Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.
Hymer heeft een nieuw model de Eriba Nova 590. Ik vind het persoonlijk een mooie caravan, maar ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. De 590 is een royale caravan van 8 meter totaallengte met een toiletruimte en echte douche helemaal achterin. Daarvoor is een dwars vrijstaand tweepersoonsbed geplaatst en voorin een rondzit.
De Nova heeft volgens de folder een leeggewicht van 1610 kg en rijklaar 1690 kg. Rijklaar wil zeggen dat er water in de tanks en in de boiler zit en dat er een aluminium gasfles met 11 kg gas aan boord is. In de praktijk zal je niet met een volle watertank onderweg zijn maar waarschijnlijk wel met twee gasflessen. Bovendien blijft de boiler en de leidingen gevuld met water, waardoor het rijklaargewicht niet eens zo gek is.
Standaard staat de caravan op een 1800 kg as, maar er is ook een uitvoering van 2000 kg verkrijgbaar. Je zou dan een royaal laadvermogen van 390 kg overhouden.
MarkS90 schreef op 28 October 2020 om 17:50
Wat een verhaal. Zonder te weten zijn blijkbaar een hoeveelheid caravans dus te zwaar beladen zonder dat de gebruiker dat in de gaten heeft. EN die gebruiker denkt dattie het goed gedaan heeft.
J.F. Zeemeijer schreef op 10 November 2020 om 22:35
Het klopt bovenstaand verhaal. Ik wilde een Dethleffs Nomad kopen met max 1700 kg totaal. Met al mijn wensen aan de caravan, mover, airco etc hield ik maar 50 kg voor mijn kleding en koelkast etc. Mijn e-bike ging ook mee. IK schrok ervan, dus moest mijn wensen aanpassen. Maar 1700 kg achter mijn citroen C5 3.0 6 cilinder is eigenlijk te zwaar. Ik kan dan amper met twee personen in de auto zitten want dan ga ik al over mijn treingewicht van 3600 kg. Dus...weer bijstellen en ik ga nu mij instellen op een max gewicht van de caravan op 1500 kg. Dan is de combinatie beter. Maar dat ik dan inlever is duidelijk. Of...een nog zwaardere auto kopen (bv BMW X5 3.0d maar die kost ruim 200 euro in de maand aan wegenbelasting. Of....een busje ervoor met grijs kenteken. Dan zit ik goedkoper en kan de Nomad wel..Maar weer een extra kostenplaatje...Het kost mij hoofdbrekens wat te doen. Weliswaar over 1 1/2 jaar maar ik ben mij nu aan het oriënteren.
MarkS90 schreef op 17 November 2020 om 22:42
Ik rij een X5 benzine en dat rijdt heel behoorlijk met 1700 kg. Hij kan tot 2400 kg maar dat is wel een beetje veel van het goed: dan is de aanhanger wat zwaarder dan de auto.
William Verbiest schreef op 18 November 2020 om 12:33
De caravan lijkt mij ideaal , mooi groot en van alle gemakken voorzien .
De auto kan het struikelblok zijn , zoals door de automaatbak die geen trekgewicht aan kan , zoals Menno ook al aangaf . Sterke Diesels zijn nu gunstig te koop maar hebben een enorm waarde verlies . Grote sterke benzine auto's zijn er ook genoeg maar ook dat is niet goedkoop. Een x5 benzine is beresterk maar kost in gebruik ook niet weinig. Moeilijk.. maar toch een luxe probleem.
MarkS90 schreef op 21 November 2020 om 22:23
Met maximale korting op de verzekering en nauwelijk 10.000 km per jaar is een X5 van 14 jaar oud goed betaalbaar. Het is ook een beetje een hobby om zo'n auto te rijden want een deel van het onderhoud doe ik graag zelf.
En de prijzen zijn laag want blijkbaar wil niemand een grote SUV rijden.
William Verbiest schreef op 22 November 2020 om 13:17
Heb een w202 c 280 van 1998 als hobby auto, die mag 1575kg trekken met automaat. Keerzijde is het verbruik met caravan, je blijft aan het tanken. Maar het is grandioos rijden, alleen het geluid al.Een zescilinder BMW is ook verslavend... Mooi toch.!
Marcel schreef op 20 January 2021 om 13:41
Optie gladde buitenbeplating ipv de gestructureerde witte beplating is een extra gewicht van maar liefts 30 kg bij Eriba Touring. Een tapijt 12kg. Dit soort niet functionele opties tellen flink op.
Ilse Smit schreef op 02 March 2021 om 21:19
Bekend verhaal. Bij mijn Detleffs Beduin uit 2005(leeg 1090kg;max 1350kg) de eerste keer na alles inpakken even naar de weegbrug gegaan. Resultaat: 1640kg. Oeps. Alles eruit gehaald en opnieuw gewogen. Resultaat 1220kg incl mover, maar geen fietsendrager of airco. Dus: De basisopgave van fabrikant klopte al niet. Nu is het dus sappelen om binnen de 130kg lading te blijven. In eerste instantie voelde ik mij bekocht door de dealer (die er ook niks van begreep!?!). Nu denk ik: Het zij zo, iets meer in de auto laden. Iets zorgvuldiger afwegen wat wel of niet meegaat. En in Nederland blijven. Dat geeft ook iets meer "laadruimte".
Reageer
Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.
Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?
Waarom zijn er zulke grote verschillen in trekgewicht en hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald?