Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Gebruikerservaring Sterckeman

De Sterckeman 420cp (uit 2014) van du Buf

Hallo,
Inmiddels hebben wij 12 jaar met Sterkeman ervaring.
Eerst een 430 DD en nu met een 420cp.
Onderhoud doe ik zelf omdat ik daar aardigheid aan heb, ben verder nog nooit met een defect bij de dealer geweest.
Prijs kwaliteit verhouding vinden wij prima.
Belangrijk is het lage eigengewicht van deze caravan, je kan hem bijna achter iedere auto hangen.
Wel hebben wij bij de aankoop al gekozen voor een zwaardere as en wielen, we kun nen nog ondanks mover, accu, vaste luifel op het dak en twee fietsen op de dissel e.d. nog 200kg extra laden.
M.v.g.




x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Erica Puck (uit 1986) van Jeroen

In 2003 hebben we deze Puck overgenomen van vrienden die, i.v.m. de komst van een baby, een grotere caravan hadden gekocht. We gingen voorheen altijd op vakantie met een tent, dus een caravan was een grote luxe voor ons. We zijn er inmiddels 15 jaar mee op vakantie gegaan en hebben er de grootste lol mee. Met een 2.2 liter Mitsubishi Outlander diesel ervoor rijden we op de snelwegen in Duitsland en Italië vlot 110, de Puck volgt dan als een trouwe Sint-Bernard zonder te slingeren. Hij valt dan ook qua breedte binnen de auto, is erg laag (hefdakje!) en kort van bouw, dus erg stabiel. De carvan is, op de disselbak na, nog volledig origineel, heeft erg weinig schade opgelopen in die 32 jaar (sinds wij ‘m hebben nog geen krasje erbij) en zelfs de originele Elektrolux-koelkast werkt nog.

Slapen in de Puck is een wel beetje behelpen. Het deel van het bed aan de deurzijde heeft af-fabriek een verlengstuk(je), maar aan de andere zijde is dit niet het geval. We hebben daarvoor zelf een provisorisch kussen gemaakt dat op het portable chemisch toilet wordt gelegd (dat ding staat in het gangpad tegen de kast aan). Werkt prima en geeft net die paar centimeters meer die je nodig hebt.

Ander nadeel is dat van de 3 ramen die erin zitten alleen het achterste (bij het bed) open kan. Omdat we bij een langer verblijf ook de voortent eraan zetten was de enige optie om dan de deur open te zetten voor een beetje frisse lucht. Maar ja, wat wil je met een oldtimer....

Verder een top-caravan zoals ze die niet meer maken: onverwoestbaar en degelijk. Tijdens één van onze vakanties hebben we op de Italiaanse snelweg eens een noodstop moeten maken. Ik werd ingehaald door een camper, die na het inhalen naar rechts was gegaan. Een paar seonden later vloog deze camper, met de blauwe rook van zijn banden, naar de linkse rijbaan. Voor hem was een Italiaan in een Fiatje 500 gestopt op de vluchtstrook en, zonder snelheid te maken de rechtse rijbaan opgereden. Mijn eerste reactie was vol de rem erop. Omdat ik een grijs kenteken rijd en gewend ben om voortdurend te spiegelen, wist ik dat er op dat moment niemand naast of direct achter me zat, dus ik kon tegelijkertijd ook naar links. De Puck vond het allemaal een beetje teveel worden en begon in eerste instantie te scharen en vervolgens op één wiel te rijden (ik kon het dakje zien in de rechtse buitenspiegel). Ik heb de rem losgelaten en tegengestuurd, waarbij de Puck met een klap terug op 2 wielen stond. Er was geen zichtbare schade aan de caravan (en binnen was er maar één bierglas kapot). Na de vakantie hebben we de dealer er naar laten kijken, maar ook hij kon niets ontdekken.

Veel mensen zijn helemaal gek (wij ook) op dit kleine sleurhutje. We krijgen vaak de vraag of ze eens binnen mogen kijken omdat ze niet geloven dat we erin slapen, kunnen koken, stromend water hebben èn verlichting. Het mooiste moment was een paar jaar geleden in Oostenrijk toen we aankwamen op een camping waarvan de eigenaar zei dat ie voor caravans geen plaats meer had, hooguit voor een tentje. Toen ik ‘m wees op de Puck was zijn antwoord duidelijk: daarvoor is er altijd wel een plaatsje.

Nu we 2 honden meenemen is de Puck toch te klein geworden omdat de bench van onze viervoeters er niet in past. We gaan daarom kijken naar een nieuwe. Omdat we helemaal gek zijn op de Eriba wordt het waarschijnlijk een Troll 530 60-edition. De 430 hebben we ook bekeken, maar we vonden het bed met 200 cm lengte net iets te krap. Bij het zitje voorin past dan mooi de bench en i.p.v een tent laten we een Omnistor monteren. Dan wordt kamperen een makkie: pootjes uit, stekker erin, luifel uitdraaien en genieten.

x


Gebruikerservaring Hobby

De Hobby Ontour (uit 2016) van Jilger

Zojuist hebben we onze eerste zomervakantie in onze eerste eigen caravan doorgebracht.
De afgelopen jaren hebben we steeds de caravan van mijn ouders gebruikt (Hobby De Luxe 400KB, 2008) en nu dus voor het eerst met de eigen caravan.

Eerst wat over de caravan. De Ontour is de instapserie van Hobby en de 360KB is daarvan de kleinste variant. Voorin, bij de dissel, bevindt zich een grote zitgroep die kan worden omgebouwd tot een ruim tweepersoons bed. In het midden staan de keuken en de toiletruimte en achterin de caravan staat een groot en stevig stapelbed voor twee personen.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw en ik en onze drie kinderen. Misschien lijkt een 360 dan wat krap, maar we zijn gewend om met een kleine caravan op pad te zijn.
Voor ons is de ruimte voldoende. De belangrijkste reden om voor deze indeling te gaan is de zitruimte binnenin. Alle zogenaamde 'gezinscaravans' met een stapelbed, een middenzitgroep en een vastbed (voor de ouders) hebben voor ons te weinig zitruimte, of zijn te groot, te zwaar en te duur.
Wat doen we dan met die vijfde persoon? Die slaapt in een uitbouw die aan de voortent vast zit, of bij een enkele overnachting in een klein koepeltentje.

Wat bevalt goed aan de caravan?
Bijna alles. De caravan rijdt erg prettig achter de auto, waarschijnlijk ook omdat hij maar 210 cm breed is.
De zitruimte is erg fijn. We kunnen met z'n vijven ruim binnen zitten om te eten, te lezen of een spelletje te doen.
De keuken is een grote verbetering ten opzichte van de caravan van mijn ouders. Bij die caravan staat het kraantje midden tussen de spoelbak en het gasfornuis. Dat levert vaak onpraktische situaties op. Ook heeft die caravan 3 gaspitten in een soort driehoek bij elkaar gegroepeerd, waardoor 3 pannen niet zo goed tegelijk op het fornuis passen. in onze 'nieuwe' keuken zijn beide zaken opgelost. Het kraantje staat niet in het midden en de gaspitten zijn alledrie naast elkaar geplaatst. Ook is het niet meer nodig om met losse hitteschilden of spatschermen te werken. Er staat een vast, klein, glazen spatscherm in de keuken en dat was het. Werkt prima.
De badkamer is een andere grote verbetering ten opzichte van de Hobby van mijn ouders. In de oude versie zitten wel veel 'kastjes', maar die zijn nauwelijks bruikbaar en voelen erg slap aan. In 'onze' badkamer zitten gewoon stevige kasten met flink wat bergruimte. Een verademing! Alle toiletartikelen van ons hele gezin kunnen hier makkelijk een plekje in vinden.
Het stapelbed bevalt ook erg goed. Het voelt stevig aan en ligt lekker. Bovendien is het van alle gemakken voorzien: ruimte om boeken etc. neer te leggen, twee raampjes met horren en verduisteringen, twee nacht- en leeslampjes, verwarming en ventilatie (paddenstoel op het dak). Het onderste bed kun je opklappen, waardoor je veel spullen onder het bed kwijt kunt. Deze spullen hebben we in kratten. Als het slecht weer is, klappen we het bed op, stapelen we de kratten op en hebben de kinderen een mooie, extra speelruimte. De onderkant van het opgeklapte bed is voorzien van een
schoolbord, dus kunnen ze daar ook nog lekker op tekenen.
De verlichting is erg goed en sfeervol. Zoals gezegd hebben de stapelbedden lees- en nachtlampjes, de keuken heeft lekker veel licht voor bij het koken of afwassen en in de zitgroep hangen dimbare spotjes, dimbare leeslampjes en is ook nog een LED-sfeerverlichtingsstrook aangebracht. Erg mooi allemaal. Ook de buitenlamp is aangenaam fel, zodat je voldoende licht in de voortent hebt. De meeste verlichting is LED, wat natuurlijk mooi meegenomen is.
De kastruimte valt heel erg mee. Boven het stapelbed zitten weliswaar geen kastjes, maar boven de zitgroep zitten vier hele ruime bovenkasten. Daaronder zit nog een hele rand met een hoop aflegruimte, waar ook kleren, boeken, kleurspullen etc. kunnen liggen.
De algehele kwalitietsindruk is veel beter dan die van een Hobby uit 2008. Alles voelt net even wat steviger aan en is mooier afgewerkt. De ontwikkeling heeft duidelijk niet stilgestaan.
Aan de caravan hebben we een voortent met uitbouw en/of een luifel. Als alles is opgezet, hebben we ruimte zat. Normaal gesproken zitten we in de voortent. Alleen bij slecht weer maken we van ons bed een zithoek. We hoeven dus niet elke avond ons bed om te bouwen. Het bed zelf ligt voor ons trouwens prima. Lekker stevig, maar niet te hard. We hebben er een matrasbeschermer van Ikea op liggen, zodat we geen last hebben van de naden. De kussens zelf zijn mooi recht van vorm, waardoor het bed goed aansluit (in 2008 hadden de kussens een afgeronde bovenkant. Dat is vervelend bij het maken van het bed).

Wat bevalt minder goed aan de caravan?
Een paar kleine zaken. Komende winter moeten een paar dingen voor garantie verholpen worden, maar dat zijn gelukkig geen grote dingen (rollo's bij het voorraam gaan erg moeizaam, vlambeveiliging voor het gasfornuis is overijverig (heeeeel lang de knop vasthouden, anders gaat hij weer uit) en de afvoer in de badkamer loopt moeizaam door).
De koelkast is vrij klein voor een gezin van vijf, maar er is nu eenmaal niet meer ruimte in de caravan. Bovendien kwam de koelkast bij temperaturen van rond de 40 graden wat koelcapaciteit tekort. De spullen die vooraan in de vriezer lagen, dreigden te ontdooien. Bij lagere buitentemperaturen was dit probleem direct weg.
De plaatsing van de lichtschakelaar bij de zitgroep is niet zo logisch. Bij de caravan van mijn ouders zit deze mooi in het midden, net boven de tafel. Bij onze caravan zit deze schakelaar aan de keuken vast, zodat iemand die op de tegenoverliggende bank zit, het licht (ook zijn of haar eigen leesspot) niet kan bedienen.

Al met al zijn wij heel tevreden over en blij met onze caracvan. Er zullen nog vele reizen mee volgen!

x


Gebruikerservaring geen

De geen Hobby Ontour 360KB (uit 2016) van Jilger

Zojuist hebben we onze eerste zomervakantie in onze eerste eigen caravan doorgebracht.
De afgelopen jaren hebben we steeds de caravan van mijn ouders gebruikt (Hobby De Luxe 400KB, 2008) en nu dus voor het eerst met de eigen caravan.

Eerst wat over de caravan. De Ontour is de instapserie van Hobby en de 360KB is daarvan de kleinste variant. Voorin, bij de dissel, bevindt zich een grote zitgroep die kan worden omgebouwd tot een ruim tweepersoons bed. In het midden staan de keuken en de toiletruimte en achterin de caravan staat een groot en stevig stapelbed voor twee personen.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw en ik en onze drie kinderen. Misschien lijkt een 360 dan wat krap, maar we zijn gewend om met een kleine caravan op pad te zijn.
Voor ons is de ruimte voldoende. De belangrijkste reden om voor deze indeling te gaan is de zitruimte binnenin. Alle zogenaamde 'gezinscaravans' met een stapelbed, een middenzitgroep en een vastbed (voor de ouders) hebben voor ons te weinig zitruimte, of zijn te groot, te zwaar en te duur.
Wat doen we dan met die vijfde persoon? Die slaapt in een uitbouw die aan de voortent vast zit, of bij een enkele overnachting in een klein koepeltentje.

Wat bevalt goed aan de caravan?
Bijna alles. De caravan rijdt erg prettig achter de auto, waarschijnlijk ook omdat hij maar 210 cm breed is.
De zitruimte is erg fijn. We kunnen met z'n vijven ruim binnen zitten om te eten, te lezen of een spelletje te doen.
De keuken is een grote verbetering ten opzichte van de caravan van mijn ouders. Bij die caravan staat het kraantje midden tussen de spoelbak en het gasfornuis. Dat levert vaak onpraktische situaties op. Ook heeft die caravan 3 gaspitten in een soort driehoek bij elkaar gegroepeerd, waardoor 3 pannen niet zo goed tegelijk op het fornuis passen. in onze 'nieuwe' keuken zijn beide zaken opgelost. Het kraantje staat niet in het midden en de gaspitten zijn alledrie naast elkaar geplaatst. Ook is het niet meer nodig om met losse hitteschilden of spatschermen te werken. Er staat een vast, klein, glazen spatscherm in de keuken en dat was het. Werkt prima.
De badkamer is een andere grote verbetering ten opzichte van de Hobby van mijn ouders. In de oude versie zitten wel veel 'kastjes', maar die zijn nauwelijks bruikbaar en voelen erg slap aan. In 'onze' badkamer zitten gewoon stevige kasten met flink wat bergruimte. Een verademing! Alle toiletartikelen van ons hele gezin kunnen hier makkelijk een plekje in vinden.
Het stapelbed bevalt ook erg goed. Het voelt stevig aan en ligt lekker. Bovendien is het van alle gemakken voorzien: ruimte om boeken etc. neer te leggen, twee raampjes met horren en verduisteringen, twee nacht- en leeslampjes, verwarming en ventilatie (paddenstoel op het dak). Het onderste bed kun je opklappen, waardoor je veel spullen onder het bed kwijt kunt. Deze spullen hebben we in kratten. Als het slecht weer is, klappen we het bed op, stapelen we de kratten op en hebben de kinderen een mooie, extra speelruimte. De onderkant van het opgeklapte bed is voorzien van een
schoolbord, dus kunnen ze daar ook nog lekker op tekenen.
De verlichting is erg goed en sfeervol. Zoals gezegd hebben de stapelbedden lees- en nachtlampjes, de keuken heeft lekker veel licht voor bij het koken of afwassen en in de zitgroep hangen dimbare spotjes, dimbare leeslampjes en is ook nog een LED-sfeerverlichtingsstrook aangebracht. Erg mooi allemaal. Ook de buitenlamp is aangenaam fel, zodat je voldoende licht in de voortent hebt. De meeste verlichting is LED, wat natuurlijk mooi meegenomen is.
De kastruimte valt heel erg mee. Boven het stapelbed zitten weliswaar geen kastjes, maar boven de zitgroep zitten vier hele ruime bovenkasten. Daaronder zit nog een hele rand met een hoop aflegruimte, waar ook kleren, boeken, kleurspullen etc. kunnen liggen.
De algehele kwalitietsindruk is veel beter dan die van een Hobby uit 2008. Alles voelt net even wat steviger aan en is mooier afgewerkt. De ontwikkeling heeft duidelijk niet stilgestaan.
Aan de caravan hebben we een voortent met uitbouw en/of een luifel. Als alles is opgezet, hebben we ruimte zat. Normaal gesproken zitten we in de voortent. Alleen bij slecht weer maken we van ons bed een zithoek. We hoeven dus niet elke avond ons bed om te bouwen. Het bed zelf ligt voor ons trouwens prima. Lekker stevig, maar niet te hard. We hebben er een matrasbeschermer van Ikea op liggen, zodat we geen last hebben van de naden. De kussens zelf zijn mooi recht van vorm, waardoor het bed goed aansluit (in 2008 hadden de kussens een afgeronde bovenkant. Dat is vervelend bij het maken van het bed).

Wat bevalt minder goed aan de caravan?
Een paar kleine zaken. Komende winter moeten een paar dingen voor garantie verholpen worden, maar dat zijn gelukkig geen grote dingen (rollo's bij het voorraam gaan erg moeizaam, vlambeveiliging voor het gasfornuis is overijverig (heeeeel lang de knop vasthouden, anders gaat hij weer uit) en de afvoer in de badkamer loopt moeizaam door).
De koelkast is vrij klein voor een gezin van vijf, maar er is nu eenmaal niet meer ruimte in de caravan. Bovendien kwam de koelkast bij temperaturen van rond de 40 graden wat koelcapaciteit tekort. De spullen die vooraan in de vriezer lagen, dreigden te ontdooien. Bij lagere buitentemperaturen was dit probleem direct weg.
De plaatsing van de lichtschakelaar bij de zitgroep is niet zo logisch. Bij de caravan van mijn ouders zit deze mooi in het midden, net boven de tafel. Bij onze caravan zit deze schakelaar aan de keuken vast, zodat iemand die op de tegenoverliggende bank zit, het licht (ook zijn of haar eigen leesspot) niet kan bedienen.

Al met al zijn wij heel tevreden over en blij met onze caracvan. Er zullen nog vele reizen mee volgen!

x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Touring Troll 535 (uit 2018) van Dick

Dit voorjaar hebben we een Troll 535 gekocht als opvolger van onze Fendt 495. We zijn er nu 6 weken mee weggeweest. De caravan bevalt goed. De wegligging achter de auto (BMW 320d) is geweldig en het verbruik is duidelijk lager dan met de vorige caravan. Dat de caravan smaller is, maakt de caravan nog veel makkelijker te rijden.

Het bed slaapt erg goed. We waren even bang dat het te hard zou zijn maar dat bleek dus niet het geval te zijn. De lengte van het bed (ik ben 1m80) is nog net te doen. Mijn vrouw is minder lang dus zij ligt prima.

De compressor koelkast doet het ook goed. Erg prettig in het gebruik omdat de caravan autark is. De koelkast doet het altijd. Het enige nadeel is, is dat de warmte van de koelkast in de caravan komt. Dat is vervelend als het buiten ook warm is.

Howel we zeer tevreden zijn met de caravan, zijn we niet tevreden over de degelijkheid van het meubilair. Verschillende deurtjes van de bovenkastjes komen los te zitten, de badkamer deur kent een soort extra bovengeleiding en die is ook los komen te zitten. Ook is er een lampje in de badkamer dat spontaan aan en uit gaat.

De caravan is perfect voor twee personen, maar met zijn drieen gaat het ook prima. Voor vier personen is de caravan aan de kleine kant hebben we ervaren.

x


Gebruikerservaring Avento

De Avento 465 (uit 1999) van Max Huizinga

Dit jaar met onze avento 1300 kg en een 308 sw 1.6 HDI met hulpveren ca 3000 km in Frankrijk gereden. Met snelheden tot 120 km/h bij het in halen van vrachtwagens. Vermogen genoeg.
Prima gereden maar bij vol optrekken slaat de Peugeot in de spaarstand. Hij geeft dan een motorstoring. Lekker vlak voor Parijs.
Op de terugreis nogmaals bij 4000 toeren weer motor storing. Als de auto geherstart wordt gaat het weer. Een gevaarlijke eigenschap.
Hiervoor met 20 jaar met Duitse auto’s gereden zonder enig probleem.

x


Gebruikerservaring Dethleffs

De Dethleffs 460DB (uit 2002) van Michel

Na een aantal jaren met een Volvo V50 op pad te zijn geweest, wat ook een prima combi is, ben ik nu overgestapt op een BMW 320d ed (163pk) automatische transmissie (190.000km op de teller). Wat een verwennerij! Behalve dat de auto heerlijk rijdt is de combi met de caravan ook top! Moeiteloos hebben we de rit naar Zuid Frankrijk gereden. Ook op de stijle heuvelachtige binnenwegen trekt de BMW de caravan met gemak. Daar waar het heuvelachtig word schakel ik wel over naar de Comfort of zelfs de Sport stand. Ik maak wel voor vertrek gebruik van de gele Reichweegschaal, waarmee ik de linker en rechterkant mooi kan balanceren qua gewicht (591kg rechts, 585kg links en een kogeldruk van 75kg) hierdoor ligt de caravan als een huis op de weg. Verder staat de bandendruk op 4,5bar ( niet mogelijk bij de lokale pompstation maar daarom even langs een vrachtwagen garage gereden en die waren zo vriendelijk om het probleem voor mij op te lossen). Dit in combinatie met elke 3 jaar een onderhoudsbeurt voor de caravan met name gericht op oa remmen en elke 6 jaar nieuwe banden. Geeft mij het gevoel veilig op pad te kunnen met de caravan. Conclusie is dat de BMW 320d ed een topper is op het gebied van caravan trekken.

x


Gebruikerservaring Knaus

De Knaus 400QD (uit 2018) van Peter Vandersypen

De zeer populaire 400QD 2018 hebben we voor het eerst getest in Normandie. Onze vorige caravan een burstner 485TK was groot en voorzien van stapelbedden. Nu de kinderen groter zijn slapen ze in een tentje.


Het rijden met een caravan van 6meter lengte en ledig gewicht 920kg (gewogen bij technische keuring; met comfort pakket en reservewiel en krik) bevalt zeer goed. Minder schokken en makkelijker maneuvreren. Een keer 120km gereden in een licht afdaling en voelt zeer stabiel aan; kogeldruk ong. 60 à 65kg.


Comfort in caravan zit ok. Bedden liggen goed en zeker ruim genoeg. WC ruimte is klein maar voldoet. Tafel en zitruimte royaal. Zelfs met 5 personen aan gegeten met iemand op de kop op klein stoeltje. Kastruimte is zeer royaal voldoende voor 4 tot zelfs 5 personen. Bouwkwaliteit voelt zeer degelijk aan.


De handvaten vooraan om te rangeren zitten naar mijn gevoel 10 à 20cm te laag waardoor je het gevoel krijgt dat je niet de 100% controle hebt. De disselklep daarentegen laar zich aangenaam bedienen met gasveer en zonder laaddrempel. Ruimte is er meer dan voldoende.

x


Gebruikerservaring Eriba

De Eriba Eriba Troll O (uit 1978) van Rob

In 1988 zijn wij eigenaar geworden van een Troll O BJ 1978, kenteken 1980. We hebben 'm nog steeds!!!. Iedere 2 jaar een bovag onderstel keuring en om de 6 jaar nieuwe banden. De Troll viert dit jaar zijn 40ste verjaardag en dat zegt iets. We hebben de caravan intensief gebruikt, begonnen met zijn tweetjes en op het hoogtepunt met z/n zessen (!), Nu weer terug bij af, 2 dus. Meestal 4 weken Frankrijk (gem 4000km), in het voorjaar een weekje Nederland of Duitsland en als bruintje het kon trekken: een weekje herfstvakantie. Uiteraard vertoont de caravan de nodige gebruiksslijtage, deuken, krassen enz enz., maar is waterdicht en vertoont geen vochtproblemen. Vorig jaar ontdekten we dat het achterraam niet meer dicht is, te zien aan condensvorming. Dit voorjaar moesten de remschoenen, remkabels en remtrommels (uitdraaien) vervangen worden, overigens voor de derde keer in 30 jaar tijd. Mijn vrouw, zeer handig met naaimachine, heeft meerdere keren overtrekhoezen voor het interieur gemaakt en ondergetekende heeft al het binnen houtwerk in 1988 in de bootslak gezet. Zij nog vermeld dat bij niet gebruiken de Troll letterlijk op stal staat. Reparaties gedaan in de 30 jaar dat we de Troll gebruiken: Onderdorpel van de deur opnieuw laten vastlassen. Deurslot vervangen. Lampen omgebouwd van gloei naar led. Regelblok van de kachel vervangen. Keukenkraan vervangen. Koelkast in- en uitgebouwd (24 uurs truck op zijn kop). Uitzetijzers achterraam vervangen. Blindering zijraam vervangen. Pianoscharnier van een kastje vervangen. 220 volts aansluiting vervangen (afdek klep gebroken door voetbal)

x


Gebruikerservaring Burstner

De Burstner Premio Life 430 TS (uit 2017) van Hans

Wij hebben deze caravan sinds augustus dit jaar. Dit is de evenknie van de Dethleffs C joy 410 QL. Ons sprak de Burstner meer aan door de kleurstelling en de (op het oog) luxere materialen voor bekleding en gordijnen. Na 2.5 weken intensief gebruik tijden onze vakantie door Duitsland, Italië, Luxemburg en Nederland kan ik niet anders zeggen dat het een erg fijne caravan is.
De wegligging is perfect, mede door het Alko onderstel met geknikte as en de goede (Barum Vanis) banden. Wel opletten met beladen, want de disseldruk is leeg al 50 kilo. De caravan weegt onbeladen zo’n 870 kilo en dat is relatief licht voor de opbouwlengte. Links en rechts zijn ongeveer even zwaar. Het dak en voor en achterwand zijn voorzien van GFK. De caravan is lekker smal zodat je er erg makkelijk mee rijdt. De disselkast is voorzien van een ruime opening met gasdrukveer en een traanplaat bodem waar je met gemak 2 gasflessen en andere spullen (waaronder het reservewiel) in kwijt kunt.

Groot pluspunt van deze caravan is het grote (dwarsgeplaatste) bed voorin. Deze meet tussen voorwand en toiletruimte 1,60 meter. De lengte is 2 meter. De matras is ongeveer 1,55 meter breed en van een 5 zone koud schuim kwaliteit. Wel is het bed erg hoog (heb ik geen last van). De ruimte onder het bed is via een groot serviceluik en via een opklapbare lattenbodem goed bereikbaar.

De ruimte in de caravan is verder prettig en licht. De banken zijn stevig en bieden ruim voldoende plek voor 3 personen. De toiletruimte is functioneel. Er is een draaibaar keramisch toilet en wasbakje geplaatst. Wat opvalt, is dat er een krachtige waterpomp is gebruikt, waardoor je een stevige waterstraal hebt. Er is veel aflegruimte. Jammer dat er geen afsluitbare ruimte is. Wij hebben dit opgelost door gebruik te maken van mandjes. Deze blijven tijdens het rijden prima staan.

De keuken is prima functioneel met veel kastruimte, een wasbak en een 3 pits gasstel en een 90 liter koelkast. De zeer ruime besteklade is voorzien van een soft-close systeem.

De isolatie is blijkbaar prima. Tijdens koude nachten (2 graden) was enkel de waakvlam van de kachel voldoende om de caravan op zo’n 18 graden warm te houden binnen. De caravan is voorzien van 2 dakluiken en een beluchter. Alle 6 ramen kunnen open zodat je ook tijdens warme dagen goed kunt luchten.

De verlichting binnen liet wat te wensen over (voor ons). Standaard is de caravan voorzien van 2 (afschuwelijk lelijke) led-plafonnieres, één boven de zit en één boven het bed, welke een zeer fel en ongezellig licht geven. De dealer heeft voor aflevering boven de zit twee dimbare led spotjes gemonteerd, waardoor je goed en gezellig licht hebt. Voor de kosten hoef je dat niet te laten. In de keuken zitten ook 2 led spotjes en in het toilet 1. Vanaf modeljaar 2018 zijn spotjes boven de zit ook af fabriek leverbaar.

De afwerking is erg netjes. Zeker voor een caravan in deze prijsklasse. Rechte naden en goed passende en sluitende meubeldelen. Minpuntje is dat de kabels los door de bankkasten liggen waardoor deze zouden kunnen beschadigen. Opletten met beladen dus.

Voor ons is dit de perfecte reiscaravan, (redelijk) licht in gewicht, relatief smal en een goed bed en zit voor een prima prijs. De afwerking en bouwkwaliteit lijken vooralsnog erg degelijk. Hopen er lang plezier van en mee te hebben.

x


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker