Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

Dethleffs heeft een caravan gepresenteerd die voorzien is van elektrische aandrijving en accu's. Niet alleen zoals bij de bekende mover voor op de camping maar als hulpmotor om echt mee te rijden achter de auto op de openbare weg.

Om aan te sluiten bij de huidige trend dat er steeds meer elektrische auto's zullen komen wordt en naar oplossingen gezocht om bij beperkt trekgewicht toch met de caravan te kunnen reizen en ook nog voldoende actieradius te hebben. De caravan wordt dan voorzien van eigen motoren en accu's zodat geen kracht en energie uit de auto meer nodig is. De motoren worden onder gebracht in de wielen en de accu's worden onder de caravanvloer opgeborgen. Dat de caravan veel zwaarder wordt door de accu's maakt niet zo veel uit.



De auto hoeft voor het gevoel niet meer dan 100 kg te trekken omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. Bij het afremmen wordt uiteraard weer energie opgeslagen in de accu's. Zou de caravan gaan slingeren bijvoorbeeld omdat die door de accu's erg zwaar is, dan is moderne elektronica in staat om vergelijkbaar met ESP in de auto elk wiel afzonderlijk af te remmen waardoor de slingering stabiliseert. Men verwacht met 80 kW aan accu's toch een 4 a 500 km te kunnen rijden.

Uiteraard maken de elektromotoren een mover voor op de camping niet meer nodig. De accu's kunnen als niet met de caravan gereden wordt ook gebruik worden voor energie opslag bij huis. Bijvoorbeeld om overdag de zonne-energie op te slaan voor gebruik in de avond. Daarmee is zelfs de totale investering meer rendabel.

Niet nieuw

Het idee werd in 2011 al gepresenteerd in een versimpelde vorm door Knaus i.s.m. Al-Ko op de Messe in Dusseldorf. Die oplossing zou ook voor campers interessant kunnen zijn waardoor die bijvoorbeeld elektrisch in de binnenstad kunnen rijden en op drassige campings vierwielaandrijving hebben.

Foto uit 2011 bij Knaus

E-trailer uit Delft is een start-up voortgekomen uit de solar-races en heeft het idee verder uitgewerkt in een prototype. De problemen waar zij tegen aan lopen waren niet zozeer van technische aard maar om de boel goedgekeurd te krijgen voor op de openbare weg. Immers de caravan mag niet zwaarder zijn dan het maximaal trekgewicht en zomaar een motor op een aanhangwagen toevoegen mag ook niet van de RDW. Sindsdien staat hun (werkend) prototype te verstoffen.

Schema van E-trailer

Het zal dus nog wel even duren voordat we 100% elektrisch op vakantie kunnen gaan, maar er komen vast oplossingen als er geen benzine- of dieselmotoren meer verkocht mogen worden. Het is nu niet meer de techniek die nog niet zo ver is, maar veel meer de wetgeving en infrastructuur die het caravannen op elektriciteit tegenhoudt.



Reacties:

Louis schreef op 18 October 2018 om 21:35

Ik vind dit een geweldig mooie ontwikkeling waar we serieus iets aan kunnen gaan hebben.
En wanneer de actieradius klopt, dus niet véél minder waarbij ik hier toch even aan auto's denk worden we door de techniek ook geholpen verre vakantiebestemmingen op een relaxter manier te bereiken door de gedwongen laad (overnachtingen ?)
(Remmen d.m.v. de motoren zodat ook dat probleem uit de wereld is, of...)


Aadje schreef op 19 October 2018 om 09:18

Denk wel dat dit de toekomst gaat worden,twijfel of het betaalbaar wordt,en vraag me af of dit standaard gaat worden op elke caravan of een extra optie.Anders gezegd wat moet je er mee op je caravan als je naar Zeeland gaat voor drie weken. En we hebben al Hybride auto,s die ook 1500kg mogen trekken kosten wel €45.000 waarschijnlijk daar achter een Hybride caravan van €30,000 of meer.?? Oké dan heb je wel de vrijheid van kamperen dat is ook wat waard.


Frans schreef op 19 October 2018 om 10:48

Het is technisch gezien een mooie ontwikkeling, maar voor wie is de elektrische caravan geschikt? Door de grotere massa moet ook de (EV) trekauto zwaarder zijn. Het zou fout zijn om een combinatie door verkeerde gewichtsverhouding slingergevoelig te maken en vervolgens via ESP-achtige systemen dat weer op te vangen. Het wegvallen van het gewicht van de mover is in voorkomend geval wel weer gunstig.

De zwaardere trekauto’s hebben geen enkel gebrek aan trekkracht, dus daarvoor is de elektrische aandrijving niet nodig. Alleen het elektrisch remmen van de caravan voegt dan wat toe, waarbij elektrische tractie nodig is om het elektrisch remmen mogelijk te maken. De noodzaak van remhulpsystemen in de bergen vervalt dan.

Groot voordeel van de elektrische caravan is vergroting van de actieradius voor EV auto’s en voor elektrisch gebruik van hybrides. Los van de laadproblematiek is actieradius een belangrijk facet bij het reizen met caravan. Daarvoor zou in principe ook alleen een accupakket onder de caravan voldoende zijn, dat dan gebruikt moet kunnen worden voor de aandrijving van trekauto. Misschien een goedkope variant om over na te denken.


Quirien schreef op 19 October 2018 om 11:04

Ik vroeg mij af , is dit de toekomst of juist het einde.
Kijk op zich zelf denk ik men zal wat moeten en is deze ontwikkeling natuurlijk een goede zaak. In het voorwoord over deze ontwikkeling is al het een en ander gezegd over de tegenstrijdigheden, denk aan caravan mag zwaarder zijn maar komt in strijd met de beperkte trekkracht die het voertuig mag trekken enz.
Dus daar is nog een weg te gaan.
Dan alles heeft voor het op de markt brengen een financieel en gebruiksplaatje. Tenslotte moet er voldoende afzet zijn om iets betaalbaar te houden.
En dan is er nog zo iets als , voor welke doelgroep.

Ik zal het proberen inzichtelijk te maken.
Een grote doelgroep die nu en caravan heeft is de generatie geboren tussen 1940-1950/1955
Vaak tot 2008 kon men eerder met pensioen FLO/VUT etc. regelingen.
De "vrijheid" om lang en nog jaren te kunnen op stap te gaan gaf aanleiding zich vaak in het "nieuw" te zetten.
Deze doelgroep heeft natuurlijk niet het eeuwige leven of een tanend fysiek wat ik zelf mee maakt en nu om mij heen kijkende en pratend met mede kampeerders blijven deze steeds dichterbij dus op deze aandrijving ( wat zullen de kosten zijn) niet meer te wachten.
En ja dan zit je natuurlijk ook nog met het feit bij de meeste de caravan zo'n 6/7 maanden in de stalling staan. Ik neem aan dat het dure accupakket dan dusdanig geschikt is voor koppeling aan de zonnepanelen thuis voor opslag.
We zullen het dan van de koop doelgroep moeten hebben tussen 35-55 jaar en die toch op latere leeftijd hierin wil investeren. Maar .... de meeste CAO's hebben niet meer dan 25 tot 30 vakantie/snipperdagen dus investeren in een wat zal het moeten gaan kosten voor 4/5 weken per jaar en misschien wat weekeinden is dan dat geld nog wel zin vol? Er moet tenslotte ook nog een redelijke auto voor. ( al dan niet een Hybride op korte termijn en lange termijn een EV die een behoorlijke investering kost)
Dan zal ook de infrastructuur op de campings flink aangepast moeten worden om b.v. In 12/15 uur tijd de auto en caravan op/bij te laden.

Ik wil niet te negatief zijn en juicht dit soort projecten dus wel toe, allicht kan men er wat van toepassen. Maar of het op grote schaal de toekomst heeft......?


Reageer op dit Blog

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


Andere Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Blog's zoeken

 

© 2004-2018 Caravantrekker