Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Swift

De Swift Challenger (uit 2011) van pieter

We hebben nu een jaar een Swift Challenger 565 (bouwjaar 2011) in ons bezit en zijn daar nu 4 maal mee op pad geweest.
Een goed doordacht ontwerp en zeer compleet uitgerust met o.a. een uitgebreide keuken met gasoven,gescheiden gasgril, 3 pits gasstel en 1 elektrische kookplaat (850 Watt), een magnetron, een 107 liter koelkast en uiteraard een spoelbak met mengkraan, twee aparte bedden met springveer matrassen op lattenbodems, een toilet/was- en (gescheiden) douche ruimte over de volle breedte aan de achterzijde van de caravan, een zitgedeelte bestaande uit twee banken (ook met binnenvering en op lattenbodems) waarvan de voorzijde van de bankkast over de volle lengte kan worden opengeklapt zodat je niet de kussens behoeft te verwijderen om spullen uit de bankkast te pakken en, zoals bij veel Engelse caravans, daartussen een ladekastje dat hier een uitschuifbaar bovenblad heeft zodat je daar met zn tween goed aan kan eten. Een losse tafel, zo je die nodig hebt, hangt onder een van de bedden. Verder een bovenkastje tussen het zit- en slaapgedeelte met daarin een drop-down-unit waarmee de flatscreen kan worden neergelaten/opgeborgen en naar het zit- danwel slaapgedeelte kan worden gedraaid. Een 10 liter gas/elektra boiler, een radio/cd speler, een alarminstallatie, een rookmelder, een plisse-hordeur, een buitenstopcontact en gasbarbeque aansluiting en een elektrisch spiraal (500/1000/2000 Watt) in de gaskachel. Met een breedte van 2m30 en een lengte van 7m32 is hij niet de kleinste enkelasser en met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1650 kg en de gewenste vijf groene sterren van caravantrekker, vraagt hij een forse trekauto. Aan het Alko chassis is een voorziening aangebracht waaraan een Alko wielslot (niet in Nederland te koop) kan worden gekoppeld. De banden hebben een loadindex die 150 kg boven het toegestane gewicht ligt.
Wij zijn bijzonder tevreden over deze wagen zowel wat betreft het kamperen als het rijden. Wel is de invloed van twee fietsen achterop de caravan merkbaar. Misschien is het vooral psychologisch omdat je vanuit de binnenspiegel door de hele caravan heen kijkt en kleine slingerbewegingen bij zon lang gezichtsveld direct opmerkt. Als optie hebben we o.a. het Alko ATC laten aanbrengen, dit als extra veiligheid bij onverwachte gebeurtenissen. Ik heb nooit gemerkt dat het in werking trad.
Zelf heb ik een Alko-Mammut mover aan het daarvoor voorbereide chassis gemonteerd. Met dit chassis en deze mover geen afname van grondspeling. Een fraaie sterke mover met joystick bediening. .Een 105 Ah accu in de in de caravan aanwezige Thetford accuruimte zorgt voor de nodige energie.
Door de vele dakluiken en het extra raam in de ronding aan de voorzijde boven het voorraam is het erg licht in de caravan. Nadeel is dan dat het ook heel warm kan worden als je een dagje op pad bent en ramen en deuren gesloten hebt
De zijplaten zijn glad en bestaan uit een stuk. De voor- en achterfronten zijn van kunststof. De dissel is heel kort, daar past geen fietsendrager op. De watervoorziening is weer typisch Engels. Een roltank van 50 liter buiten de deur met een zelfaanzuigende pomp in de caravan die het watersysteem permanent op druk houdt. Als je naar de wintersport wil moet er een inpandige watertank worden aangebracht. De isolatiewaarde van de caravan voldoet aan de hoogste eisen.
Na een jaar wekt de Swift de indruk degelijk gebouwd te zijn. Fraai en luxe vonden wij hem al, we zullen zien of hij de degelijke indruk kan blijven waarmaken.

x


De Swift toscane (uit 2002) van Penders

Sederd 2010 bezit ik deze Swift Toscane 4,9.
Een prima goed uitgevoerde caravan met 2 enkele bedden ruim toilet/wasruimte
Wij zijn begin 2011 3 maanden rondgetrokken door Marokko met als trekauto een KIa Carens CVVT 7. Onze ervaring is dat met deze combinatie deze trip prima is verlopen en wij zeer tevreden zijn over deze Caravan.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Waarom slingeren?

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker