Caravantrekker.nl

E-bikes

A.J.Kluin vraagt op 27 juni 2017:

Ik heb 2 e-bikes en ik wil ze achterop de caravan plaatsen.
gewicht e-bikes: 2 x 22 kg (zonder accu's) De drager is een omnistore voor max 50kg.
Ik heb een Toyota Auris 2014 en een Rapido club 31 (leeg 620kg laadverm:230KG)
wat is uw advies.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rico antwoordt op 27 juni 2017:

Fietsen en drager wegen dus maar zo 60 kg bij elkaar, dat hangend achteraan de caravan. Brrrrr, zou voor mij een no-no zijn.


evr66 antwoordt op 27 juni 2017:

achterop zou mijn keuze niet zijn voor 2 zware fietsen op een lichte caravan. drager op de dissel geen optie? is in ieder geval qua stabiliteit gunstiger. geen idee of je dan nog aan een beetje acceptabele kogeldruk komt. Naar mijn smaak zijn de fietsen gewoon erg (te?) zwaar voor een dergelijke caravan.


Kees antwoordt op 27 juni 2017:

Niet doen.

Beter is in de caravan of op de auto.


Hennie antwoordt op 27 juni 2017:

Zoekend op internet heb ik nog geen dakdrager gevonden die meer dan 20kg. per fiets mag dragen. Als iemand een drager kent die een groter gewicht mag hebben laat het a.u.b. weten.


PieterR antwoordt op 27 juni 2017:

Op mijn Rapido Club 31TDL (max 750 kg) heb ik één E-bike (22,5kg zonder accu) op een drager achter op de caravan en één (22,5kg zonder accu) voor op de dissel op een drager. Kogeldruk 65 à 70kg Ervoor een Kia Venga 1.6 automaat, rijklaargewicht incl 2 personen en bagage ca. 1500 kg.
Dit rijdt fantastisch, geen enkel probleem. (Net terug uit Scandinavië ca. 3500 km gereden)


A.J.Kluin antwoordt op 29 juni 2017:

hartelijk dank voor alle reacties.
Mijn vraag aan PieterR : zo'n drager op de dissel lijkt me dan ook wel wat. Wat voor een drager is dat?

vraag 2 : gaat zo'n opstelling wel goed met zo'n korte dissel?

bij voorbaat bedankt voor de reactie


PieterR antwoordt op 29 juni 2017:

Het is een Fiamma XL A, één wielgoot eraf en in de breedte ingekort, zodat de opening in het onderframe om de oplooprem/handrem valt en het onderframe op de dissel geklemd kan worden.
Deze dragers zijn nieuw ca. € 110,-- maar staan op marktplaats ook te koop voor minder dan de helft. Het frame heb ik zelf ingekort maar wel bij een aluminium verwerkend bedrijf weer aan elkaar laten lassen.
Ik weet niet of via dit forum eventueel via een persoonlijk bericht e-mail adressen uitgewisseld kunnen worden om foto's te versturen.

Aangezien m'n auto achter op de hoeken nogal sterk afgerond is heb ik met scherp draaien geen probleem.


ineke kluin antwoordt op 5 juli 2017:

graag nog wat duidelijkheid
welke wielgoot gaat eraf
caravanzijde of van de autozijde


PieterR antwoordt op 6 juli 2017:

Wielgoot aan caravanzijde is overbodig en heb ik eraf gehaald, dit is niet noodzakelijk maar bij mij past tussen disselbak en vert. beugel vd drager toch geen fiets meer, de deksel van de disselbak kan nog net open met de beugel naar voren gekanteld.


Quirien antwoordt op 6 juli 2017:

De wielgoot die over blijft kun je misschien wel gebruiken als "oprij goot"


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker