Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Eriba

De Eriba Erica Puck (uit 1986) van Jeroen

In 2003 hebben we deze Puck overgenomen van vrienden die, i.v.m. de komst van een baby, een grotere caravan hadden gekocht. We gingen voorheen altijd op vakantie met een tent, dus een caravan was een grote luxe voor ons. We zijn er inmiddels 15 jaar mee op vakantie gegaan en hebben er de grootste lol mee. Met een 2.2 liter Mitsubishi Outlander diesel ervoor rijden we op de snelwegen in Duitsland en Italië vlot 110, de Puck volgt dan als een trouwe Sint-Bernard zonder te slingeren. Hij valt dan ook qua breedte binnen de auto, is erg laag (hefdakje!) en kort van bouw, dus erg stabiel. De carvan is, op de disselbak na, nog volledig origineel, heeft erg weinig schade opgelopen in die 32 jaar (sinds wij ‘m hebben nog geen krasje erbij) en zelfs de originele Elektrolux-koelkast werkt nog.

Slapen in de Puck is een wel beetje behelpen. Het deel van het bed aan de deurzijde heeft af-fabriek een verlengstuk(je), maar aan de andere zijde is dit niet het geval. We hebben daarvoor zelf een provisorisch kussen gemaakt dat op het portable chemisch toilet wordt gelegd (dat ding staat in het gangpad tegen de kast aan). Werkt prima en geeft net die paar centimeters meer die je nodig hebt.

Ander nadeel is dat van de 3 ramen die erin zitten alleen het achterste (bij het bed) open kan. Omdat we bij een langer verblijf ook de voortent eraan zetten was de enige optie om dan de deur open te zetten voor een beetje frisse lucht. Maar ja, wat wil je met een oldtimer....

Verder een top-caravan zoals ze die niet meer maken: onverwoestbaar en degelijk. Tijdens één van onze vakanties hebben we op de Italiaanse snelweg eens een noodstop moeten maken. Ik werd ingehaald door een camper, die na het inhalen naar rechts was gegaan. Een paar seonden later vloog deze camper, met de blauwe rook van zijn banden, naar de linkse rijbaan. Voor hem was een Italiaan in een Fiatje 500 gestopt op de vluchtstrook en, zonder snelheid te maken de rechtse rijbaan opgereden. Mijn eerste reactie was vol de rem erop. Omdat ik een grijs kenteken rijd en gewend ben om voortdurend te spiegelen, wist ik dat er op dat moment niemand naast of direct achter me zat, dus ik kon tegelijkertijd ook naar links. De Puck vond het allemaal een beetje teveel worden en begon in eerste instantie te scharen en vervolgens op één wiel te rijden (ik kon het dakje zien in de rechtse buitenspiegel). Ik heb de rem losgelaten en tegengestuurd, waarbij de Puck met een klap terug op 2 wielen stond. Er was geen zichtbare schade aan de caravan (en binnen was er maar één bierglas kapot). Na de vakantie hebben we de dealer er naar laten kijken, maar ook hij kon niets ontdekken.

Veel mensen zijn helemaal gek (wij ook) op dit kleine sleurhutje. We krijgen vaak de vraag of ze eens binnen mogen kijken omdat ze niet geloven dat we erin slapen, kunnen koken, stromend water hebben èn verlichting. Het mooiste moment was een paar jaar geleden in Oostenrijk toen we aankwamen op een camping waarvan de eigenaar zei dat ie voor caravans geen plaats meer had, hooguit voor een tentje. Toen ik ‘m wees op de Puck was zijn antwoord duidelijk: daarvoor is er altijd wel een plaatsje.

Nu we 2 honden meenemen is de Puck toch te klein geworden omdat de bench van onze viervoeters er niet in past. We gaan daarom kijken naar een nieuwe. Omdat we helemaal gek zijn op de Eriba wordt het waarschijnlijk een Troll 530 60-edition. De 430 hebben we ook bekeken, maar we vonden het bed met 200 cm lengte net iets te krap. Bij het zitje voorin past dan mooi de bench en i.p.v een tent laten we een Omnistor monteren. Dan wordt kamperen een makkie: pootjes uit, stekker erin, luifel uitdraaien en genieten.

x


De Eriba Touring Troll 535 (uit 2018) van Dick

Dit voorjaar hebben we een Troll 535 gekocht als opvolger van onze Fendt 495. We zijn er nu 6 weken mee weggeweest. De caravan bevalt goed. De wegligging achter de auto (BMW 320d) is geweldig en het verbruik is duidelijk lager dan met de vorige caravan. Dat de caravan smaller is, maakt de caravan nog veel makkelijker te rijden.

Het bed slaapt erg goed. We waren even bang dat het te hard zou zijn maar dat bleek dus niet het geval te zijn. De lengte van het bed (ik ben 1m80) is nog net te doen. Mijn vrouw is minder lang dus zij ligt prima.

De compressor koelkast doet het ook goed. Erg prettig in het gebruik omdat de caravan autark is. De koelkast doet het altijd. Het enige nadeel is, is dat de warmte van de koelkast in de caravan komt. Dat is vervelend als het buiten ook warm is.

Howel we zeer tevreden zijn met de caravan, zijn we niet tevreden over de degelijkheid van het meubilair. Verschillende deurtjes van de bovenkastjes komen los te zitten, de badkamer deur kent een soort extra bovengeleiding en die is ook los komen te zitten. Ook is er een lampje in de badkamer dat spontaan aan en uit gaat.

De caravan is perfect voor twee personen, maar met zijn drieen gaat het ook prima. Voor vier personen is de caravan aan de kleine kant hebben we ervaren.

x


De Eriba Eriba Troll O (uit 1978) van Rob

In 1988 zijn wij eigenaar geworden van een Troll O BJ 1978, kenteken 1980. We hebben 'm nog steeds!!!. Iedere 2 jaar een bovag onderstel keuring en om de 6 jaar nieuwe banden. De Troll viert dit jaar zijn 40ste verjaardag en dat zegt iets. We hebben de caravan intensief gebruikt, begonnen met zijn tweetjes en op het hoogtepunt met z/n zessen (!), Nu weer terug bij af, 2 dus. Meestal 4 weken Frankrijk (gem 4000km), in het voorjaar een weekje Nederland of Duitsland en als bruintje het kon trekken: een weekje herfstvakantie. Uiteraard vertoont de caravan de nodige gebruiksslijtage, deuken, krassen enz enz., maar is waterdicht en vertoont geen vochtproblemen. Vorig jaar ontdekten we dat het achterraam niet meer dicht is, te zien aan condensvorming. Dit voorjaar moesten de remschoenen, remkabels en remtrommels (uitdraaien) vervangen worden, overigens voor de derde keer in 30 jaar tijd. Mijn vrouw, zeer handig met naaimachine, heeft meerdere keren overtrekhoezen voor het interieur gemaakt en ondergetekende heeft al het binnen houtwerk in 1988 in de bootslak gezet. Zij nog vermeld dat bij niet gebruiken de Troll letterlijk op stal staat. Reparaties gedaan in de 30 jaar dat we de Troll gebruiken: Onderdorpel van de deur opnieuw laten vastlassen. Deurslot vervangen. Lampen omgebouwd van gloei naar led. Regelblok van de kachel vervangen. Keukenkraan vervangen. Koelkast in- en uitgebouwd (24 uurs truck op zijn kop). Uitzetijzers achterraam vervangen. Blindering zijraam vervangen. Pianoscharnier van een kastje vervangen. 220 volts aansluiting vervangen (afdek klep gebroken door voetbal)

x


De Eriba eriba nova light runner (uit 2017) van peter a

net voor de vakantie de runner opgehaald. helaas was de leverancier wat slordig met afleveren. niet alle vakjes in de koelkastdeur, de rookmelder ontbrak (wel voetplaatje) accuklemmen mover niet afgeschermd (kans op kortsluiting?).....

kwaliteit en alle verlichting LED (konden ook overjarig model nemen), met extra stopcontacten en extra luik denken we de goede keus gemaakt te hebben. luifel vorige caravan (Fendt 420Q) past perfect, zelfde maat. alleen vanwege constructie caravan met lagere positie geleiderails op wand en lagere vloer is dak luifel/voortent ook beduidend lager.

fietsen met kantelbare thule drager voorop. had misschien toch de vaste drager van vorige caavan over moeten zetten. naast kosten is ook de kantelbaarheid bij deze caravan niet het verwachte. vanwege het lager geplaatste frame is bij de koppeling een opzetstuk geplaatst om op hoogte trekhaak te komen, geeft net een probleem.

tevens reservewiel achter onder bed en tentstokken zo ver mogelijk naar achter, weinig watervoorraad meenemen om tot een acceptabele kogeldruk te komen (80-85 kg). onze auto, scenic II, mag officieel 75 kg hebben, caravan zelf 100 kg.

door de korte overhang van de scenic en het lage zwaartepunt van de nova light wel een prettige combinatie om te rijden (1.9D, 131 pk). hadden geen tijd voor de 100 km-sticker in Duitsland, bij snelheden hier tegen aan blijft een veilig gevoel.

hobbels en verkeersdrempels met gepaste snelheid nemen i.v.m. lage chassis. zoals andere al meldden, de ALKO-mover er onder vanwege de lage onderbouwhoogte. caravanleverancier heeft alternatieve knop geplaatst in caravan, omdat standaardoplossing ALKO nog wel eens problemen geeft met contact afstandbediening. nu geen problemen gehad.

kwaliteit, ook met sluitingen op kastdeurtjes e.d., voldoet aan verwachting, vrouw vindt bed wel te hard, man niet. met gasdrukveer onder frans bed is deze zeer licht op te tillen, gemak dient de mens. wastafeltje in toilet is ook prima, toilet ook diep qua ruimte.

we hebben wel een loopschoonmat op de vloer gelegd (kwantum/leenbakker), geeft fijner gevoel aan de voeten.
in wasbak aanrecht r.v.s. dienblad van Ikea (6,95) i.p.v. de dure plaat van Eriba (plm. 90,00) met stootdopjes ligt dit perfect en geeft extra werkruimte.



x


De Eriba Exciting 470 (uit 2017) van Jos Zontrop

Begin 2017 meteen met onze nieuwe caravan op wintersport. Matras veel te hard dus slecht geslapen. De ledlampjes boven zithoek moeten demonteren, ze bleven aan en uit gaan. Vervelend als je wil slapen.
Een geleider van de schuiflade van het keukenblok kwam los. Plastic klepje was afgebroken. Bij terugkomst naar dealer. Lampje vervangen in garantie, schuiflade provisorisch gerepareerd, was volgens hun kapot door verkeerd gebruik. Lampje had na thuiskomst weer dezelfde kuren. In garantie nieuw gekregen en zelf ingebouwd.
Pas terug van de provence, intussen alle zes geleider van de drie schuiven kapot. De kunstof van de schuiven is van de allerlaagste kwaliteit. Als ik een afgebroken stukje tussen de vingers neem breekt het bij de minste druk.
De vloer voor het keukenblok kraakte zo hard als je er over liep dat het zelfs de buren opviel. Na het aandraaien van de bevestigingsschroeven van het kastje op de vloer is dit (voorlopig) weg.
Toch wel teleurgesteld in de kwaliteit van de eriba.
Ik ben eens benieuwd wat de dealer gaat vertellen over de schuiflades.

x


De Eriba nova 545 gl (uit 2017) van E. Oord

Caravan uitgevoerd met de volgende extra's:
Verzwaard chassis naar 1900 kg,
ATC systeem (anti slinger),
Ambiance verlichting,
Truma SE-R mover.
Totaal rijklaar gewicht met allerlei toeters en bellen: 1600 kg.
Trekpaard: Ford Kuga 4x4, 182 Pk, 240 Nm koppel.

Deze caravan ligt als een blok op de weg, mede door de verplicht gemonteerde bredere lichtmetalen velgen. Een aandachtspunt als je het chassis wilt verzwaren... Terecht dat Eriba deze eis heeft maar het heeft een meerprijs!
Een mover is absoluut geen overbodige luxe, eerder een must.
Wij hebben de caravan proberen te verplaatsen (man en vrouw, geen bodybuilders) zonder mover, gaat niet lukken.....
Binnenin ademt de caravan klasse en degelijkheid uit. Het kookgedeelte is erg prettig. Je hebt goede werkruimte en veel bergruimte voor alle kookgerei en servies.
Zowieso ben je ruim bedeeld wat bergruimte betreft.
De kracht van de kookpitten is ruim voldoende om een goede maaltijd te bereiden.
Erg prettig is ook de extra breedte van de caravan. Deze is 240 cm ipv 230 cm of minder. Het klinkt weinig maar het is echt HET verschil in bewegingsruimte.
's Avonds is het een feest om de ambianceverlichting aan te doen (meerprijs). Het heeft bij ons een "wow" effect, erg mooi. Het draagt zeker bij voor het "huiselijke" gevoel.
Het enige minpunt vinden wij wel de PUAL technologie.
Eriba schermt met uitzonderlijke goede isolatie bij zeer lage temperaturen, maar onze ervaring is een stuk minder....
Bij een buitentemperatuur van -2 graden was het in de caravan 's nachts +3 graden terwijl het 's avonds een behagelijke 20 graden was.
Behoorlijk veel warmteverlies dus, ook als je overdag de kachel lager zet merken wij dat de temperatuur redelijk snel zakt.
Toch beoordelen we het met een dikke 9.
Oerdegelijk en het straalt kwaliteit uit.




x


De Eriba puck (uit 1987) van ardon

Na vele jaren en dieverze eriba"s ben ik terug bij af ik heb nu een puck uit 1987 gelukkig is er niet aan gepruts hij is nog helemaal orgineel.Ik moet zeggen ze zijn in de loop der jaren in kwalitijd achteruit gegaan ik heb ze allemaal gehad van puck tot ponton en nu weer terug bij puck ik ben op dit moment in spanje en het gaat goed met de puck en toyota yaris met 13.00 motor in frankrijk over de 75 gaat hij als een speer ik heb wel voor ik weg ging alles na laten kijken en nieuwe banden.ik ben zeer tevreden.

x


De Eriba Nova 531 (uit 2013) van J.A.Wiekens

April 2016 een nieuw overjarig showroom model Hymer Eriba Nova 531 uit 2013 gekocht bij Egberts in Leek.
Na begin mei een weekendje gratis kamperen (cadeautje dealer) in Drenthe zijn we voor het serieuzere werk naar Berlijn gereden en vandaar door naar Rgen en omgeving. In totaal voor een periode van drie weken.

De caravan is zeer degelijk gebouwd. Inclusief dissel is de caravan 7.60 cm en heeft een 1700 kg as.
De opbouw is ruim 6.00 cm. De caravan is voorzien van twee lengtebedden 2.00 cm en 1.90 cm, een toiletruimte een grote rondzit en keuken met drie laden en koelkast, alsmede een kachel met rondverwarming en een boiler voor 5 liter heet water.

Daar hebben we zelf nog een Truma mover SER volledig automatisch en een Truma bankairco aan toe gevoegd. De caravan beschikt over de zogenaamde ambinte sfeer verlichting en heeft extra stopcontacten.
Al met al blijft er nog maar weinig te wensen over.

De caravan volgt de Volvo Xc 70 Fwd uit 2012 met 5 cylinders, 163 pk en 400 Nm trekkracht tot op hoge snelheid als een hondje. Ligt als een blok op de weg, waarbij de snelheid ongemerkt kan oplopen tot onveilig.
Bij 90 tot 95 km per uur is de caravan niet uit zijn spoor te krijgen. Prima rij eigenschappen dus.

