Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: achteruit rijden met mover
Van: Wim Lageweg
Datum: 05 July 2017 om 21:26

Ik wil met mijn toekomstige caravan achteruit een afrit afrijden naar een carport die onderaan de dijk ligt. De hellinggraad is ongeveer 10 gr.
Met de trekauto ervoor is dit nogal lastig, vanwege de krappe ruimte, dus ik wil gebruik maken van een mover. Bestaat het gevaar dat de caravan dan achterover kiept als ik hem met de mover de helling af laat rijden of wordt dit voorkomen door de aangedrukte mover?

Met vriendelijke groet
Wim

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Frank
Datum: 05 July 2017 om 21:38

Jazeker bestaat dat gevaar. De dissel zal erg lichtjes worden. Er moet dus iemand de dissel omlaag houden, maar ook kunnen ingrijpen om bij te sturen als wiel blijft haken achter weerstand (tegel, gat, boomstronk e.d.) . Als je met neuswiel omlaag gaat is het probleem opgelost. Je hebt dan juist druk op je neuswiel en staat er zelf waarschijnlijk naast.


Van: Kees
Datum: 05 July 2017 om 21:51

Je kunt voor de zekerheid de pootjes uitdraaien tot net boven het wegoppervlak. Mocht de caravan achterover kiepen door het stoppen van de mover dan kan hij niet verder kantelen tot de pootjes de grond raken. Dat scheelt een boel opruimen binnen.


Van: Louis
Datum: 05 July 2017 om 22:10

Primeur...de eerste uitdraaisteunen met afneembare wieltjes als hij sowieso al achterover neigt te duiken.
(En anders moet je vrouw maar even meerijden op de dissel)


Van: Tukker
Datum: 05 July 2017 om 23:00


Is het mss handig om de mover wat te sparen om een elektrische lier te gebruiken


Van: PieteR
Datum: 06 July 2017 om 00:19

Tien graden is niet zo gek steil, ongeveer de schuinte van een gele wig, met een fatsoenlijke kogeldruk moet het kunnen en desnoods leg je zoiets als de tent op de dissel. Ik zou me geen zorgen maken... Maar koop wel een sterke mover!


Van: Frans
Datum: 06 July 2017 om 08:28

Hangt samen me een aantal factoren, maar zal meestal geen enkel probleem zijn. Voorbeeld caravan 3,5m dissel, zwaartepunt 0,5m boven de as, horizontaal kogeldruk 50kg, dan houd je nog globaal 21kg kogeldruk over op 10 graden (<18%} helling. Als je tevoren je neuswiel een stuk opdraait nog meer.


Van: Frans
Datum: 06 July 2017 om 08:33

....Voorbeeld caravan 1500kg


Van: Frank
Datum: 06 July 2017 om 09:06

Jouw berekening zal vast kloppen Frans. Het gevaar schuilt zoals altijd in het onverwachte. Een flinke oneffenheid in het afdalinkje of een oudere mover brengt de zaak al aan het wankelen. Het neuswiel zal flink stuiteren. Ik heb dit soort hellinkjes regelmatig gemoverd en dan moet er gewoon iemand bkj de dissel staan. Is probleem opgelost.


Van: Wim Lageweg
Datum: 06 July 2017 om 10:14

Mannen,
hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga er mijn voordeel mee doen.


Van: John
Datum: 06 July 2017 om 12:02

Kiepen of niet hangt af van de belading van de caravan.
Dissel extra belasten zal veel ellende voorkomen


Van: Gerrie
Datum: 06 July 2017 om 19:14

Ik zou het neuswiel ook zo laag mogelijk over de grond laten gaan. Hij staat dan op de rechte weg mooi met de neus naar beneden en hij zal dan op het hellinkje ongeveer vlak staan.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen