Topsnelheid.nl


Home Wat is chiptuning Met de Caravan Met een Camper

(Chip)Tuning

Tuning is een Engels woord wat letterlijk fijnafstemming betekent, of ook wel optimalisering. Waarvan? Dat kan van alles zijn, maar we hebben het nu over de motor. Vroeger spraken we niet van tuning maar van doodgewoon opvoeren. In het puur mechanische tijdperk waren “scherpere” nokkenassen, verbeterde ademhaling en dat soort zaken min of meer een garantie voor meer vermogen. Er werden andere (dubbele) carburateurs geplaatst om de brandstoftoevoer te vergroten en beter te doseren. In de race naar meer vermogen werd op het circuit natuurlijk van alles uitgeprobeerd en nog. Reusachtige cilinderinhoud bijvoorbeeld, vooral in de roaring twenties. “There’s no substitute for cubic inches” is een gevleugelde uitspraak waar de Amerikanen nu toch wel van terugkomen… Turbo’s en mechanische kompressors (superchargers) zijn niet iets van de laatste tijd. Meer dan 60 jaar geleden maakte Fangio al furore in de legendarische Alfa Romeo Tipo 159 “Alfetta”. Het Formule 1 monster produceerde uit slechts 1.500 cc motorinhoud verdeeld over 8 piepkleine cilinders 430 pk bij 9.600 rpm! Hij liep net zo hard als de huidige formule 1 racewagens, maar zo rauw dat er eigenlijk maar twee standen van het gaspedaal waren waarbij de motor ‘lekker’ draaide: plankgas of gaslos. Het verbruik was trouwens hoger dan van de 4,5 liter atmosferische concurrentie, wat veel zegt over de huidige tendens van downsizing. Niets nieuws onder de zon dus. Of toch wel?

430 pk - 1500 cc (Tipo 159 Alfetta 1951)

Elektronica

Elektronische brandstofinspuiting is al lang gemeengoed. De carburateur legde het loodje en na verloop van tijd ontwikkelde de industrie daarenboven stuureenheden om die injectie af te regelen, je zou kunnen zeggen, te tunen. Motor Management Systeempjes, in feite computers. Fabrikanten als Bosch en Magneti Marelli speelden daarbij een grote rol. De constructeurs kregen daarmee een tool in handen om via de computer in de werkplaats van alles en nog wat te controleren en ook af te stellen. Logisch, want anders kun je alleen maar gissen wanneer er iets niet goed werkt. De OBD was geboren, On Board Diagnostics. Maar voor je kunt controleren en ‘afstellen’ moest natuurlijk eerst die elektronica geprogrammeerd worden en het bleef natuurlijk niet alleen bij inspuitmomenten. Een gigantische hoeveelheid instelbare parameters is het gevolg.

Hackers

Een open deur voor hackers, maar dat klinkt zo negatief. Laten we zeggen dat nieuwsgierigheid er toe leidde dat die data werden uitgelezen en natuurlijk werd er volop geëxperimenteerd. Wat als je nu dit veranderde en dat aanpaste? Hetzelfde werd ook gedaan door de constructeurs, die ook wel inzagen dat het moeten voldoen aan bijvoorbeeld emissie-eisen niet alleen constructief opgelost kon worden maar ook een softwarematige aanpak (besturing) noodzakelijk maakte.

Fabrieksoptimalisatie

uit een V70 TDI, schaal 4:1 De grote vraag is nu of constructeurs werkelijk de chips zo programmeren dat de motor optimaal presteert, en dan doel ik niet per se op meer vermogen of koppel. Ik heb er geen bewijzen voor, maar is het niet erg voor de hand liggend dat constructeurs de auto zo optimaal mogelijk de EU-verbruikscyclus proberen te laten doorlopen? Op z’n minst… En we weten dat die niet overeenkomt met onze dagelijkse praktijk. De fabrieksoptimalisatie is ook een algemene deler die auto’s geschikt moet maken voor alledaagse praktijk in vele landen.

Chiptuning

Een verzamelnaam voor het veranderen, manipuleren van kenvelden in de software van de auto, meestal met als doel om meer aansprekende prestaties te bewerkstelligen. Maar niet uitsluitend, vaak is het een bijkomend voordeel. Denk bijvoorbeeld aan verbetering van de trekkracht bij lagere toeren en niet zo zeer aan een hoger piekvermogen. Het is dus zaak uw wensen kenbaar te maken aan de chiptuner. Er is zeer veel mogelijk, maar meestal wordt gekozen voor een standaardmethode, ooit ontwikkeld voor een bepaald type motor. Dat is niet altijd verstandig, maar wel het goedkoopste. Een chiptuner dient dus verstand van zaken te hebben en niet zo maar een ergens opgedoken standaardprogrammaatje te uploaden naar de geheugenchips van de autocomputer.

Er zijn drie methodes om de ECU (Electronic Control Unit) de motor anders te laten aansturen.

Chiptuning via de OBD stekker is veruit te prefereren, maar soms is dat niet mogelijk. Een powerbox wordt door veel serieuze chiptuners over het algemeen afgeraden.

Chiptuning niet nodig, koppel zat...

Is chiptuning risicoloos?

Een krachtiger gemaakte automotor heeft - in principe - een kortere levensduur. Het waarom is simpel. Meer vermogen e/o meer koppel resulteren in grotere krachten en heftiger verbrandingen, als je die tenminste ook aanspreekt. Krachten die uitwerken op versnellingsbak en aandrijfassen bijvoorbeeld. Laten we eens een motor bij de horens nemen. De 5-cilinder TDI in de Volkswagen Transporter. Als werkpaard vooral bedoeld (130 pk en 340 Nm) want zijn bestuurders houden van trappen. Voorheen was de aloude 2.5 liter behept met maar 102 pk (in de T4). En in de Volvo V70 Classic met 140 pk en 290 Nm. Toch is (was) dezelfde motor ook verkrijgbaar met 174 pk en 400 Nm koppel, meestal in de luxe Multivan. Dus het zou moeten kunnen, dat chippen? Het is echter de vraag of en hoe de verschillende componenten geschikt zijn gemaakt voor de zwaardere belastingen. Met andere woorden, wat heeft VAG nog meer aan de 2.5 gedaan om die enorme vermogenswinst niet te laten resulteren in een onmiddellijke blauw-witte rookwalm? Koeling en smering, andere turbo’s en intercoolers, dat soort zaken. Volkswagen is trouwens een van de merken die af fabriek dezelfde motoren met verschillende vermogens in de prijslijst had staan, vaak ongewijzigd, maar niet altijd! Sterker nog, chiptuning kan ook door de importeur worden verzorgd. Dat zullen ze niet doen als er geen vertrouwen was in de aandrijflijnen. Er zijn meer merken die deze ‘service’ bieden. Doen ze het betrouwbaarder dan een goede specialist? Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, ieder z’n vak tenslotte…

Hoe beperk je (overmatige) slijtage?

Eigenlijk is het antwoord daarop ook weer simpel. Door verstandig om te gaan met de extra power. Wanneer je elk stoplichtsprintje wilt winnen krijgt het spul meer op z’n donder. Maar als je ‘m af en toe uitlaat of een tussensprintje trekt, dan kan dat heus geen kwaad. En de voordelen van chiptuning zitten ‘m juist in verbetering van tussensprints. Daarin is ook het ‘nut’ te vinden. Kijk ook uit met de toerentallen. Vooral met een turbodiesel is overtoeren in de hoogste versnelling op topsnelheid niet ondenkbaar. Vergeet ook niet dat de versnellingsbakratio’s onveranderd zijn.

Vermogensbank

Minder slijtage en zuiniger?

Ja, dat is beslist denkbaar. Een relatief zwakke motor in een zware auto zal vaker tot hogere toeren worden gedreven om nog redelijke prestaties te leveren. Een gechipte versie krijgt het makkelijker en trekt beter op bij lagere toeren. Het ‘Nieuwe Rijden’ krijgt daardoor een kans. Zuiniger dus, vanwege lagere toerentallen. Zuiniger ook als je je rijstijl niet verandert, de motor wordt minder belast? Dat is de vraag.

Niet geschikt / Wel geschikt...

Zo kan het ook...Zijn er nu auto’s die beslist niet de grotere krachten aankunnen? Ja, die zijn er. Transmissies bijvoorbeeld zijn berekend op bepaalde maximale koppels, wordt er meer kracht op los gelaten springen bij wijze van spreken de tanden van de wielen. Sommige constructeurs hebben modellen in hun aanbod – vaak al de meest krachtige, of ook automaten - waarbij de grens al bereikt is. Of uw auto tot die kleine groep behoort zou een goede chiptuner u moeten kunnen vertellen.


Chiptuning op Caravantrekker.nl

Op de website Caravantrekker.nl is het mogelijk de berekende prestatiewinst als gevolg van chiptuning voor caravancombinaties te berekenen. Daar is nog veel meer te ontdekken voor elke enthousiaste caravanner overigens.

© 2004-2019 Over Caravantrekker