Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Hoge kogeldruk meer verbruik
Van: Jan
Datum: 13 July 2017 om 09:12

Hoorde iemand adviseren om de kogeldruk niet al te hoog te maken maar op ca 50 kg omdat een hoge kogeldruk de auto naar beneden duwt en er meer brandstof wordt verbruik
maar dat de combinatie beter in liin ligt bij ca.50-55 kg

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 13 July 2017 om 09:15

Grote onzin
Verbruik maakt helemaal niets uit. Natuurlijk is het voor het oog mooier als de auto niet te ver doorzakt maar de stabiliteit neemt sterk af als de kogeldruk onder de 5% van het caravan gewicht komt.


Van: Quirien
Datum: 13 July 2017 om 10:16

Die iemand kan dan maar beter helemaal niets in zijn auto doen want alleen al gewicht toevoegen in een auto werkt al brandstof verhogend.

Tsja, als hij nog gezegd had er iets minder druk op de voorwielen ontstaat oké, maar ik prefereer de stabiliteit. En in lijn liggen! Mijn combinatie ligt prachtig in lijn met 80/85 kg op de kogel.

In lijn liggen hangt van meer factoren af. Hoe hoog is de kogelhoogte etc.


Van: Paul
Datum: 13 July 2017 om 10:49

Een kogeldruk van rond de 50 kg kan soms zelfs heel gevaarlijk zijn! Toch slordig om met een te lage kogeldruk te scharen!
Nee hoor, kogeldruk is als een "maatpak" verschillend per auto en per caravan.


Van: Janka
Datum: 13 July 2017 om 10:51

Inderdaad. Wat een onzinverhaal
Dat was zeker op een verjaardagsfeestje tijdens de borrelpraat.


Van: Reinier
Datum: 13 July 2017 om 13:37

Misschien hogere rolweerstand door (te ver) ingedrukte achterbanden???


Van: Rico
Datum: 13 July 2017 om 14:37

Toch heeft die persoon gelijk. Een lage kogeldruk heeft een lager brandstofverbruik. Want, je gaat met een te lage kogeldruk de weg af, schaart of wat dan ook, en ten gevolge daarvan is je verbruik nul. Nadeel: je komt ook niet op de plaats van bestemming.


Van: Louis
Datum: 13 July 2017 om 19:43

Andere variant...
Twee stellen met elkaar in gesprek over kogeldruk bij de dealer.
Mocht ook al niet veel hoger dan 50 kg zijn maar dan omdat de caravan "vooral in bochten doordrukt".
Zure gezichten toen ik terloops vroeg of ze dit soms eens bij Sesamstraat hadden gehoord.
Konden er de lol niet van in zien...en was ook een beetje lomp, maar het viel er als vanzelf uit.




Van: Frank
Datum: 13 July 2017 om 20:25

Dat was dan inderdaad lomp Louis . In de opmerking van het stel kon wel eens een grote waarheid schuilen. Als hun auto ver inzakt of slappere vering heeft da hangt de caravan misschien flink voorover. Bij het aanremmen van een bocht drukt de dissel de trekhaak dan nog meer omlaag. De auto voelt voor losser in het stuur en je krijgt dan een beetje een doordrukgevoel in de bocht. Als de caravanas of wiel niet goed uitgelijnd staat wordt dit gevoel nog meer versterkt en duwt de caravan de auto daadwerkelijk naar buiten in de bocht. Dit voel je goed en is niet prettiger. Met een lagere kogeldruk komt dit gevoel minder heftig binnen. Er schuilt dus misschien wel meer achter hun opmerking. Maar eerlijk is eerlijk....ook ik hoor soms veel onzinnigheid. Ach, leven en laten leven.


Van: Louis
Datum: 13 July 2017 om 20:51

Zit natuurlijk wat in Frank, maar ik stond niet stil bij te slappe veren, niet goed uitgelijnd enz.
En ging van een als normaal en gezond te beschouwen situatie uit, en mankementen mogen natuurlijk geen reden zijn voor de genoemde 50 kg.
Als er flink remmend een bocht wordt ingedoken kan ik me er nog wel iets bij voorstellen omdat de auto sterker remt dan de caravan die enigszins zou kunnen duwen.
Maar we hebben allemaal geleerd te remmen vóór een bocht en niet er in.
Normaal gesproken trekt een caravan aan de autokont dus deze wordt dan juist niet naar buiten gedrukt.
Maar ja, in het andere draadje hebben we Iep met een probleem.
Het is dus niet allemaal zwart/wit.
(En je gooit er weleens een niet begrepen geintje uit haha)


Van: Kees
Datum: 14 July 2017 om 02:30


"Als hun auto ver inzakt of slappere vering heeft da hangt de caravan misschien flink voorover. Bij het aanremmen van een bocht drukt de dissel de trekhaak dan nog meer omlaag."
Mij lijkt het geen verschil te maken of-wel of niet voorover hangt. De extra kogeldruk bij remmen zal het grootst zijn door massa's die hoog in de caravan aanwezig zijn waardoor er een arm ontstaat waardoor een moment ontstaat en daardoor extra kracht op de koppeling uitoefent.
Het 'losser' worden van de vooras zal bij slechts enkele kilo's niet een gedragsverandering veroorzaken. Het remmen zorgt juist voor een grotere druk op de vooras.

"Als de caravanas of wiel niet goed uitgelijnd staat wordt dit gevoel nog meer versterkt en duwt de caravan de auto daadwerkelijk naar buiten in de bocht."
Het doordrukgevoel kan tweeledig zijn. Het zorgt dan voor onderstuur of overstuur. Een (voorwielaangedreven) voertuig met een lichte achteraspartij zal dan uit het spoor gedrukt worden en worden 'omgezet'.
Bij een spoorvastere achteras, achterwielaandrijving of grotere massa, zal de vooras worden doorgedrukt ipv de ingestuurde richting volgen. Maar nogmaals de asdrukverandering bij remmen door grotere kogeldruk zal slechts enkele kilo's zijn die ruimschoots worden gecompenseerd door de zwaartepuntverschuiving bij het remmende voertuig.
De wieluitlijning van de caravan heeft daar geen enkele invloed op. Die zorgt hoogstens voor een grotere rolweerstand van de caravan zelf maar heeft geen richtingsturend effect op het trekkend voertuig bij bochten. Ook niet op de caravan zelf overigens.
Slappere vering veranderd ook niets aan de massamomenten die werken op de as zelf. M.a.w. een slappe achtervering zorgt niet voor minder asdruk op de vooras. De vering zakt wat verder in maar that's it.


Van: Ale Kok
Datum: 14 July 2017 om 09:02

Volgens mij is de enige constructie waarbij een hogere kogeldruk een lagere druk aan de voorzijde van de trekkende auto zou kunnen veroorzaken een auto met een middenas.
Maar of zo'n auto nou zo lekker rijdt....


Van: Ale Kok
Datum: 14 July 2017 om 09:40

Om de één of andere reden wilde het forum geen substantie opnemen
Het moet natuurlijk zijn:

waarbij een hogere kogeldruk een SUBSTANTIËLE lagere druk aan de voorzijde


Van: Frank
Datum: 14 July 2017 om 10:29

Veel te veel theorie ! Kees, eigenlijk beschrijf je indirect ook kans op vermindert stuurgedrag. Misschien ken jij dat gevoel van te hoge kogeldruk en slappe vering niet. Ook is jou blijkbaar het rechtuitgedrag van een niet uitgelijnde caravan vreemd. Ik ken het wel en snap daardoor hun opmerking. Als je alleen de mededeling oppakt over de hoge kogeldrukken en doordrukken dan heeft iedereen helemaal gelijk. Maar waarom maakt dat stel die opmerking ? Hebben zij daar last van in de praktijk ? Dan spelen waarschijnlijk andere factoren een rol. Ik ken het gevoel nl. wel. En Kees....haak er eens een niet zuiver lopende caravan aan, geef eens gas in een autobahnafrit en rem er eens flink (klaverbladje rijden). Doe het ook eens als je hem net uit de stalling haalt (dan niet schrikken) en nog een keertje volbeladen met te hoge kogeldruk. Drie verschillende situaties met drie keer een verrassend andere reactie van je combinatie .


Van: Kees
Datum: 14 July 2017 om 11:11

Teveel theorie? Jij begint over hypothetische voorstellingen met slappe veren.
Een niet sporende caravan volgt de trekker maar gaat dan scheef of niet recht erachter. Je ziet dan in de ene spiegel meer dan in de andere maar daar merk je in het rijden weinig of niets van. Ook niet bij noodstop.
Wat jij beschrijft heeft meer met belading te maken naast het feit dat elke combinatie anders rijdt en zelfs tussen twee gelijke combinaties. Iets wat ik aangaf met lading in de bovenkastjes bv.
Wat ik wel of niet ken daar heb jij geen idee van maar laat ik het zo zeggen dat in mijn jarenlange praktijk ik wel het e.e.a ben tegengekomen. Ik heb nog niet alles gezien want soms blijven mensen mij hogelijk verbazen.
Je mag hun opmerking dan misschien wel snappen maar zoals Menno al sprekend zei, ik kan er ook geen zinnigheid in zien.
Overigens hebben, zeker de Alko chassis, caravans vaak een niet goed sporende as. Bij de Delta as is het zelfs een constructie eigenschap die zorgt voor meer wegvastheid en een stabieler volgende caravan met als nadeel een hoge bandenslijtage.


Van: Louis
Datum: 14 July 2017 om 11:51

Ik heb ooit eens een andere jong gebruikte auto gekocht met nieuwe achterbanden die solo prima reed.
Met de caravan erachter veranderde dit (wat ik ook probeerde) als een zwalkend voor de wind varend scheepje.
En goed de smoor in.
Achterbanden er af, en er mij wat meer bekends onder.
Meteen een dijk van een combinatie, dus gelukkig goed gegokt.
Maar zo kunnen aspirant caravanners door alleen al een stel banden meteen afgeschrikt worden (en wij het hier niet altijd eens zijn over oorzaken en oplossingen)


Van: TheoS
Datum: 14 July 2017 om 12:03

want soms blijven mensen mij hogelijk verbazen

Zoals caravanners - zelfs die al jaren caravannen - die eerst de caravan in de lengte (eventueel met een spie, terwijl het neuswiel nog alle ruimte biedt) en dan in de breedte waterpas zetten.
Als je dan voorzichtig suggereert het andersom te doen, krijg je een blik alsof ze het in Keulen horen donderen.


Van: Louis
Datum: 14 July 2017 om 17:15

Sociaal bedoeld gedrag wordt niet altijd meer begrepen.
En dan moet die welwillende "bemoeial" op de camping het natuurlijk ook bezuren.
Men houd kennelijk ook liever stille tochten, dan dat men de raad opvolgt om het mobieltje in auto of op de fiets niet rijdend te gebruiken al is dat ook slecht voor onder andere de bloemenhandel.
Het zal nog vaak donderen in Keulen...




Van: Frank
Datum: 15 July 2017 om 13:36

Haha, heerlijke bescbouwingen ! Tsja, goedbedoelde adviezen en glazige oogjes herken ik ook wel. Maar mensen zoeken doorgaans graag hun eigen weg en dat is ook helemaal prima. Zeker als het in Keulen begint de donderen .

Kees, ik schreef het omdat ik met een soortgelijk gevoel ervaring heb.De opmerking van het stel snijdt geen hout en ik snap Louis opmerking helemaal. (Ik had het ook kunnen roepen ) Maar veelal zit er heel iets anders achter. Ben het verder wel eens hoor.
Ben het verder wel eens hoor.


Van: John
Datum: 24 July 2017 om 16:02

Dat is echt hollands altijd maar zeuren over het brandstofgebruik je weet nou eenmaal als je een caravan achter de auto hangt dat je meer benzine verbruikt .als je zo zuinig wil rijden moet je ook wachten tot je wind mee heb en in het zuchje van een vrachtwagen gaan rijden ik rij bijna 40jaar met een caravan en het intreseerd me niet wat hij verbruikt dat moet je maar incalculeren als je steeds moet gaan zitten denken van rij ik wel zuinig genoeg rij je toch niet relecs je heb vacantie en heb je niet zo veel te verteren blijf je dichterbij


Van: Senior Be
Datum: 24 July 2017 om 16:56

Onlangs heb inmijn Mazda 5 ingeruild voor een Toyota Verso.
Dat betekende dat ik van een kogeldruk van 75 kg gedwongen werd over te gaan naar een kogeldruk van 55 kg. Een hele opgave, omdat in de loop der jaren alles in de caravan een vaste plek had gekregen.
Verrassend genoeg lag de caravan toch als een blok achter de auto.
Mogelijk spelen mijn Hankook Vantra LT banden daarin ook een positieve rol.
Dus een kogeldruk van ongeveer 50 kg, leidt niet meteen altijd tot een scharende caravan.
Mijn caravan is overigens een Avento Premier uit 1993 met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1100 kg.


Van: Frank
Datum: 24 July 2017 om 18:10

Mooi om te horen Senior Be.
Op dit forum wordt al jaren vaak de indruk gewekt dat je veel kogeldruk moet hebben. Dat is gewoonweg niet zo.
Afhankelijk van het gewicht van je caravan moet hij met
4-5% van het totaalgewicht al goed sturen. Als dat niet zo is, moet een caravaneigenaar gaan zoeken naar de oorzaak (LET WEL : dit is MIJN mening).
Het is voor menigeen echter veel gemakkelijker om de kogeldruk te verhogen en daardoor een stabielere combinatie te voelen.
Als hij op zoek gaat naar de oorzaak waarom hij een hoge kogeldruk nodig heeft, wint hij meer. Hij kan dan alsnog de kogeldruk verhogen (bv. bij slecht weer) en heeft dan een nog stabielere combinatie.
Veel auto's rijden helemaal niet aangenamer met twee pubers op de achterbank, een volle achterbak en 80 kg op de haak. (ik wil trouwens geen discussie losmaken).


Van: Kees
Datum: 24 July 2017 om 21:54

Dus zonder discussie voortaan die twee pubers thuislaten.


Van: Frank
Datum: 24 July 2017 om 22:32

Haha, geweldig Kees !
Het pubertijdperk zit er hier al op. Nu komen ze gewoon nareizen of vliegen afhankelijk van waar wij zitten en ze tijd hebben.
Weet je wat er dan met die arme caravan gebeurd ?
Onze oudste verzweeg dat ze 30 kilo bagage meenam in Rome en in het achterste bovenkastje pakte. De jongste vulde de andere achterste bovenkastjes. Toen reed pa de snelweg op.....haha...over kogeldruk gesproken.


Van: Quirien
Datum: 25 July 2017 om 09:07

Oeps, deze situatie wel zo'n 25-27 jaar geleden , heeeel herkenbaar.
We namen uit voorzorg maar altijd een iglo'tje mee en slaapzak.

Tsja, gelukkig is de telefonische communicatie inmiddels wel sterk verbeterd, stonden toen nog zomaar aan het verkeerde perron of tijdstip te wachten

Nog erger werd het als je net een caravan had gekocht voor 2 personen of kleinere auto..
Tsja, toen die studentes, kreeg je ook nog de resterende vakantie hun liefdes verdriet als dat de reden was, mee
Daar stond je dan mooi te kijken, als beladings freak.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen