Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC60 T8 PHEV
Caravan van 1910 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Volvo niet zwaarder zou moeten zijn dan 1910 kg ook al mag de auto wettelijk 2100 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1910 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC60 T8 PHEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
281
322

Hellingen
Risico's bij slingeren
332
135

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1910 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 81%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

81%
1910 kg 2361 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC60 T8 PHEV
Caravan van 1910 kg

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 120 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC60 T8 PHEV [fuel]

Periode
2017 - 2021
Vermogen
320 pk (235 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
400 Nm v.a. 2200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Frans heeft het volgende over de Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] geschereven:

"Hierbij mijn ervaringen met update na anderhalf jaar.

Goed voor de stabiliteit van deze Volvo is het hoge rijklaargewicht van 2118kg in combinatie met een fijn onderstel. De gewichtsverdeling is ideaal door de plek van het zware accupakket centraal tussen de wielen in de wagenbodem en de auto voelt daardoor niet zwaar aan en helt weinig over. Standaard zit er niveauregeling op (luchtvering). De stijfheid van de vering is helemaal lastafhankelijk; de mate van demping is naar believen op 3 niveaus in te stellen en is met veel andere instellingen te koppelen aan een individuele (caravan-) rijmodus.
Met de licht beladen Kip van rond 1550kg (1700 toegestaan) en 85kg kogeldruk, is de rijstabiliteit bij gebruikelijke kruissnelheid van 100 km/u onberispelijk, ook met het onderstel in comfortinstelling en met de standaard bandenspanning (235/55-19 banden). Incidenteel sneller rijden bij inhalen kan de combinatie goed aan zonder zweverig te worden. Windvlagen voel je wel door de grote opbouwlengte, maar behoeven vrijwel geen stuurcorrecties.

In vergelijking met single engine turbomotoren heeft deze Twin Engine AWD een extreem brede powerband, d.w.z. een hoog koppel vanuit stilstand tot 5400rpm. Het trekkrachtrapport is enkel gebaseerd op de brandstofmotor. Echter alleen al de elektrische aandrijving levert tussen 0 en 40 km/h 2400 Nm koppel aan de achterwielen (ca. 6500 N extra trekkracht), daarna wordt tot 125 km/h de elektrische ondersteuning minder. De trekkracht en acceleratie van het geheel met caravan is indrukwekkend vanaf stilstand tot ver boven de toegestane maximum snelheid. De samenwerking tussen beide motoren is nagenoeg onmerkbaar.
Vooral bij het manoeuvreren en bijvoorbeeld achteruit bergop is de elektrische tractie ideaal terwijl de koppelomvormer nooit wordt overbelast. Wegrijden kan alleen elektrisch (achterwielaandrijving) of gecombineerd (met vierwielaandrijving). Bergpassen rijden is nauwelijks belastend. Het koelsysteem met gescheiden circuits voor brandstofmotor/versnellingsbak en elektromotoren/accu’s kan ogenschijnlijk alle situaties aan.
De 8-traps automaat werkt prima, ook met caravan. Vaak wordt in de zuinige hybride modus bij kruissnelheid met iets lager toerental (1800rpm in 7) gereden dan het trekkrachtrapport veronderstelt. Gevoelsmatig is dat een goed toerental tenzij je veel wind op kop hebt. Te allen tijde is met flippers meer trekkracht op te roepen en boven aan een helling wordt dan automatisch weer opgeschakeld. Onder praktisch alle omstandigheden kan met automaat, zonder verdere aandacht, in de zgn. powermodus worden gereden: onder meer permanente 4WD, schakelmomenten bij iets hogere toerentallen en sneller actief terugschakelen. Met cruise control is dan wel het verbruik hoger.
Incidenteel handmatig schakelen in bergachtig gebied is heel relaxt door de kleine stapjes van de versnellingsbak, wat uitnodigt tot short shifting; in het veel gereden snelheidsgebied van 70 tot 100 km/h zijn steeds 5 versnellingen beschikbaar (3-4-5-6-7).

Met een caravan in de bergen is een goede motorrem noodzakelijk om de remmen te sparen. De T8 heeft naast de grote schijfremmen ook regeneratieve remkracht van de elektromotor, waarmee tegelijkertijd de accu’s worden bijgeladen. In stand B van de versnellingsbak verandert het gaspedaal in een soort rijpedaal en dan wordt bij gas los veel sterker op de motor geremd. Er kan geremd worden met nauwelijks gebruik van de auto- en caravanremmen (de caravan is uitgerust met het ARC remcontrolesysteem).

Het verbruik is totaal afhankelijk van het gebruikspatroon en van plug-in gebruik. Volvo’s staan niet direct als zuinig te boek. Het verbruik met caravan wordt gecompenseerd met veelal elektrisch solo gebruik. Het levert in mijn geval over 25.000 km een gemiddeld verbruik op van 1:27,4. Puur met caravan varieerde het benzineverbruik op ritten over 150 km van 1:6,9 tot 1:9,0 afhankelijk van de rechtervoet. Ga je ‘sportief’ rijden op bergwegen dan is 1:5 ook best haalbaar. Op benzine is 1:8 met deze combinatie een betrouwbaar planningsgetal voor langere caravanritten; daarmee is de actieradius niet geweldig. De tankinhoud is inmiddels verhoogd van 50 naar 71 liter. Euro 98 E5 en 95 E5 worden aanbevolen en 95 E10 is toegestaan. Met E10 is het verbruik merkbaar hoger.


Iets gebolde Emuk-spiegels met SKU nr 100855 passen perfect. Ook universele Milenco Grand Aero met vlak glas geven een behoorlijk goed zicht.
Samengevat: met de XC60 T8 ervaar je meerdere auto’s in één: het is een emissievrij elektrisch aangedreven utiliteitsvoertuig voor dagelijks gebruik in de regio en de stad met zeer lage brandstofkosten; solo is het een heerlijk comfortabele, snelle en goed sturende Gran Turismo; en het is ook onder alle omstandigheden een geweldig relaxte caravantrekker, met veel reserves, goede terreineigenschappen en met de voordelen van een EV-trekauto zonder de oplaadconcessies tijdens een lange reis. Voor mij absoluut de Trekauto van het Jaar.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker