Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten schoner worden en voldoen aan steeds strengere EU-normen. Hoe gaat dat voor de caravanner als straks de Euro7 norm wordt ingevoerd?

Trekauto's na 2025?

Momenteel wordt er in Brussel onderhandeld over de nieuwe milieunormen die gaan gelden vanaf (eind) 2025. Dan zal voor alle auto's een nieuwe Euro7 norm gaan gelden. Kan je dan nog een caravan trekken?

Euro7

De Europese Commissie wil fors strengere normen voor de CO2- en NOx-uitstoot. Ook wil ze een strenger testsysteem waarbij de uitstoot alleen in de praktijk gemeten wordt in plaats van in laboratoria. De uitstoot zou consequent laag moet blijven ook onder extreme weersomstandigheden, zoals bij zeer lage temperaturen of bij een koude start van de motor. En er gaan zelfs geruchten dat de uitstoot bij het trekken van aanhanger beperkt moet blijven. De eisen aan de normen die nu worden opgesteld gaan uit van de uitstoot die nu alleen onder ideale omstandigheden haalbaar is maar die zijn volgens de auto-industrie technisch onhaalbaar.



Hoe dat gaat uitpakken voor de maximaal toegestane trekgewichten is nu natuurlijk nog niet te zeggen maar de kans dat die eerder naar beneden zullen gaan dan hoger zullen worden lijkt me voor de hand liggen. Trekgewicht is immers volgens autofabrikanten veel minder belangrijk dan voor ons caravanners.

De verwachting is ook dat brandstofmotoren duurder zullen worden om te produceren. Elektrische auto’s worden voor fabrikanten dan eerder lucratief omdat op brandstofauto’s minder winst gemaakt kan worden. Bovendien moet volop hybride technologie worden ingezet omdat daarmee de brandstofmotor extra ondersteunt kan worden bijvoorbeeld bij een koude start of andere zware omstandigheden. De meldingen in de media dat producenten v.a. 2025 alleen nog maar elektrische en/of hybride auto’s gaan leveren is dus goed te verklaren.

Ook moet de Euro7 beter aansluiten bij de rest van de wereld. Wie denkt dat de eisen in de EU veel strenger zijn dan in het Verre Oosten en de VS heeft het mis. Daar wordt namelijk ook naar andere schadelijke broeikasgassen gekeken. En om nieuwe diesel schandalen te voorkomen wordt de testprocedure veel strenger en worden uitzonderingen om de motor te 'beschermen' geschrapt. Bovendien wordt alleen nog in de praktijk getest (RDE-test) en moet de hele levensduur van de auto de uitstootwaardes binnen de norm blijven. Daarvoor krijgt elke auto een Testing Conformity Indicator (TCI) die kan aangeven of de auto blijft voldoen aan de oorspronkelijke testwaarden.

De lobby van de Duitse auto-industrie is machtig dus zal er vast gewerkt worden aan een compromis.

Hybride

Om een brandstofmotor direct na een koude start 'schoon' te laten zijn is inderdaad een hele uitdaging. Dat kan alleen door het verwarmen van de uitlaat (katalysator) en door heel weinig vermogen vrij te geven. Een hybride auto heeft voldoende stroom voor de opwarming en kan de eerste kilometers extra ondersteuning geven. Het ligt dan ook voor de hand dat het aantal hybriden nog sterk zal toenemen komende jaren. Voor de caravanner is dat alleen maar gunstig om dat nu al de hybride auto's die op de markt zijn tot de beste trekauto's behoren die verkrijgbaar zijn.

Elektrisch

De volgende stap zal zijn dat auto's puur elektrisch worden en dus zelf geen directe uitstoot meer hebben. Over hoe de stroom opgewekt moet worden hoeft de auto-industrie zich geen zorgen te maken. En zelfs de laadinfrastructuur is meer een zaak van de lokale overheden dan van de auto-industrie hoewel dat dus wel het grootste punt van zorg is. Europa zal hard aan de infrastructuur moeten werken voor elektrisch rijden.

De ontwikkeling elektrische auto's en batterijen gaat snel waardoor het aanbod van nieuwe auto's er over 5 jaar heel anders uit zal zien dan nu. Daar heeft vooral de leaserijder of die enkele particulier die een nieuwe auto koopt mee te maken. Caravantrekkers met een gewone benzine (of zelfs diesel) zullen de komende 10 jaar echt nog wel beschikbaar blijven als occasion.

Misschien is straks Euro4 & Euro5 niet meer voldoende

Vooral voor, en in China gaat de ontwikkeling van elektrische auto's snel. Vervelend daarbij is dat Chinezen heel weinig met aanhangers hebben waardoor trekgewichten geen hoge prioriteit krijgt.

Range

Op dit moment is het belangrijkste kenmerk voor een elektrische auto de vraag hoe ver kan je op een accu lading rijden. Voor de caravanner is natuurlijk ook de vraag van belang, mag ik wel een caravan trekken? Op dit moment zijn het vooral nog de duurdere auto's die 1500 kg of meer mogen trekken.

Toch profiteert de caravanner niet echt van een grotere range ben ik bang. Met een 'normale' caravan zal de range ruim met de helft afnemen. Om dan zonder bijladen 500 km te kunnen rijden moet de range van de solo auto dus meer dan 1000 km bedragen. Dat zie ik echt niet gebeuren. Weliswaar worden accu's goedkoper maar er meer van meenemen dan noodzakelijk is, is niet gunstig. Meer dan 500 km achterelkaar rijden zonder te stoppen doet bijna niemand. De nieuwe technologie zal vooral aangewend worden om te zorgen dat de accu sneller op te laden is. Na 500 km rijden heeft elke chauffeur immers een pauze nodig en is 15 minuten laden dus helemaal niet erg. Maar dat betekent dat de caravanner na 250 km een verplichte stop zal krijgen. De nieuwe Hyundai Ioniq 5 kan bijvoorbeeld nu al in 18 minuten 80% opladen wat weer goed is voor zo'n 200 km met 1600 kg aan de haak.

Bij het trekken van een caravan stoot de brandstofmotor erg veel stikstof uit

Met caravan

Zoals gezegd halveert ongeveer de range met een caravan. Dat komt nauwelijks door het extra gewicht maar vooral door de luchtweerstand. Omdat het rendement van een elektrische auto (90%) zo groot is wordt bijna alle energie gebruikt voor de aandrijving. En omdat de luchtweerstand bij het rijden met een caravan zo hoog is neemt het meerverbruik zoveel toe. Een brandstof auto heeft een veel lager rendement (35%) wat ook nog eens afhankelijk is van de belasting van de motor. Gewicht van de caravan speelt dus bijna geen rol. Alleen bij het optrekken zal een zware caravan veel meer energie kosten dan een licht exemplaar maar omdat de meeste mensen vooral met constante snelheid rijden met een caravan maakt dat dus weinig uit. Het verschil in de rolweerstand t.o.v. de luchtweerstand bij 90 km/u is bijna verwaarloosbaar.

Een vouwwagen achter een elektrische auto is veel gunstiger voor de range dan een hoge caravan

Uiteraard kan ik de toekomst ook niet voorspellen, maar ik denk wel dat de toekomst voor steeds grotere en luxer wordende toercaravans, achter je gewone dagelijkse personenauto, er niet beter op wordt. Caravannen zal de komenden 10 á 20 jaar echt anders worden!



Reacties:

MarkS90 schreef op 22 February 2021 om 19:56

Het gaat allemaal niet helpen als we nog steeds massaal ver van huis een baan hebben, met de suto overal naar toe gaan, gezinnen aanmoedigen dat veel kinderen heel normaal is, de Amerikaan nog steeds 2 maal meer energie gebruikt dan de Europeaan, arm Azië en Afrika op hout blijft koken in plaats van gas, hier nog steeds openhaarden zijn toegestaan, boeren te veel blijven produceren en wij inkopen vanaf de andere kant van de wereld, enzovoort.

Kortom, waarom de auto? Die bijdrage aan de milieuverontreiniging is maar een klein dingetje in het grote geheel.


Goedrobke schreef op 11 March 2021 om 15:31

Is het ook niet een beetje het kip en ei verhaal?

Het rijbereik van een verbrandingsmotor daalt ook met caravan. Weliswaar niet zo hard. Verder zie ik de constructeurs rijbereik aanhalen als marketing praatje waardoor men terug gaat werken naar +1000km rijbereik (diesel wagens doen ook 1200+km). met caravan gaat dit dan naar 500km wat je ook aangaf als aanvaardbaar.
Daarnaast verwacht ik ook op termijn dat caravan leveranciers hierop ook gaan inspelen. Recuperatie of aandrijving op de caravan as, zie ik nog wel gebeuren. Kan ook gebruikt worden tegen slingeren. Het zal eerder een kwestie zijn van de juiste standaarden af te spreken met kabels met autoconstructeurs.

verder begrijp ik redenering niet zo goed:
Gewicht van de caravan speelt dus bijna geen rol. Alleen bij het optrekken zal een zware caravan veel meer energie kosten dan een licht exemplaar maar omdat de meeste mensen vooral met constante snelheid rijden met een caravan maakt dat dus weinig uit.
-->hier geef je aan dat gewicht minder bepalend is

maar ik denk wel dat de toekomst voor steeds grotere en luxer wordende toercaravans, achter je gewone dagelijkse personenauto, er niet beter op wordt
--> wat dan onmiddellijk wordt tegengesproken.


Persoonlijk denk ik dat caravanconstructeurs nog wel wat gaan uitvinden en extra batterijen gaan plaatsen ins caravan. is meer gewicht en ruimte (groter worden dus):
https://www.alko-tech.com/nl/trailerplatform-van-de-volgende-generatie

Uiteraard heb ik ook geen glazenbol en is mijn persoonlijke visie


Slechtduiveltje schreef op 13 March 2021 om 17:58

Het laden gaat steeds sneller , en er zijn meer laadstations. Kortom er is niks aan de hand . Hyundai heeft al modellen die van 0 naar 80 % laden in 18 minuten. En veel mogen trekken ...dus in de tijd van een bak koffie en een plasje kun je al weer door.


Janka schreef op 26 March 2021 om 21:32

https://www.auto-motor-und-sport.de/test/audi-e-tron-mercedes-eqc-mit-caravan-test/
Een mooie aanvulling op het verhaal van Slechtduiveltje.


Slechtduiveltje schreef op 27 March 2021 om 16:40

Goede link , de foto met de dwars geplaatste auto's op de laadstrook geeft nog een probleem aan...als je zo gaat laden krijg je het aan de stok met anderen . Maar helaas zijn deze Audi en Mercedes ver boven mijn budget , ofwel dat kan bruin niet trekken. Wel een heel goed verhaal van de Duitsers .


René (België) schreef op 01 April 2021 om 15:55

Tenzij ik er los over gekeken heb, mis ik in het verhaal van het "tanken" onderweg toch en groot aandachtspunt.

Je zal maar met de Krokusvakantie, het Paasweekend of enkele drukke zomerweekends met de caravan op vakantie willen richting zuiden, dus Oostenrijk, Frankrijk, Spanje.

Ik neem het Krokusvertrek op vrijdagavond als voorbeeld. Je wil tanken in Luxemburg, "Aire de Berchem".

Tijdens die drukke avondpiek sta je daar nu gemakkelijk 30 tot 60 minuten in de wachtrij, de prijs die je moet betalen om effe goedkoop te tanken.
Er is een zeer groot aantal pompen, vermoedelijk een 30-tal, en de auto's zijn volgepompt binnen de 1 tot 2 minuten.

Als nu iedereen op elektriciteit gaat rijden en elke auto er 18 minuten gaat over doen om tot 80% op te laden, dan zal dat wellicht 30 tot 40 minuten of zelfs langer duren om naar 100% te gaan. Vele bestuurder gaan daar niet blijven bij staan en zullen bij hun tas koffie de tijd wat uit het oog verliezen, want beter wat langer opladen om zeker te zijn.

In het beste geval zal een "tankbeurt" naar 100% dus 20 keer langer duren dan bij het tanken van benzine of diesel. Zullen ze daar dan 600 laadpalen installeren ? Dus ook eerst de parking wat uitbreiden, want als iedereen er 30 minuten wil stilstaan, dan wordt het wellicht aanschuiven vanaf de Belgische grens.

In de veronderstelling dat er inderdaad 600 laadpalen zouden komen, zullen die dan allemaal kunnen laden aan 22 tot 27 kWatt ? Zoniet, dan wordt de laadtijd er flink langer op.

Met onze verbrandingsmoor is het nu wel heel éénvoudig, als het te druk is aan het ene tankstation, dan rijd je eventueel "op reserve" door tot het volgende, doorgaans binnen de 50 tot 100 km.

Om even terug te komen op die 600 laadpalen :

1) tegen welke kW-prijs ga je daar dan tanken ?
Buiten die enkele piekdagen gaan die laadpalen immers nooit allemaal bezet zijn, maar de infrastructuur moet wel betaald worden.

2) Van waar gaat al die stroom komen ? Willen we die kernuitstap wel echt ?

3) Iedereen weet ondertussen dat een brand van een Lithium-accu quasi niet te blussen valt (probeer maar eens een zware powerbank van > 20.000mA mee te nemen op het vliegtuig). Als nu aan 1 paal een accu in brand gaat tijdens het laden, met alle bagage erin, .... nee, dat wil je echt niet weten.

Als het via de weg niet meer te doen valt om grotere afstanden af te leggen, zullen we dan met z'n allen het vliegtuig nemen ? Maar ja, ook die liggen onder vuur.

Misschien toch beter met z'n allen thuisblijven ?


slechtduiveltje schreef op 20 April 2021 om 16:47

Niemand die iets zegt over de aanschaf kosten ...? Ze schrijven net of iedereen gewoon uit zijn eigen zak een EV kan betalen en dan ook nog eens een sterke want je wil de caravan trekken. Zomaar 70.000 euro minimaal of het niks is. Met een Dacia van 17000 op stroom gaat het echt niks worden met een last erachter...En heb je een lease dan is het maar de vraag of je die privé kan gaan gebruiken om een caravan te slepen...


Klaas Boonstra schreef op 10 May 2021 om 11:26

Daarom hebben wij een nieuwe Eriba Touring aangeschaft. Kan ook achter bv Volvo XC40 P8 (elektrisch) Maar hoe zit dit dan bij al die diesel campers? Dat gaat dan ook wel veranderen de komende 10 jaar.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Blog

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Verschil in trekgewicht?

Waarom zijn er zulke grote verschillen in trekgewicht en hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Toeren = Trekkracht

De meeste auto's hebben een toerenteller. Toch weten lang niet alle caravanners hoe ze daarnaar moeten kijken om de maximale trekkracht uit hun auto te halen.


 

(Advertentie)

 

© 2004-2021 Caravantrekker