Op de Oostduitse klinkerwegen is een sierpaneeltje losgetrild en kennelijk is daardoor, of door het iets te hard aandraaien van de schroeven in de fabriek, ook een klein scheurtje bij de schroeven aan de scharnierzijde bovenaan in de kunststof disselkast ontstaan. Verder heeft alles naar behoren gefunctioneerd.
Ook een rollo liep wat stroef, maar dat mag geen naam hebben. De dealer zal deze kleine gebreken onder garantie oplossen.
Kortom we zijn, na 24 jaar een Knaus Country 395 zonder noemenswaardige kosten (beurten en banden) vooralsnog zeer tevreden met onze nieuwe aankoop.

x


De Eriba Touring 310 vast bed (uit 2012) van Erik Peter Jansen

Fijne compacte caravan. Makkelijk rijden. (wat zijn veel caravans toch idioot breed tegenwoordig!. .) Goed vast bed met grote bagageruimte eronder. Lekker zithoekje met grote vensterbank. Door het hefdak perfecte ventilatiemogelijkheden.
De kwaliteit laat hier en daar te wensen over. Zo moest de dealer al direct na de aflevering nieuwe wielen monteren omdat de velgen te veel slingerden (niet te balanceren) en enkele onderdelen zijn niet geweldig qua afwerking en/of pasvorm.
Ook heb ik hier en daar wat bevestigingen in het interieur beter vastgezet / beter geborgd.
Conclusie: geweldige rijeigenschappen met confortabel interieur. Voor deze prijs mag de
kwaliteit en afwerking beter zijn.

x


De Eriba nova465 (uit 2012) van O. van de Sande

Ziet er zeer goed uit hebben div. pakketten erbij genomen.
De caravan moet elke keer weer terug naar de dealer voor vochtcontrole gedurende6 jaar voor de garantie. Nou hij moet sowieso elke keer terug omdat er nog al het een en ander aan mankeert, zoals kraan stuk, toiletcontainer waar bij de vlotter is afgebroken, toilet dat doorloopt,een kapotte watermeter en een lekke voorraam. Ik ben dan ook van mening dat deze caravan niet voldoet aan de verwachtingen voor een (dergelijk goed merk). de caravan is verzekerd voor 50000- euro. Voorheen hadden we een Kip Greyline, daar hebben we nooit problemen mee gehad. Tot slot wij vinden dat de caravan voor deze prijs gewoon goed moet zijn. De mankementen zijn van de caravan zelf niet van de accessoires

x


De Eriba Living Pulse 440 (uit 2007) van Hans H

Sinds 2007 zijn wij in het trotse bezit van een Eriba Hymer Living Pulse 440. De caravan is mede gekocht omdat het een vast bed in de breedte heeft. De ervaringen met deze caravan zijn zeer positief ook na jarenlang intensief gebruik met en zonder kinderen. In algemeenheid is alles van solide materiaal gemaakt en functioneert alles na zoveel jaren nog als nieuw. Veel hangt natuurlijk af van hoe je iets gebruikt en welk onderhoud uitgevoerd wordt. Wij zijn er zuinig op, poetsen na elke vakantie alles zeer grondig en een keer per 2 jaar krijgt de caravan een grote onderhoudsbeurt bij de dealer. Niet goedkoop maar uiteindelijk wel iets wat de waarde en uitstraling van de caravan ten goede komt. Al met al dus zeer tevreden gebruikers die voorlopig nog niet denken aan een nieuwe caravan.

x


De Eriba 470GL (uit 2008) van stikkelman

Fijne caravan met engelse indeling en aan de achterzijde grote toiletruimte met dubbele schuifdeurkats en een volwaarderige douchehoek met douchescherm. Degelijke bouwkwaliteit. Caravan is uit Duitsland geimporteerd. Disselklep was gescheurd als gevolg van fabricagefout. Hymer Nederland heeft dit via de dealer (Schaffelaar Barneveld) op basis van coulance volledig hersteld (nieuwe disselklep en aangepaste gasdemper). Helemaal top van van Hymer met bemiddeling van Schaffelaar Barneveld!

x


De Eriba Exciting 471 (uit 2013) van Schellinger

Na 15 jaar onze Sterckeman ingeruild voor een Eriba Exciting 471. Tijdens het gebruik werden wij geconfronteerd met een matige kwaliteit van de caravan.Kwaliteit gerelateerde klachten;
Bij raam rechts achter en links voor waterlekkage.
De lekkage heeft zwarte strepen veroorzaakt op de binnenwandbekleding van de caravan. Oorzaak: de (af fabriek) gemonteerde raamrubbers waren 0,5 cm te breed (reactie dealer). Alle rubbers zijn uiteindelijk na twee eerdere reparaties vervangen.
De toplaag ter hoogte van de trekstang brokkelt af.
Tijdens het rijden met de caravan gaan de kastdeurtjes (hoge kasten) boven bedden open.
Zelf de badkamerkraan anders afgesteld omdat de hendel tegen de spiegel komt waardoor er geen warm water kon worden genomen.
De hordeur vervangen omdat deze vrijwel direct defect raakte doordat een bedieningstouwtje brak. Nieuwe gehaald bij de dealer. (zelf ge(de)monteert.
Het toegangsdeurslot zelf tijdens de vakantie gerepareerd omdat 2 kunststofdelen in elkaar vraten en vastloopt waardoor de deur niet meer op slot kon.
Gaatjes in de vouwen verduisteringsgordijn van de dakluiken boven de bedden.
De grote rolgordijnen gaan niet goed omhoog, deze moeten met de hand worden geduwd.
Goot aan beide zijden van de caravan wijkt af t.o.v. elkaar. In de voortent komt tijdens regen, water naar binnen door dit wijken
Afdichtrubber tussen dak en wand aan de linkerzijde van de caravan wijkt.
Aan de achterzijde, onder, zit een flinke ruimte tussen bodem en achterwand
In de zitgroep achter steken een aantal schroeven door het hout heen en geeft verwonding.
Hoofdbord bedden is matig bevestigd/zat los, zelf vastgezet.
De dealer heeft geprobeerd alle problemen op te lossen maar was hiertoe niet echt in staat en maakte sommige zaken alleen maar erger. Na vier pogingen, vertrouwen in de dealer opgezegd en contact opgenomen met Eriba Nederland. Ondanks zakelijke voorstellen niet tot een werkbare en acceptabele oplossing kunnen komen waarna wij onze rechtsbijstandverzekeraar hebben ingeschakeld.
Wij zijn erg teleurgesteld in de kwaliteit van Eriba en de aftersales van zowel dealer als leverancier/importeur. Nu al overstijgt het aantal problemen van de Eriba de Sterckeman. Met de Sterckeman kenden wij geen problemen.


x


De Eriba 465 (uit 2005) van Theo Keulemans

Heb onderweg in Frankrijk een klapband gehad.
Het bleek dat bij die nieuwe caravan Matadorbanden gemonteerd te zijn welke al 10 jaar oud waren. Heb in Frankrijk Michelin 185 r 14 102 erop moeten zetten. Wil na 6 jaar nieuwe banden.Welke is de beste keus

x


De Eriba Puck 120 (uit 2004) van Van Dijck W.

Dit was onze eerste caravan.
Schitterende rij-eigenschapen, zelfs met een kleine wagen (Toyota Yaris 1.4 D4D) zijn verre reizen geen probleem.
Een voortent is wel nodig vanwege de beperkte binnenruimte, zeker wanneer het kouder is.
We hebben er enorm veel plezier aan gehad, maar na 4 jaar hebben we toch voor het grotere broertje de Triton 418 gekozen.

x


De Eriba puck 120 gt (uit 2004) van gerrie

Net terug van 8 dagen zwarte woud munstertal. Ook in de herfst gaat het prima om met het pukje weg te zijn. We hadden nu een (aangepaste) wintertent mee. Is voor het pukje haast een voortent. kou hebben we niet gehad. De sjaal om het hefdak doek er na 1 nacht weer afgehaald en niet meer gebruikt. Een beetje bijverwarmen met de ingebouwde electrische heteleuchtverwarming is meer dan voldoende. (Totale stroomkosten iets meer dan 20 euro voor 8 dagen). Misschien gaan we in de winter nog eens een weekend om te ervaren hoe het gaat als het echt koudis.

x


De Eriba Living 480 LE (uit 2006) van Cats

Prima caravan. Overwegen hem in te ruilen, niet omdat hij niet bevalt maar omdat we nu een hoge inruilwaarde krijgen. Helaas is dit type niet meer te koop, anders hadden we zker weer een nieuwe genomen. Huidge Eriba's zjin mi te zwaar.

x


De Eriba Sporting 465 (uit 2012) van LD

Met VW Tiguan 1.4 TSI 122 pk een goede combinatie.
Het gebruik van de 6e versnelling is te ontraden ivm hoog verbruik. In 5e versnelling en cc is 1 op 9 haalbaar als men het vrachtverkeer meerijdt, 95 km/uur.

x


De Eriba touring (uit 2007) van P.Woltman

In 2007 kochten wij een nieuwe Eriba Touring Troll en hebben deze in mei 2013 verkocht wegens de slechte kwaliteit van de vochtbestendigheid. Gedurende de periode dat de caravan in ons bezit was 2 ernstige vochtproblemen gehad: in 2011 aan de voorzijde en in 2013 aan de achterzijde. Caravans van dit type hebben volgens de dealer door de bouwwijze erg veel naden. Wanneer de afkitting, die handmatig geschiedt, hiervan slecht wordt uitgevoerd heb je dus een groot probleem en sta je voor zeer dure reparaties van de onstane vochtschades. In mijn geval was er gelukkig voor een deel sprake van (duur betaalde)garantie. Gezien de hoge aanschafprijs van deze caravans mag je kwaliteit verwachten. Eriba kan dit echter niet waarmaken. De caravan in mei 2013 aan een dealer verkocht en elders een nieuwe Dethleffs gekocht. Conclusie: Eriba is een te dure caravan waarvan de kwalitiet niet beter is dan een caravan van een gangbare prijs.

x


De Eriba Familia 310 (uit 2012) van Laurien

Gereden met Polo V 1.2 TSI (77kw/105 pk) DSG. Met deze combinatie een rit gemaakt naar de Cinqueterre in Italie via de Gotthard in Zwitserland. Totaal 2700 km gereden, verbruik gemiddeld 1 op 11. Snelheid 85-95 km per uur. Combinatie rijdt zeer stabiel. Geen enkele hinder van zuigwerking vrachtauto's. Trekkracht ruim voldoende, ook op heel steil weggetje naar camping in Zwitserland. De DSG-automaat schakelt zelf naar juiste versnelling ook bij stijgen en dalen, zowel op de snelweg, als op bergweggetjes. Rijdt daardoor zeer soepel en vloeiend.


x


De Eriba Puck 120 GT (uit 2004) van Gerrie

Onze eerste ervaringen met de eriba puck zijn goed. Het is een plaatje achter onze Suzuki Swift. Hij loopt ook mooi licht en dik 100 klm is geen enkel probleem. Natuurlijk is hij klein, maar heel erg fijn. Als je naar de afwerking kijkt, begrijp je ook dat de tweede hands prijzen hoog zijn. Hoge kwaliteit en fijn in gebruik. Ook uitstekend door een kleine auto te trekken en je hoeft de bergen dan niet schuwen.

x


De Eriba Feeling 470 (uit 2012) van Gerrit Voort

Caravan is zeer goed bevallen na ca. 2000 km en 4 weken bij alle soorten weer.
Opletten: uitdraaisteunen voor moeilijk te bereiken, vuilwateruitloop zit erg laag. Hymer: waarom dat gekke "ding" op de deur? Dat had ook een bakje kunnen zijn.

x


De Eriba Feeling 470 (uit 2011) van A. ven den Nieuwelaar

Feeling 470, bouwjaar 2011 met 1500kg. as. In juni 2011 2800 km. mee gereden. Ligt perfect op de weg, ook bij (ongemerkt) hoge snelheden: een genot om mee te rijden. Mede vanwege de breedte van 212 cm. en de zeer geringe hoogte. Brandstofverbruik viel daardoor ook mee. Ook zonder dat het hefdak omhoog is, is er voldoende staruimte. Zijn erg tevreden over de indeling en gebruiksgemak, m.u.v. de toiletruimte: die is echt te klein. Wasbakje had beter boven toilet kunnen hangen. Verder zijn zowel de uitdraaisteunen als de afsluitdop in de watertank erg lastig te bereiken. Maar al met al zeer tevreden over deze aankoop.

x


De Eriba 430 Living (uit 2006) van Hamoen

Onze wens was een zo klein mogelijke caravan, met tenminste 4 slaapplaatsen en een bed van ruim 2,00 meter lang (vanwege mijn lengte).
De caravan die naar onze mening het beste voldeed was deze Eriba Living 430 (met extra klapbed en comfortpakket).

De caravan voldoet goed. Hoewel wat minder mooi afgewerkt als de Nova van mijn schoonouders is het een degelijke no-nonsense caravan die een stuk minder dan de Nova kost(te). Het grootste "nadeel" is de breedte van 2,30 meter. Tijdens de reis is dit wel eens lastig, maar tijdens het verblijf juist prettig.

Probleempjes die we hebben gehad zijn de leesspotjes, waarvan het plastic van de zwenkarmpjes afbrak. Werden NIET onder garantie vergoed. En een wat ongelukkige constructie in de (Rauch)mengkraan, waardoor een draadje na 4 jaar door is gesleten en het pompje niet meer werkte. Ook dit is weer hersteld.
De caravan werd met Matador banden afgeleverd, maar die hebebn wij in 2009 nog kosteloos om kunnen laten wisselen voor nieuwe Conti banden. Dat was echter een actie van de bandenimporteur en voorozver mij bekend niet van Eriba.

x


De Eriba Nova 470 (uit 2001) van Han

Ruime caravan door 'Engelse' indeling. Zit/Slaapcomfort perfect, Toilet + douche achterin heerlijk ruim. Afwerking lijkt schitterend,toch blijken er in de loop der tijd ongewoon veel kleine reparaties nodig. Let op borging plafondlamp. Zorg voor voldoende kogeldruk. Fietsen achterop kan echt niet.

x


De Eriba 465 GL bj.2009 (uit 0000) van Willem Bruil

De caravan is van januari 2009. 3 maanden in Spanje gebruikt en vervolgens 5 weken IJsland. In totaal heeft hij 8000km achter de auto gehangen.Een perfecte caravan, straalt degelijkheid vanaf. Toch een min puntje:glas v.d.plafondlamp kwam naar beneden(slechte beugels)Heb een andere(nieuwe)gekregen.DE kachelsteun maakte een krakend geluid in de vloer, ook verholpen.
Zeer tevreden over het merk en caravan.

x


De Eriba nova 580 GL (uit Kies) van Nico de Weger

Deze caravan in augustus 2008 aangeschaft. In september 2008 mee naar Frankrijk gereden.
Max. gewicht (met verzwaarde as is 1800 kg.
Trekkend voertuig was een Opel Omega 2,2 diesel met een te trekken gewicht van 1700 kg. Het was dus opletten wat de belading betreft. Ook zijn we niet de bergen in getrokken maar hebben ons beperkt tot midden Frankrijk. De reis is prima verlopen de caravan lag zeer stabiel achter de auto en ook het rijden met de Opel gaf geen enkel probleem. De caravan is van goede kwaliteit, het is een en al degelijkheid. Vooral de kast, was- en douche achterin de caravan is vanwege de ruimte voor ons ideaal, wij zijn ongeveer 4 maanden per jaar onderweg met onze caravan. Inmiddels een Kia Sorento 2,5 diesel gekocht om ook in de bergen ontspannen te kunnen rijden

x


De Eriba 505 living pulse (uit 2007) van van den Bos

We hebben in 2008 onze nieuwe Eriba Living pulse in gebruik genomen. Leuk om te zien dat er ook mensen zijn die positiever zijn met dit merk/model. Wij hebben een hele slechte ervaring. Alles is gaan loslaten deurpanelen laten gewoon los. Speigels komen los van de muur.Lak laat los van de caravan op diverse plaatsen.Deurrubbers gaan kapot, kussens slijten door in het midden door een rare construktie. Tafelscharnier gaat kapot. Ook hebben we geconstateerd dat onze caravan tijdens het proces schade heeft gehad en met plamuur is dichtgemaakt. service eriba dealer en Deriba Nederland is niet thuis is net zo slecht als de Eriba zelf. Mocht je toch nog intresse hebben vraag de foto's op en u bent overtuigd dat het hier om oost duitse kwaliteit gaat!

x


De Eriba Future 480T (uit 2000) van Fred

Wij zijn van maart 2000 tot begin 2009 in het bezit van een Eriba Future 480T geweest. Jaarlijks trokken wij gedurende 4 a 5 weken met deze caravan door Europa. Na bijna 9 jaren zag deze caravan er nog als nieuw uit. Dat zegt iets over de zeer degelijke bouw van zowel binnen- als buitenzijde. De kwaliteit straalt er vanaf. Caravan is altijd binnen gestald.
In het eerste jaar is de caravan op uitnodiging van Hymer helemaal genspecteerd in de fabriek in Duitsland. Er zijn toen enkele fundamentele wijzingen en verbeteringen aangebracht. De kosten van dat project zijn doorgecalculeerd naar de modellen van 2001 en later. De aanschafprijzen werden dusdanig hoog dat om die reden de productie helaas na 2003 gestopt is.
Het interieur is ook nog steeds helemaal van deze tijd. De indeling is zodanig dat zowel in de lengte als in de breedte geslapen kan worden.
Afhankelijk van de duur van het verblijf op de camping werd de Van der Horn Luifel met zijwanden opgezet of de omnistore schuifluifel.
De rij-eigenschappen zijn enorm goed als de voorgeschreven kogeldruk maar in acht genomen wordt.
Periodiek is de caravan gekeurd. Banden en flexibele gasslangen zijn volgens voorschrift vervangen. Een remreparatie is nmaal voorgekomen.
Wij hadden altijd veel bekijks met deze caravan.Plaatsing van een mover is sinds kort mogelijk. Het gaat dan om een Powrmover Kompakt. In Rhenen zit een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.
Wij zijn nu in het bezit van een Eriba Touring 555GT modeljaar 2008. De caravan heeft een vast bed en een treinzit, met n bank over de volle breedte. Caravan is voorzien van een handbediende Powrmover Kompakt, die vr de wielen is geplaatst. Een mover biedt een groot gemak. Dat hadden we eerder moeten doen. Inmiddels is deze caravan n seizoen gebruikt(6000km). De stabiliteit is nog beter dan die van de Future. De vering van de Touring is echter stugger. Dat merk je vooral op binnenwegen. Dan leveren we in op comfort. Dat kan ook aan de banden liggen van de caravan. De "kooi" van de Touring is van staal en dat zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat de wagen stugger is.
De trekwagen is ongewijzigd gebleven: Touran TDI DSG. Voor een dergelijke auto is de Touring 555GT een peuleschil. Het nu geregistreerde toegestane maximum gewicht van de Touring is 1200 kg.

x


De Eriba 390 GL (uit 2004) van Wevedeka

Deze Eriba 390 heeft 2 langsbedden van 200x90 die je gemakkelijk opmaakt door het uittrekken van de lattenbodem in de breedte. Een bed van 200x200 kan ook maar dan mis je het middenpad, wat juist erg handig is : geen geklauter over je mede caravanner maar gewoon opstaan. Op de kwaliteit is niets af te dingen. Technisch in orde. Zeer handige raam vergrendeling met n handle. Rijgedrag is uitstekend, wel netjes laden zodat er ca 70 kg op de kogel drukt. Dat lijkt lastig met de eindkeuken maar het advies is: sleep niet zoveel mee.De vaste watertank vullen is lastig. Een roltank buiten de caravan met pomp (engels gebruik) zou makkelijker zijn. Slingerkoppeling (ALKO) kun je omhoog zetten in bebouwde kom, dan heeft dat toch geen functie en je voorkomt slijtage en gekraak. De caravan heeft veel binnen ruimte door de bank/bed opstelling. Voor 2 personen ook een makkelijke goede caravan om mee te trekken. Aanrader voor 2 personen die ook willen trekken met de caravan.

x


De Eriba Touring Troll (uit 2006) van DDaktief

Wilt U een test zien van de Eriba Troll en touring caravans kijk dan even op onze site:
http://www.autometclub.ddaktief.nl
Menu: Test Troll
Nieuw: DDaktief.nl > AutoMetClub Magazine alles over caravans....
Hefdak Caravans in de praktijk.
Bezoek ons op DDaktief.nl

x


De Eriba Future 480T (uit 2002) van Derk

Na 15 jaar een KIP Grey Line 45TLB sinds voorjaar 2007 in het bezit van een Eriba Future 480T uit 2002. We vielen voor deze Eriba met het opvallend gestroomlijnde model omdat hij een wat beter ruimte gevoel gaf dan vergelijkbare tourings.
De caravan is gebruikt voor trektochten door Duitsland ( met 100km/h certificaat) Frankrijk, Zweden en Noorwegen. Trekauto's waren een Land Rover Freelander TD4 en een VW golf IV 2.0. Mits de kogeldruk boven de 50 kg wordt gehouden (en dat vraagt zorgvuldig beladen) zijn de rijeigenschappen uitstekend,op de Franse Autoroute bij hogere snelheden en op steile oneffen hellingen met haarspeldbochten in het Noorse fjorden gebied is de caravan zeer stabiel.De geringe breedte van 210cm (als bij de tourings) heeft vooral op smalle wegen een voordeel.
De goed stroomlijn heeft een positieve invloed op het brandstofverbruik.
Dankzij het hefdak met extra ventilatie openingen en de openslaande ramen zijn de ventilatie mogelijkheden prima. De zelfdragende constructie heeft als voordelen een gemakkelijke lage instap zonder opstapje en de uitstekende wegligging door het lage zwaartepunt. Een nadeel van het ontbreken van een chassis is dat er geen standaard,eenvoudig passende mover beschikbaar is, duur maatwerk zou nodig zijn.Het interieur is van goede kwaliteit, de kastruimte met vaste achteraf ingebouwde watertank is voor twee personen ruim voldoende. Het opzetten van een luifel / voortent, vraagt net als bij de tourings door het extra opzetstuk ivm het hefdak extra aandacht en tijd. Het ombouwen van de lange banken en tafel tot een zeer ruim en comfortabel 2 persoons bed vraagt de nodige handigheid omdat de bijgeleverde opvul plank moeilijk onder de dekenkist deksels past.Bij twee persoonsbezetting is het handig het bed te laten liggen en de de dinette met kleine tafel aan de achterkant te gebruiken, bij langer verblijf was het comfort van de kleine banken te gering, met het moverprobleem een reden om naar een andere caravan te gaan kijken. De Eiba wordt binnenkort, voorjaar 2009, vervangen door een KIP 47TDB met mover en vast bed.


x


De Eriba 505 living pulse (uit 2006) van rikmenspoel

Modeljaar 2007. Prima caravan voor een gezin van 5. Caravan is wel 7.28 m dus een hele lengte met auto (Renault espace). Ik ben 1.92 m dus de stahoogte van 1.98 m is ideaal en het bed is ook lang genoeg. Mooie afwerking, prima rijgedrag. Met z'n vijven slapen gaat prima. Kinderen zijn dol op het stapel bed. Veel comfort met kachel en wc.
Enige nadelen: neuswiel gaat niet ver (genoeg) omhoog (drempels!), geen serviceluik en een 4-persoonszit voor 5 personen. NB dit is onze eerste caravan, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Wij zijn dik tevreden.

x


De Eriba Puck (uit 1987) van Nelly

Veel bekijks met deze caravan zowel onderweg als op de camping klein maar fijn

x


De Eriba Feeling (uit 2007) van WCA Gerrits

Wij hadden een Eriba Familia tot vorig jaar, maar zijn vanwege comfort (vast bed) overgestapt op deze grotere hefdak caravan. Ligt beter achter de auto dan de lichte Familia, deze caravans geven vanwege de lage kogeldruk wel erg het gevoel van een aanhanger (stuiteren). De zwaardere (1300kg) Feeling vormt een perfekt geheel met het trekkende voertuig. Achter onze nieuwe Zafira II (slapper geveerd) is het weggedrag wel weer iets minder dan achter het eerste model Zafira, daarom overweeg ik hulpvering. Wij hebben in ieder geval veel schik met deze caravan! Gezien de hoogte een ideale caravan om lange afstanden mee te rijden.

x


De Eriba Touring o.a. Troll (uit 1999) van E. Dijkstra

Wij (2 personen)hebben vrijwel alle Tourings gehad en hebben alleen maar positieve ervaringen.
Puck: grappig en gezellig, maar na 3 seizoenen wil je wel iets meer ruimte. Toch verbaast het me nog steeds als ik zie hoeveel we erin konden verstouwen.
Pan, Triton en Troll, de laatste met zelfgebouwd vast bed, lekker die ruimte. Hij ligt steeds lekker achter de auto en is makkelijk in de tuin te stallen.
Het concept van de Touring geeft je het idee dat weliswaar in een caravan vertoeft, maar dat je toch nog aan het kamperen bent.
De bedden liggen altijd goed, of je nu een dwarsslaper of een langsslaper hebt.
Vooral in het voor- en naseizoen is het een makkelijke caravan om snel in te pakken en snel te pakken en ermee weg te wezen.
Het zitcomfort op het smalle voorbankje zou eigenlijk veel comfortabeler kunnen, de rugleuning is altijd wat aan de lage kant, maar het is er verder goed vertoeven.
De fietsen gaan mee in de caravan, met allerlei dekbedden en oude slaapzakken eromheen om schades te voorkomen.
De nadelen van een hefdakcaravan zijn toch altijd de geringe deurhoogte (ik heb vaak mijn kop gestoten en zelfs nu nog af en toe) en de wat ondiepere dakkastjes. Bovendien is het niet mogelijk om een universele voortent of luifel te gebruiken. Hiervoor moeten helaas steeds dure maatwerkproducten worden aangeschaft.
Wanneer je de verswatercan verplaatst naar de disselbak naast de gasfles, heb je tenminste weer profijt van het keukenkastje.
Het is mij wel opgevallen dat de modellen met kopkeuken meer keukenruimte bieden dan de middenkeukenmodellen.
Voor mij is een Touring een verademing tussen al die vierkante gezinsdozen. Het is een puur praktische caravan waarvan het uiterlijk zijn eigenheid door de jaren heen heeft behouden.
Ik ben en blijf een fan !!

x


De Eriba Touring Pan (uit 1990) van Menno

Voor 2 personen een heerlijke "sportieve" caravan. Het rijden met een Pan is onvergelijkbaar met "gewone" caravans. Door de breedte van maar 2 meter zijn kleine wegen geen enkel probleem en dankzij de geringe luchtweerstand kan je ook met een kleine auto (VW Golf 1.3 en Suzuki Samurai) heel goed met het verkeer meekomen. Ook parkeren is veel gemakkelijker dan bij de meeste andere caravans....gewoon omdat je minder ruimte nodig hebt en de caravan altijd past op de parkeerplaats die voor een auto bestemd is.

De Pan heeft 2 lange banken achter en een kopkeuken. Hierdoor is de caravan erg ruimtelijk. Voor nood hebben we een PortaPotti in de keuken staan waardoor we niet echt de toilet ruimte missen.
Wintersport is goed mogelijk met een hefdak caravan. Alleen als het buiten heel hard waait is wat kou binnen te voelen, maar in die extreme situaties is het geen probleem om het dak (aan 1 kant) te sluiten.
Ondanks de reizen op vele slechte wegen (o.a. in Ierland en IJsland) zit de Eriba nog prima in elkaar.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker