Caravantrekker.nl

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost

Test van de Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost met caravan

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost

Let op:
Dit is een oude test uit april 2011 door Bert Wijnen.



The Big Oval, zo genoemd vanwege het logo van Ford, krijgt weer inhoud in deze trekautotest. Wat is de Mondeo gegroeid in de loop der jaren! De Mk III Wagon is maar liefst 21 cm langer, 14 cm breder en 12 cm hoger dan de eerste Mondeo combi die in 1993 verscheen. Ook de wielbasis nam toe met 15 cm. Does size matter? Denk het wel, want ook de caravans zijn in die jaren gegroeid. Was toen 2,10 m breed en 1100 kg het gemiddelde, nu is dat toch wel 2,30 m en 1300 kg (beladen) gewicht. Knap is dat de Ford in kwestie in al die jaren amper 100 kg is aangekomen, dat is bij mij overigens wel anders, relatief dan...

Motoren, uitvoeringen, prijzen

De Mondeo kent nog steeds twee atmosferische benzinemotoren, een 1.6 met 120 pk (900 kg trekgewicht) en de ‘aloude’ 2.0 Duratec geschikt gemaakt voor biobrandstof E85 met 145 pk (1500 kg trekgewicht). Laten we die maar vergeten, de 1.6 omdat die bijna niets mag trekken en de 2.0 vanwege het C milieulabel. De 1.6 EcoBoost is een ander verhaal (dit verhaal). Dankzij de turbo levert het lichtmetalen blokje een ruimhartige 160 pk en het koppel ligt op maximaal 240 Nm tussen 1700 en 4000 rpm. Directe inspuiting en variabele kleptiming zouden moeten zorgen voor zuinigheid en een soepel gedrag. In Trend Business uitvoering nu met Auto-Start-Stopsysteem leverbaar vanaf € 30.895 (Wagon). A-label en met 149 g CO2 25% bijtelling. Er zijn ook nog 2 tweeliter EcoBoost motoren verkrijgbaar met 203 resp. 240 pk standaard in combinatie met de dubbele koppelingsautomaat PowerShift. De 2.3 automaat en de Volvo vijfpitter turbo hebben vanwege de emissiegekte het veld moeten ruimen. En dan zijn er nog een hele rits turbodiesels met 1.6 (20% bijtelling), 2.0 en 2.2 liter inhoud.

Trend Business

In combinatie met de 1.6 EcoBoost motor is de Trend Business de basisversie. Standaard uitgerust met o.a. Bluetooth, USB en i-Pod connecties op het prima klinkend audiosysteem, dual zone aut. airco, verwarmbare voorstoelen, spiegels en voorruit, leren stuurwiel, ruitenwissers met regensensor, LED dagrijverlichting, mistlampen en 7” navigatiesysteem.

De Mondeo die wij aan de tand voelden was in Titanium-trim. Tegen overhandiging van € 32.574 krijgt u dan 16” lichtmetaal, premium lederen stuurwiel, met donkergrijs aluminium afgewerkt interieur, een poging tot sfeerverlichting, zelfdimmende binnenspiegel, inklappende buitenspiegels met instapverlichting, sportievere stoelen, vloermatten en meer chroom. En een kleurendisplay tussen de klokken. Onder andere… Zaken die ontbreken t.o.v. de Trend Business koop je af met het € 995 kostende Business Pack (Bluetooth, uitgebreider MP3 audiosysteem, parkeersensoren, navigatie, maar zonder de verwarmbare voorstoelen!). Een volwaardig reservewiel kost € 100 en metaallak € 850. De afneembare trekhaak is met € 899 iets duurder dan een vaste. Met € 35.418 staat er dan een complete 4,84 m lange leeg op kenteken 1401 kg wegende Ford combi voor de deur.



Waar hebben we het over? Een nuchtere zakencombi, want dat is het, aardig grossierend in Trekauto van het Jaar prijzen. Ik herinner me de prima stabiliteit van een 1996 versie, maar dat was met een caravan van nog geen 1100 kg. Hoe doet de Mondeo het nu met zo’n klein motortje en een caravan van bijna 1450 kg? Wat blijft er over van het feit dat moderne Fords een geweldig weggedrag vertonen, als we er een flinke caravan aanhaken?

Pretenties

Wij van Caravantrekker pretenderen een trekauto al aardig te kunnen doorgronden, zonder een meter er mee gereden te hebben. Wat vertelt ons dat ‘berekende’ trekkrachtrapport?



Stabiliteit, veiligheidsreserve

Het trekkrachtrapport: 'De caravan is aan de zware kant voor de trekauto. Qua stabiliteit zal de combinatie bij een juiste belading en voldoende kogeldruk nog (net) voldoende veiligheidsreserve hebben in kritieke situaties. Snelheid, met name bergaf zult u in de gaten moeten houden (maximaal zo'n 75 km/u) en uiteraard moet u zorgen voor een juiste belading en bandenspanning en voldoende kogeldruk. Enige kennis over in het rijden met een caravan is voor deze combinatie wel aan te bevelen.'

De praktijk

Met een leeg (kenteken)gewicht van 1401 kg van de auto is een slingerende caravan van bijna 1450 kg zonder meer in staat de Mondeo opzij te slaan en waarschijnlijk heel snel. Toch voelt de auto zeer stabiel aan met deze caravan en daarin schuilt juist een gevaar. Dat is wat we bedoelen met deze waarschuwende tekst, de reserve als het eenmaal fout gaat is gering en zeker wanneer je relatief hard rijdt onder de gegeven omstandigheden. Een aanhanger stabiliteits uitbreiding op het ESP is niet leverbaar. Nu is de ene trekauto met die massa natuurlijk niet gelijk aan elke andere. De ruime wielbasis van 2,85 m én het goede weggedrag van de grote Ford, maken hem ongetwijfeld stabiel in de basis en zo voelde dat ook aan. Hoe verder de kritische grens wegligt (bedoeld is de snelheid), des te beter! En die ligt ver weg bij deze combinatie, ook met 120 op de teller (vlakke weg) komt de doelbewust in (lichte) onbalans gebrachte testkip snel weer in het gareel.

Volgens het instructieboekje en de brochure mogen alle Mondeo’s een kogeldruk hebben van 90 kg. Na montage van de Westfalia trekhaak wordt er echter een stickertje met 80 kg aangebracht op de auto. Die zou ik dus maar verwijderen. Wij brachten de neus van de Kip op iets boven de 80 kg. Het maximum trekgewicht is overigens 1600 kg.



Prestaties

Het trekkrachtrapport: 'Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn. De maximale snelheid in de 4e is 146 km/u en in de 6e versnelling 116 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 133 km/u (tegenwind) en 117 km/u (helling). Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft. 16,7% (zeeniveau) - 12,7% (2500 m hoogte). Wegen met een stijgingspercentage van meer dan 14% worden niet aangeraden.'

De praktijk

U zult begrijpen dat ik enkele van die berekende topsnelheden niet heb gecontroleerd, maar gezien de reserves onder de rechtervoet twijfel ik daar niet aan. Het potentieel op hellingen is conform onze berekeningen. Rij je eenmaal is geen berg te steil. Op 17 à 18% is het inderdaad nog net mogelijk met uitgeschakelde tractiecontrole (ESP) weg te rijden, maar dat kost zeer veel moeite (lees: een beetje rubber). Op 14% is dat optrekken vanuit stilstand nog steeds niet echt eenvoudig, er moet een spel gespeeld worden met koppeling (kort) en daarna tussen gaspedaal en de Hankook banden om tractie te vinden. De neus is wat licht vanwege de lichtmetalen 1.6 die er in ligt. Maar mij hoor je niet klagen. Een trein van dik 3000 kg tóch kunnen wegkrijgen op de Gulperberg (tegen de 18%!) is ronduit goed. De turbo komt gelijkmatig in en vanaf 1500 toeren begint de auto al flink te trekken. In de één is dat nog geen 13 km/u. Je kunt aldus heel langzaam rijden op steile hellingen en dat is erg nuttig wanneer je een wielrenner niet voorbij kunt bijvoorbeeld. Ver doortrekken is zelden nodig, sterker nog, je kunt ook met caravan al heel snel opschakelen. De motor is erg soepel.

Ergonomie

Vreemd dat ik geen schakelindicator heb kunnen ontdekken in de display. Wel drie Ecosymbolen in de vorm van blaadjes, die groener worden als je het Nieuwe Rijden toepast. Ik schijn goed te anticiperen, maar m’n snelheid en schakelgedrag laat te wensen over… Tsss. Dat grotere kleurendisplay tussen toerenteller en snelheidsmeter laat geen ruimte over voor een analoge brandstof- en temperatuurmeter. Ook een olietemperatuurmeter ontbreekt. Jammer. Je zult wel op de hoogte gebracht worden van enig naderend onheil en je kunt het al scrollend en ok klikkend te voorschijn toveren, maar nooit tegelijk. Zelden is één klikje voldoende voor het in beeld brengen van een andere functie. De logica van de knopjes op het stuur vond ik ook niet bijster intuïtief. De cruisecontrol onderbreken gaat met een knopje links en hervatten via een ander knopje rechts bijvoorbeeld. Dat moet gewoon in één druktoetsje.

In de middenconsole is een flink scherm gemonteerd voor de navigatie e/o audio. Die radio moet je echter eerst aanzetten, want anders krijg je geen kaart voorgeschoteld. Het alleen via ‘t touchscreen te bedienen alfabet is niet volgens de qwerty indeling en dan zoek je je suf. Ik tenminste. Erg goed is de binnenverlichting (blindelings te vinden), handig als je toch even op een kaart wilt kijken wanneer je de navigatie niet vertrouwt ondanks dat je daarin ‘aanhanger’ kunt selecteren. Welk effect dat heeft op de route? Het antwoord daarop moet ik u helaas schuldig blijven. Voorzichtig zelf uitproberen… Okay, allemaal niet zo belangrijk in het kader van deze test, die ergonomie. Maar toch. Dat het interieur er verder goed uitziet, degelijk is, maar nogal zakelijk vind je ook terug aan de buitenzijde. Het is de hele uitstraling van de Mondeo.

Zitten

De sportstoelen van de Titanium zitten echt heel goed. De linker is elektrisch in hoogte verstelbaar. Geen enkele keer heb ik na een paar uur rijden zitten sleutelen aan de zitpositie. Ze zien er niet bijzonder uit, maar zijn het wel. Geen uitschuifbare bovenbeenverlenging, want de zittinglengte is in orde, voor mijn lengte van 1.90 althans. Precies goed qua stevigheid.Ook de middenarmsteun qua lengte en hoogte. Achterin is er voldoende bewegingsruimte voor langere mensen. De bank zit comfortabel met voldoende ondersteuning voor de bovenbenen. Er is niet voorzien in een skiluik in de middenarmsteun, maar de bank kan uiteraard in delen worden neergeklapt, waarna een niet geheel vlakke laadvloer ontstaat. Die kofferbak is giga. Hoge Dukdalf stoelen passen er in de lengte in. Sjorogen voldoende en ook een 12V aansluiting voor een koelbox ontbreekt niet.

Sturen

Goed zitten is een ding, lekker sturen een ander. Het leren stuurtje is ook voor lange aardbewoners voldoende bi-directioneel verstelbaar. Het plaatsen van de auto voelt meteen vertrouwd aan, je hoeft nergens aan te wennen. De nauwkeurigheid van de stuurinrichting en de wegligging van de wel fors aanvoelende auto is geweldig. Lichtvoetig genoeg, maar een Focus kan meer sensatie bieden. Sensatie, is dat het hogere doel van de gemiddelde caravanner? Denk het niet, maar ik laat dat niet afhangen van een al dan niet aangekoppelde caravan. Rondrijden met een auto moet in mijn ogen met een glimlach gepaard gaan. De Mondeo bevestigt mijn ervaring dat een stabiele goed op de weg liggende wendbare (de draaicirkel is niet te groot) auto dat ook zal zijn met een caravan. Schakelen, sturen, koppelen in een glooiend landschap gaat voorbeeldig. Ook met deze nieuwe stille ‘emotieloze’ motorgeneratie is de beleving wel vaak ver weg. Schakelmomenten worden gegarandeerd vaak verkeerd gekozen, hogere toeren dan strikt noodzakelijk. Slimme automaten passen er bij. Ik ben geen automaatadept, maar ook ik kan van mening veranderen. Ik weet zeker dat veel bestuurders van zo’n gedownsizede motor met veel brede potentie, ik bedoel dus van die motor, daarmee zuiniger kunnen rijden dan met een handgeschakelde versie. Deze 1.6 EcoBoost is er echter alleen met handbak, althans per april 2011.



EcoBoost zuinig?

Nou dat valt wel wat tegen. Al is er bij sologebruik op de snelweg wel 1:15 of 1:16 te halen. Dat komt overeen met de EU-mix, maar niet met het ‘buiten de stad’ gebruik. Een solorit in weliswaar heuvelachtig terrein maar met lage snelheden kwam uit op 1:12. Kan dat zuiniger? Ja natuurlijk, als je je best doet. Hoezo valt dan dat verbruik tegen? Op zich nette cijfers hoor, maar een onlangs geteste 1.6 THP sprong zuiniger om met de brandbare vloeistof. Met caravan neemt het verbruik natuurlijk toe. Flink doorrijden op de snelweg resulteerde in 1:8,3. Zonder meer haalbaar is tegen de 1:9,5 als je met de vrachtauto’s meerijdt. In onze standaard bergrit (snel- en binnenwegen in Zuid-Limburg en de Ardennen) kwam het gemiddelde testverbruik uit op 1:7,3. Ook hier geldt dat met wat inhouding in de praktijk ongeveer 1:8 haalbaar moet zijn. Laten we wederom wel wezen, voor een benzinemotor is dat helemaal niet zo slecht. Zo beschouwd valt het verbruik dan wel weer enigszins mee. Och, alles is relatief.

Conclusie

Met de Mondeo 1.6 EcoBoost valt prima te caravannen. Het motortje sloeg geen slag verkeerd. Manoeuvreren kan met wat handigheid zonder gas te geven zonder dat hij afslaat. Cruisen op de snelweg kan bijna altijd in de zesde versnelling. Vrachtwagensnelheid komt overeen met 1900 rpm. Op de Kruisberg rij je met 100 naar boven in 5. Dat is de bult voorbij Maastricht richting huis. Op de steilere hellingen in de Ardennen is de 4e al gauw de hoogst bruikbare versnelling en ja, je moet dan even bij de les blijven. Op de steilere stukken schakel je beter terug naar de 3e voordat de gang er uit gaat. Ruim 110 ‘echte’ km/u is dan zelfs haalbaar (metertje op 115) met een verbruik van 1:2,2. Dat is schrikken? Ja, de no-nonsense Ford geeft wél dat absurde meerverbruik aan dan de veelal maximale 30 liter op de honderd die andere merken je voorschotelen op de digitale boordcomputer.

Eerlijke auto die Mondeo!

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Lees ook:

Wet- en regelgeving

Gastenboek

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Voorbeeld Trekrapport

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker