Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

161
164
228
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1250 kg bij een asdruk van 1180 kg, niet te zwaar voor de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.. Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Opel en de Caravan een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1250 kg 1655 kg

Belading in:

Opel

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.

Periode
2018 - 2021
Vermogen
96 kW (131 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Henry heeft het volgende over de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. geschereven:

"Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.

Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.

8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.

Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.

Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.

Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.

De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.

In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.

Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.

__________________________________________________

Ondanks de corona, toch de keuze gemaakt mo naar t buitenland af te reizen: het Loiredal in Frankrijk.

Van t voorjaar, toch maar (semi-)hulpvern van t merk Bumpbuddies gemonteerd. T kost maar € 50,= en onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet heb ik ze zelf gemonteerd. Mazzeltje dat ze in de aanbieding waren. Maar dat zijn ze het hele jaar al….

Dit keer met volle bepakking de reis aangevangen. Auto volgestouwd met 3 peronen (totaal 200 kg) op de achterbank. De caravan natuurlijk nét niet overbeladen, maar ik vermoed toch dat ik 1300 kg aan de strekhaak had hangen.

Combinatie ligt als een blok op de weg. Geen enkel moment van slingeren meegemaakt. Ook niet bij windvlagen of bij het inhalen van vrachtwagens.
Vanwege de corona was t heerlijk rusting op de weg. Ik snap nu de term “zwarte zaterdag” dat stat natuurlijk voor het zwarte asfalt dat je ziet…
Geen enkele nederlandse caravanner ontmoet op de weg, ook weinig vrachtwagens op de weg.
Daardoor konden we wel “volledig” op de cruiscontrol rijden. (uitgezonderd ring Antwerpen). Met ingestelde 104 km/h en een reisafstand van 877 km hebben we 1:10,1 gereden.

Natuurlijk is de route niet het meest heftige qua bergen, maar de bergjes die we tegenkwamen werd met speels gemak overwonnen. Normaal gesproken in z’n 7e versnelling, maar toch ook hele stukken in z’n 8e. bij t klimmen schakelde hij soepel over naar z’n 6e of 5e versnelling.
De snelheidsmeter bleef continu hangen boven de 100 km/h.

Ondanks eerdere berichten werkt de elektrische kofferbak gewoon als er een caravan achter hangt.
Ik ben nog steeds reuze gelukkig met de optionele achteruitrijcamera.

Ik heb in de loop der jaren al best wel wat (diesel-)auto’s versleten (Renault grand scenic, Grand C4 picasso, Skoda Suberb, Peugeot 308sw) maar deze auto is toch wel het beste qua trekkracht.
Ook dragen de comfort stoelen bij aan t ontspannen rijden.

Update: zomervakantie 2021

Na lamg wikken en wegen toch maar de keuze gemaakt om naar Kroatië te gaan. Dit keer naar Labin in Istrie. Met de Beyerland 440LB (ipv onze oude LMC) aan de trekhaak. Vooraf de caravanbanden vervangen door zogenaamde ballonbanden van 195/50R13C. Totaal geen last van slingeren of zuigeffect bij inhalen van vrachtwagens.

Verbruik tijdens de reis 1:9,7. Met vijf personen en een zeer goed gevulde caravan.

Met de ingestelde 105 km/h grotendeels in 7e versnelling gereden (automatische stand). Bij bergen terugschakelen naar 5e en bij hele steile bergen soms even naar 4e versnelling. Dan zakt de snelheid terug naar 95 km/h.
Je kunt dat voorkomen door handmatig te schakelen omdat je dan kunt anticiperen. Maar op automaat rijden , rijdt heerlijk ontspannen.


Op zich prima combinatie. Ben tevreden over de prestaties.
Op vlakke
Op de cruisecontrol 105 km/h ingesteld en

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Grandland.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker