Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Caravelair

De Caravelair Abyance 470 (uit 2006) van Martin Gorissen

Achter mijn Peugeot 3008 met 1.6 THP motor gedraagt deze sleurhut zich heel goed. Mits er uiteraard voldoende kogeldruk is.

x


De Caravelair Antaris style 390 (uit 2018) van Gerrie

Net terug van een 14 daagse vakantie in het zuidelijke Zwarte Woud. Met deze combinatie kan je prima tempo honderd aanhouden in Duitsland. Een zeer stabiele combinatie en het gebruik liep deze keer rond de 1 op 10. Meestal is het iets meer en halen we rond de 1 op 8 a 9. We rijden wel altijd, als het maar enigszins kan, rond de 100 kilometer. Langzamer rijden is inderdaad een stuk zuiniger. Ik heb er echter een hekel aan om maar tussen de vrachtwagens te hangen. Combinatie is zeer stabiel.

x


De Caravelair 426 Antares de luxe sport (uit 2005) van M.M. Krom

Afgelopen jaar met de caravan naar de Ardèche vertrokken. Deze Jeep i.c.m. met de 1100 kilo zware caravan is een zeer prettige combinatie. De combi is ligt zeer stabiel op de weg. In de Ardennen of op de wat hogere bergen draait de motor rond de 100km/u ongeveer 3500 toeren. De Jeep is niet heel snel maar doet alles rustig en sterk. De 4 wiel aandrijving helpt bij hele steile hellingen ( foutje op de camping ) Het verbruik is om van te schikken.
Solo rond de 10-11 liter en met in de bergen serieus rond de 15 liter en vlak rond de 8.

x


De Caravelair Antares luxe 390 (uit 2013) van Havke

Onze Franse caravan weegt geladen maximaal 1000 kilo en leeg ongeveer 780, dit komt omdat wij enkele extra's hebben laten monteren, die samen ongeveer 30 kilo wegen. Hierdoor is het mogelijk om met een kleinere trek-auto (zelfs een Fiat Panda!) op pad te gaan. De maximale kogeldruk bedraagt 75 kg, maar wij mogen de trekhaak niet meer dan 50kg belasten. Ondanks dat we (natuurlijk) zonder "slingerrem" rijden, is de zaak prima in balans, maar wij rijden altijd 80-85km/h. Enige verbeteringen - welke je zelf kunt maken - zijn: extra stopcontacten en een kastje aan de hangkast, waardoor het matras niet meer van de lattenbodem schuift. Die lattenbodem moet vaak verplaatst worden, omdat er anders geen ruimte is voor de overloopslang tussen de vuldop en de watertank. Deze overloopslang is een must, als je geen natte caravanvloer wilt hebben. Op onze caravan staat dat ze reeds 50 jaar caravans bouwen. Ik ben dan ook verbaasd dat de aandrijving van de voorsteunen zo ver onder de carosserie zijn geplaatst, dat je er op de knieën voor moet... (Ook andere caravanbouwers denken hier niet aan). We hebben deze draaibouten dan ook fors verlengd. Vroeger zaten deze steunen dwars gemonteerd, maar het chassis is anders geworden, waardoor dat niet meer kan(?). Ook vinden wij het onhandig dat de "railing" van de aflegplnkjes boven, niet helemaal doorloopt, zodat op deze plaats de zaak niet "zeevast" te zetten is. Wij gebruiken een "snelle" voortent van polyester, dat kost nogal wat minder tijd, maar wij kamperen dan ook met 2 personen. Een Caravelair is niet zo duur. Natuurlijk kleven er nadelen aan een lichte caravan, maar hij is netjes afgewerkt en gaat bij goed gebruik ook zeker niet minder lang mee. In Frankrijk zie je langs de weg veel "chaussee déformé", daar kan ie dus zeker tegen!

x


De Caravelair antares 426 (uit 2012) van Jan

De Caravelair 426 bevalt ons zeer goed, Wij doen de reis meestal met ons tweeën. De voordelen zijn de garage waar de stoelen en tafel in kunnen en het stapelbed die gebruikt wordt als opslag/legplank. De caravan is zo ook tijdens de reis volledig bruikbaar. Ook het vast bed en de zit groep zodat je na aankomst na het uitdraaien van de steunen niets meer hoeft te doen. Stabiliteit is goed en nog geen gebreken gehad.(2 jaar 4 vakanties) Verder is de caravan ideaal wanneer onze kleindochter meegaat of komt logeren.

x


De Caravelair 390 (uit 2012) van dirk

We hebben deze caravan pas zijn er 2 weekenden mee weggeweest en prima bevallen we zijn samen dus geen kleine kids deze uitvoering heeft een vast bed en een treinzit waar je royaal kan zitten , wel hebben we er een serviceluik in laten zetten en aan de voortent zijde een stopcontakt 220v en een kabelaansluiting er zijn ook schokbrekers geplaatst een satbilisator zat er al op , al met al tevreden ligt lekker achter de auto en rijd super , maarja het is niet zo,n grote natuurlijk en 2,10 m breed hij bevalt ons prima en voor deze prijs niets te klagen, ja een sprite of hobby is wel mooier en degelijker maar voor 4 x een weekend en 2 x 4 weken voldoet deze keus prima.

x


De Caravelair 426 (uit 2007) van

We hebben deze caravan sinds april 2007. Voor ons doen (gezin met twee kleine kinderen) is dit de ideale caravan. Hij ligt goed achter de auto (breedte 2,30 meter), is niet zwaar: maximaal 1100 kg. Hierdoor is hij heel gemakkelijk te manoevreren op de staanplaats.
Ondanks zijn lichte gewicht is hij toch van een hele hoop luxe voorzien (groot dakluik, boiler, luik onder het bed, vast electrisch toilet, anti slingerkoppeling).
Wij gaan telkens weer met veel plezier met deze caravan op vakantie.

Ondanks het feit dat er hier op deze site nogal eens wat mensen erg negatief zijn over caravelair, is dit een prima caravan voor een gezin met kleine kinderen.

x


De Caravelair 426 (uit Kies) van R.W.

We hebben sinds een maand een nieuwe Caravelair 426. De wegligging is perfect, geen getrek aan de auto. Standaard wordt hij geleverd met een AKS 1300 koppeling en hij is 2.30 breed, waardoor hij lekker stabiel achter de auto mee gaat in het verkeer.

In deling voor een gezin is tevens perfect: vastbed voorin, treinzit en een stapelbed voor de kinderen.

Dit alles met een maximaal gewicht van 1100n kg.

x


De Caravelair 426 (uit 2007) van willem

Volkswagen Golf V - 1.6 FSI met een Caravelair 426 gewicht 1100kg

na 20 jaar de hobby 370 ingeruild en op pad met de antares 2 vaste stapelbedden een vast bed en eventueel nog van een tafelzit gedeelte weer een bed maken , ongekende luxe in vergelijking met de oude hobby geen porti pot maar nu een vaste wc / wasbadruimte en een mooie voortent , we kunnen overal stoppen om in de caravan te gaan , want de caravan lijkt leeg omdat je alles goed kan opruimen .wij gaan nu nog met ze vijven op vakantie de oudste van 19 wilde nu vliegen .Het enige min puntje is dat ik de caravan veel eerder had moeten kopen .
voor meer info zie bij volkswagen review .

x


De Caravelair Silver 425 (uit 1999) van Arjan

Hallo,

Wij zijn dit jaar voor het eerst met een caravan op pad geweest. Meteen maar naar Italie gereden. In een woord: fantastisch! Ik rij met de volgende combinatie: Renault scenic 1.6 16v uit 2000 met een caravan (beladen) van 900 kg. Wij hebben zeer bewust de caravan beladen (alles eerst gewogen wat meegaat) en dit zorgt voor een stabiele combinatie op: wij hebben veel tussen de 90 en 100 gereden. Zelfs even 110 met inhalen. Op de Brenner moest de auto weliswaar flink werken, maar daar is die ook voor!

x


Caravan ervaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

 

©2024 Caravantrekker