Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

ToyotaHobby

De Toyota Avensis Verso 2.0 VVT-i en de Hobby De Luxe 440 SF vormen met belading een prettige combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden in binnen- en buitenland en (weliswaar met enige beperkingen) in de bergen.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

73%

1275 kg 1745 kg
75 kg


Score: 7.9


12%

Sterke en zwakke punten

De stabiliteit is berekend met een 75 kg kogeldruk. Dat is 15 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 75 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Goede combinatie

De Toyota met de Hobby van beladen 1275 kg is een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden in binnen- en buitenland en (met enige beperkingen) in de bergen.

Motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen goed. Er kan (wel met behoorlijk veel gas), veelal gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2500 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct moet er terugschakeld worden naar de 4e versnelling (3300 toeren).

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3800 toeren) en volgas met 102 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 13%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 21%.

Weinig risico bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (75 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft bij normale snelheden en goede belading ruime reserves waardoor het risico als de caravan toch gaat slingeren niet zo groot is.

10+
9.9
7.9
5.9
3.8

B-rijbewijs

Als de maximaal toegestane gewichten juist zijn (zie hieronder) dan is een B-rijbewijs voldoende.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Toyota met een Hobby. In een uitgebreid op maat gemaakt rapport van zo'n 30 pagina's krijg je uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan een paar 'oneliners' in dit gratis trekadvies!


Voorbeeld van het rapport.

Downloaden

Het complete adviesrapport kan je direct downloaden voor maar 5,00 euro.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met de inloggegevens om het advies als PDF-document te downloaden.

Gegevens

Auto

Toyota Avensis Verso 2.0 VVT-i

Periode
november 2003 - februari 2006
Vermogen
kW (150 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 5 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 440 SF

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Toyota in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

In het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze en andere trekkrachtgrafieken. De factsheet kan je gebruiken om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker