Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Swift

De Swift Mondial 470 SE (uit 2015) van Vrhff

Voor de zomer 2020 deze caravan gekocht omdat onze toenmalige Sterckeman:
* banken had waar ik niet lekker op zat
* een stapelbed had wat we niet meer gebruikten
* onvoldoende warm was in het voor- en naseizoen

Wat een genot deze caravan.
De banken zitten zoveel beter dan de schuimrubberen kussens. Hier kan ik een avond op zitten. Heerlijk. Ook kunnen de jongens hierop slapen zonder het bed op te maken wat natuurlijk net wat makkelijker is onderweg.
Het stapelbed maakte de Sterckeman wat vol. Het was knus, maar de Swift is binnen erg ruim en dat is bijzonder prettig.
De caravan heeft ringverwarming. Dat verdeeld de warmte beter. Ook de isolatie is een stuk beter waardoor bijvoorbeeld de vloer veel minder koud is. Als warmtebron beschikt deze caravan over een elektrisch element en een gaselement. Dit schijnt ook te combineren te zijn. Het elektrisch verwarmen was afgelopen herfst voldoende.

De afwerking, de kleuren en de vele spotjes en lichtpunten geven de caravan een chique uitstraling. De gladde beplating en het mooie front maken dat ook aan de buitenzijde af.

Een aantal dingen begrijp ik niet, zoals:
* het vullen van de vaste watertank
De watertank vul je met een separate slag met daaraan een waterpomp. Je kan dus niet met een gieter de tank vullen, maar dat moet elektrisch. Voor mij ontgaat waarom hiervoor gekozen is. Een gieter volstaat voor mij want ik ga echt niet zo'n ronde watertank kopen en die pomp kan ook kapot.
* het bedienelement boven de deur
Met dit element kan je de waterkranen aan- en uitzetten en kiezen tussen 220V en 12V. Aangezien de selectie over de bron niet automatisch gaat, ben je dus "druk" met dit paneel. Voor mij waren schakelaars voldoende in plaats van een uitgebreid paneel.
* in het verlengde van het paneel, vraagt de koelkast ook wat gewenning. Dit model selecteert niet automatisch de voeding (220V of 12V) dus dien je dat handmatig te doen en dat vraagt gewenning en de schakelaar van de Sterckeman was zo slecht nog niet.....

De matras is prima. Niet te hard of te zacht. Bij de Sterckeman lag het matras in de breedte. Daar was nog iets ruimte tussen matras en de wand. Nu is het Franse bed geklemd tussen de wanden en dat maakt het bed net wat krapper. Dat is jammer, maar ik lig er niet wakker van.

De caravan is zwaarder en langer dan de Sterckeman die we hadden en dat merken we. De caravan heeft al snel de neiging om wat te kwispelen. Enthousiast dus onderweg. Fietsen achterop maken het rijgedrag niet beter, een lagere snelheid wel.

De caravan bevalt prima en we nemen de bijzondere zaken voor lief.

x


De Swift Challenger (uit 2011) van pieter

We hebben nu een jaar een Swift Challenger 565 (bouwjaar 2011) in ons bezit en zijn daar nu 4 maal mee op pad geweest.
Een goed doordacht ontwerp en zeer compleet uitgerust met o.a. een uitgebreide keuken met gasoven,gescheiden gasgril, 3 pits gasstel en 1 elektrische kookplaat (850 Watt), een magnetron, een 107 liter koelkast en uiteraard een spoelbak met mengkraan, twee aparte bedden met springveer matrassen op lattenbodems, een toilet/was- en (gescheiden) douche ruimte over de volle breedte aan de achterzijde van de caravan, een zitgedeelte bestaande uit twee banken (ook met binnenvering en op lattenbodems) waarvan de voorzijde van de bankkast over de volle lengte kan worden opengeklapt zodat je niet de kussens behoeft te verwijderen om spullen uit de bankkast te pakken en, zoals bij veel Engelse caravans, daartussen een ladekastje dat hier een uitschuifbaar bovenblad heeft zodat je daar met zn tween goed aan kan eten. Een losse tafel, zo je die nodig hebt, hangt onder een van de bedden. Verder een bovenkastje tussen het zit- en slaapgedeelte met daarin een drop-down-unit waarmee de flatscreen kan worden neergelaten/opgeborgen en naar het zit- danwel slaapgedeelte kan worden gedraaid. Een 10 liter gas/elektra boiler, een radio/cd speler, een alarminstallatie, een rookmelder, een plisse-hordeur, een buitenstopcontact en gasbarbeque aansluiting en een elektrisch spiraal (500/1000/2000 Watt) in de gaskachel. Met een breedte van 2m30 en een lengte van 7m32 is hij niet de kleinste enkelasser en met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1650 kg en de gewenste vijf groene sterren van caravantrekker, vraagt hij een forse trekauto. Aan het Alko chassis is een voorziening aangebracht waaraan een Alko wielslot (niet in Nederland te koop) kan worden gekoppeld. De banden hebben een loadindex die 150 kg boven het toegestane gewicht ligt.
Wij zijn bijzonder tevreden over deze wagen zowel wat betreft het kamperen als het rijden. Wel is de invloed van twee fietsen achterop de caravan merkbaar. Misschien is het vooral psychologisch omdat je vanuit de binnenspiegel door de hele caravan heen kijkt en kleine slingerbewegingen bij zon lang gezichtsveld direct opmerkt. Als optie hebben we o.a. het Alko ATC laten aanbrengen, dit als extra veiligheid bij onverwachte gebeurtenissen. Ik heb nooit gemerkt dat het in werking trad.
Zelf heb ik een Alko-Mammut mover aan het daarvoor voorbereide chassis gemonteerd. Met dit chassis en deze mover geen afname van grondspeling. Een fraaie sterke mover met joystick bediening. .Een 105 Ah accu in de in de caravan aanwezige Thetford accuruimte zorgt voor de nodige energie.
Door de vele dakluiken en het extra raam in de ronding aan de voorzijde boven het voorraam is het erg licht in de caravan. Nadeel is dan dat het ook heel warm kan worden als je een dagje op pad bent en ramen en deuren gesloten hebt
De zijplaten zijn glad en bestaan uit een stuk. De voor- en achterfronten zijn van kunststof. De dissel is heel kort, daar past geen fietsendrager op. De watervoorziening is weer typisch Engels. Een roltank van 50 liter buiten de deur met een zelfaanzuigende pomp in de caravan die het watersysteem permanent op druk houdt. Als je naar de wintersport wil moet er een inpandige watertank worden aangebracht. De isolatiewaarde van de caravan voldoet aan de hoogste eisen.
Na een jaar wekt de Swift de indruk degelijk gebouwd te zijn. Fraai en luxe vonden wij hem al, we zullen zien of hij de degelijke indruk kan blijven waarmaken.

x


De Swift toscane (uit 2002) van Penders

Sederd 2010 bezit ik deze Swift Toscane 4,9.
Een prima goed uitgevoerde caravan met 2 enkele bedden ruim toilet/wasruimte
Wij zijn begin 2011 3 maanden rondgetrokken door Marokko met als trekauto een KIa Carens CVVT 7. Onze ervaring is dat met deze combinatie deze trip prima is verlopen en wij zeer tevreden zijn over deze Caravan.

x


Caravan ervaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

 

© 2004-2021 Caravantrekker