Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring Sprite

De Sprite 450CF (uit 2011) van Rob van den Hoek

Het was onze eerste caravan na vele jaren met tent en vouwwagen gekampeerd te hebben.
Mooie en sfeervolle inrichting, geen opsmuk en toch een laag gewicht.
Zitkussen en matrassen zijn voorzien van binnenvering en zitten en liggen perfect.
De techniek heeft ons bijna niet in de steek gelaten, zelfs het watervulsysteem is probleemloos en voorkomt vervuiling door het gesloten systeem.
Het enigste wat ons in de 8 jaren gebruik in de steek laat is nl. het waarschuwingssysteem via lampje bij een volle toiletwater tank.
Gaan dit jaar afscheid nemen ivm aanschaf Caravalair 450 Artic met 2 gescheiden bedden en een lade koelkast van 150 ltr.
Hoge inruilprijs gekregen en de keuze op Caravalair was mede op het lage eigen gewicht met 2 gescheiden bedden en tevens een rondzitbank die wij gewend waren.
Wederom een technisch goede caravan met weinig opsmuk.

x


Gebruikerservaring Sprite

De Sprite Alpine Sport 420 CT (uit 2019) van Rico

In de review een paar jaar geleden schreef ik over de Cruzer 492 die we toen net hadden. Na een paar jaar begonnen we ons wel wat te ergeren aan een paar dingen. Ten eerste is die caravan erg lang. Tijdens rijden niet erg, maar some wel heel erg lastig op de kleine plekjes op Spaanse campings. En aangezien we de oven maar een paar keer gebruikt hebben, de magnetron en radio nooit, vonden we het verlies aan bergruimte daardoor niet fijn. O ja, en de aanzetmotoren van de automatische Enduro-mover hebben we veel problemen mee gehad. Overigens steeds wel netjes opgelost door de dealer. Maar toch, je staat onderweg dan toch mooi te klo..... eh..... klieren.

Dus, een nieuwe caravan gekocht. Nu een Alpine Sport 420 CT, dus met de bedbanden voorin, douche achterin. Aangezien we de douche ook echt dagelijks gebruiken, de kleine 5 liter boiler laten vervangen door de 10 liter gas-elektraboiler zoals we die ook in de Cruzer hadden. Aangezien het vullen van de binnentank vanuit een roltank best veel tijd kost, de binnentank met pomp laten verwijderen en het systeem zo aan laten passen dat de buitenpomp nu de hoofdpomp is. Het is geen druksysteem zoals de Cruzer. De watervoorraad zit in 2 roltanks die naast de caravan staan. Het kastje onder het klaptafeltje tussen de bedden is bij ons dus extra bergruimte. Kunnen mooi schoenen in staan.

Dit keer een handmatige Enduro-mover er onder.

Wat ons erg verraste was de bergruimte in deze caravan. Ondanks dat de caravan 1,2 meter korter is, hebben we meer bergruimte. Die kledingkast achterin over de volle hoogte van de caravan is super. Heb er een legkast van gemaakt.

Het reservewiel in de disselkast is minder handig, maar we vervoeren het reservewiel in de auto.

De trekauto is een Peugeot Expert (2018) 150 pk, beladen is die 2600 kg. De caravan heeft een as van 1350 toegestaan gewicht. Heb het gewicht gemeten voor vertrek van de eerste vakantie. Asgewicht gemeten is 1200 kg, kogeldruk 90 kg. Het zal duidelijk zijn dat qua stabiliteit het een lachertje is. Superstabiel, een mooie combinatie voor de heel lange afstand.

x


Gebruikerservaring Burstner

De Burstner 435 fun ts (uit 1999) van Theunissen

Onze eerste caravan. Aangezien we nog geen zware trekauto aanschaffen voordat we zeker weten dat we echte caravan eigenaars willen blijven, moest het een lichte caravan worden. De burstner weeg 850 kilo en mag tot 1100 kilo beladen worden. Verder moest er een ronduit in zodat er altijd voldoende zitruimte is bij twijfelachtig weer. En een vast best want we worden toch ook wat ouder.

De kwaliteit is echt goed bevallen. Een 20 jaar oude caravan maar alle deuren, scharnieren klepjes werken als nieuw. Dat is wel een anders als ik een Franse caravan huurde. Koelkast zou wat groter kunnen maar verder weinig minpunten. Burstner heeft veel Service luiken dus geen problemen bij in en uit laden. En ze hadden al vroeg enorme dakramen waardoor het lekker licht is. Ik heb zelfde wat led verlichting aangebracht maar dat wat niet perse nodig. Vorige eigenaar heeft het bed verbreed met een plankje en een pocketvering matras. Slimme goedkope oplossing en we slapen heerlijk. Ook zijn er extra stopcontacten aangelegd wat geen overbodige luxe is. Toch vreemd dat er daar zo weinig van in worden geplaatst. Supercaravan die ons tot nu toe overtuigd om dit te blijven doen. Binnenkort toch maar investeren in een iets grotere trekauto en daarna weer een burstner?

x


Gebruikerservaring Caravelair

De Caravelair Antaris style 390 (uit 2018) van Gerrie

Net terug van een 14 daagse vakantie in het zuidelijke Zwarte Woud. Met deze combinatie kan je prima tempo honderd aanhouden in Duitsland. Een zeer stabiele combinatie en het gebruik liep deze keer rond de 1 op 10. Meestal is het iets meer en halen we rond de 1 op 8 a 9. We rijden wel altijd, als het maar enigszins kan, rond de 100 kilometer. Langzamer rijden is inderdaad een stuk zuiniger. Ik heb er echter een hekel aan om maar tussen de vrachtwagens te hangen. Combinatie is zeer stabiel.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 490 KMF (uit 2016) van marc

Wij hadden in september 2015 nieuwe Hobby 490 KMF besteld. De indeling en de uitvoering sprak ons aan.In januari 2016 is de Hobby aan ons geleverd en wij zijn er voor het eerst in het voorjaar 4 dagen ( lang weekend) mee weggeweest. Het leek allemaal goed te gaan tot de zomer van 2016. Onze dochter was destijds 5 jaar en komt huilend de caravan uit. Ze sloot de la en drukte de knop in oud deze op slot te zetten. Het slot lag in de la. Onze dochter is klein van stug en kon geen lucifer houtje breken...
Toen begon de ellende:
Een hoos bui op de camping resulteerde in lekkage op de buiten wand en liep zo de voortent in.
De deur van toilet klemde ( caravan stond waterpas) en sloot daardoor niet meer.
Een afwerkstrip boven het stapelbed lag in 1 x los.
Sticker op de voorzijde bij de bumper spoiler liet los
De tochtstrook houder brak af.
Het vaste bed piept en kraakt bij omdraaien.
Om het terrein zitje om te bouwen tot bed klik je de tafel in en rail. Deze brak bij de eerste nacht al af.
Dit alles hebben wij bij de dealer laten herstellen. Je verwacht het niet van een caravan van 20.000 euro.
Iets wat ons niet opgevallen was is het dakraam van toilet. Die verwacht je in een caravan van 1980 zo slap en iel.
Afijn in 2017 weer naar Frankrijk. Wederom komen van de klachten er 5 terug. Oa het klemmen van de toilet deur en de strip liet weer los nadat we deze hadden op gehaald van de stalling.
Na de vakantie weer terug naar de dealer. Deze herstelde de klachten ( de dealer heeft alles elke keer netjes opgelost).
Merkte al snel dat de dealer maar weinig kan met de importeur.
Wij hebben zowel de importeur als de fabrikant in Duitsland geschreven. De importeur reageert al helemaal niet en als je dan belt na 4 weken dan krijg je te horen dat je naar de dealer moet.
De fabrikant doet net zo min iets en die verwijst, je raadt het al, naar de dealer. Verantwoording van de importeur en de fabrikant zijn tenenkrommend slecht.
Dit jaar hebben wij besloten de caravan te verkopen want de irritatie was zo groot dat er bij ons nooit geen Hobby meer in komt. Je betaald de hoofdprijs maar die maakt de kwaliteit zeker niet waar.
Nu op zoek naar een merk waar wel op kunnen bouwen

x


Gebruikerservaring Sterckeman

De Sterckeman 420cp (uit 2014) van du Buf

Hallo,
Inmiddels hebben wij 12 jaar met Sterkeman ervaring.
Eerst een 430 DD en nu met een 420cp.
Onderhoud doe ik zelf omdat ik daar aardigheid aan heb, ben verder nog nooit met een defect bij de dealer geweest.
Prijs kwaliteit verhouding vinden wij prima.
Belangrijk is het lage eigengewicht van deze caravan, je kan hem bijna achter iedere auto hangen.
Wel hebben wij bij de aankoop al gekozen voor een zwaardere as en wielen, we kun nen nog ondanks mover, accu, vaste luifel op het dak en twee fietsen op de dissel e.d. nog 200kg extra laden.
M.v.g.




x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Erica Puck (uit 1986) van Jeroen

In 2003 hebben we deze Puck overgenomen van vrienden die, i.v.m. de komst van een baby, een grotere caravan hadden gekocht. We gingen voorheen altijd op vakantie met een tent, dus een caravan was een grote luxe voor ons. We zijn er inmiddels 15 jaar mee op vakantie gegaan en hebben er de grootste lol mee. Met een 2.2 liter Mitsubishi Outlander diesel ervoor rijden we op de snelwegen in Duitsland en Italië vlot 110, de Puck volgt dan als een trouwe Sint-Bernard zonder te slingeren. Hij valt dan ook qua breedte binnen de auto, is erg laag (hefdakje!) en kort van bouw, dus erg stabiel. De carvan is, op de disselbak na, nog volledig origineel, heeft erg weinig schade opgelopen in die 32 jaar (sinds wij ‘m hebben nog geen krasje erbij) en zelfs de originele Elektrolux-koelkast werkt nog.

Slapen in de Puck is een wel beetje behelpen. Het deel van het bed aan de deurzijde heeft af-fabriek een verlengstuk(je), maar aan de andere zijde is dit niet het geval. We hebben daarvoor zelf een provisorisch kussen gemaakt dat op het portable chemisch toilet wordt gelegd (dat ding staat in het gangpad tegen de kast aan). Werkt prima en geeft net die paar centimeters meer die je nodig hebt.

Ander nadeel is dat van de 3 ramen die erin zitten alleen het achterste (bij het bed) open kan. Omdat we bij een langer verblijf ook de voortent eraan zetten was de enige optie om dan de deur open te zetten voor een beetje frisse lucht. Maar ja, wat wil je met een oldtimer....

Verder een top-caravan zoals ze die niet meer maken: onverwoestbaar en degelijk. Tijdens één van onze vakanties hebben we op de Italiaanse snelweg eens een noodstop moeten maken. Ik werd ingehaald door een camper, die na het inhalen naar rechts was gegaan. Een paar seonden later vloog deze camper, met de blauwe rook van zijn banden, naar de linkse rijbaan. Voor hem was een Italiaan in een Fiatje 500 gestopt op de vluchtstrook en, zonder snelheid te maken de rechtse rijbaan opgereden. Mijn eerste reactie was vol de rem erop. Omdat ik een grijs kenteken rijd en gewend ben om voortdurend te spiegelen, wist ik dat er op dat moment niemand naast of direct achter me zat, dus ik kon tegelijkertijd ook naar links. De Puck vond het allemaal een beetje teveel worden en begon in eerste instantie te scharen en vervolgens op één wiel te rijden (ik kon het dakje zien in de rechtse buitenspiegel). Ik heb de rem losgelaten en tegengestuurd, waarbij de Puck met een klap terug op 2 wielen stond. Er was geen zichtbare schade aan de caravan (en binnen was er maar één bierglas kapot). Na de vakantie hebben we de dealer er naar laten kijken, maar ook hij kon niets ontdekken.

Veel mensen zijn helemaal gek (wij ook) op dit kleine sleurhutje. We krijgen vaak de vraag of ze eens binnen mogen kijken omdat ze niet geloven dat we erin slapen, kunnen koken, stromend water hebben èn verlichting. Het mooiste moment was een paar jaar geleden in Oostenrijk toen we aankwamen op een camping waarvan de eigenaar zei dat ie voor caravans geen plaats meer had, hooguit voor een tentje. Toen ik ‘m wees op de Puck was zijn antwoord duidelijk: daarvoor is er altijd wel een plaatsje.

Nu we 2 honden meenemen is de Puck toch te klein geworden omdat de bench van onze viervoeters er niet in past. We gaan daarom kijken naar een nieuwe. Omdat we helemaal gek zijn op de Eriba wordt het waarschijnlijk een Troll 530 60-edition. De 430 hebben we ook bekeken, maar we vonden het bed met 200 cm lengte net iets te krap. Bij het zitje voorin past dan mooi de bench en i.p.v een tent laten we een Omnistor monteren. Dan wordt kamperen een makkie: pootjes uit, stekker erin, luifel uitdraaien en genieten.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby Ontour (uit 2016) van Jilger

Zojuist hebben we onze eerste zomervakantie in onze eerste eigen caravan doorgebracht.
De afgelopen jaren hebben we steeds de caravan van mijn ouders gebruikt (Hobby De Luxe 400KB, 2008) en nu dus voor het eerst met de eigen caravan.

Eerst wat over de caravan. De Ontour is de instapserie van Hobby en de 360KB is daarvan de kleinste variant. Voorin, bij de dissel, bevindt zich een grote zitgroep die kan worden omgebouwd tot een ruim tweepersoons bed. In het midden staan de keuken en de toiletruimte en achterin de caravan staat een groot en stevig stapelbed voor twee personen.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw en ik en onze drie kinderen. Misschien lijkt een 360 dan wat krap, maar we zijn gewend om met een kleine caravan op pad te zijn.
Voor ons is de ruimte voldoende. De belangrijkste reden om voor deze indeling te gaan is de zitruimte binnenin. Alle zogenaamde 'gezinscaravans' met een stapelbed, een middenzitgroep en een vastbed (voor de ouders) hebben voor ons te weinig zitruimte, of zijn te groot, te zwaar en te duur.
Wat doen we dan met die vijfde persoon? Die slaapt in een uitbouw die aan de voortent vast zit, of bij een enkele overnachting in een klein koepeltentje.

Wat bevalt goed aan de caravan?
Bijna alles. De caravan rijdt erg prettig achter de auto, waarschijnlijk ook omdat hij maar 210 cm breed is.
De zitruimte is erg fijn. We kunnen met z'n vijven ruim binnen zitten om te eten, te lezen of een spelletje te doen.
De keuken is een grote verbetering ten opzichte van de caravan van mijn ouders. Bij die caravan staat het kraantje midden tussen de spoelbak en het gasfornuis. Dat levert vaak onpraktische situaties op. Ook heeft die caravan 3 gaspitten in een soort driehoek bij elkaar gegroepeerd, waardoor 3 pannen niet zo goed tegelijk op het fornuis passen. in onze 'nieuwe' keuken zijn beide zaken opgelost. Het kraantje staat niet in het midden en de gaspitten zijn alledrie naast elkaar geplaatst. Ook is het niet meer nodig om met losse hitteschilden of spatschermen te werken. Er staat een vast, klein, glazen spatscherm in de keuken en dat was het. Werkt prima.
De badkamer is een andere grote verbetering ten opzichte van de Hobby van mijn ouders. In de oude versie zitten wel veel 'kastjes', maar die zijn nauwelijks bruikbaar en voelen erg slap aan. In 'onze' badkamer zitten gewoon stevige kasten met flink wat bergruimte. Een verademing! Alle toiletartikelen van ons hele gezin kunnen hier makkelijk een plekje in vinden.
Het stapelbed bevalt ook erg goed. Het voelt stevig aan en ligt lekker. Bovendien is het van alle gemakken voorzien: ruimte om boeken etc. neer te leggen, twee raampjes met horren en verduisteringen, twee nacht- en leeslampjes, verwarming en ventilatie (paddenstoel op het dak). Het onderste bed kun je opklappen, waardoor je veel spullen onder het bed kwijt kunt. Deze spullen hebben we in kratten. Als het slecht weer is, klappen we het bed op, stapelen we de kratten op en hebben de kinderen een mooie, extra speelruimte. De onderkant van het opgeklapte bed is voorzien van een
schoolbord, dus kunnen ze daar ook nog lekker op tekenen.
De verlichting is erg goed en sfeervol. Zoals gezegd hebben de stapelbedden lees- en nachtlampjes, de keuken heeft lekker veel licht voor bij het koken of afwassen en in de zitgroep hangen dimbare spotjes, dimbare leeslampjes en is ook nog een LED-sfeerverlichtingsstrook aangebracht. Erg mooi allemaal. Ook de buitenlamp is aangenaam fel, zodat je voldoende licht in de voortent hebt. De meeste verlichting is LED, wat natuurlijk mooi meegenomen is.
De kastruimte valt heel erg mee. Boven het stapelbed zitten weliswaar geen kastjes, maar boven de zitgroep zitten vier hele ruime bovenkasten. Daaronder zit nog een hele rand met een hoop aflegruimte, waar ook kleren, boeken, kleurspullen etc. kunnen liggen.
De algehele kwalitietsindruk is veel beter dan die van een Hobby uit 2008. Alles voelt net even wat steviger aan en is mooier afgewerkt. De ontwikkeling heeft duidelijk niet stilgestaan.
Aan de caravan hebben we een voortent met uitbouw en/of een luifel. Als alles is opgezet, hebben we ruimte zat. Normaal gesproken zitten we in de voortent. Alleen bij slecht weer maken we van ons bed een zithoek. We hoeven dus niet elke avond ons bed om te bouwen. Het bed zelf ligt voor ons trouwens prima. Lekker stevig, maar niet te hard. We hebben er een matrasbeschermer van Ikea op liggen, zodat we geen last hebben van de naden. De kussens zelf zijn mooi recht van vorm, waardoor het bed goed aansluit (in 2008 hadden de kussens een afgeronde bovenkant. Dat is vervelend bij het maken van het bed).

Wat bevalt minder goed aan de caravan?
Een paar kleine zaken. Komende winter moeten een paar dingen voor garantie verholpen worden, maar dat zijn gelukkig geen grote dingen (rollo's bij het voorraam gaan erg moeizaam, vlambeveiliging voor het gasfornuis is overijverig (heeeeel lang de knop vasthouden, anders gaat hij weer uit) en de afvoer in de badkamer loopt moeizaam door).
De koelkast is vrij klein voor een gezin van vijf, maar er is nu eenmaal niet meer ruimte in de caravan. Bovendien kwam de koelkast bij temperaturen van rond de 40 graden wat koelcapaciteit tekort. De spullen die vooraan in de vriezer lagen, dreigden te ontdooien. Bij lagere buitentemperaturen was dit probleem direct weg.
De plaatsing van de lichtschakelaar bij de zitgroep is niet zo logisch. Bij de caravan van mijn ouders zit deze mooi in het midden, net boven de tafel. Bij onze caravan zit deze schakelaar aan de keuken vast, zodat iemand die op de tegenoverliggende bank zit, het licht (ook zijn of haar eigen leesspot) niet kan bedienen.

Al met al zijn wij heel tevreden over en blij met onze caracvan. Er zullen nog vele reizen mee volgen!

x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Touring Troll 535 (uit 2018) van Dick

Dit voorjaar hebben we een Troll 535 gekocht als opvolger van onze Fendt 495. We zijn er nu 6 weken mee weggeweest. De caravan bevalt goed. De wegligging achter de auto (BMW 320d) is geweldig en het verbruik is duidelijk lager dan met de vorige caravan. Dat de caravan smaller is, maakt de caravan nog veel makkelijker te rijden.

Het bed slaapt erg goed. We waren even bang dat het te hard zou zijn maar dat bleek dus niet het geval te zijn. De lengte van het bed (ik ben 1m80) is nog net te doen. Mijn vrouw is minder lang dus zij ligt prima.

De compressor koelkast doet het ook goed. Erg prettig in het gebruik omdat de caravan autark is. De koelkast doet het altijd. Het enige nadeel is, is dat de warmte van de koelkast in de caravan komt. Dat is vervelend als het buiten ook warm is.

Howel we zeer tevreden zijn met de caravan, zijn we niet tevreden over de degelijkheid van het meubilair. Verschillende deurtjes van de bovenkastjes komen los te zitten, de badkamer deur kent een soort extra bovengeleiding en die is ook los komen te zitten. Ook is er een lampje in de badkamer dat spontaan aan en uit gaat.

De caravan is perfect voor twee personen, maar met zijn drieen gaat het ook prima. Voor vier personen is de caravan aan de kleine kant hebben we ervaren.

x


Gebruikerservaring Avento

De Avento 465 (uit 1999) van Max Huizinga

Dit jaar met onze avento 1300 kg en een 308 sw 1.6 HDI met hulpveren ca 3000 km in Frankrijk gereden. Met snelheden tot 120 km/h bij het in halen van vrachtwagens. Vermogen genoeg.
Prima gereden maar bij vol optrekken slaat de Peugeot in de spaarstand. Hij geeft dan een motorstoring. Lekker vlak voor Parijs.
Op de terugreis nogmaals bij 4000 toeren weer motor storing. Als de auto geherstart wordt gaat het weer. Een gevaarlijke eigenschap.
Hiervoor met 20 jaar met Duitse auto’s gereden zonder enig probleem.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker