Caravantrekker.nl

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Caravan of Camper?

Het aantal campers is de laatste 10 jaar in Nederland bijna verdubbeld. Die keuze tussen caravan of camper maken we vaak op gevoel. Zou je alleen op rationele gronden kiezen, dan is een caravan al snel een verstandiger keuze. Maar het rondreizen met een camper is gewoon erg leuk en dat maakt de keuze niet eenvoudiger.

Een voor de hand liggend verschil is dat een caravan vooral geschikt is om mee op een camping te staan en dat je met een camper vooral moet rondreizen. Maar eigenlijk kun je met een caravan ook prima rondtrekken, terwijl langer verblijven op dezelfde plaats met een camper wat minder handig is. Maar er zijn meer verschillen.

Camperplaatsen

Voor campers zijn er veel meer overnachtingsmogelijkheden dan voor caravans. Campers kunnen terecht op gewone campings, maar er zijn inmiddels ook tienduizenden speciale camperplaatsen. Kijk maar eens op campercontact.nl. Soms is het gewoon op een parkeerplaats in de stad waar je niet buiten kan zitten, maar wel heel snel de stad in kunt lopen.



Er zijn ook heel mooie plekjes op bijzondere locaties waar het heerlijk verblijven is. Sommige van die camperplaatsen zijn nog gratis, maar steeds vaker moet je gewoon betalen voor de overnachting en het gebruik van de faciliteiten. Echt vrij kamperen kan ook met een camper bijna nergens meer en door de toename van het aantal campers zijn de mooiste plekjes tegenwoordig vaak al vroeg bezet.



Welke camper?

Campers zijn er in vele soorten en maten. Van kleine kampeerbussen met hefdak tot aan hele grote luxe ‘liners’ die de afmetingen van een touringcar benaderen. Dat maakt het vergelijken met een caravan lastig. De meeste mensen die overstappen uit een caravan kiezen voor een buscamper met stahoogte of een (half)integraal camper, in lengte variërend van 6 tot 7,50 meter. Het woongedeelte lijkt dan veel op een compacte caravan, waarbij de zithoek ontstaat door de voorstoelen uit de cabine om te draaien. De bedden, de keuken en zelfs de gebruikte techniek is niet wezenlijk anders dan in een caravan. Bedenk wel dat je in een caravan vaak meer leefruimte hebt.



Let op gewicht

Om met een gewoon B- of BE-rijbewijs te mogen rijden mag de camper op het kenteken niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Dat is in de praktijk nog een hele uitdaging. Immers, van het laadvermogen moet ook het gewicht van de personen nog afgetrokken worden waardoor er voor bagage, fietsen, water en extra accessoires in de camper soms nog maar weinig gewicht overblijft. Overbelading is bij campers dan ook een groot probleem. Koop je een camper die wel zwaarder mag zijn dan 3500 kg, dan heb je een groot rijbewijs (C1) nodig en dan gelden er in sommige landen beperkingen die ook voor vrachtwagens gelden.



Rijden met een camper

Bij het rijden met een camper is het uitzicht door de hoge zit fantastisch. De spiegels geven vaak net een iets beter zicht dan de caravanspiegels en achteruitrijden vinden veel mensen gemakkelijker. Toch is het rijden met een camper niet te vergelijken met een personenauto. Bij het rechtsaf slaan is het zicht op bijvoorbeeld het fietspad naast de weg heel vaak beperkt. Onderweg parkeren met een camper heeft het voordeel dat je minder ruimte nodig hebt dan met een caravan, maar ook een camper past meestal niet op een gewone parkeerplaats. Het rijden op kleine weggetjes is met een camper niet eens zoveel gemakkelijker dan met een niet te grote caravan. Niet voor niets organiseren ook wij speciale rijvaardigheidscursussen speciaal voor camperaars.

Een camper heeft bijna altijd een dieselmotor. Oudere campers voldoen daarmee niet aan de strengste milieunormen, waardoor milieuzones problemen kunnen opleveren. Ook zijn moderne accessoires die op de betere personenauto’s tegenwoordig standaard zijn, vaak niet te krijgen voor een camper. Denk aan electronic climate control, adaptieve cruise control, line- en brakeassist. Soms is zelfs de bijrijdersairbag niet standaard.



Comfort

Ga je uit van een goede trekauto en een bijpassende caravan dan rijdt dat comfortabeler dan met een camper die gebouwd is op het onderstel van een eenvoudige bestelauto. De vering en de stugge banden, het geluidsniveau en zelfs het stuurgedrag en de prestaties zijn minder. Bedenk ook dat die bestelauto eigenlijk permanent maximaal belast wordt en er niet de mogelijkheid is te kiezen voor een extra sterke of meer geavanceerde auto, zoals je bij een caravantrekker wel kan.



Toch is onderweg zijn met een camper leuk. Je hebt alles bij de hand en in de file kan de passagier nog iets uit de keuken halen. Je bent onderweg met een groot voertuig dat je alleen tijdens de vakantie gebruikt. In je personenauto rijd je dagelijks en als je dan op vakantie gaat, dan voel je altijd de extra handicap van die aangekoppelde caravan.

Financiën

Voor een nieuwe camper ben je zo 75.000 euro of meer kwijt. Ook de tweedehands prijzen zijn fors en in gebruik is een camper niet goedkoop. Net als een caravan mag een camper niet langer dan een paar dagen op de openbare weg stilstaan, dus je hebt een stalling nodig. Het brandstofverbruik en de wegenbelasting zijn net zo hoog als voor een goede zware trekauto terwijl je daarnaast meestal ook nog een gewone dagelijkse auto nodig hebt.

Ga je eerlijk vergelijken tussen een camper en een caravan, dan moeten de jaarlijkse kosten gelijk zijn. Bedenk dan dat je ook een betere trekauto kan aanschaffen of kan wonen in een nieuwere caravan, voor de prijs die je kwijt bent voor een (tweedehands) camper.



Het woon- en rijcomfort is met een goede auto en caravan objectief gezien hoger maar dat neemt niet weg dat het gevoel van reizen met een camper veel positieve punten heeft. Dat gevoel van onderweg alles bij de hand hebben en het kunnen kiezen uit heel veel mooie camperplaatsen waar je met een caravan niet welkom bent. Kiezen tussen een caravan of een camper, dat is een lastige keuze waarbij het gevoel en de ratio lang niet altijd samengaan….

Tips:

Huur eerst een camper voordat je heel veel investeert in een eigen camper.

Koop voor een grote buitenlandse reis een echt kleine simpele caravan en laat je grote comfortabele caravan gewoon in Nederland.

Wil je toch veel geld uitgeven, koop dan een betere en grotere trekauto en ervaar dat rijden met een caravan dan opeens veel prettiger wordt.



Reacties:

DualHobby schreef op 31 March 2021 om 13:39

Leuke Blog, alhoewel je hoopt nooit in ongeluk terecht te komen zijn campers over het algemeen dramatisch als het gaat om botsveiligheid. Kijk maar eens naar botsproeven op youtube, ik denk dat je in auto een stuk veiliger zelfs met of misschien wel juist met caravan


Kareltje schreef op 19 April 2021 om 15:03

Een naar mijn mening heel belangrijk nadeel van een camper heeft u nog niet aangesproken: als je ter plaatse bent (bijv. camping) en je hebt jezelf geinstalleerd, trek je er niet even makkelijk op uit om bijv. het naburige dorpje te bekijken, want dat betekent alles weer afbreken (luifel, voortent, stroom), inruimen en vastzetten. Kortom: als je onderweg bent, ben je mobieler dan met een caravan; als je ter plaatse bent, ben je minder mobiel dan met een caravan.
Voor ons een van de hoofdredenen dat de camper eruit gaat (komt trouwens geen caravan voor in de plaats).


nomad schreef op 20 April 2021 om 16:27

Je kunt met een camper uitzoeken waar je gaat staan , een stads camping en dan met de tram bus leenfiets of lopend naar het centrum .
Met de trein van Santa Susanna naar Barcelona en dan kan de camper gewoon blijven staan op de camping. Op de camping bij Berlijn en binnen 15 minuten sta je in het hart van de stad. Met een camper een dorp inrijden en dan parkeren voor een paar uur werkt net zo min als met een caravan. Gewoon vooruit plannen.


Jos schreef op 26 June 2021 om 08:57

Ik denk dat Nomad niet begrijpt dat je met de auto zonder caravan alle dorpjes kan bezoeken en de caravan op de camping laat staan.
Het valt met op dat op steeds meer plaatsen campers niet welkom zijn en dat parkeerplaatsen een hoogte beperking hebben waardoor Campers er niet kunnen parkeren. Zoals bij de meeste supermarkten.
Uiteindelijk is het ieders keuze maar zoals men over camperplaatsen praat vind ik vreemd ik zou er niet eens willen staan. Je moet je goed bedenken wat jou manier van vakantie houden is. Bij ons zijn de voordelen van een vakantie met een caravan doorslaggevend en past een camper hier niet bij. De belangrijkste reden zijn: Ruimte die je hebt in de caravan en de keuze van je opstelling, alleen een luifel of een volledige voortent. Makkelijk met de auto zonder caravan de omgeving verkennen en boodschappen doen. De sfeer van de camping, met een camper sta je vaak op een apart gedeelte van de camping.
De keuze blijft persoonlijk en dus kiezen wij voor de veelzijdigheid van de caravan.


Rob schreef op 23 August 2021 om 11:20

Ik begrijp die campers echt niet. Met een auto en caravan rijdt het minimaal net zo goed en aan- en loskoppelen is een fluitje van een cent. Je bent eenmaal afgekoppeld normaal mobiel voor winkel en stadsbezoek.
Financieel is camper van een totaal andere orde. In afschrijving, onderhoud, verzekering en belasting.


Frans schreef op 25 August 2021 om 19:33

Heb een ducato buscamper van 6 meter mer een drie liter turbo diesel……iedereen die denkt dat je met een goede trekauto en vergelijkbaar stuk caravan comfortabeler of vlotter stuurt……echt niet en met de e-bikes op de fietsdrager zijn er weinig plekken (of boodschappen) die je niet zonder de bus kunt doen die met de luifel en speciale opblaasvoortent trouwens eenvoudig even te gebruiken is…..rest de kosten…..het heeft een andere prijs dan de trekauto met caravan. Overigens is een robuuste trekauto bij velen voor het dagelijks gebruik overdreven. Dus….een camper is zo slecht nog niet maar zeker anders!


Manu schreef op 02 September 2021 om 20:01

Het grappige is : als je hier zoekt naar een trekker voor een wintervaste caravan die ook wat ruimte bied in de winter, dus ong. 2000kg weegt, is de goedkoopste trekker die voorgesteld wordt....een camper (vw t6 California)😂😂.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.


Blog

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten aan steeds strengere milieu normen voldoen. Kan je dan straks als de Euro7 norm gaat gelden nog een caravan trekken?

Verschil in trekgewicht?

Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?


 

(Advertentie)

 

©2021 Caravantrekker