Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: wiellagers
Van: gea
Datum: 02 July 2017 om 08:52

Hallo,

Hoe is het mogelijk dat binnen 10000km en van een hobby 460 uit 2014 een wiellager al versleten is.
De caravan heeft elk jaar zijn onderhoud gehad.
Het gebeurde wel vaker onderweg en dan met namen binnendoor dat de caravan rare klappen afgaf, dat kwam eng over in de auto, Maar ik kreeg het advies om binnendoor maar de koppeling van de caravan te ontlasten, dus de handel iet6s om omhoog zetten.
Vorig jaar heb ik hier over contact gezocht uit z. frankrijk vandaan met de dealer, ik kreeg toen als advies zet de caravan maar kant voor kant op de krik en kijk en probeer maar hoe het wiel ronddraait, zo gezegd en zo gedaan.
Nu heeft hij weer zijn jaarlijkse beurt gehad en kreeg een bericht l. wiellager kapot en verbranden remvoering.
Wat is hier verkeerd gegaan, Oh ja bij elke stop voel ik aan de wielen en nooit ergens extreme hitte gevoeld.
Ik rce ook nooit na mijn vakantie adres want ik doe er rustig 3 dagen over om in z. frankrijk te komen.

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Quirien
Datum: 02 July 2017 om 09:25

Tsja, er zijn hier al op de site al heel wat toplc's aan besteed. Type maar eens Wiellagers in de zoekfunctie, in.

Raar advies trouwens om een handel " iets omhoog " te zetten. M.i. geldt of handel er op of er af voor extra demping/ frictie op de kogel. Nooit van gehoord trouwens dat demping/ frictie middelen op de kogel invloed op de Wiellagers zou hebben?


Van: Ale Kok
Datum: 02 July 2017 om 11:02

Als er langdurig geremd wordt of een rem komt niet helemaal vrij wordt er erg veel warmte ontwikkeld en smelt het lagervet waardoor het uit de lagers loopt en het lager sneuvelt.
De verbrande remvoering wijst volgens mij op langdurig remmen c.q. niet goed vrijkomen van de rem.


Van: Frank
Datum: 02 July 2017 om 14:44

Ik ga helemaal mee in bovenstaande antwoorden. De dealer moet zich afvragen hoe het kan komen dat remvoering is verbrand en wiellagerkapot is.
Jij schreef iets over rare klappen. Ook moet de verbrande remvoering een oorzaak moet hebben. Dit kan je afdalingsgedrag op hellingen zijn maar ook een technische oorzaak hebben. Loopt de caravan te gemakkelijk in (kapotte/slappe) oploopdemper? Stonden remmen te strak afgesteld of zat daar iets niet goed? Kan mij voorstellen dat je dan bij hobbelig en licht dalend wegdek de rem even voelt vastslaan. Dan krijg je een rukkerig gevoel in de auto. Maar dit is gissen op afstand.


Van: Jan
Datum: 02 July 2017 om 23:10

Heb hierover een keer navraag gedaan bij een ervaren automonteur. Zijn antwoord was dat dit som kan gebeuren. Lagers kunnen vaak jaren draaien zonder enig probleem maar af en toe zit er een tussen die domweg eerder stukgaat. Had dit zelfs gezien bij een nieuwe Japanse auto die dit euvel direct al had en kennelijk lag de oorzaak door het gestamp van de boot uit Azi..
Gewoon ander lager monteren die zeer waarschijnlijk lang meegaat.


Van: Bob
Datum: 02 July 2017 om 23:35

kennelijk lag de oorzaak door het gestamp van de boot uit Azi�..

Wat een onzin. Een schip kan stampen (paaltje pikken). De schokdempers kunnen dan een zetje krijgen maar een wiellager nee. Op de weg gebeurt veel meer.
p.s. Heb zelf gevaren.


Van: Kees
Datum: 02 July 2017 om 23:38

"Ook moet de verbrande remvoering een oorzaak moet hebben."
Een 'educated guess' zou dan zijn dat er waarschijnlijk langdurige afdalingen zijn gereden waarbij de remmen te warm zijn geworden.
Dan is geen gevolg van rijgedrag maar ligt besloten in de constructie van de oplooprem en bovendien een welbekend nadeel van die constructie. De dealer vraagt zich dus niets af.
Een oploopdemper verandrd daar niets aan. Die zorgt er alleen voor dat de oplooprem geleidelijk inkomt. Bij langdurig afdalen komt ook bij een zwaardere demper bij het 'remmen' op de motor de oplooprem in. Te hoge temperatuur kan vermeden worden door koel pauzes in te lassen tijdens de afdaling.
De verbrande remvoering geeft blijk van hoge temperatuur waardoor het smeervet in de lagers meer vloeibaar wordt en uit het lager loopt. De smering laat dan te wensen over en slijtage neemt toe. De vraag hoe het dan komt dat lagers niet lang meegaan kan dan beantwoord worden.
Ook de rare klappen onderweg dragen niet bij aan een lange levensduur van de lagers. Lagers van een caravan worden fors belast en als je daar bovenop wel eens een kuil of rand raakt scheelt dat uiteraard in de levensduur.


Van: John
Datum: 03 July 2017 om 08:39

"Dan is geen gevolg van rijgedrag.....". Even verder: " te hoge temperatuur kan voorkomen worden door pauzes in te lassen..."
Dus toch het rijgedrag! Discrepantie!
Een oplooprem doet wat hij moet doen, remmen. Dit staat los van de constructie en ontwerp. Als de caravan gaat oplopen is het rijgedrag van essentieel belang om de boel niet in het honderd te laten lopen.


Van: Frank
Datum: 03 July 2017 om 10:37

Zoals ik het verhaal van gea nu lees, lijkt het niet gekomen te zijn door het afdalen van bergen. Om je remvoering te verbranden en de lagers aan te tasten is er flink overbelasting nodig. Dit kan zeker lukken door een flinke berg af te dalen met veel remmen en niet strekken. Haar opmerking over die rare klappen die eng aanvoelden laten min niet los. Laten wij eerlijk zijn : hoe hard ik ook over de slechtste wegen ros , dit verschijnsel ken ik niet. Behalve als er technisch iets niet goed zit. Waar ik nu nieuwsgierig naar ben : raakte neuswiel de grond (rare klappen) , liepen remmen onverwacht aan (technisch probleem). Wat kunnen die rare klapen nog meer zijn?


Van: Jan Teepe
Datum: 03 July 2017 om 10:58

Ik denk de oploopdemper. Dat zou ook de rare klappen ophelderen. Het is wel duidelijk, dat de zaak flink heet geworden is. Zoals al gemeld, zo heet, dat het vet uit het lager gelopen is. Maar ja, wat moet je dan met het verhaal, dat gea diversen malen controles heeft uitgevoerd.


Van: Quirien
Datum: 03 July 2017 om 11:44

Het zou mij ook niet vebazen als de oploopschokbreker hier debet aan zou zijn. De caravan "klapt " dan met de minste rembeweging "vol" op de trekhaak kogel en remmen krijgen dan flinke "porties" remmen/ loslaten achter elkaar te verduren. Was afstelling links rechts wel juist? Het blijft gissen.
Maar ik zat ook met de opmerking over jaarlijkse controle die werd genoemd een beetje in mijn maag om hier een opmerking over te maken.
- En controle op dit onderdeel hoort er nu eenmaal onder. Trouwens is gemakkelijk zelf tussentijds te controleren.


Van: Kees
Datum: 03 July 2017 om 12:48

Frank,
Het strekken is een veelgebruikte term om aan te duiden dat daarmee de remmen ontzien zouden kunnen worden bij een afdaling.
M.i. is dit juist niet zo en zelfs het tegenovergestelde. Door het gasgeven teneinde de combinatie te strekken wordt meer kinetische energie toegevoegd die bij het onvermijdelijke afremmen ooit weer moet worden weggeremd. Meer warmte bij de remmen dus.
Het strekken biedt slechts enkele sekonden 'verlichting' voor de remmen. Door het dalen en afremmen op de motor zorgt het trekkend voertuig voor weerstand waardoor de caravan gaat oplopen en dus remmen ondanks dat er door het trekkend voertuig niet wordt geremd.
M.i. is het beter om de daalsnelheid bij aanvang sterk te beperken en bij te hoge snelheid fors en kort te remmen. Bij langdurige afdalingen zal het dan proefondervindelijk noodzakelijk zijn om pauzes in te lassen teneinde de caravan remmen te laten koelen.


Van: Frank
Datum: 03 July 2017 om 13:40

Kees, jouw verhaal is mij bekend hoor. Kipje heeft paar weken terug nog boven de 2500 mtr gezeten .
Ik bedoelde : dat ik niet de indruk had dat gea bergen heeft gereden. Zelf heb ik het gevoel van slappe oplopdemperof zoiets. Kan ook combi van nog onbekende factoren zijn. Bij die rare klappen dacht ik daar ook aan. Als je tijdens je vakantie met dealer belt dan moet die dealer wel de urgentie snappen. Ik krijg ook bepaalde neigingen als ik denk aan de beurt en mogelijk gemiste diagnoses. Maar ik weet nu te weinig. Wacht aanvullende dus aanvullende
info van gea wel af


Van: gea
Datum: 03 July 2017 om 17:09

Ik zit ook echt met dit probleem in mijn maag, vorig jaar ook mijn caravan een beurd laten doen en toen ong. 6500km. gelopen,
maar nu komt het, van te voren is het altijd goed gegaan niks aan het handje dus, maar vorig jaar wezen tanken in frankrijk bij een supermarkt en links af de poort uit, na ong 300-400mt. bij het naderen van een rotonde remmen en hij gaf zulke klappen tot ik dacht lekke band met het rubber dwars onder de velg of een ongeluk.
het was bij een politie bureau en alles stond meteen buiten.
wij hebben even gekeken en konden niks zien 1 mt. terug en toen weer verder, toen de dealer in holland gebelt en die vroeg zet hem op de krik en draai de wielen rond, zo gezegd zo gedaan, dat ging maar ik ben geen monteur!
volgens mij had de dealer toen beter kunnen zeggen zoek een Knott service punt.
Dat is toen niet gebeurt en ik wist het ook niet, oh ja hij vertelde ook zet de aanhanger koppeling een standje terug.
maar nu heb ik voor twee weken terug de caravan naar de dealer gebracht en na een paar keer remmen gebeurde het zelfde lawaai ook zo op de snelweg.
Maar nog iets over die koppeling, ze zetten er toch niet voor niets zo dure koppeling op?


Van: gea
Datum: 03 July 2017 om 17:12

Oh ja nog iets, het was het linker lager.
met dat wiel raak je ook bijna nooit iets, dat is de stuurkant.


Van: Louis
Datum: 03 July 2017 om 21:06

Ik zou eens (door een ander ?) naar de stalen torsieas laten kijken en een proefrit laten maken over vlakke en hobbelige wegen.
De asvering van Hobby bestaat (voor zover ik kan vinden nog altijd) uit meerdere stalen veerstrengen die torderen en aan elkaar vast zitten, maar als er een los van de anderen is geraakt kan het ten opzichte van elkaar gaan "knallen" bij in en uitveren of terug in positie komen.
"Haken" ze weer even wat in elkaar dan hoor je weer niets tot...
De koppeling zelf staat volgens mij buiten de genoemde klachten.
En als je oploopdemper echt in en uit schiet omdat hij niet meer werkt en dus niets meer dempt...dan hoor je ook je caravanbanden piepend glijden bij remmen want die grijpen in één klap aan, en zie je bandenrook in je spiegels.
Maar dat voel je echt wel als het gebeurd.
(remmen-klonk-pieieiep-optrekken-klonk los, en verder rijden tot het zich herhaald bij de volgende remgelegenheid)
Ik denk dat de verbrande remmen zoals al eerder aan de orde geweest is een andere reden hebben.
Te lang zonder koelperiode afdalen, of zoiets als te strak afgesteld.
Dan kookt je wiellager ook leeg zoals vermeld.
(Dat van die rare klappen speelt al langer begrijp ik, dus de dealer had bij zoiets onduidelijks best eens een proefritje mogen maken vóór hij weer een beurt gaf naar mijn mening, en het niet alleen stilstaand op de brug beoordelen)


Van: Rico
Datum: 04 July 2017 om 08:25

@Gea: Bij onze vorige auto hadden we met de caravan er achter ook grote klappen op een gegeven moment. Leek bij de caravan weg te komen. Onder de caravan door gekropen, bleek een bout van de oploopdemper afgebroken te zijn. In Frankrijk laten repareren, en we dachten, zo dat is mooi opgelost.

Nee dus. De klappen bleven. B.v. op rotonden, maar ook bij richels in de weg. Nogmaals in Frankrijk naar een VW garage. Die heeft de trekhaak gecontroleerd. Meneer, niks aan de hand, alle bouten zitten keurig vast. We waren op de terugweg, dus naar huis gereden. Bij de garage de trekhaak laten verwijderen, wat bleek: aan beide zijden zit de trekhaak met 2 bouten in de chassisbalken (VW Caddy). En aan beide zijden precies tussen die twee bouten was de trekhaak gebroken. Hij zat dus met 2 ipv 4 bouten vast..... Nieuwe trekhaak laten monteren, die overigens precies op de plek van de breuk van de oude trekhaak qua constructie was gewijzigd. Dus blijkbaar een zwakke plek.

Toegestane kogeldruk was 80 kg. Wij reden met die caravan er achter met een kogeldruk tussen de 60 en 70 kg.

Dus als iemand schrijft over klapgeluiden, krijg ik nog steeds kippenvel.


Van: Frank
Datum: 04 July 2017 om 14:33

Gea, ik denk dat niemand het hier in je antislingerkoppeling zoekt. Die rare klappen moet je echt uit (laten) zoeken. Ik krijg daar ook een heel slecht gevoel bij. Dit ruikt naar een klusje voor Triorep in Scberpenzeel. Dat zijn toppers en een hele goede plek voor een second opinion. Als je er niet verder vandaan woont dan 100 km, zeg ik : doen ! Ik weet niet waar je woont?


Van: Hans
Datum: 04 July 2017 om 14:53

Kan het niet aan de schokdempers van de caravan liggen. Heb het zelf ook een keer gehad. Dealer kon niets vinden. Heb zelf de dempers verwijderd en getest, moeten in te duwen zijn zonder horten of stoten.


Van: Quirien
Datum: 04 July 2017 om 18:16

Ik sluit mij bij de rest aan wat hun advies betreft, laat het onderzoeken. Het blijft gissen maar er is duidelijk iets niet goed.
Wat mij een beetje dwars zit waar misschien het e.e.a fout gegaan kan zijn uit je verhaal even het volgende.

Je verteld dat het geluid is ontstaan na het tanken bij een supermarkt.
Nu zie je bij het binnendoor rijden nogal eens in Frankrijk de bekende grote namen van supermarkt ketens met de bekende veel goedkopere benzine stations hieraan gekoppeld.
Nu heb ik daar in mijn kampeerleven nogal eens wat "fout" zien gaan of gehoord op de camping dat daar iets fout ging wat de /een schade veroorzaakte.

Mochten wij daar zelf eens tanken dan koppelen wij altijd af bij deze stations omdat b.v.het betaalhokje met een combinatie niet of nauwlijks te doen is.
Meestal geflankeerd door hoge "stoepranden" of betonbanden, scherpe bocht erin of voorzien van attributen waar sommige zijn wand of raam of iets anders kapot rijdt.
Terugkomend op de betonranden, er schijnen daar nogal eens movers flinke opdonders te krijgen en wielen langs deze betonnen randen zich heen moeten wrikken doordat de bocht rijstrook smal/ nauw is en de caravan zo'n b.v. 30 cm of veel meer naar binnenkomt in het volgen. Dit komt waarsvhijnlijk het wiel ( lager) uitlijning c.q. constructie ook niet ten goede.

Maar nogmaals ik gis maar wat en laat het even goed nakijken/ onderzoeken.




Van: Quirien
Datum: 15 August 2017 om 14:00

Gea, ik ben bewust even op jou topic doorgegaan.
Net als Sjef B , Frank en Kees vroeg ik mij bij je antwoord het e.e.a. af

Wat mij verder in je antwoord een beetje verontrust is het volgende.
Als ik het goed begrijp is de max aslast van je Hobby 1350 kg.

Je geeft op, de wegingsbon 30-06-2016 1390 kg.
Wegingsbon 28-06 -2017 1430 kg.

Indien max 1350 kg is toegestaan ben je dus in je belading al over de maximale toegestane aslast heen en rijd je in overtreding.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is maar natuurlijk niet bevordelijk.
Mag eventueel je aslast verhoogd worden dan zou ik hier gebruik van maken, en zo ja, indien asverhoging is toegestaan dan zou de 1350 kg dus geen problemen mogen opleveren want eigenlijk heb dan wat reserve.
Mocht ik het verkeerd interpreteren dan moet je het maar even verder toelichten wat je bedoeling was van het vermelden van de kg's op de weegbonnen.


Van: gea
Datum: 15 August 2017 om 14:10

Ik kan nu wel weer allerlei dingen gaan opnoemen maar het hele verhaal is hier uit verband getrokken, Dus ik wacht maar af hoe het gaat lopen en ik zie dan wel weer.


Van: Frank
Datum: 15 August 2017 om 15:07

Gea, zie het maar als positief. Je hebt blijkbaar mensen getriggerd met jouw probleem. Soms wordt er dan te hard meegedacht en gaan dingen een eigen leven leiden. Het mooie is dat je zelf kunt kiezen wat je ermee doet.
Maar ik ben wel benieuwd naar de oplossing tzt want daar ik leer ik ook weer van.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen