Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Hoe sterk is een caravandak?
Van: Frank
Datum: 05 July 2017 om 21:02

Jaarlijks moet er bij ons altijd iemand het dak van de Kip ( Greyline) op. Het polyesterdak houdt veel vuil vast. Dit jaar ben ik zo gek geweest om de kärcher tegelreiniger erop te zetten. Wat denk je? Het smeer ging er niet af ! Bizar ! Er is dan maar éën oplossing : sterkste concentraat van 123 en een mild pannensponsje. .
Ik maak mij echter wel zorgen over de dakconstructie als ik er zelf met 85 kg op zit. Weet iemand hoe de regels van een kip zijn opgebouwd? Zit bv. onder het polyester nog weer een ( drukverdelende ) plaat ? Hoe goed is een dak tegen mijn gewicht bestand?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: John
Datum: 05 July 2017 om 21:41

Met een hogedrukreiniger een caravandak proberen te reinigen??
Word door alles en iedereen afgeraden.
Koop een goede ontvetter, innevelen, laten inwerken en afspuiten met zachte straal. Klaar!!


Van: Kees
Datum: 05 July 2017 om 22:04

Als het smeer (vet) is zou ik niet met een schuurspons aan de gang gaan.
Een schuurspons geeft niet alleen krassen (dof) maar ook een goede hechtgrond voor het volgende vuil wat je er dan ook weer niet zomaar afkrijgt.
Ik zou het eerst proberen met chemisch te reinigen. Te beginnen met wasbenzine en een zachte doek tot remmenreiniger en daarna met thinnervofvoplosser. Neem eerst een (onzichtbaar) proefstukje om te zien hoe het polyester op  elke reiniger reageert.
Ik heb goede ervaring met dasty in verschillende sterktes (kleuren) verkrijgbaar bij Wibra. Wel goed afspoelen met ruim water en daarna het polyester weer voorzien van een waslaag. Dat helpt enorm bij de volgende wasbeurt.

Voor het belopen van het dak zou ik geen risico nemen en een ladder dwars op de caravan leggen of op zijn minst het draagoppervlak vergroten door een grote plank of houten plaat. Al of niet met een deken eronder.
Je zal net een kilo te zwaar zijn of je voet (drukpunt) ergens verkeerd neerzetten en je zit met een mooie dure schade en lekkage.


Van: Gunst
Datum: 05 July 2017 om 22:17

Ik heb ook een caravan met polyester dak. Ik zet het jaarlijks/twee-jaarlijks in de wax met een caranuba wax. De ervaring leert dat het vuil er dan erg makklijk met een gewone autoshampo en spons af te wassen is.


Van: Louis
Datum: 05 July 2017 om 22:23

Ik zou hem ook niet durven belopen zonder hulpmiddelen...het is geen vloer, en er zitten nog grote transparante "gaten" in ook waarschijnlijk.
Je kunt eens op het net kijken hoe je polyester boten netjes kunt houden, of weer op glans krijgen als ze dof en vuil geworden zijn.
(En zorg dat je aardig wat tijd over hebt)


Van: Quirien
Datum: 06 July 2017 om 07:39

Hoewel er op mijn merk caravan eens een plaatje stond afgebeeld met wat mensen op het dak zou ik dit toch afraden. Zeker kleine drukpunten als belasting vermijden. Kees heeft al goede tips gegeven. Ik heb het voordeel dat een deel van mijn dak met dragers en dwarsdragers is voorzien gekoppeld aan de trap waarop ik mij kon beet houden of een plaat, plank kon leggen.

Voorwat het reinigen betreft daar is al veel over geschreven. Type maar eens poetsen in de zoekmachine, in.
Vooral de topic; Caravan/Kip poetsen en Polyester laten glimmen gestart 15/5 2011 met. 56 reacties viel mij op.

Even van de topic af. @ Frank, hoe is het eigenlijk met de " waterschade" afgelopen na het drogen?


Van: Paul
Datum: 06 July 2017 om 10:26

Ik gebruik altijd water en Driehoek groenezeep.Even laten inwerken en klaar is Kees


Van: @Eric
Datum: 06 July 2017 om 17:24

Dat is lief dat Kees jouw dak schoonmaakt

Groene zeep is inderdaad een vaak afdoend schoonmaakmiddel.


Van: Frank
Datum: 06 July 2017 om 21:03

Quirien, de waterschade is beperkt gebleven. Op de natste plekken is het iets onder de vloer gekropen en onder de wand vh toilet. In die naad is het nu donkerder. Op de overige plekken is het goed gegaan doordat ik het tijdig zag en wij lekker in een warm land stonden.

Over het caravandak : ik deels ieders zorgen over de belasting. Afgelopen jaar heb ik hem niet in de botenwas gezet en direct ben ik nu de klos. Ondertussen is hij nagenoeg schoon dus morgen sta ik lekker aan zee . Volgende week nog 1x goed wassen en dan in de was. Hij staat nl. regelmatig onder lindes en die zijn een drama. Niet voor autolak wel voor onbeschermd polyester


Van: PopupPaul
Datum: 06 July 2017 om 23:18

Op het dak lopen durf ik ook niet maar ik ben wel wat zwaarder dan 85kg


Mijn stalling heeft een wasplaats met twee verrijdbare trappen zodat je met de aanwezige borstel met steel het dak kan poetsen. Schoonmaakmiddel in de emmer en vervolgens de borstel in de emmer geeft een prima resultaat.
Wellicht is er een stalling bij jou in de buurt die dit ook aanbiedt.


Van: Louis
Datum: 07 July 2017 om 11:05

Glad aluminium wordt nogal eens bekritiseerd wegens sneller zichtbare beschadigingen...maar veel (dure) campers zijn over het algemeen nog bekleed met ?
Dan hoor ik in de showroom toevallig nooit iemand over die hogere kwetsbaarheid.
Polyester heeft voordelen, maar het is veel lastiger netjes te houden.
Op een glad aluminium dak hóef je niet te kruipen en boenen daar je het met was shampoo eenvoudig vanaf de zijkant op een trapje en een goede auto wasborstel kunt onderhouden.
Dus ik vraag me af : Als een caravan niet rondom naadloos van polyester is zoals de BIOD, wat is dan nog het grote nut ?
De naden, profielen en kitafdichtingen zijn er evengoed nog ,dus even vochtrisico gevoelig.
Blijft alleen de hagelschadebeperking over .
Maar daar moet je dan elk jaar wel érg veel en hard voor poetsen om een dof uitgeslagen en diepvuile caravan te voorkomen.
Op de onze zit toevallig ook een polyester dak, (gelukkig alleen het dak) én inmiddels verweerd daar ik echt geen lekkage ga veroorzaken door er op te kruipen, maar bovendien geen zin heb in zo'n complete tijdrovende polijstsessie.
Gewoon vanaf de zijkant met was shampoo, en dan maar wat vuiler en glansloos oud worden.
Ben ik een uitzondering qua standpunt of zijn er nog anderen die zo handelen ?


Van: dick
Datum: 10 July 2017 om 18:30

informeer eens bij een was straat voor vrachtwagen.Hier reinigen ze ook vaak caravans.


Van: Andreas-NL
Datum: 10 July 2017 om 21:51

Nee hoor Louis, je bent niet de enige,ik doe vrijwel niets aan het dak. Ga er zeker niet op staan maar 1x p.jaar via een trapje goed,wassen met een autoborstel op steel. Het gaat om aluminium, wit zijdeglans. Zo zijn ook,de wanden trouwens en die behandel ik hetzelfde. Niks in de was zetten o.i.d. hooguit wassen met bijv, 123 en na 8 jaar intensief gebruik nog steeds mooi. En elke winter bovendien ruim 5 maanden onder de Z.-Spaanse zon. En nog niets te merken van veroudering o.i.d.
Goed onderhoud aan bijv. kachel, toilet of koelkast vind ik veel belangrijker.


Van: Ventje
Datum: 15 July 2017 om 22:01

Jaren lang Kip caravans (2) gehad, beide met polyester dak, voor het seizoen altijd even in de was gezet, nooit problemen gehad met schoon maken na het seizoen en de daken zagen er als nieuw uit.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 16 July 2017 om 09:44

Kip heeft toch alleen een polyester voor en achterkant. Het vlakke deel van het dak is een aluminium plaat die er 'los' op ligt. Alleen het schuine voorstuk van het dak is van polyester.
Het vlakke dak kan best je eigen gewicht dragen als dat maar verspreid is over een groot oppervlak. Er op staan dus alleen via houten vlonders. Maar als je een ladder tegen de caravan zet kan je toch wel tot het midden reiken?


Van: Frank
Datum: 16 July 2017 om 10:28

Het hele dak van onze Kip is polyester. Voorkant en achterkant hebbeb een gelcoat. Het dak is alleen een polyesterplaat. Deze plaat hobbelt flink maar kan ook tegen een stootje. Ik sta nooit op het dak maar kruip of zit op mijn kont. De druk verdeelt zich dan al. Op aluminium zou ik dit minder snel doen.
Waarom het dak op? Door de wijze waarop wij onze caravan gebruiken, moet dit helaas af en toe. Naast ons huis staat hij tijdelijk onder lekkende lindes. Dit hecht enorm goed met onbehandeld polyester.Helemaal als hij daarna naar de zon is geweest. De auto was ik gewoon schoon. Het kipdak spuit je (tot mijn verbazing) niet schoon met hoge druk of tegelreiniger na twee weken onder lekkde lindes. Het enige dat goed werkt is bv 123 in hoogste concentratie en boenen. Met een trap is dit nog steeds gepruts want zo gemakkelijk gaat het er niet af. Op de kniën het dak op werkt sneller en gemakkelijker.


Van: Louis
Datum: 16 July 2017 om 10:44

Ik heb in dit verband eens wat beter opgelet wat polyester betreft en er zijn me een aantal zaken opgevallen.
Mijn polyesterdakje bijvoorbeeld bestaat uit een dunne plaat die (voor en achter) behoorlijk buigzaam moest kunnen zijn, en waar je enigszins het reliéf van de glasvezelwapening nog kunt herkennen als je goed kijkt.
Dit valt ook op bij andere caravan merken wat het dak betreft.
Het lijkt daardoor een wat goedkopere oplossing en is ook slecht op glans te houden.
Polyester zijwanden daarentegen zijn gladder en hoeven ook niet gebogen te kunnen worden met het risico van scheurtjes in de afwerklaag...misschien dat daardoor die extra gladdere "deklaag" mogelijk is ?
Maar kijk ik goed naar een polyester jacht of een BIOD, waarbij het polyester op een totaal andere wijze verwerkt is dan lijkt er een dikke volledig vlakke en gladde laag overheen te liggen die kennelijk wél goed te onderhouden is.
Ik denk dat dit niet alleen veel sterker is, maar ook veel makkelijker goed te onderhouden.
Zo'n vormvaste "cocon" kun je waarschijnlijk wel met minder risico belasten zonder hulpmiddelen en zal daardoor eigenlijk niet te vergelijken zijn.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 16 July 2017 om 16:03

Ik had nog een oude Kip met aluminium dak. De latere modellen hebben er inderdaad een polyesterplaat op gelegd. De constructie zal niet veranderd zijn en de puntbelasting moet groter geworden zijn.

Leg anders een paar planken over de gehele breedte van de caravan als je middenin bezig wil zijn.

Een polyester plaat is onvergelijkbaar met het polyester van een vacuüm geïnjecteerde BIOD


Van: Frank
Datum: 16 July 2017 om 19:27

Louis, dat gladde oppervlak va polyester heet een gelcoat. Dit "beschermt" de onderlaag en zorgt voor de glans. Boten, een Biod, de kopse zijdes van Kip en Avento zijn hiervan gemaakt. Als je hem vanaf het begin in de was houdt , voorkeur voor botenwax dan blijft hij probleemlols goed. Als een vorige eigenaar alleen maar wast dan treedt al na een paar jaar lichte dofheid en uiteindelijk verkrijting op. Op mijn dak heb ik ook een polyesterplaat waarin je lichtjes de vezelmat ziet doorschijnen. Hagelbestendig


Van: Louis
Datum: 16 July 2017 om 21:04

De naam gelcoat kende ik wel, maar ging er altijd van uit dat dit het kleurspuitlaagje was omdat je er losse blikken van kunt kopen en het ook zoals gewone lak kan verkrijten.
Daarom vermoedde ik dat kwaliteitspolyester wat al zo'n echt strak glad oppervlak heeft een heel andere veel vastere productietoplaag krijgt.
Maar dit heeft dus ook gewoon die apart aangebrachte nabewerking van gelcoat.
Weer wat opgestoken...


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen