Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.
Caravan van 1300 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1300 kg van de Opel is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1300 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
184
221

Hellingen
Risico's bij slingeren
206
155

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Opel maar 70 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Opel en de Caravan een gewichtsverhouding van 81%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 79%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

79%
1300 kg 1655 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.
Caravan van 1300 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 109 km/u á 119 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 25.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 91 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 70 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Grandland X 1.5 CDTI aut.

Periode
2018 - 2021
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
300 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Henry heeft het volgende over de Opel Grandland X 1.5 CDTI aut. geschereven:

"Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.

Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.

8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.

Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.

Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.

Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.

De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.

In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.

Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.

__________________________________________________

Ondanks de corona, toch de keuze gemaakt mo naar t buitenland af te reizen: het Loiredal in Frankrijk.

Van t voorjaar, toch maar (semi-)hulpvern van t merk Bumpbuddies gemonteerd. T kost maar € 50,= en onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet heb ik ze zelf gemonteerd. Mazzeltje dat ze in de aanbieding waren. Maar dat zijn ze het hele jaar al….

Dit keer met volle bepakking de reis aangevangen. Auto volgestouwd met 3 peronen (totaal 200 kg) op de achterbank. De caravan natuurlijk nét niet overbeladen, maar ik vermoed toch dat ik 1300 kg aan de strekhaak had hangen.

Combinatie ligt als een blok op de weg. Geen enkel moment van slingeren meegemaakt. Ook niet bij windvlagen of bij het inhalen van vrachtwagens.
Vanwege de corona was t heerlijk rusting op de weg. Ik snap nu de term “zwarte zaterdag” dat stat natuurlijk voor het zwarte asfalt dat je ziet…
Geen enkele nederlandse caravanner ontmoet op de weg, ook weinig vrachtwagens op de weg.
Daardoor konden we wel “volledig” op de cruiscontrol rijden. (uitgezonderd ring Antwerpen). Met ingestelde 104 km/h en een reisafstand van 877 km hebben we 1:10,1 gereden.

Natuurlijk is de route niet het meest heftige qua bergen, maar de bergjes die we tegenkwamen werd met speels gemak overwonnen. Normaal gesproken in z’n 7e versnelling, maar toch ook hele stukken in z’n 8e. bij t klimmen schakelde hij soepel over naar z’n 6e of 5e versnelling.
De snelheidsmeter bleef continu hangen boven de 100 km/h.

Ondanks eerdere berichten werkt de elektrische kofferbak gewoon als er een caravan achter hangt.
Ik ben nog steeds reuze gelukkig met de optionele achteruitrijcamera.

Ik heb in de loop der jaren al best wel wat (diesel-)auto’s versleten (Renault grand scenic, Grand C4 picasso, Skoda Suberb, Peugeot 308sw) maar deze auto is toch wel het beste qua trekkracht.
Ook dragen de comfort stoelen bij aan t ontspannen rijden.

Update: zomervakantie 2021

Na lamg wikken en wegen toch maar de keuze gemaakt om naar Kroatië te gaan. Dit keer naar Labin in Istrie. Met de Beyerland 440LB (ipv onze oude LMC) aan de trekhaak. Vooraf de caravanbanden vervangen door zogenaamde ballonbanden van 195/50R13C. Totaal geen last van slingeren of zuigeffect bij inhalen van vrachtwagens.

Verbruik tijdens de reis 1:9,7. Met vijf personen en een zeer goed gevulde caravan.

Met de ingestelde 105 km/h grotendeels in 7e versnelling gereden (automatische stand). Bij bergen terugschakelen naar 5e en bij hele steile bergen soms even naar 4e versnelling. Dan zakt de snelheid terug naar 95 km/h.
Je kunt dat voorkomen door handmatig te schakelen omdat je dan kunt anticiperen. Maar op automaat rijden , rijdt heerlijk ontspannen.


Op zich prima combinatie. Ben tevreden over de prestaties.
Op vlakke
Op de cruisecontrol 105 km/h ingesteld en

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Grandland.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker