Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Bij het juiste type band en bandenspanning is de kans op een lekke band een stuk kleiner en het rijdt beter. De kans dat je caravan een lekke band krijgt is groter dan van je auto. Een caravanband heeft dan ook een veel zwaarder leven dan een band onder een auto. Het gewicht dat de band moet dragen is veelal groter. Het gewicht van de auto is immers verdeeld over 4 wielen terwijl het gewicht van de caravan maar op 2 banden rust. Daarnaast staat een caravan veel meer stil en blijft de band minder soepel.

Ongemerkt komt met name het rechterwiel ook nog wel eens in de berm terecht of neemt een stoeprandje mee waardoor die band het extra zwaar heeft en gemiddeld vaker lek raakt. Meestal is een lekke band niet veroorzaakt door een spijker o.i.d. maar loopt de band langzaam leeg waarna een klapband volgt, of liever gezegd een hele snelle leegloper die kapot gereden wordt.



Kies de juiste band


Vaak zijn caravans zwaarder dan gedacht en wellicht is de caravan links en rechts niet even zwaar. Kies daarom voor banden met een voldoende ruim draagvermogen. Op elke band staat een getal, de loadindex, dat aangeeft wat het maximaal draagvermogen van een band is. Dit draagvermogen bij elkaar opgeteld moet tenminste het maximaal toegestaan gewicht van de caravan zijn. Er is een '10% regeling' maar als je dealer het daarover heeft zou ik daar niet in meegaan. Klik voor een overzicht van de loadindexen.

Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden (met 6 of meer koordlagen, 6PR). Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of EL, RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo, of Lite Truck LT).



Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen. Een caravan van maximaal 1200 kg hoeft geen banden te gebruiken die 900 kg per band, dus 1800 kg totaal, kunnen dragen.

Advies na 6 jaar vervangen

Hoewel niet wettelijk verplicht wordt vaak geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen ook al is het profiel nog niet versleten. Statistisch neemt namelijk na het zesde jaar de kans op een lekke band toe. Banden ouder dan 6 jaar moeten in ieder geval door een deskundige gecontroleerd worden op droogte scheurtjes en beschadigingen en kunnen dan eventueel nog een paar jaar mee, maar nooit meer dan 10 jaar. Sommige verzekeraars eisen maximaal 6 jaar en in Duitsland is de Tempo 100 keuring alleen geldig als de banden jonger dan 6 jaar zijn.

De productiedatum van een band kan je exact aflezen. Op elke band staat namelijk een zogenaamde DOT code. Bij banden uit dit decennium is dat een 4-cijferige code waarbij de eerste 2 cijfers het weeknummer voorstellen en de laatste 2 cijfers het jaar. Zie je staan 1714 dan is de band gefabriceerd in week 17 in het jaar 2014 en dus nu 4 jaar oud.



Bandenspanning

De belangrijkste oorzaak van klapbanden is een te lage bandenspanning. Bij een lage bandenspanning neemt de temperatuur van de band toe.

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht. Bij een (te) hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort en meer te lijden op slechte wegen. Banden zorgen namelijk voor een (groot) deel van de vering van een caravan. Te harde banden rijdt niet lekker en is slecht voor de caravan.

Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel. Kijk dus ook altijd goed naar de gegevens die op de band staan zoals de loadindex en op de maximale druk. Is de bandenspanning boven de 4,5 bar zorg dan wel voor versterkte ventielen.



Beter iets te hard dan te zacht, maar niet harder dan op de band zelf staat aangegeven. De bandendruk geldt bij koude banden en zal oplopen als met de caravan hard gereden wordt. Welke bandenspanning bij welke bandenmaat en gewicht van je caravan horen kan je aflezen in de Caravantrekker bandenspanningspagina.

TPMS

Nieuw auto's zijn standaard voorzien van TPMS (Tyre Presure Monitoring System) waarmee de bandenspanning wordt bewaakt. Ook voor de caravan zijn tegenwoordig systemen te koop met een sensor in de band die de luchtdruk en de temperatuur meten en die gegevens draadloos verzenden naar een display of telefoon in de auto. Loopt de temperatuur op, of neemt de spanning af, dan gaat er een alarm en kan je snel maatregelen nemen. Hiermee kan je in veel gevallen een klapband voorkomen.



Reservewiel

Tijdens het rijden merk je soms te laat dat de band lek is. De band is dan te veel kapot gereden om nog te repareren met een zogenaamd noodsetje. Op die momenten is het heel plezierig om een reservewiel bij je te hebben die ook daadwerkelijk past onder de caravan. Controleer dat thuis eens, ik heb 5 jaar lang rond gereden met een wiel geleverd door de dealer dat niet paste! Heb je lichtmetalen wielen en een stalen reservewiel controleer dan of je (extra) wielmoeren of bouten hebt die geschikt zijn voor stalen velgen. Krik de caravan alleen op als die aangekoppeld is aan de auto.



Reacties:

jadatis schreef op 17 November 2018 om 10:00

TMPS sensoren die aan de buitenkant op het ventiel geschroefd worden, zorgen er vaak voor ,dat het ventiel gaat lekken bij velggat, als met hogere snelheid gereden wordt. Dit komt dan door middelpunvliedende krachten, die het verzwaarde ventiel krom slingeren .
Daarom dan op zij minst HP snapp in ventielen uit de TR 600 serie, maar mischien beter nog metalen ventielen.

Ook niet alle TMPS systemen zijn geschikt, die voor gewone auto's ,zijn de sensoren maar nauwkeurig tot 4 bar, en daarboven gaan ze te laag aangeven.
Dus neem alleen die voor de hogere drukken.


bart schreef op 20 November 2018 om 11:24

Mooie informatie weer. Hoe zit dat precies met wielmoeren/bouten die geschikt zijn voor stalen velgen? Wat is het verschil? Dit geldt dan dus ook voor de auto's die van alu zomer naar staal winter velgen gaan?


Menno (Caravantrekker) schreef op 20 November 2018 om 11:45

Het hangt er van af wat voor wielbouten er gebruikt zijn, bolle of conische. Soms is dat bij staal/aluminium het zelfde maar niet altijd.


bart schreef op 20 November 2018 om 12:33

Interessant! Bedankt!


Frans schreef op 21 November 2018 om 09:56

Ook de voorgeschreven boutlengte kan verschillen bij stalen en aluminium velgen omdat de velgdikte afwijkt.


Reageer op dit Blog

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


Andere Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Blog's zoeken

 

© 2004-2018 Caravantrekker