Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Gebruikerservaringen
Volvo 940

Sorteer gebruikservaringen op:

Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Fendt

De ervaring van Jaap met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 25-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Na eerst met een Toyota Avensis diesel te hebben gereden is onze 940 van het jaar 1998 een verademing. Moeiteloos trekt hij onze Fendt Bianco 470 door Frankrijk. Dit is echt genieten met stereo en automatische airco aan. De auto heeft pas 360.000 gereden en nog lang niet op. Gemiddeld een gebruik van 1 op 12, met de caravan 1 op 7,5. De automatische niveauregeling vult dit plaatje nog aan en geeft ons een echt vakantiegevoel.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Fendt

De ervaring van Jaap met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Bianco 390 FH van 1220 kg geplaatst op 18-06-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Na jaren met een Toyota Avensis 20 TD gereden te hebben zijn we vorig jaar voor het eerst met onze "nieuwe"volvo 940 naar Zuid Frankrijk gereden. Fantastische combinatie. Met onze caravan, een Fendt Bianco 470 uit 2008, een heel goede reis gehad en ontspannen aangekomen. Een groot verschil met de Avensis. meer trekkracht en stabiliteit. De "Col de grand boeuf" zonder enig probleem voor een groot deel links genomen. En dan die airco. Onze 940 is een limited edition met automatische airco. Heerlijk.We kjiken voor dit jaar alweer uit naar deze trip.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 sedan - 2.3 met een Kip

De ervaring van De Vries met een Volvo 940 sedan - 2.3 (96 Kw/131 pk bouwperiode: september 1990 - september 1993) en een Kip Vision 41 ETD Special van 750 kg geplaatst op 15-08-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 47%

Let op: de caravan is een Kip KT330 uit 1984! Breedte 2 meter, 2,30 hoog, leeg 500 kg, max. gewicht 850 kg. De voorkant loopt weliswaar schuin maar de hoeken zijn niet afgerond, de stroomlijn is dus verre van ideaal. Deze caravan is een echte windvanger.

De Volvo 940 met deze oude Kip is een ideale budgetcombinatie. De auto is van 01-1991 en is voorzien van een 4-traps automaat met overdrive (dus eigenlijk 5 versnellingen). Ik ben er mee naar Zuid-Frankrijk geweest en dat gaat fantastisch. De caravan is licht, maar heeft de stroomlijn van een zeecontainer en is niet voorzien van een anti-slingerkoppeling.
Dankzij het gewicht van de Volvo merk je vrij weinig van de caravan. Boven de 70 km/h gaat het allemaal wat langzamer. Als je een vrachtwagen inhaalt, voel je de caravan wat bewegen maar de auto is niet uit koers te krijgen. Met veel moeite kon ik een kogeldruk van 60 kg halen (vanwege het kleine formaat, alles ligt in de buurt van de as). Met een volle gasfles, volle watertank en wat stoeptegels in de disselbak haal je de 60 kg. Trillingen of slingeringen van de caravan voel je nauwelijks, maar dit komt echt vanwege de zware Volvo. Als er een lichtere auto voor zit, wordt het een heel ander verhaal: met mijn Volvo 360 uit 1983 (weegt 1030 kg) staat het zweet je in de handen als je vrachtwagens inhaalt.

Maar goed, terug naar de Volvo 940: het is een gemakkelijke automaat. Ik rijd overal 90, soms 95. Je moet echt niet harder willen rijden met een caravan, ook niet met een nieuwe. Op de erg steile hellingen springt de automaat terug in de 3e versnelling, maar je rijdt dan alsnog gewoon met 90 km/h omhoog. Even ter vergelijking; de 3e versnelling van de automaat is vergelijkbaar met de 4e versnelling van een handgeschakelde bak.
Deze automaat kan handmatig vastgezet worden in 1, 2 en 3. Helaas niet in 4. Dat was fijn geweest, want de overdrive is niet uitschakelbaar. Die werkt op oliedruk. Allemaal prima, maar heuvelop gaat niet werken met 2.300 tpm. Er zit immers geen turbo op de auto. Je moet dan handmatig de bak in 3 zetten, maar dat is weer overkill: de 4 had ook makkelijk gekund.

Het verbruik is solo 1:11, met caravan erachter 1:9. Met veel bergen gaat het terug naar 1:7, op de vlakke weg is 1:10 gewoon haalbaar.

De Volvo 940 is een absolute alleskunner met zeer eenvoudige techniek. Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. Dankzij de automaat met koppelomvormer kom je overal weg. Ook natte grasveldjes; bij het loslaten van de rem rijdt de auto vanzelf weg. Ideaal bij manoeuvreren. Van koelingsproblemen heb ik geen last. De auto heeft een fan met een viscosekoppeling: de fan draait daardoor altijd mee, maar met een slipkoppeling. Hoe warmer de motor, hoe vaster de verbinding met de fan. Die draait zodoende volledig automatisch met een wisselend toerental. Bij filerijden op een snikhete Franse snelweg lijkt het wel een vrachtwagen, maar de motor blijft altijd op de juiste temperatuur. Simpel en onverwoestbaar.

Voor mij geen nieuwe auto; ik heb wel eens een moderne auto ervoor gehad met zo'n nieuwe, kleine motor met turbo. Op papier veel betere prestaties, meer pk's, meer koppel. In de praktijk schakel je je het ongans, omdat het bruikbare toerengebied veel beperkter is. Bovendien blijft de koeling een probleem (zodra je niet op het ideale toerental zit, loopt de zaak warm). Het koelsysteem van een 940 is zwaar overbemeten, zoals bij wel meer oudere Volvo's (240, 360, 740, 850).

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Hobby

De ervaring van Gustaf met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Hobby Exclusive 560 UF van 1554 kg geplaatst op 05-07-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 94%

Heerlijke combinatie! 945 2.3i LowPressureTurbo Lpg g3 1997. Handbak 372.000km. Normaal verbruik 1:8, met caravan (bijna) 1:7. Heerlijk stabiel en op hellingen ook geen probleem, zolang je rond de 3000toeren rijdt. "De caravan is daarmee eigenlijk (veel) te zwaar voor deze trekauto!!" volgens de berekening... Ik zit met 1600kg nog 300 kg ONDER het gewicht wat deze auto in bijv. Duitsland mag trekken...
Op de vlakke weg gaat hij op LPG, bij stadsverkeer en in de heuvels rij ik op benzine.
Kost iets meer, maar beter voor het blok.
Een caravan van 2.50 breed koop ik nooit meer, want is echt te breed om te toeren..

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Cabby

De ervaring van Wim met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Cabby C51 van 1380 kg geplaatst op 04-08-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

volvo 940 automaat (1997) met caravan Cabby (2000) is een vlotte combinatie, die goed in stroomlijn staat. Geen doorzakken van de achtervering, dus houdt het neuswiel van de caravan een flink stuk van de grond.
Tank geen benzine met octaan 98 of hoger, het is niet nodig, de motor wordt onnodig te warm. Rijd met beleid, laat in heuvelachtig terrein of bergen de automaat niet zelf kiezen. Het terugschakelen is vrij laat, let op snelheid in combinatie met toerental, en koppel. Rijd rustig een helling ( 5% en meer) naar beneden. Wij, met 2 personen, in de auto zijn iets te licht beladen, met spoorvormen of zijwind neiging tot instabiliteit.
benzinegebruik 1 op 8. Onze reis ging naar Tsjechië en Polen.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Burstner

De ervaring van Dennis met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Burstner Averso 390 TS van 1100 kg geplaatst op 11-05-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 65%

Hele goede caravantrekker. Onze auto heeft al dik 300.000 km gereden maar is immer perfect onderhouden. Het rijden met de caravan is een genot. Altijd voldoende koppel en vermogen door die heerlijke 2.3 turbo motor. Ik kan deze auto absoluut aanbevelen als trekauto. Heel stabiel onder het rijden en een laadruimte waar echt heel veel in kan! Kunnen veel moderne auto`s niet tegenop denk ik!

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.4 TD Polar met een LMC

De ervaring van Pieter met een Volvo 940 Estate - 2.4 TD Polar (90 Kw/122 pk bouwperiode: september 1993 - juni 1996) en een LMC Munsterland Viola 450 E van 1200 kg geplaatst op 30-01-2010. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Volvo 2.4 turbodiesel automaat.
Deze wagen met caravan LMC 1000 kg niet gestroomlijnd.
Ik rij op de autosnelweg 95 km/u aan 85 schakelt hij in overdrive. Hij heeft voldoende kracht om dan een vrachtwagen of kleine heuvel te overwinnen. Als je wil kan je blijven doorduwen tot 120. Bij een steilere heuvel kan je mee met alle moderne wagens maar dan moet je goed doorduwen en de toerenteller op 3000 toeren houden. Zo kan hij alles aan. Ik laat hem wel zakken om de moter niet te forceren en rij rustig naar boven. Ik heb alle hellingen al beklommen en afgedaald. De wagen geeft nooit op. Normaal verbruik ik solo 8l. Met de caravan wordt dat 11-12l.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 aut. Polar met een Chateau

De ervaring van henk ruys met een Volvo 940 Estate - 2.3 aut. Polar (96 Kw/131 pk bouwperiode: september 1993 - juli 1994) en een Chateau Caratt 350 ATF van 900 kg geplaatst op 19-06-2009. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 55%

rijd er nu een half jaar mee.
en is bijna geen verschil met of zonder caravan.
trek er ook een tendemasser paarden wagen mee.
gaat geweldig.groetjes henk

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Kip

De ervaring van R.J. Ortelee met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Hyline 50 T van 1365 kg geplaatst op 13-08-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Ik trek mijn Kip KG 48T van 1994 (1300 kg beladen) met een Volvo 945 2.3 lpt van het modeljaar 1998. In alle opzichten is het een ideale combinatie. Met 75 kg kogeldruk is de stabiliteit erg hoog en koers ik meestal op 95 km/u. Inhalen met 110 is een peuleschil. Ik gebruik principieel geen spoorstabilisator omdat ik alle bewegingen van de caravan wil voelen. Ondanks dat is de stabiliteit zeer hoog. De koppeling is het zwakste punt als je vanuit stilstand even stijl wilt wegtrekken. Maar dit is nog altijd beter dan de meeste voorwielaandrijvers die dan al lang al spinnen. Voor de twijfelaars om zo'n Volvo aan te schaffen. LPG gaat perfect ook met trekken. Hoge KM-standen zijn geen enkel probleem vermits de auto goed is onderhouden. Onderhoudskosten zijn sowieso laag en de roestbestendigheid is zeer hoog. Kortom, een idealere betaalbare combinatie is er niet...........

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Knaus

De ervaring van Maarten met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 11-07-2008. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Heb zelf een door Ron begeerde 940 lpt estate automaat uit het laatste bouwjaar 1998 met inmiddels 280.000 km op de teller, net ingereden dus.
Achter deze zweedse schone hangt een Knaus sudwind 450 (bouwjaar 2000) met een max gewicht van 1300 kg. Ook met automaat en zonder extra koeler een super combi (ook in de heuvels en middengebergte). Laat automaat meestal zelf kiezen en op de vlakke weg en cruise control en ECC bij zoeven wij in z'n 4 met een gangetje van 90 km/u over lands wegen. Wordt het terrein heuvelig dan zet ik met een simpel drukknopje op de pook de bak in z'n 3 en dan schakelt de automaat niet verder op. Hier wordt de automaat rustiger van anders schakelt deze constant op de paar kilometer tussen 3 en 4. Stappen na dag rijden fris uit en de stoelen zijn dan ook beroemd om hun confort en ergonomisch genot. Geen enkele auto heeft deze kwaliteit stoelen zover ik heb kunnen testen. En met een aanschafprijs van 5.000 - 10.000 euri lach ik echt iedereen uit. Geldt trouwens ook voor de Knaus want niks geen plastic of scheve deurtjes maar super degelijk. Onze vorige knaus hebben we met pijn in het hart verkocht en was inmiddels 22 jaar oud zonder ook maar 1 gebrek te vertonen. Zelf de kastjes en deurtjes sloten nog met een klik. Maar ja luxe lokt soms en met deze combinatie kunnen we zeker nog 15 jaar vooruit.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Kip

De ervaring van Michel met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Grey Line 53 TEB Travel van 1450 kg geplaatst op 17-10-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

De helling na luik was vroeger de lakmoesproef voor alle auto's. Voor auto-caravan combinaties is 'ie dat nog steeds. Mijn V940 2.3 lpt op lpg (1462 kg) trekt moeiteloos een KIP grey-line KG 50 van 1450 kg naar boven. Met een aanloopje (120 km/uur) onder aan de heuvel blijft de snelheid ruim boven de 100 km/uur. Lekkere stabiele combinatie.

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Hobby

De ervaring van Ron met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1484 kg geplaatst op 26-09-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Na jaren met diesel van de zaak te hebben gereden, heb ik vanuit bijtellingsoogpunt een privé auto gekocht. Deze moest wel in staat zijn onze Hobby 500 KMFe van beladen 1500kg te trekken.
Wel, dit is ons uitstekend bevallen. De Volvo trekt de caravan uitstekend. Ondanks de ruim 280.000 km op de klok.
Na het verhogen van de druk in de achterschokbrekers/veren tot 3,2 bar ligt de combinatie zeer stabiel en rustig ondanks de zeer forse oversteek. Een kruissnelheid van 90-95 km/u is ideaal omdat de motor dan (in 4) voldoende vermogen en bijna maximaal koppel levert. Met een verbruik van ca. 1:7,5 blijven de brandstof kosten ook nog binnen de perken.
Kortom een ideale combinatie. Nu nog zoeken naar één van de laatste exemplaren uit 1998 met een lage kilometerstand en weer jaren genieten

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Fendt

De ervaring van andré met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Saphir 450 QB van 1220 kg geplaatst op 23-07-2007. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

rij al enkele jaren met deze combinatie na eerst met een volvo 240 gereden te hebben. Waar de 240 moest zwoegen bergop, rij je met de low pressure turbo vlot omhoog en anderen voorbij met deze echte caravantrekker met gelukkig nog achterwielaandrijving!

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.4 TD Polar met een Adria

De ervaring van volvo met een Volvo 940 Estate - 2.4 TD Polar (90 Kw/122 pk bouwperiode: september 1993 - juni 1996) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 05-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

de straat klinkers vlogen in het rond na het optrekken met mijn volvo 2.4 td

Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt [...] met een Solifer

De ervaring van Jerry met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt [...] (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Solifer Artic 560 van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Mijn Solifer 5602i uit 93 stond niet in de lijst maar ik heb de gewichten wat aangepast.
En het is een tandemasser.
Mijn ervaring is heel erg goed met deze combinatie.
Hij is erg stabiel en ik rij met bijna 3500 kilo totaal gewicht in de ardennen met 110 de helling (5%) op en dan heb ik nog gas over.
Dat is bij 4000 toeren in zijn 4 op lpg (lpi).
Ook het wegkomen bij stilstand is geen probleem maar echt steile helingen heb ik nog niet gehad.
En met het sperdiferentieel op de achteras (niet standaard op alle modelen) heb ik ook geen problemen op een nat grasveld.
Van het verbruik zullen de meeste mensen wel schrikken maar gezien mijn tempo denk ik dat het mee valt.
Ik rij dus naar frankrijk toe gemideld 1 op 5.5 op lpg.
Dan is de caravan beladen tot 1400kilo en ligt de voortent plus stokken in de grote dakkoffer op het dak van de auto.
Twee fietsen op de dissel en twee volwassenen, twee kinderen en 1 grote rottweiler achter het hondenrek van de station.
Mijn 940 weegt met lpg Installatie trouwens 1522 kilo volgens kenteken maar daar heb ik met de berekening wel rekening mee gehouden.
De volvo heeft standaard nivo regeling op de achteras maar ik heb er wel verzwaarde veren onder geplaatst.
De aanschaf van een nieuwere Volvo lijkt me nog niks vanwege de enorme betrouwbaarheid van dit model, de ruimte en de trekkracht van de lpt motor.
Ook het maximale aanhangwagen gewicht van 1800kilo voor de modellen uit 98 vind ik bij de nieuwere modellen niet terug.
De achterwiel aandrijving met de starre achteras is volgens mij ook veel beter en stabieler dan een voorwiel aangedreven auto.
Koelproblemen kennen ze ook bijna niet en met 4 ton op de klok zijn ze net ingelopen.
Voor relatief weinig geld een betrouwbare sterke veilige stabile trekauto denk ik.
De Solifer bevalt ook uitstekend en met de lange dissel en goede stroomlijn rijd het heerlijk ontspannen.
Niet alleen vooruit maar ook achteruit is het allemaal goed te doen.
Met de twee assen en de stabifix 3 is het een heerlijke comfortabele combinatie.
mvg Jerry.


Bekijk berekening

x


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Kip

De ervaring van Menno met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Hy Line 50 van 1550 kg geplaatst op 00-00-0000. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 90%

Deze Volvo is een goed werkpaard. De motor heeft een hekel aan toeren maar dankzij de turbo heeft hij ook bij lage toerentallen veel kracht. Vraag je niet te veel prestaties kan je heel gemakkelijk snel doorschakelen en is rijden in de 5e versnelling geen probleem. De automatische niveauregeling is ideaal. Van belading en of een hoge kogeldruk heeft de auto totaal geen last. De stabiliteit is heel redelijk. Eigenlijk is mijn Kip wat te zwaar en met name bij een lege auto is dat voelbaar. Hoe zwaarder de auto beladen is hoe lekkerder hij rijdt. Brandstofgebruik ligt rond de 1 op 7,5 met caravan. Wegrijden op een steile helling is soms moeilijk omdat alles met de koppeling moet. De (achter)wielen zijn niet spinnend te krijgen. Dat heeft wel weer voordelen bij het naar bovenrijden en het (bergop) rijden in de sneeuw. Kortom voor het geld dat ze nu nog kosten een prima vakantie en trekauto.

Bekijk berekening

x


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo 940.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volvo 940 Estate - 2.3 lpt met een Elddis

De ervaring van tom met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt (99 Kw/135 pk bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Elddis Xplore 530 van 1253 kg geplaatst op 00-00-0000. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 90%

Brilliant car for towing as long as you don't exceed the 85% rule, tows our little Europa 450 SE with no problems at all., Returns 30 mpg on a run so can't complain.The 940 will tow 1550 behind it but at that weight there is less power on steep hills and the heavier caravan does not seem as stable as out smaller 450 SE.So it is with safety in mind that we only now tow the smaller van with the Volvo, towing anything heavier I always use our Discovery 300 tdi which will tow anything, and yes the Discovery is an under rated tow vehicle, pretty much forgotten about but it is truly a wonderful towing vehicle.


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen