Caravantrekker.nl

Arlbergpas

Arie vraagt op 24 juni 2017:

In de Alpen zijn diverse passen welke niet geschikt zijn om met auto en caravan te berijden. Op deze passen geldt derhalve een rijverbod voor deze combinaties. Dit is ook het geval voor de Arlbergpas in Oostenrijk. Omdat de Arlbergtunnel wegens renovatie tot oktober voor alle verkeer is gesloten mag men nu op bepaalde tijden met auto en caravan wel van de Arlbergpas gebruik maken. Omdat de Arlbergpas normaliter gesloten is voor auto's met caravan zal hier waarschijnlijk niemand ervaring mee hebben, doch wellicht zijn er onder U die deze pas solo gereden hebben en een indruk hebben of "het te doen is"?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

kees van wanrooij antwoordt op 24 juni 2017:

ondanks dat het verboden was, heb ik de arlbergpas 2 keer gereden in 2015.
auto honda accord 2liter 160pk, caravan hobby 460ufe.
Het is even flink stijl aan de kant van Dalaas, maar was goed te doen.
Natuurlijk flink wat bochten, maar ook een mooie ervaring.


Frank antwoordt op 24 juni 2017:

Umleitung über die Passstraße

Der Arlberg Tunnel auf der Arlberg Schnellstraße (S16) ist bis 2. Oktober 2017 aufgrund umfassender Sanierungsarbeiten erneut in beiden Fahrtrichtungen für jeden Verkehr gesperrt.Details zur Umleitung über den ArlbergpassErlaubt ist die Umleitungsstrecke für Wohnwagengespanne solange der Anhänger nicht schwerer als 750 Kilogramm ist. Pkw mit Anhänger über 750 Kilogramm höchstzulässigem Gesamtgewicht müssen von 1. Juli bis 2. Oktober 2017an Samstagen, Sonn- und Feiertagen in der Zeit von 9.00 bis 17.00 Uhr großräumig über Deutschland, den Fernpass oder die Schweiz ausweichen. Vom 24. April bis 30. Juni 2017 gibt es für diese Fahrzeuge keine Einschränkungen. Für Busse mit und ohne Anhänger und Wohnmobile gibt es keine Einschränkungen über den Arlbergpass.Solo Lkw dürfen über die Passstraße fahren. Für Lkw-Züge und Sattelschlepper gilt ein generelles Fahrverbot, ausgenommen Ziel- und Quellverkehr.Fahrräder dürfen die Arlberg Passstraße bergwärts nicht befahren! Nähere Infos dazu hier.


Frank antwoordt op 24 juni 2017:

Arie, ik ken elke bocht van de Arlbergpas onder relaxte en "woeste" omstandigheden met en zonder caravan. Heb hem erg vaak gereden, gewandeld en beleefd.
Voordat ik je een goed antwoord kan geven, is het belangrijk dat ik wat gevoel heb bij je combinatie en ervaring. Rijd je in bergen? Wat zegt caravantrekker over je combi? 14% probleemloos en goed overwicht van je trekauto? Heb je ervaring met strekken want dat is bij afdaling aan St. Anton kant zeker nodig. De caravan drukt daar echt flink door en er zijn nauwelijks bochten zodat je niet op natuurlijke wijze strekt. De weg zelfs is breed, royaal, overzichtelijk, geen scherpe haarspelten maar flink doordraaiende weg. Kan je goede beschrijving geven en durf ook een eerlijk advies wel aan maar heb dan iets meer info van je nodig.


Arie antwoordt op 25 juni 2017:

Beste Frank. Ik rijd met een Volkswagen Tiguan 1.4. DSG en een LMC 470E met Downhill rembeschermer en caravanremsignalering in de auto. Heb enige ervaring met het rijden in de bergen(b.v.Fernpas, Reschenpas. Felbertaurenstrasse en enige passen in de Dolomiten). Mijn combinatie trekt probleemloos hellingen tot 16 % Bij het dalen vanaf hellingen groter dan 10 a 12% moet ik echter voortdurend bijremmen en strekken daar het remvermogen van de motor (1.4) in de eerste versnelling onvoldoende is.
Ik heb mijn vraag gesteld, omdat men niet zonder reden een pas voor caravans verbiedt. Ik twijfel of het wellicht beter is een andere route te nemen b.v over de Fernpas. (Is in mijn planning en situatie een "omweg"van 250 km.)


Arie antwoordt op 25 juni 2017:

Beste Frank. Ik rijd met een Volkswagen Tiguan 1.4. DSG en een LMC 470E met Downhill rembeschermer en caravanremsignalering in de auto. Heb enige ervaring met het rijden in de bergen(b.v.Fernpas, Reschenpas. Felbertaurenstrasse en enige passen in de Dolomiten). Mijn combinatie trekt probleemloos hellingen tot 16 % Bij het dalen vanaf hellingen groter dan 10 a 12% moet ik echter voortdurend bijremmen en strekken daar het remvermogen van de motor (1.4) in de eerste versnelling onvoldoende is.
Ik heb mijn vraag gesteld, omdat men niet zonder reden een pas voor caravans verbiedt. Ik twijfel of het wellicht beter is een andere route te nemen b.v over de Fernpas. (Is in mijn planning en situatie een "omweg"van 250 km.)


Frank antwoordt op 25 juni 2017:

Hallo Arie, no problem voor jou.
Je bent al zo bewust bezig met bergen (downhillbeschermer en remsignalering) en kent het gedrag van je combinatie bij het stijgen en afdalen.

Dan mijn kijk op bergen en de Arlberg zodat je iets meer gevoel erbij hebt.
Fernpas, Reschenpass zijn geen bergpassen in mijn ogen maar ietsje heuvelige en bochtige wegen. De Felberntauernstrasse is ook geen berg. Natuurlijk vraagt
het rijden door het Tiroler landschap iets meer van een combinatie en chauffeur dan ons vlakke landje, maar een redelijke combinatie met ervaring kan daar probleemloos rijden.

De Dolomiten (Passo Pordoi, Gardena, Sella etc.) is andere koek. Als je aan die kant van de Dolomiten gereden hebt dan is de Arlberg misschien tikje steiler (13%), maar relatief kort, overzichtelijk en eenvoudiger sturen.

Waarschijnlijk kom je van de kant van Bregenz en rij je richting Innsbrück?

Wat kun je verwachten?
Vlak voor de Arlberg ga je snelweg af (afslag Langen/Klösterle. hoogte ca.1.000 mtr.) en rij je over een langzaam steigende, weg omhoog richting Stuben (1400 mtr.). De hele weg is breed, overzichtelijk, nagenoeg rechtuit tot Stuben.
Vlak voor Stuben (knus bergdorp) zie je rechts de tweepersoonsstoeltjeslift omhoog gaan. Er is daar voldoende parkeerplek voor je combinatie als je bakje koffie wilt pakken.
Direct na Stuben gaat de blijvend brede weg in tien grote 180 graden bochten omhoog de Arlberg op. Dit is ook direct het stuk met de stijging. Postbussen, vrachtwagens en caravans kunnen elkaar probleemloos passeren in de bochten. Kies je voor de tweede versnelling dan kun je probleemloos overal doorrijden. Omdat er behalve de stijging niet echt iets gevraagd wordt van de chauffeur kun je ook lekker rondkijken en genieten van de bergwereld.
Direct in de tiende en laatste bocht heb je de afslag Zürs/Lech en St. Christoph/St. Anton. Hier kies je voor St. Christoph/St. Anton. Dit kan niet missen hoor.

Vervolgens loopt de weg glooiend tussen de bergen door richting St. Christoph (bergdorp). Na een aantal kilometers zie je vanzelf dit dorp liggen bovenop de Arlbergpas (1800m). Voorin het dorp is direct rechts (rood huis) weer volop parkeerplek voor je combi. Ook aan het eind van het dorp (weg daalt dan al iets) is er nog een keer parkeerplek rechts. Als je koffie wilt drinken ligt in het dorp een hut links van de weg, deze ligt iets omhoog tegen de skipiste op (200 meter).

Vanaf St. Christoph gaat de weg omlaag naar St. Anton (1300m). Hierin zit een beetje het venijn van deze weg. Als je de eerste tunnel door komt krijg je een grote bocht naar links en dan daalt de weg al flink. Zelfs in de tweede versnelling loopt de snelheid direct snel op en drukt de caravan lekker door. De weg heeft dan een stuk met nauwelijks bochten en daardoor is de neiging om sneller te rijden groot. Niet doen. Er komt vervolgens nog een korte links/rechts bocht direct gevolgd door een lange lawinegalerij. Als je deze hebt gehad zit je al bijna in St. Anton. Losse auto's rijden op de afdaling automatisch sneller. De caravan zit op deze afdaling volledig in de oplooprem als je niet strekt.
Echte ruimte om te stoppen is er niet op deze afdaling. Maar dat hoeft ook niet omdat de afdaling relatief kort, overzichtelijk maar wel stevig is.

Tot slot : de Arlbergpas is volgens veel gegevens verboden voor caravans. Er staat echter nergens een verbodsbord en bewoners zeggen dat er geen verbod is. In Oostenrijk (bij tunnel e.d.) wist men ook niets van verbod. Wieso denn? was hun antwoord vol verbazing.
Dus dacht ik : karren maar. En dat doe ik dus ook als ik in de buurt ben. Wie gaat er nu betalen om in zo'n duffe tunnelbuis te rijden als je kunt kiezen?
Nu is er wel een beperking ivm verkeersdrukte in het weekend. Ditzelfde geldt voor vrachtverkeer.

Tot slot op persoonlijke titel 😉
Als ze deze beperking niet opleggen dan gaan volbeladen vrachtwagens en hele volksstammen Hollanders mit Wohnwagen ineens over de Arlbergpas. Niet omdat het mag maar omdat het moet want er staat immers een bordje "Umleitung".
Dan krijg je chaos op die berg want onervaren caravanners met te lichte combi's gaan bij drukte in de problemen komen.

Dus niet gaan omrijden maar lekker genieten van deze leuke route.


Arie antwoordt op 25 juni 2017:

Hallo Frank.
Bedankt voor je gedetailleerd antwoord. We zijn inderdaad van plan om via de Bodensee, Bregenz naar Tirol te gaan en vandaar(afhankelijk van het weer) naar de Dolomiten. We willen enige dagen in Bludenz verblijven. We gaan nu op een tijd ,dat er weinig verkeer is over de Arlberg pas. Eventueel kan ik hem solo nog verkennen.
Je antwoord heb ik uitgeprint en is bij mijn reisdocumentatie gevoegd.
Nogmaals bedankt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker