Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi
Caravan van 1370 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Hyundai niet zwaarder zou moeten zijn dan 1370 kg ook al mag de auto wettelijk 1400 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1370 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
214
194

Hellingen
Risico's bij slingeren
237
112

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1370 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 95%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 89%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

89%
1370 kg 1537 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi
Caravan van 1370 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 115 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Deze is niet standaard in NL! Kies daarvoor de Eco versie.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi

Periode
2016 - 2020
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
242 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Albert Kilsdonk heeft het volgende over de Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDi geschereven:

"We rijden graag met een lichtgewicht caravan en daarom in 2014 de Carado gekocht. Toch had onze Kia C'eed Wagon 1.6 wat moeite met het trekken op steile bergwegen boven de 12% (klopt ook met wat Caravantrekker hierover zei). De nieuwe Hyundai Wagon met 1.4 turbo motor gekocht in 2017 en die zou het volgens Caravantrekker prettig moeten doen, zeker ook in de bergen. De praktijktest kwam in de vakantie in juni 2018 van 4 weken naar Duitsland-Oostenrijk-Italië. Met heel veel bergen en steile weggetjes in het hart van Toscane/Chianti en San Marino!

Volgens caravantrekker.nl zou dus het een prettige combinatie zijn. En dat is in de praktijk ook gebleken! Op vlakke autowegen kon je gewoon in zijn 6 rijden, en met de 6 zelfs nog gewoon inhalen (dus extra vaart maken). Op heuvelachtiger autowegen is het handiger in zijn 5 te rijden, maar dan kun je hem gewoon op cruise control zetten. Tot 6% stijging houdt de 5 alles, inclusief inhalen vrachtauto’s. Enkel boven 6% is de 4 nodig, maar die trok dan ook alles. Je kon dus heerlijk doorkachelen met 100 km/u en de vrachtauto’s passeren. En deed je dat dan was je ze zo voorbij. Geen knipperlichten van ongeduldige Duitsers in je rug meer.

Op de echte bergwegen boven de 10-12% (ritten naar campings in San Marino en Chianti) trok de 3e versnelling alles, daar waar je met de oude Kia/i30 nog net in zijn 1 of krap 2 omhoog kon komen. De 4e was trouwens niet eens te testen op die wegen, omdat je constant bochten aan het draaien was en dan toch weer moest terugschakelen. In het verleden boekten we dat soort hoog gelegen campings nooit, en checkte ik vooraf eerst alle wegen. Nu kan het dus eindelijk zonder zorgen.

Simpel gezegd, je reed bijna alsof er geen caravan achter hing. Heel relaxed dus. Ik mag 100 rijden in Duitsland (Carado komt in aanmerking voor 100 km vignet), moest nog oppassen bij het inhalen dat ik niet onverhoeds over de 120 ging.... Bij de oude KIA/i30 tankte ik altijd de (in Italië veel) duurdere super plus benzine, omdat dat nog een merkbaar verschil gaf in prestatie door het hogere octaan gehalte. Bij de nieuwe Hyundai i30 Wagon 1.4 maakte dat nauwelijks verschil meer. Gewoon weer de goedkopere Euro95 getankt.

Enige aandachtspuntje was de turbo van de Hyundai, omdat die pas na een seconde of wat aanslaat. Bij optrekken in zijn 1 met caravan dus extra gas geven. Maar op zeker moment heb je die slag wel te pakken.

De i30 voldeed dus uitstekend. Over tanken gesproken: het gemiddelde verbruik met caravan was 10,4 liter op 100 km (gemeten met de caravan er achter, dus niet gemiddelde van hele vakantie). En dat is verbluffend zuinig, mede ook omdat je in zijn 5 en deels 6 kon rijden) Dat was zo’n beetje 1:7, 1:8 met de oude auto, waar je nooit in zijn 6 mee kon rijden, en deels zelfs naar zijn 3 terug moest op steilere autowegen. De prestaties in de praktijk sloten dus naadloos aan op de technische gegevens van Caravantrekker.nl.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai i30.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker