan deze nieuwe.
Mazda heeft een eigen motorfilosofie: niet downsizen maar rightsizen. De CX-5 heeft een krachtige en bijzonder zuinige 2-liter moter zonder turbo.

De eerste keer op pad met deze caravan had ik het idee dat de caravan soms een beetje licht slingerde.
Na het verleggen van wat gewicht (2 stoelen) was dat direct weg. Het is gewoon even wennen waar je wat neerlegt.
Ik ben benieuwd wat het gedrag zal zijn in de heuvels (en bergen). Na de zomer kan ik daar wat over zeggen.

Ik heb bij mijn keuze voor de Mazda CX-5 een uitgebreide vergelijking gedaan met Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
Op het internet lees je over de vele en kostbare turboproblemen (vooral bij Volkwagen) en op deze site lees je ook over het hoge brandstofverbruik van beide merken.
Mazda steekt er dan toch met kop-en-schouder bovenuit: dat geldt voor het rijgedrag, brandstofverbruik, de veiligheidsvoorzieningen en het trekgewicht van 1800kg.

Het gemiddelde brandstofverbruik gemeten en bijgehouden in de Fuelio App is na bijna 3 jaar rijden met deze Mazda CX-5 11,25 km/l, Het laagste verbruik is 14,9 km/l.
Dat is dan met en zonder caravan rijden!

Mijn verbruik met bovengenoemde auto caravan combinatie ligt MET caravan tussen 9 en 10 km/liter gemeten over alle routes in NL,B,L,D,P,F en E.
Mijn verbruik met bovengenoemde combinatie ligt ZONDER caravan tussen minimaal 10,5 (in de winter met veel korte routes) en 14,9 km/liter (zomer en langere routes >100km).


Ik hou met de caravan een "vrachtwagensnelheid" aan en stel meestal de cruisecontrol op 93km/hr in.
In de praktijk schommelt de gereden snelheid tussen de vrachtwagens meestal rondom 88-93km per uur.
Gaat het langzamer dan pakweg 85km/hr tussen die vrachtwagens, dan haal ik in. Ik zorg er voor niet boven de 105km/hr uit te komen.

RIJ-ERVARING IN DUITSLAND EN POLEN (2017):
Naar Polen via Dortmunt, Kassel, Dresden, Katowice naar omgeving van Bielsko-Biala (Krakau).
Gaan fietsen in die omgeving leek ons niet zo'n goed idee dus we hebben geen E-bikes meegenomen en dat scheelt bijna 60kg.
Op deze route hebben de hellingen ten oosten van Kassel (Autobahn 7) het hoogste hellingspercentage (6-7%) en dat over een paar km lang.
Daar was het voor deze combinatie stevig aanpoten in de 3de versnelling. De rest van de route ging prima en er is heel vaak in 5de versnelling gereden.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,9-9,9km/liter bij mijn gebruikelijke snelheid zoals hiervoor gemeld.

Op terugweg naar een camping in Zierenberg (ten westen van Kassel) werden we via het navigatie systeem via de noordring van Kassel geleid.
Vlak ten noordoosten van Zierenberg troffen we plotsklaps een hellingpercentage van 16% aan. Die heuvel was alleen te doen in de 1ste versnelling (pfff.. dat was gelukkig van korte duur, de weg was ook nog nat en slipperig).

RIJ-ERVARING BELGIE, LUXEMBURG, FRANKRIJK EN SPANJE (2018):
Heen ging de route via Belgie (Antwerpen- Gent), Frankrijk (Lille, Parijs, Clermont-Ferrant, Millau over het Centraal-Massief, Narbonne,) naar SPANJE.
Terugweg was anders namelijk via Montpellier, Lyon, Dijon, Nancy, Metz, Luxemburg, Luik en Maastricht naar huis.
Op de heenweg waren de zwaarste stukken de bergen in het Centraal Massief met toppen tussen 1000-1100 meter hoog en 5-8% hellingspercentages.
Ik heb slechts een keer in 2de versnelling gereden omdat de stijging toen wel fors was en vrij lang duurde.
Bij >5% ga ik meestal rechts op de poid lourds strook rijden als die er is, dat is voor de "zwaargewichten".

De Mazda CX-5 met mijn Hobby caravan van 7,32 meter lang en met pakweg 1500kg lading ging prima over het Centraal Massief heen.
Bij de hellingen met stijgingen >5% sneller terugschakelen naar 3de versnelling en de toeren op peil houden > 2500, dan lukt het prima.
De snelheid loopt terug tot circa 60-65 km/hr, maar dat is voor mij okay, want meestal is het na een paar minuten weer business as usual d.w.z. 88-93km/hr.
Voor de dalingen van >5% gaat het op de motor remmen in 4de of 3de versnelling prima. De terugweg was een stuk vlakker (zie boven) en vormde geen punt.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,98 en 11,45 km/liter bij mijn gebruikelijke rijsnelheid.

Al met al "blij dat ik Mazda rij"."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda CX-5.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker