Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Caravan (te?) zwaar

Hymer heeft een nieuw model de Eriba Nova 590. Ik vind het persoonlijk een mooie caravan, maar ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. De 590 is een royale caravan van 8 meter totaallengte met een toiletruimte en echte douche helemaal achterin. Daarvoor is een dwars vrijstaand tweepersoonsbed geplaatst en voorin een rondzit.

De Nova heeft volgens de folder een leeggewicht van 1610 kg en rijklaar 1690 kg. Rijklaar wil zeggen dat er water in de tanks en in de boiler zit en dat er een aluminium gasfles met 11 kg gas aan boord is. In de praktijk zal je niet met een volle watertank onderweg zijn maar waarschijnlijk wel met twee gasflessen. Bovendien blijft de boiler en de leidingen gevuld met water, waardoor het rijklaargewicht niet eens zo gek is.

Standaard staat de caravan op een 1800 kg as, maar er is ook een uitvoering van 2000 kg verkrijgbaar. Je zou dan een royaal laadvermogen van 390 kg overhouden.

De advertentie waarmee Eriba in de (Duitse) caravantijdschriften adverteert

Extra accessoires

De prijslijst staat vol met nuttige extra's en accessoires die veel mensen erbij kiezen:

Een mover (33 kg) is tegenwoordig geen luxe meer en Eriba levert keurig een bijpassend 'elektropakket' met accu en opladers (30 kg). Ook een reservewiel (20 kg) en een elektronisch stabiliteitssysteem (5 kg) is bij zo’n grote caravan vanzelfsprekend.

In de prijslijst is in de laatste kolom het extra gewicht per optie aangegeven.

Voor de weekendjes weg is een vaste cassetteluifel (45 kg) handig en moeten de fietsen mee kunnen op een drager op de dissel (10 kg). Tijdens de warme dagen maakt een airco (30 kg) het slapen een stuk aangenamer. Het 'designpakket' (34,5 kg) en de 'Ambiance' uitvoering (21 kg) met o.a. een gladde buitenplaat en de vlakke aluminium kaderramen staan de caravan goed en vervolmaken het interieur.

Gebruik je de caravan ook in de winter(sport) dan is het 'winterpakket' met o.a. vloer- en Alde vloeistof verwarming (79,5 kg) voor zo’n grote caravan een logische keuze. En voor de zekerheid bestellen we ook maar de asverzwaring naar 2000 kg. Je krijgt dan een sterker chassis waardoor de caravan 32 kg zwaarder wordt.

Afleveringsgewicht

Tellen we alle kilo’s bij elkaar dan weten we wat de caravan zou wegen als je hem gaat ophalen bij de dealer: 1610 kg (leeggewicht) plus 340 kg aan extra uitrusting maakt dat de caravan zonder water en gasflessen een leeggewicht heeft van 1950 kg! Je kan er nog net mee naar huis rijden maar met twee gasflessen en water voor onderweg zit hij zo boven de twee ton. Maar goed dat ik de gasoven (30 kg) en het multimediapakket (34 kg) met schotel en tv-installatie niet heb aangevinkt.

De fabrieksfoto's laten wel de TV en gasoven zien.

Dit betekent dat je met deze caravan met een aantal veel verkochte accessoires, niet onder de 2200 kg kan blijven en dan heb ik het nog niet eens over de e-bikes die ook vaak meegaan. Is dat erg en kan dat kwaad?

Wettelijk

In de EU is het maximaal toegestaan gewicht gedefinieerd als de maximale aslast in aangekoppelde toestand. Zou je uitgaan van 2200 kg en zorgen voor 100 kg kogeldruk dan is de aslast 'maar' 100 kg te veel. In Nederland gaat daar bij controle nog eens 40 kg van af voor de standaard meetfout. Wettelijk is de caravan dan 60 kg oftewel 3% te zwaar en daar krijg je geen proces-verbaal voor. In bijvoorbeeld België, Frankrijk, de Alpenlanden en Scandinavië heb je dan overigens wel een probleem.



Technisch

Maar kan het kwaad om met een overbeladen caravan te rijden? Die vraag leg ik voor aan Wim Nell van Triorep, de onderstellen specialist uit Scherpenzeel. Wim vertelt: “We krijgen de laatste tijd veel grote en jonge caravans binnen die schade hebben aan het veersysteem”. Het gaat om caravans van verschillende merken die op een 1800 of 2000 kg as van ALKO staan. Wim vervolgt zijn verhaal: “Als we een caravan binnen krijgen dan wegen we die altijd eerst. Heel vaak zijn ze dan leeg gemaakt door de klant maar is het gewicht al praktisch gelijk aan het maximale. Op vakantie zijn ze dan vast 2 á 300 kg overbeladen. Als we dan de as nader bekijken zien we dat de rubber veerelementen getordeerd en zelfs helemaal verschoven zijn”.

Met een endoscoop camera zijn de asrubbers te controleren

Dergelijke caravans hebben dan nauwelijks vering en de wielen staan scheef onder de caravan. De schade ontstaat door het rijden met een te zwaarbeladen caravan. 2000 kg op een enkele as is gewoon erg veel en geeft heel weinig marge. Wim raadt dan ook altijd aan een caravan met een zo groot mogelijk laadvermogen te kopen en dat niet helemaal te benutten.

Deze foto van Triorep laat duidelijk het verschil zien tussen een caravan met 'doorgezakte' vering voor en na de reparatie

Trekauto

Stel dat je trekauto 2-ton mag trekken dan is iets meer voor de prestaties van de auto niet direct een probleem. Wel wordt de gewichtsverhouding (nog?) ongunstiger dan je dacht. Je hebt echt een zware auto nodig om er veilig mee te rijden, liefst met een leeggewicht van tenminste 2200 kg!



Reacties:

MarkS90 schreef op 28 October 2020 om 17:50

Wat een verhaal. Zonder te weten zijn blijkbaar een hoeveelheid caravans dus te zwaar beladen zonder dat de gebruiker dat in de gaten heeft. EN die gebruiker denkt dattie het goed gedaan heeft.


J.F. Zeemeijer schreef op 10 November 2020 om 22:35

Het klopt bovenstaand verhaal. Ik wilde een Dethleffs Nomad kopen met max 1700 kg totaal. Met al mijn wensen aan de caravan, mover, airco etc hield ik maar 50 kg voor mijn kleding en koelkast etc. Mijn e-bike ging ook mee. IK schrok ervan, dus moest mijn wensen aanpassen. Maar 1700 kg achter mijn citroen C5 3.0 6 cilinder is eigenlijk te zwaar. Ik kan dan amper met twee personen in de auto zitten want dan ga ik al over mijn treingewicht van 3600 kg. Dus...weer bijstellen en ik ga nu mij instellen op een max gewicht van de caravan op 1500 kg. Dan is de combinatie beter. Maar dat ik dan inlever is duidelijk. Of...een nog zwaardere auto kopen (bv BMW X5 3.0d maar die kost ruim 200 euro in de maand aan wegenbelasting. Of....een busje ervoor met grijs kenteken. Dan zit ik goedkoper en kan de Nomad wel..Maar weer een extra kostenplaatje...Het kost mij hoofdbrekens wat te doen. Weliswaar over 1 1/2 jaar maar ik ben mij nu aan het oriënteren.


MarkS90 schreef op 17 November 2020 om 22:42

Ik rij een X5 benzine en dat rijdt heel behoorlijk met 1700 kg. Hij kan tot 2400 kg maar dat is wel een beetje veel van het goed: dan is de aanhanger wat zwaarder dan de auto.


William Verbiest schreef op 18 November 2020 om 12:33

De caravan lijkt mij ideaal , mooi groot en van alle gemakken voorzien .
De auto kan het struikelblok zijn , zoals door de automaatbak die geen trekgewicht aan kan , zoals Menno ook al aangaf . Sterke Diesels zijn nu gunstig te koop maar hebben een enorm waarde verlies . Grote sterke benzine auto's zijn er ook genoeg maar ook dat is niet goedkoop. Een x5 benzine is beresterk maar kost in gebruik ook niet weinig. Moeilijk.. maar toch een luxe probleem.


MarkS90 schreef op 21 November 2020 om 22:23

Met maximale korting op de verzekering en nauwelijk 10.000 km per jaar is een X5 van 14 jaar oud goed betaalbaar. Het is ook een beetje een hobby om zo'n auto te rijden want een deel van het onderhoud doe ik graag zelf.
En de prijzen zijn laag want blijkbaar wil niemand een grote SUV rijden.


William Verbiest schreef op 22 November 2020 om 13:17

Heb een w202 c 280 van 1998 als hobby auto, die mag 1575kg trekken met automaat. Keerzijde is het verbruik met caravan, je blijft aan het tanken. Maar het is grandioos rijden, alleen het geluid al.Een zescilinder BMW is ook verslavend... Mooi toch.!


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


Blog

Trends in 2021

De nieuwe caravanmodellen zijn gepresenteerd op de grootste camper en caravanbeurs in Europa, namelijk de Caravan Salon in Düsseldorf. Wat zijn de trends....

Toeren = Trekkracht

De meeste auto's hebben een toerenteller. Toch weten lang niet alle caravanners hoe ze daarnaar moeten kijken om de maximale trekkracht uit hun auto te halen.

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft een Caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

Gewicht

Als we een caravan gaan trekken kijken we altijd naar het gewicht. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht?

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.


 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

© 2004-2020 Caravantrekker