Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

342
177
393
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1680 kg bij een asdruk van 1590 kg, niet te zwaar voor de Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]. Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 72%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 71%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

71%
1680 kg 2361 kg

Belading in:

Volvo

Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]

Periode
v.a. 2017
Vermogen
235 kW (320 pk)
Brandstof
Plug-in benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Frans heeft het volgende over de Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] geschereven:

"Hierbij mijn ervaringen met update na anderhalf jaar.

Goed voor de stabiliteit van deze Volvo is het hoge rijklaargewicht van 2118kg in combinatie met een fijn onderstel. De gewichtsverdeling is ideaal door de plek van het zware accupakket centraal tussen de wielen in de wagenbodem en de auto voelt daardoor niet zwaar aan en helt weinig over. Standaard zit er niveauregeling op (luchtvering). De stijfheid van de vering is helemaal lastafhankelijk; de mate van demping is naar believen op 3 niveaus in te stellen en is met veel andere instellingen te koppelen aan een individuele (caravan-) rijmodus.
Met de licht beladen Kip van rond 1550kg (1700 toegestaan) en 85kg kogeldruk, is de rijstabiliteit bij gebruikelijke kruissnelheid van 100 km/u onberispelijk, ook met het onderstel in comfortinstelling en met de standaard bandenspanning (235/55-19 banden). Incidenteel sneller rijden bij inhalen kan de combinatie goed aan zonder zweverig te worden. Windvlagen voel je wel door de grote opbouwlengte, maar behoeven vrijwel geen stuurcorrecties.

In vergelijking met single engine turbomotoren heeft deze Twin Engine AWD een extreem brede powerband, d.w.z. een hoog koppel vanuit stilstand tot 5400rpm. Het trekkrachtrapport is enkel gebaseerd op de brandstofmotor. Echter alleen al de elektrische aandrijving levert tussen 0 en 40 km/h 2400 Nm koppel aan de achterwielen (ca. 6500 N extra trekkracht), daarna wordt tot 125 km/h de elektrische ondersteuning minder. De trekkracht en acceleratie van het geheel met caravan is indrukwekkend vanaf stilstand tot ver boven de toegestane maximum snelheid. De samenwerking tussen beide motoren is nagenoeg onmerkbaar.
Vooral bij het manoeuvreren en bijvoorbeeld achteruit bergop is de elektrische tractie ideaal terwijl de koppelomvormer nooit wordt overbelast. Wegrijden kan alleen elektrisch (achterwielaandrijving) of gecombineerd (met vierwielaandrijving). Bergpassen rijden is nauwelijks belastend. Het koelsysteem met gescheiden circuits voor brandstofmotor/versnellingsbak en elektromotoren/accu’s kan ogenschijnlijk alle situaties aan.
De 8-traps automaat werkt prima, ook met caravan. Vaak wordt in de zuinige hybride modus bij kruissnelheid met iets lager toerental (1800rpm in 7) gereden dan het trekkrachtrapport veronderstelt. Gevoelsmatig is dat een goed toerental tenzij je veel wind op kop hebt. Te allen tijde is met flippers meer trekkracht op te roepen en boven aan een helling wordt dan automatisch weer opgeschakeld. Onder praktisch alle omstandigheden kan met automaat, zonder verdere aandacht, in de zgn. powermodus worden gereden: onder meer permanente 4WD, schakelmomenten bij iets hogere toerentallen en sneller actief terugschakelen. Met cruise control is dan wel het verbruik hoger.
Incidenteel handmatig schakelen in bergachtig gebied is heel relaxt door de kleine stapjes van de versnellingsbak, wat uitnodigt tot short shifting; in het veel gereden snelheidsgebied van 70 tot 100 km/h zijn steeds 5 versnellingen beschikbaar (3-4-5-6-7).

Met een caravan in de bergen is een goede motorrem noodzakelijk om de remmen te sparen. De T8 heeft naast de grote schijfremmen ook regeneratieve remkracht van de elektromotor, waarmee tegelijkertijd de accu’s worden bijgeladen. In stand B van de versnellingsbak verandert het gaspedaal in een soort rijpedaal en dan wordt bij gas los veel sterker op de motor geremd. Er kan geremd worden met nauwelijks gebruik van de auto- en caravanremmen (de caravan is uitgerust met het ARC remcontrolesysteem).

Het verbruik is totaal afhankelijk van het gebruikspatroon en van plug-in gebruik. Volvo’s staan niet direct als zuinig te boek. Het verbruik met caravan wordt gecompenseerd met veelal elektrisch solo gebruik. Het levert in mijn geval over 25.000 km een gemiddeld verbruik op van 1:27,4. Puur met caravan varieerde het benzineverbruik op ritten over 150 km van 1:6,9 tot 1:9,0 afhankelijk van de rechtervoet. Ga je ‘sportief’ rijden op bergwegen dan is 1:5 ook best haalbaar. Op benzine is 1:8 met deze combinatie een betrouwbaar planningsgetal voor langere caravanritten; daarmee is de actieradius niet geweldig. De tankinhoud is inmiddels verhoogd van 50 naar 71 liter. Euro 98 E5 en 95 E5 worden aanbevolen en 95 E10 is toegestaan. Met E10 is het verbruik merkbaar hoger.


Iets gebolde Emuk-spiegels met SKU nr 100855 passen perfect. Ook universele Milenco Grand Aero met vlak glas geven een behoorlijk goed zicht.
Samengevat: met de XC60 T8 ervaar je meerdere auto’s in één: het is een emissievrij elektrisch aangedreven utiliteitsvoertuig voor dagelijks gebruik in de regio en de stad met zeer lage brandstofkosten; solo is het een heerlijk comfortabele, snelle en goed sturende Gran Turismo; en het is ook onder alle omstandigheden een geweldig relaxte caravantrekker, met veel reserves, goede terreineigenschappen en met de voordelen van een EV-trekauto zonder de oplaadconcessies tijdens een lange reis. Voor mij absoluut de Trekauto van het Jaar.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker