Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring TEC

De TEC 555K1 (uit 2002) van Remco

Ondertussen hebben wij nu 3 jaar deze caravan .
De opbouw is bijna 6 meter en dat merk je alleen aan de binnenzijde , tijdens het rijden merk je weinig van de lengte . Het ligt als een blok op de weg in positieve zin .
Over de indeling ben ik zeer tevreden , bij dit type zijn diverse indelingen mogelijk dus er is altijd wel de juiste indeling te vinden.
Voor de lengte valt het maximale gewicht erg mee 1500kg vol geladen .

x


Gebruikerservaring Weinsberg

De Weinsberg 390 QD (uit 2020) van Rene

Wij hebben in februari diverse vergelijkingen gemaakt in type caravans o.a. dethleff adria weinsberg en knaus. Voor ons was belangrijk het gewicht afwerking en gebruiksgemak/indeling. Wij gebruiken caravan namelijk voor meerdere reizen en niet voor een seizoenplaats.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de weinsberg 390QD en zijn er nu pas mee weg kunnen gaan om te proberen en dit is zeer goed bevallen.
De weinsberg is goed afgewerkt en voelt heel degelijk aan. Wel hebben we de banden direct bij aankoop laten omwisselen voor trailermaxx banden want de standaard banden (security) had ik geen hoge pet van op.

De weinsberg ligt als een blok achter onze Ford C max. Weliswaar nu alleen nog in nederland gereden maar de bergen voorzie ik geen enkel probleem.

De Knaus vonden we ook heel mooi maar was iets zwaarder en vooral duurder. Er is maar 1 ding wat ons een beetje stoort en dat zijn de kraantjes van de boiler die heel onhandig geplaatst zijn waardoor je veel moeite moet doen om open en dicht te draaien.

Verder voor ons een topcaravan die voldoet in prijs kwaliteitverhouding waar we hopelijk nog veel plezier aan gaan beleven.

De dethleff en adria vielen voor ons af vanwege interieur en minder compleet.

x


Gebruikerservaring Weinsberg

De Weinsberg Caraone 390 (uit 2019) van Bert

Sinds 2019 een Weinsberg Caraone 390 . In het begin waren wij heel enthousiast en eerlijk gezegd is het een mooie caravan en goede indeling. Maar let op bij aanschaf of de deur wel goed in het uitgezaagde gat past. Bij ons is het gat groter dan het deurframe. Op advies van Knaus Tabbert is de ruimte tussen de deur en het frame opgevuld. Dit moet voldoende zijn. Ik geloof er geen barst van. Naar mijn mening is dit vragen om narigheid. Gelukkig garantie op waterdichtheid en de boel goed in de gaten houden of het niet gaat scheuren. Dus mocht je van plan zijn een Weinsberg te kopen: Kijk of de deur juist is gemonteerd. Zo niet, zoek een ander merk, dat niet door Knaus word gebouwd. Caravan rijd goed en leuke indeling. Het is nu niet gunstig om alweer in te ruilen, maar ik verlang nu al terug naar mijn oude Kip.

x


Gebruikerservaring Caravelair

De Caravelair Abyance 470 (uit 2006) van Martin Gorissen

Achter mijn Peugeot 3008 met 1.6 THP motor gedraagt deze sleurhut zich heel goed. Mits er uiteraard voldoende kogeldruk is.

x


Gebruikerservaring Fendt

De Fendt Tendenza 515sf (uit 2020) van Delgman

Eerst met de fendt opal 515 en nu de tendenza 515,met beide caravans rijdt de mercedes 220 fantastisch,berg op zonder problemen
Rijdt altijd rond de 95km per uur en dan ong 1500 toeren bij wind tegen 1900 toeren.
Automaat doet alles zelf sneller dan dat ik flipper,zet hem bergop altijd in de sportstand
Gemiddeld verbruik op 5000km met de caravan ong 1 op 8
Geen last van vrachtautos o.id
Wel kogeldruk op de max 87 kg wat de trekhaak mag hebben ,caravan totaal beladen op 1730kg incl 2 fietsen voorop

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 410 Sfe (uit 2010) van Hans Dekker

Ik heb niet zozeer een ervaring die ik wil delen, maar een vraag:
Op mijn caravan wil ik 2 elektrische fietsen meenemen, 2 x 26 kg
( Hobby 410 Sfe 2010) ik heb in de oude situatie mijn gewone fietsen altijd achterop meegenomen, geen problemen nooit gehad, gaat prima.
Maar nu is het anders omdat ik er een voorop de disselplaat wil hebben en een achterop de caravan.
Ik vind de disselplaat erg kort van de Hobby, dus vraag ik mij af of dat wel mogelijk is? Plus kan dan je klep van de dissel nog omhoog en ook je achterklep van de auto(Tiguan 2019) ben echt benieuwd naar wat mogelijkheden svp.
Bvd en groet Hans Dekker



x


Gebruikerservaring Adria

De Adria Action (uit 2012) van Linda

Grappig ontwerp en handige indeling. Maar, al vanaf begin problemen met het keukenraam. Wil je het open zetten, dan valt het raam er uit. Eerste keer uit coulance vervangen. Ook bij het nieuwe raam is dit probleem er nog steeds. Importeur geeft niet thuis. Dealer weet geen adequate oplossing. Ja, weer een nieuw raam door ons aan te schaffen voor ca 800 euro, zonder te weten of dit de oplossing is. Zwaar teleurgesteld.

x


Gebruikerservaring Adria

De Adria action (uit 2017) van rob

Maandagochtend caravan

onze eerste adria was een action. Nieuw gekocht. Had een tijdje in de showroom gestaan, maar er mankeerde niets aan. Met veel plezier mee gekampeerd, en 6 jaar gebruikt.
met die ervaring kochten wij in 2017 weer een nieuwe action 361LH.
Wat een deceptie werd dat. Tot op de dag van vandaag treden er mankementen en storingen op.
onze caravan heeft bijna meer bij de dealer in Meerkerk gestaan dan in de stalling.
overigens niets dan lof over de dealer, want zij werden opgezadeld met veel werk en dat is dat is door hen opgelost.
Een opsomming van mankementen:

Het grote voorraam bleek getordeerd (krom) binnen-en buitenschaal zaten niet goed op elkaar verlijmd.
Het keukenraam, was bij de verlijming zoveel lijm gebruikt dat het er aan alle kanten uit puilde. (Deze ramen hadden natuurlijk nooit gemonteerd mogen worden, slechte of geen eindcontrole)
Neuswiel was beschadigd (vermoedelijk bij transport gebeurd)
Beide spindels achterkant krom (transport?,)
Een rangeergreep voorzijde scheef gemonteerd.
Constant piepende remmen. Hiervan zijn uiteindelijk dit jaar de voeringen vervangen, nadat ze vele malen waren opgeschuurd.
Condenswater van de koelkast liep over de zijkant van de caravan. Slangetje bleek gemonteerd aan het rooster. De dealer heeft het slangetje verlengd tot onder de caravan.
Rooster van koelkast bleek een lipje van afgebroken.
Trafo van de vloerverwarming maakte veel kabaal (bromde) Opgelost dokr onderzijde te isoleren.
Krakend bed. De constructie bleek over het piepschuim (isolatie) van de wielkast te schuren.
Net buiten de garantie begaf de keukenkraan het. Dit is overigens nog wel onder garantie door de dealer verholpen, evenals de remmen.
Nu recent begaf de verduistering van het keukenraam het.
Dit was de druppel van de emmer om deze review te schrijven.

Of wij ooit nog een Adria kopen? Ik denk het niet. Evenmin zullen wij anderen nog enthousiast maken voor een Adria carvavan.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 490 KMF (uit 2019) van Dual hobby

in 2019 een hobby 490 KMF aangeschaft. Na een half jaar op een seizoensplek te hebben gestaan en ermee naar zuid Frankrijk te zijn gereden hebben een redelijk goede indruk. We hebben aardig wat opties op de caravan zitten. De vloerverwarming en het KNOTT ETS zijn wat mij betreft de meest fijne. De eerste vanwege het comfort de tweede van (het gevoel van) de veiligheid. Omdat de caravan toch redelijk zwaar is, zit je al snel aan de limiet van een gemiddelde trekker. Voor ons de eerste keer dat we een caravan hebben en hebben twee keer een lastige situatie gehad waarbij het ETS in heeft ingegrepen. Wat betreft de kwaliteit hebben in tegenstelling tot de vorige schrijver eigenlijk weinig te klagen. We hadden wel veel last van de lichtinval van de ventilatiebuizen direct boven het bed. Dit heb ik opgelost door de kapjes er af te halen en zwart te spuiten. Het dakluik in de toiletruimte is inderdaad van mindere kwaliteit. maar niet storend wat mij betreft. Alleen de matrassen zijn voor ons een wel een issue. De matrassen op de stapelbedden zijn erg hard. Wij hebben alleen de onderste in gebruik en met een dit met een topper opgelost. De matrassen van het grote bed daartegen zijn weer zacht (en wij wegen beiden minder dan 70 kg) en hebben nu al last van kuil vorming. Dit zal ik bij de dealer aankaarten en indien er geen goede oplossing komt vervangen door andere matrassen van betere kwaliteit.

x


Gebruikerservaring Sprite

De Sprite 450CF (uit 2011) van Rob van den Hoek

Het was onze eerste caravan na vele jaren met tent en vouwwagen gekampeerd te hebben.
Mooie en sfeervolle inrichting, geen opsmuk en toch een laag gewicht.
Zitkussen en matrassen zijn voorzien van binnenvering en zitten en liggen perfect.
De techniek heeft ons bijna niet in de steek gelaten, zelfs het watervulsysteem is probleemloos en voorkomt vervuiling door het gesloten systeem.
Het enigste wat ons in de 8 jaren gebruik in de steek laat is nl. het waarschuwingssysteem via lampje bij een volle toiletwater tank.
Gaan dit jaar afscheid nemen ivm aanschaf Caravalair 450 Artic met 2 gescheiden bedden en een lade koelkast van 150 ltr.
Hoge inruilprijs gekregen en de keuze op Caravalair was mede op het lage eigen gewicht met 2 gescheiden bedden en tevens een rondzitbank die wij gewend waren.
Wederom een technisch goede caravan met weinig opsmuk.

x


Caravan ervaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


 

 

© 2004-2020 Caravantrekker