Caravantrekker.nl

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring Adria

De Adria AVIVA LU492 (uit 2021) van Hoppieh

In augustus voor het eerst op pad geweest met onze nieuwe AVIVA en 8 weken in deze caravan gebivakkeerd. In die tijd geen mankementen of gebreken ervaren. De indeling met de twee langsbedden, het lichte interieur en de twee dakluiken geeft een enorm ruimtegevoel. De lange maar smalle ijskast met groot vriesvak voldoet uitstekend. Met de ledlampjes in de 4 hoeken van de caravan die in alle richtingen gedraaid kunnen worden, is het 's avonds echt gezellig te maken. De bergruimte onder de zithoek en de bedden is meer dan voldoende. Wij hebben in de disselbak het opbergsysteem met de bakken gekocht. Omdat wij 2 fietsen op de dissel hebben staan, hebben wij i.v.m. de disseldruk de disselbak tijdens het rijden leeg gelaten. Maar eenmaal op de camping heb ik nog nooit zo'n toegankelijke en geordende disselbak gehad. Wij hebben niet zo veel kilometers gemaakt, maar met een zorgvuldige belading van de caravan en een disseldruk van 75 kg maakte de caravan achter onze Ford C-Max een stabiele indruk. Geen enkele reactie gevoeld bij passerend vrachtwagens. Kortom hier sprak een zeer tevreden gebruiker.

x


Gebruikerservaring Adria

De Adria Action (uit 2019) van Hans Muller

Hoe het was: Wij zijn heel erg tevreden met onze bijzondere, kleine, ruime en lichte Adria Action 361 LH uit 2019. We slapen voortreffelijk in het bed van 2 bij 2 meter. In het grote bed kan je zowel in de lengte als dwars slapen. We vonden echter het ombouwen van het zitgedeelte naar een bed wel lastig elke avond. De tafel moest uit de rail worden getild en tussen de kussens worden geplaatst. Daarna de 2 meter lange kussens op de tafel tussen de twee banken duwen. Hierna de slaapzakken weer op zijn plaats leggen. En de volgende morgen weer terugbouwen, want zitten is dan niet mogelijk en de ruimte is ook beperkt. Na de verbouwing: Na de veranderingen blijven de slaapzakken gewoon liggen , we kunnen zitten op de bankgedeeltes die overblijven en hebben we de mogelijkheid om op de plank voor de koelkast en onder de TV beugel kopjes of glaasjes neer te zetten. Daarnaast is de tafel met weinig moeite weer op hoogte te brengen voor een maaltijd. Ook is er meer loopruimte gecreëerd. Resumé: Deze aanpassingen kosten weinig (+/- 300 euro) en verhogen het comfort sterk! Doe er je voordeel mee! https://sites.google.com/view/adriaaction361verbouwen/homepage

x


Gebruikerservaring TEC

De TEC tour 440tdf (uit 2010) van Hanssel

met de seat leon st 1.5(131pk) en tec tour max1350kg naar zuid Frankrijk gereden met een snelheid van rond de 100km p u. combinatie volgt goed ,let wel gewicht op de diesel rond de 85kg houden.verbruik 11ltr op 100km

x


Gebruikerservaring HomeCar

De HomeCar HomeStar 48 KMU (uit 2009) van Robin

Fijne en mooie (vind ik) caravan met lekker veel binnenruimte en goede bouwkwaliteit. Deze caravan was onze tweede caravan en gekozen wegens de 1500 kilo as en bijbehorend laadvermogen. Regelmatig volledig gebruikt, want er is plek voor vanalles! De ingebouwde watertank had van mij gehalveerd mogen worden; 40 liter deden wij er nooit in. De kinderen sliepen heerlijk in het stapelbed en op de treinzit waar wij een opzetbedje boven uitrolden. De rondzit is voor zes wat krap, dan maar mooi weer opzoeken om buiten te eten ;-) Prima wegligging ook, al blijft het natuurlijk een vijf-en-een-halve-meter-opbouw en een flink gewicht. Dat vind niet elke auto fijn. Na zo'n zes jaar en ongeveer 2.500 km trouwe dienst ingeruild op een Adria Action 391 LH; van de vier kinderen gaan alleen de jongste twee nog mee, en die slapen prima in een tentje. Deze is voelbaar kleiner en rustiger om mee te rijden; misschien waren de veerrubbers inmiddels aan vervanging toe? De inkoper verbaasde zich over de goede staat van de HomeStar; iets met gebruik en bouwkwaliteit denk ik dan :-)

x


Gebruikerservaring Adria

De Adria Action 391 LH (uit 2020) van Robin

Dit voorjaar hebben wij onze gezinscaravan (HomeStar 48 KMU) ingeruild voor een nieuwe Adria Action 391 LH. Dat is die versie met twee banken van 2 meter voorin. Wij hebben getwijfeld over een T@b 320, een Eriba Touring Triton en als ultiem alternatief een Sterckeman met vast bed en treinzitje. De kinderen gaan niet meer allemaal mee en ik wilde een kleinere caravan achter de auto hebben, maar wel een waar we met meerdere mensen nog in kunnen zitten. Deze is het geworden vanwege het moderne interieur en de indeling als langslaper. De zit is riant, het licht vanuit het dakraam is geweldig, de binnenruimte om alles op te bergen is voor ons riant. Deze zomer was het vooral 's-avonds niet erg warm en dus waren wij weer heel blij met de vloerverwarming. Omdat de caravan nog vrijwel nieuw is, kan ik over de bouwkwaliteit niets anders zeggen dan dat de eerste indruk prima is; geen storingen of mankementen opgemerkt. De enige klacht is er een waarvan ik verwacht dat die na verloop van tijd zal verdwijnen; de zitkussens zijn prima om op te zitten, maar om op te slapen toch echt wat aan de harde kant.... Verder was het rijden een verademing; zeer stabiel, veel minder last van windvlagen, busjes en autotrailers. Het gemiddelde verbruik is van 1:7,5 gezakt naar 1:8,5 en dat zegt wel iets denk ik. Zelf heb ik het reservewiel verplaatst vanuit de bankkast naar onder het chassis, de uitdraaisteunen vervangen voor de stabiele variant (omdat we daar bij de vorige goede ervaringen mee hadden), de boiler had van ons niet gehoeven (zien of die blijft dus) en de watertank mag gehalveerd; nu is die 40 liter! De ingebouwde speakertjes van de bluetooth versterker heb ik trouwens ook vervangen; ik houd niet zo van karton-geluid. Voorheen hadden wij een Bose Soundlink mini mee met voller geluid, maar dat dit nu ingebouwd zit is toch nog net even handiger. Ohja, en de hoge, smalle koelkast doet zijn werk uitstekend en wat ik echt slim vind is de nieuwe kachel; die staat in de bankkast en neemt niet meer de onderkant van de kledingkast in, maar is geïntegreerd met het blaassysteem en werkt geweldig. En ook geen schoorsteen meer in het dak, maar een uitblaasopening aan de zijkant. Verder was het heel leuk om (positieve) reacties te krijgen op onze nieuwe aanwinst en fijn om te merken dat de ruimte op campings ineens toch wel iets groter lijkt....;-) Deze caravan is groter en zwaarder dan ik oorspronkelijk wilde hebben, maar door de grotere binnenruimte en het heerlijke dakraam toch een fijn compromis. En met het rijgedrag is al veel gewonnen. Nu nog een goede luifel die de vorm van de caravan recht doet. Voorlopig zijn we heel blij en hopen we dat de kussens in het gebruik wat zachter worden.

x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Feeling 470 (uit 2017) van Willem

Deze zomer met de Kia Niro en de Eriba feeling naar Zwitserland-Wallis geweest. We hebben met de caravan een kleine 2000 km gereden. Ik moet zeggen dat de Niro mij 100% is meegevallen. We hebben 90-100 km gemiddeld gereden, konden zonder problemen inhalen en hebben gemiddeld 1:12 gereden. De hele route hebben we in de sportstand gereden. Met de phev hadden we altijd wel 15-35 extra “electriche” kilometers aan boord. Wat samen met de bezinemotor altijd voor voldoende trekkracht zorgde. Een enkele keer ben ik daaronder geweest. Dat kon opgelost worden door even (gemiddeld 10 minuten) in een lagere versnelling te gaan rijden. Al met al ben ik erg tevreden.

x


Gebruikerservaring Kip

De Kip Greyline 440 TTZ (uit 2003) van

Ondanks deze leeftijd is de caravan nog in perfecte staat. Buiten het reguliere onderhoud zijn er nagenoeg geen reparaties. Hoop dat Kip deze kwaliteit kan handhaven en het vooral betaalbaarheid in het oog houdt en kan concurreren met de Duitse merken. Het zou toch geweldig zijn als we dit oer-Hollandse kwaliteits product weer meer op de campings gaan zien

x


Gebruikerservaring Fendt

De Fendt 495 SFB Opal (uit 2017) van Frans Berkvens

Deze Fendt hebben we nieuw gekocht. Hiervoor hadden we een Fendt Bianco 495 SFB ook nieuw gekocht in 2009. Fendt is degelijk en goed afgewerkt en we zijn super tevreden. Er zijn wel enkele dingen waar Fendt aan kan werken. Bij beide Fendts lekt de toilet. De dealer heeft dit opgelost door twee aluminium strips (ca. 2mm dik) vanuit het toiletluik op de bodem te plakken waardoor de afvalcontainer iets omhoog komt. Een bekende van ons die recent een Bianco 515 SG uit 2015 kocht idem dito verhaal. Op de kookplaat zitten rubber steuntjes waarop de glazen deksel steunt. Deze rubbers gaan regelmatig kapot. Een voorraadje kopen is verstandig, en je kunt die zelf makkelijk vervangen. Ondanks deze 2 klungelige dingen blijven wij Fendters :)

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 495 UL (uit 2021) van Jaap Groothuis

Ik heb een Peugeot 3008 GT 1.6 180 pk automaat en heb nu de eerste ritten met de caravan Hobby 495 UL 1500 kg gehad. De Peugeot kan de caravan met gemak trekken en ligt erg stabiel achter de auto. Helling bij Luik totaal geen probleem mee. Verbruik met caravan 1:9 met snelheid 90 km/u.

x


Gebruikerservaring Beyerland

De Beyerland 440LB (uit 2002) van Henry

Toch maar overgestapt van een oude (1996) LMC Dominant naar een Beyerland 440LB. Wat me opvalt: - minuscule haarscheurtjes in ABS front ter hoogte van bovenzijde disselbak. - scheurvorming in toiletvloer wat we tijdens de koop niet gezien hadden. Zelf gerepareerd door bak eruit te halen en de onderzijde van de bak te lijmen met gaasjes. - jammer genoeg geen dubbele glazen platen voor kookplaat en voor gootsteen. - heb t gevoel alof de LMC toch wat stabieler achter de auto lag. De LMC had een westfalia ssk koppeling, deze een alko 1300 - later toch maar een goede stekker aan de caravan monteren, er zit nu een Multicon onder. Hopen dat we komende zomer hem aan de tand kunnen voelen in zonnige oorden...

x


Caravan ervaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


 

 

©2021 Caravantrekker