Caravantrekker.nl

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Caravan (te?) zwaar

Hymer heeft een nieuw model de Eriba Nova 590. Ik vind het persoonlijk een mooie caravan, maar ik had ook een ander voorbeeld kunnen gebruiken. De 590 is een royale caravan van 8 meter totaallengte met een toiletruimte en echte douche helemaal achterin. Daarvoor is een dwars vrijstaand tweepersoonsbed geplaatst en voorin een rondzit.



De Nova heeft volgens de folder een leeggewicht van 1610 kg en rijklaar 1690 kg. Rijklaar wil zeggen dat er water in de tanks en in de boiler zit en dat er een aluminium gasfles met 11 kg gas aan boord is. In de praktijk zal je niet met een volle watertank onderweg zijn maar waarschijnlijk wel met twee gasflessen. Bovendien blijft de boiler en de leidingen gevuld met water, waardoor het rijklaargewicht niet eens zo gek is.

Standaard staat de caravan op een 1800 kg as, maar er is ook een uitvoering van 2000 kg verkrijgbaar. Je zou dan een royaal laadvermogen van 390 kg overhouden.

De advertentie waarmee Eriba in de (Duitse) caravantijdschriften adverteert

Extra accessoires

De prijslijst staat vol met nuttige extra's en accessoires die veel mensen erbij kiezen:

Een mover (33 kg) is tegenwoordig geen luxe meer en Eriba levert keurig een bijpassend 'elektropakket' met accu en opladers (30 kg). Ook een reservewiel (20 kg) en een elektronisch stabiliteitssysteem (5 kg) is bij zo’n grote caravan vanzelfsprekend.

In de prijslijst is in de laatste kolom het extra gewicht per optie aangegeven.

Voor de weekendjes weg is een vaste cassetteluifel (45 kg) handig en moeten de fietsen mee kunnen op een drager op de dissel (10 kg). Tijdens de warme dagen maakt een airco (30 kg) het slapen een stuk aangenamer. Het 'designpakket' (34,5 kg) en de 'Ambiance' uitvoering (21 kg) met o.a. een gladde buitenplaat en de vlakke aluminium kaderramen staan de caravan goed en vervolmaken het interieur.

Gebruik je de caravan ook in de winter(sport) dan is het 'winterpakket' met o.a. vloer- en Alde vloeistof verwarming (79,5 kg) voor zo’n grote caravan een logische keuze. En voor de zekerheid bestellen we ook maar de asverzwaring naar 2000 kg. Je krijgt dan een sterker chassis waardoor de caravan 32 kg zwaarder wordt.

Afleveringsgewicht

Tellen we alle kilo’s bij elkaar dan weten we wat de caravan zou wegen als je hem gaat ophalen bij de dealer: 1610 kg (leeggewicht) plus 340 kg aan extra uitrusting maakt dat de caravan zonder water en gasflessen een leeggewicht heeft van 1950 kg! Je kan er nog net mee naar huis rijden maar met twee gasflessen en water voor onderweg zit hij zo boven de twee ton. Maar goed dat ik de gasoven (30 kg) en het multimediapakket (34 kg) met schotel en tv-installatie niet heb aangevinkt.

De fabrieksfoto's laten wel de TV en gasoven zien.

Dit betekent dat je met deze caravan met een aantal veel verkochte accessoires, niet onder de 2200 kg kan blijven en dan heb ik het nog niet eens over de e-bikes die ook vaak meegaan. Is dat erg en kan dat kwaad?

Wettelijk

In Nederland is het maximaal toegestaan gewicht gedefinieerd als de maximale aslast in aangekoppelde toestand. Zou je uitgaan van 2200 kg en zorgen voor 100 kg kogeldruk dan is de aslast 'maar' 100 kg te veel. Bovendien gaat daar bij controle nog eens 40 kg van af voor de standaard meetfout. Wettelijk is de caravan dan 60 kg oftewel 3% te zwaar en daar krijg je geen proces-verbaal voor. In het buitenland, zoals bijvoorbeeld: België, Frankrijk, de Alpenlanden en Scandinavië heb je dan overigens wel een probleem.



Technisch

Maar kan het kwaad om met een overbeladen caravan te rijden? Die vraag leg ik voor aan Wim Nell van Triorep, de onderstellen specialist uit Scherpenzeel. Wim vertelt: “We krijgen de laatste tijd veel grote en jonge caravans binnen die schade hebben aan het veersysteem”. Het gaat om caravans van verschillende merken die op een 1800 of 2000 kg as van ALKO staan. Wim vervolgt zijn verhaal: “Als we een caravan binnen krijgen dan wegen we die altijd eerst. Heel vaak zijn ze dan leeg gemaakt door de klant maar is het gewicht al praktisch gelijk aan het maximale. Op vakantie zijn ze dan vast 2 á 300 kg overbeladen. Als we dan de as nader bekijken zien we dat de rubber veerelementen getordeerd en zelfs helemaal verschoven zijn”.

Met een endoscoop camera zijn de asrubbers te controleren

Dergelijke caravans hebben dan nauwelijks vering en de wielen staan scheef onder de caravan. De schade ontstaat door het rijden met een te zwaarbeladen caravan. 2000 kg op een enkele as is gewoon erg veel en geeft heel weinig marge. Wim raadt dan ook altijd aan een caravan met een zo groot mogelijk laadvermogen te kopen en dat niet helemaal te benutten.

Deze foto van Triorep laat duidelijk het verschil zien tussen een caravan met 'doorgezakte' vering voor en na de reparatie

Trekauto

Stel dat je trekauto 2-ton mag trekken dan is iets meer voor de prestaties van de auto niet direct een probleem. Wel wordt de gewichtsverhouding (nog?) ongunstiger dan je dacht. Je hebt echt een zware auto nodig om er veilig mee te rijden, liefst met een leeggewicht van tenminste 2200 kg!

20 oktober 2020



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker