Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring Adria

De Adria Action (uit 2012) van Linda

Grappig ontwerp en handige indeling. Maar, al vanaf begin problemen met het keukenraam. Wil je het open zetten, dan valt het raam er uit. Eerste keer uit coulance vervangen. Ook bij het nieuwe raam is dit probleem er nog steeds. Importeur geeft niet thuis. Dealer weet geen adequate oplossing. Ja, weer een nieuw raam door ons aan te schaffen voor ca 800 euro, zonder te weten of dit de oplossing is. Zwaar teleurgesteld.

x


Gebruikerservaring Adria

De Adria action (uit 2017) van rob

Maandagochtend caravan

onze eerste adria was een action. Nieuw gekocht. Had een tijdje in de showroom gestaan, maar er mankeerde niets aan. Met veel plezier mee gekampeerd, en 6 jaar gebruikt.
met die ervaring kochten wij in 2017 weer een nieuwe action 361LH.
Wat een deceptie werd dat. Tot op de dag van vandaag treden er mankementen en storingen op.
onze caravan heeft bijna meer bij de dealer in Meerkerk gestaan dan in de stalling.
overigens niets dan lof over de dealer, want zij werden opgezadeld met veel werk en dat is dat is door hen opgelost.
Een opsomming van mankementen:

Het grote voorraam bleek getordeerd (krom) binnen-en buitenschaal zaten niet goed op elkaar verlijmd.
Het keukenraam, was bij de verlijming zoveel lijm gebruikt dat het er aan alle kanten uit puilde. (Deze ramen hadden natuurlijk nooit gemonteerd mogen worden, slechte of geen eindcontrole)
Neuswiel was beschadigd (vermoedelijk bij transport gebeurd)
Beide spindels achterkant krom (transport?,)
Een rangeergreep voorzijde scheef gemonteerd.
Constant piepende remmen. Hiervan zijn uiteindelijk dit jaar de voeringen vervangen, nadat ze vele malen waren opgeschuurd.
Condenswater van de koelkast liep over de zijkant van de caravan. Slangetje bleek gemonteerd aan het rooster. De dealer heeft het slangetje verlengd tot onder de caravan.
Rooster van koelkast bleek een lipje van afgebroken.
Trafo van de vloerverwarming maakte veel kabaal (bromde) Opgelost dokr onderzijde te isoleren.
Krakend bed. De constructie bleek over het piepschuim (isolatie) van de wielkast te schuren.
Net buiten de garantie begaf de keukenkraan het. Dit is overigens nog wel onder garantie door de dealer verholpen, evenals de remmen.
Nu recent begaf de verduistering van het keukenraam het.
Dit was de druppel van de emmer om deze review te schrijven.

Of wij ooit nog een Adria kopen? Ik denk het niet. Evenmin zullen wij anderen nog enthousiast maken voor een Adria carvavan.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 490 KMF (uit 2019) van Dual hobby

in 2019 een hobby 490 KMF aangeschaft. Na een half jaar op een seizoensplek te hebben gestaan en ermee naar zuid Frankrijk te zijn gereden hebben een redelijk goede indruk. We hebben aardig wat opties op de caravan zitten. De vloerverwarming en het KNOTT ETS zijn wat mij betreft de meest fijne. De eerste vanwege het comfort de tweede van (het gevoel van) de veiligheid. Omdat de caravan toch redelijk zwaar is, zit je al snel aan de limiet van een gemiddelde trekker. Voor ons de eerste keer dat we een caravan hebben en hebben twee keer een lastige situatie gehad waarbij het ETS in heeft ingegrepen. Wat betreft de kwaliteit hebben in tegenstelling tot de vorige schrijver eigenlijk weinig te klagen. We hadden wel veel last van de lichtinval van de ventilatiebuizen direct boven het bed. Dit heb ik opgelost door de kapjes er af te halen en zwart te spuiten. Het dakluik in de toiletruimte is inderdaad van mindere kwaliteit. maar niet storend wat mij betreft. Alleen de matrassen zijn voor ons een wel een issue. De matrassen op de stapelbedden zijn erg hard. Wij hebben alleen de onderste in gebruik en met een dit met een topper opgelost. De matrassen van het grote bed daartegen zijn weer zacht (en wij wegen beiden minder dan 70 kg) en hebben nu al last van kuil vorming. Dit zal ik bij de dealer aankaarten en indien er geen goede oplossing komt vervangen door andere matrassen van betere kwaliteit.

x


Gebruikerservaring Sprite

De Sprite 450CF (uit 2011) van Rob van den Hoek

Het was onze eerste caravan na vele jaren met tent en vouwwagen gekampeerd te hebben.
Mooie en sfeervolle inrichting, geen opsmuk en toch een laag gewicht.
Zitkussen en matrassen zijn voorzien van binnenvering en zitten en liggen perfect.
De techniek heeft ons bijna niet in de steek gelaten, zelfs het watervulsysteem is probleemloos en voorkomt vervuiling door het gesloten systeem.
Het enigste wat ons in de 8 jaren gebruik in de steek laat is nl. het waarschuwingssysteem via lampje bij een volle toiletwater tank.
Gaan dit jaar afscheid nemen ivm aanschaf Caravalair 450 Artic met 2 gescheiden bedden en een lade koelkast van 150 ltr.
Hoge inruilprijs gekregen en de keuze op Caravalair was mede op het lage eigen gewicht met 2 gescheiden bedden en tevens een rondzitbank die wij gewend waren.
Wederom een technisch goede caravan met weinig opsmuk.

x


Gebruikerservaring Sprite

De Sprite Alpine Sport 420 CT (uit 2019) van Rico

In de review een paar jaar geleden schreef ik over de Cruzer 492 die we toen net hadden. Na een paar jaar begonnen we ons wel wat te ergeren aan een paar dingen. Ten eerste is die caravan erg lang. Tijdens rijden niet erg, maar some wel heel erg lastig op de kleine plekjes op Spaanse campings. En aangezien we de oven maar een paar keer gebruikt hebben, de magnetron en radio nooit, vonden we het verlies aan bergruimte daardoor niet fijn. O ja, en de aanzetmotoren van de automatische Enduro-mover hebben we veel problemen mee gehad. Overigens steeds wel netjes opgelost door de dealer. Maar toch, je staat onderweg dan toch mooi te klo..... eh..... klieren.

Dus, een nieuwe caravan gekocht. Nu een Alpine Sport 420 CT, dus met de bedbanden voorin, douche achterin. Aangezien we de douche ook echt dagelijks gebruiken, de kleine 5 liter boiler laten vervangen door de 10 liter gas-elektraboiler zoals we die ook in de Cruzer hadden. Aangezien het vullen van de binnentank vanuit een roltank best veel tijd kost, de binnentank met pomp laten verwijderen en het systeem zo aan laten passen dat de buitenpomp nu de hoofdpomp is. Het is geen druksysteem zoals de Cruzer. De watervoorraad zit in 2 roltanks die naast de caravan staan. Het kastje onder het klaptafeltje tussen de bedden is bij ons dus extra bergruimte. Kunnen mooi schoenen in staan.

Dit keer een handmatige Enduro-mover er onder.

Wat ons erg verraste was de bergruimte in deze caravan. Ondanks dat de caravan 1,2 meter korter is, hebben we meer bergruimte. Die kledingkast achterin over de volle hoogte van de caravan is super. Heb er een legkast van gemaakt.

Het reservewiel in de disselkast is minder handig, maar we vervoeren het reservewiel in de auto.

De trekauto is een Peugeot Expert (2018) 150 pk, beladen is die 2600 kg. De caravan heeft een as van 1350 toegestaan gewicht. Heb het gewicht gemeten voor vertrek van de eerste vakantie. Asgewicht gemeten is 1200 kg, kogeldruk 90 kg. Het zal duidelijk zijn dat qua stabiliteit het een lachertje is. Superstabiel, een mooie combinatie voor de heel lange afstand.

x


Gebruikerservaring Burstner

De Burstner 435 fun ts (uit 1999) van Theunissen

Onze eerste caravan. Aangezien we nog geen zware trekauto aanschaffen voordat we zeker weten dat we echte caravan eigenaars willen blijven, moest het een lichte caravan worden. De burstner weeg 850 kilo en mag tot 1100 kilo beladen worden. Verder moest er een ronduit in zodat er altijd voldoende zitruimte is bij twijfelachtig weer. En een vast best want we worden toch ook wat ouder.

De kwaliteit is echt goed bevallen. Een 20 jaar oude caravan maar alle deuren, scharnieren klepjes werken als nieuw. Dat is wel een anders als ik een Franse caravan huurde. Koelkast zou wat groter kunnen maar verder weinig minpunten. Burstner heeft veel Service luiken dus geen problemen bij in en uit laden. En ze hadden al vroeg enorme dakramen waardoor het lekker licht is. Ik heb zelfde wat led verlichting aangebracht maar dat wat niet perse nodig. Vorige eigenaar heeft het bed verbreed met een plankje en een pocketvering matras. Slimme goedkope oplossing en we slapen heerlijk. Ook zijn er extra stopcontacten aangelegd wat geen overbodige luxe is. Toch vreemd dat er daar zo weinig van in worden geplaatst. Supercaravan die ons tot nu toe overtuigd om dit te blijven doen. Binnenkort toch maar investeren in een iets grotere trekauto en daarna weer een burstner?

x


Gebruikerservaring Caravelair

De Caravelair Antaris style 390 (uit 2018) van Gerrie

Net terug van een 14 daagse vakantie in het zuidelijke Zwarte Woud. Met deze combinatie kan je prima tempo honderd aanhouden in Duitsland. Een zeer stabiele combinatie en het gebruik liep deze keer rond de 1 op 10. Meestal is het iets meer en halen we rond de 1 op 8 a 9. We rijden wel altijd, als het maar enigszins kan, rond de 100 kilometer. Langzamer rijden is inderdaad een stuk zuiniger. Ik heb er echter een hekel aan om maar tussen de vrachtwagens te hangen. Combinatie is zeer stabiel.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby 490 KMF (uit 2016) van marc

Wij hadden in september 2015 nieuwe Hobby 490 KMF besteld. De indeling en de uitvoering sprak ons aan.In januari 2016 is de Hobby aan ons geleverd en wij zijn er voor het eerst in het voorjaar 4 dagen ( lang weekend) mee weggeweest. Het leek allemaal goed te gaan tot de zomer van 2016. Onze dochter was destijds 5 jaar en komt huilend de caravan uit. Ze sloot de la en drukte de knop in oud deze op slot te zetten. Het slot lag in de la. Onze dochter is klein van stug en kon geen lucifer houtje breken...
Toen begon de ellende:
Een hoos bui op de camping resulteerde in lekkage op de buiten wand en liep zo de voortent in.
De deur van toilet klemde ( caravan stond waterpas) en sloot daardoor niet meer.
Een afwerkstrip boven het stapelbed lag in 1 x los.
Sticker op de voorzijde bij de bumper spoiler liet los
De tochtstrook houder brak af.
Het vaste bed piept en kraakt bij omdraaien.
Om het terrein zitje om te bouwen tot bed klik je de tafel in en rail. Deze brak bij de eerste nacht al af.
Dit alles hebben wij bij de dealer laten herstellen. Je verwacht het niet van een caravan van 20.000 euro.
Iets wat ons niet opgevallen was is het dakraam van toilet. Die verwacht je in een caravan van 1980 zo slap en iel.
Afijn in 2017 weer naar Frankrijk. Wederom komen van de klachten er 5 terug. Oa het klemmen van de toilet deur en de strip liet weer los nadat we deze hadden op gehaald van de stalling.
Na de vakantie weer terug naar de dealer. Deze herstelde de klachten ( de dealer heeft alles elke keer netjes opgelost).
Merkte al snel dat de dealer maar weinig kan met de importeur.
Wij hebben zowel de importeur als de fabrikant in Duitsland geschreven. De importeur reageert al helemaal niet en als je dan belt na 4 weken dan krijg je te horen dat je naar de dealer moet.
De fabrikant doet net zo min iets en die verwijst, je raadt het al, naar de dealer. Verantwoording van de importeur en de fabrikant zijn tenenkrommend slecht.
Dit jaar hebben wij besloten de caravan te verkopen want de irritatie was zo groot dat er bij ons nooit geen Hobby meer in komt. Je betaald de hoofdprijs maar die maakt de kwaliteit zeker niet waar.
Nu op zoek naar een merk waar wel op kunnen bouwen

x


Gebruikerservaring Sterckeman

De Sterckeman 420cp (uit 2014) van du Buf

Hallo,
Inmiddels hebben wij 12 jaar met Sterkeman ervaring.
Eerst een 430 DD en nu met een 420cp.
Onderhoud doe ik zelf omdat ik daar aardigheid aan heb, ben verder nog nooit met een defect bij de dealer geweest.
Prijs kwaliteit verhouding vinden wij prima.
Belangrijk is het lage eigengewicht van deze caravan, je kan hem bijna achter iedere auto hangen.
Wel hebben wij bij de aankoop al gekozen voor een zwaardere as en wielen, we kun nen nog ondanks mover, accu, vaste luifel op het dak en twee fietsen op de dissel e.d. nog 200kg extra laden.
M.v.g.




x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Erica Puck (uit 1986) van Jeroen

In 2003 hebben we deze Puck overgenomen van vrienden die, i.v.m. de komst van een baby, een grotere caravan hadden gekocht. We gingen voorheen altijd op vakantie met een tent, dus een caravan was een grote luxe voor ons. We zijn er inmiddels 15 jaar mee op vakantie gegaan en hebben er de grootste lol mee. Met een 2.2 liter Mitsubishi Outlander diesel ervoor rijden we op de snelwegen in Duitsland en Italië vlot 110, de Puck volgt dan als een trouwe Sint-Bernard zonder te slingeren. Hij valt dan ook qua breedte binnen de auto, is erg laag (hefdakje!) en kort van bouw, dus erg stabiel. De carvan is, op de disselbak na, nog volledig origineel, heeft erg weinig schade opgelopen in die 32 jaar (sinds wij ‘m hebben nog geen krasje erbij) en zelfs de originele Elektrolux-koelkast werkt nog.

Slapen in de Puck is een wel beetje behelpen. Het deel van het bed aan de deurzijde heeft af-fabriek een verlengstuk(je), maar aan de andere zijde is dit niet het geval. We hebben daarvoor zelf een provisorisch kussen gemaakt dat op het portable chemisch toilet wordt gelegd (dat ding staat in het gangpad tegen de kast aan). Werkt prima en geeft net die paar centimeters meer die je nodig hebt.

Ander nadeel is dat van de 3 ramen die erin zitten alleen het achterste (bij het bed) open kan. Omdat we bij een langer verblijf ook de voortent eraan zetten was de enige optie om dan de deur open te zetten voor een beetje frisse lucht. Maar ja, wat wil je met een oldtimer....

Verder een top-caravan zoals ze die niet meer maken: onverwoestbaar en degelijk. Tijdens één van onze vakanties hebben we op de Italiaanse snelweg eens een noodstop moeten maken. Ik werd ingehaald door een camper, die na het inhalen naar rechts was gegaan. Een paar seonden later vloog deze camper, met de blauwe rook van zijn banden, naar de linkse rijbaan. Voor hem was een Italiaan in een Fiatje 500 gestopt op de vluchtstrook en, zonder snelheid te maken de rechtse rijbaan opgereden. Mijn eerste reactie was vol de rem erop. Omdat ik een grijs kenteken rijd en gewend ben om voortdurend te spiegelen, wist ik dat er op dat moment niemand naast of direct achter me zat, dus ik kon tegelijkertijd ook naar links. De Puck vond het allemaal een beetje teveel worden en begon in eerste instantie te scharen en vervolgens op één wiel te rijden (ik kon het dakje zien in de rechtse buitenspiegel). Ik heb de rem losgelaten en tegengestuurd, waarbij de Puck met een klap terug op 2 wielen stond. Er was geen zichtbare schade aan de caravan (en binnen was er maar één bierglas kapot). Na de vakantie hebben we de dealer er naar laten kijken, maar ook hij kon niets ontdekken.

Veel mensen zijn helemaal gek (wij ook) op dit kleine sleurhutje. We krijgen vaak de vraag of ze eens binnen mogen kijken omdat ze niet geloven dat we erin slapen, kunnen koken, stromend water hebben èn verlichting. Het mooiste moment was een paar jaar geleden in Oostenrijk toen we aankwamen op een camping waarvan de eigenaar zei dat ie voor caravans geen plaats meer had, hooguit voor een tentje. Toen ik ‘m wees op de Puck was zijn antwoord duidelijk: daarvoor is er altijd wel een plaatsje.

Nu we 2 honden meenemen is de Puck toch te klein geworden omdat de bench van onze viervoeters er niet in past. We gaan daarom kijken naar een nieuwe. Omdat we helemaal gek zijn op de Eriba wordt het waarschijnlijk een Troll 530 60-edition. De 430 hebben we ook bekeken, maar we vonden het bed met 200 cm lengte net iets te krap. Bij het zitje voorin past dan mooi de bench en i.p.v een tent laten we een Omnistor monteren. Dan wordt kamperen een makkie: pootjes uit, stekker erin, luifel uitdraaien en genieten.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker