Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Bandenspanning, ik kom er niet uit
Van: Maarten
Datum: 15 July 2017 om 13:20

Hoi allemaal,

Ik heb me rot gelezen, maar kom er niet uit. Wat is nou de juiste bandenspanning voor mijn caravan met de volgende gegevens:

- Kip Kompakt KK37 met maximaal toelaatbaar gewicht van 850 kg
- we beladen de caravan zeer ligt, vorig jaar gewogen: 80 kg. 850 kg is dus wel het maximale gewicht wat we ooit zullen bereiken
- Banden GT Radial Kargomax ST-4000 155/80 R13 84N

Ik zie aanhangerspecialisten die 2,4 tot 2,7 bar adviseren, ik zie continental 3,1 bar adviseren en hier en daar lees ik ook plots 3,5 bar. Ik ben het spoor een beetje bijster en hoop dat iemand hier een goed advies heeft!

Dank alvast voor de tijd en moeite!

Groet,

Maarten

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Aad
Datum: 15 July 2017 om 13:40

Op de band staat de maximale spanning vermeld, meestal in psi.
Daar mag je iets van afwijken maar het brengt je in de goede richting.
Ik heb dezelfde C-banden onder mijn MK37 en spanning rond 3,7
Zet je hem op 2,4 dan wordt hij veel te heet.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 July 2017 om 14:03

Deze band heeft een maximaal draagvermogen van 1000 kg (500 per wiel) bij de maximale druk die op de band staat. Omdat je die niet gebruikt mag het wat lager zijn.
Als dat maximum rond de 45psi zou zijn (3.1 bar) dan is bij 850 kg 2.7 bar voldoende. Maar volgens Aad is die spanning hoger, kijk dus eerst goed daarnaar!
zie hier voor een mooie tool:
http://www.tyresafe.org/check-your-pressures/caravan-pressure-calculator/


Van: Maarten
Datum: 15 July 2017 om 15:04

Bedankt voor jullie hulp Aad en Menno! Ik had al heel wat afgezocht maar die online tool niet gevonden!

De GT Radial Kargomax ST-4000 155/80 R13 84N zijn geen C banden maar xl banden en ze mogen maximaal 3 Bar (300 kpa) hebben volgens het opschrift. Ik ga er gewoon 2.7 bar indoen en dan moet het helemaal goedkomen.

Bester er ook een tabel met de relatie tussen het draagvermogen van een band en de druk? Voor zover ik even had zitten rekenen is het in ieder geval niet lineair.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 July 2017 om 16:45

Voor veel maten staat die tabel hier op de site:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php


Van: Kees
Datum: 15 July 2017 om 21:37

" Bestaat er ook een tabel met de relatie tussen het draagvermogen van een band en de druk? "
Neen. Uiteraard wel, maar niet in de praktijk. Er is maar één leidraad en dat is het draagvermogen voor de band met een bijbehorende banspanning en die staat altijd op de band. Binnen een bepaalde bandbreedte kun je naar rato de bandspanning aanpassen.
De juiste banden voor gebruik onder de caravan is die met een gezamenlijk draagvermogen van ca 120% van het MTM. De bandenspanning is dan dus 100/120 van de maximum bandenspanning bij een maximum toegestane massa. Een veel te zware C-band onder een lichte caravan is dus niet goed, ook niet met te zachte banden.

In jouw geval wordt de juiste bandspanning dan 850kg/1000kg x 300kPa = 255 kPa.
En je hebt de juiste draagkracht, dus de goede banden eronder zitten.

Er waart hier een zelfbenoemd bandenspannings specialist rond die dit heeft verheven tot hogere bandenspanningskunst om duizelig van te worden. Zoek hem maar eens op: Jadatis. Die neemt de duvel en z'n ouwe moer mee in het zo nauwkeurig mogelijk berekenen van de juiste bandspanning. Dat gaat velen inmiddels boven de pet en daarom hou ik het simpel en afdoende.


Van: jean
Datum: 16 July 2017 om 18:15

ik vind de uitleg van Jadatis altijd heel verhelderend,
en correct ik snap niet waarom er altijd zo op afgegeven moet worden.


Van: jadatis
Datum: 16 July 2017 om 21:20

Nou daar is ie dan.
Advies voor als toch 850 kg > 2,7 bar, en dan nog net geen stuiteren en maximale reserve.
Advies voor 800 kg, en je weet dat dus zeker,dat dat zo blijft > 2,5 bar.

Zo kort genoeg?

Maar dan nu het waarom.
Heb eerst je banden 2 Loadindex stappen gedegradeert om zo de invering voor 160 km/u te geven ipv de N =140km/u.
Dit ingevuld in mijn calculator die daar eerst er voor zorgt dat die 800/850kg-4% trekhaakgewicht,90% wordt van het as-gewicht waarvoor de druk berekent wordt, en reken dan daar met mijn eigen extra veilige formule de druk voor uit.
Heb geconcludeert dat als een band onder de 80% komt van het laadvermogen dat hoort bij de druk, dat dan nog geen hinderlijk gestuiter, wat betekent dat de schroeven nog niet uit je houtwerk loskomen.

Die 90% is dan om gewichtsverschil R/L bijvoorbeeld max L80% en R 100% te geven, er is vrijwel altijd gewichtsverschil R/L.

Dan kun je theoretisch 160 km/u rijden zonder de zwaarste band te oververhitten.
Dat je niet harder dan 120km/u rijdt, of nog minder, geeft dan nog extra reserve voor bijvoorbeeld , drukverlies in de tijd, of toch hoger gewicht dan je denkt ( door dat 40kg wegende wijnfust dat je onverwacht op de kop tikt in Frankrijk.

Die druk-draagvermogenslijsten worden gemaakt met een formule die ik ooit bemachtigd heb, de Europese versie, en mocht je wat wiskundig aangelegd zijn die is voor druk voor een bepaald gewicht A=( B/C)^1,25 * D.
A is dan de druk die je wilt weten
B is het werkelijk gewicht ( + reserve evt)
C is het maximum draagvermogen van de band, jouw 500 kg
D is de referentiedruk/AT-druk jouw XL 2,9 bar standaard voor XL, de 3 bar is de maximum toegelaten koude druk, soms staat er zelfs 3,5 bar op.

Voor draagvermogen voor een druk is de formule volgend.
B= (A/D)^0,8 * C En dus die ^0,8 en ^1,25 is tot de macht , net zoals ^2 is het quadraat en ^0,5 = Wortel, op rekenmachines zit daar een knopje voor X^y.

Reken je dan voor jouw band voor de zelfde drukken als in je druk/draagvermogenslijst die je blijkbaar hebt, met de officiële formule uit, dan kom je op wat afronding na uit op die draagvermogens.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 16 July 2017 om 22:08

Helder Jadatis! Dank.


Van: Maarten
Datum: 16 July 2017 om 22:13

Dit was precies het antwoord waar ik naar op zoek was, jadatis! Ik kwam je gebruikersnaam ook al tegen op een amerikaans forum Dank voor je heldere en uitgebreide antwoord! Ik ben zelf behoorlijk wiskundig en was zeer benieuwd - naast dat ik niet wist wat nou juist was - hoe dit nou wiskundig in elkaar zit. Ook dank aan alle andere antwoorden, zorgt ervoor dat ik weer veilig op vakantie kan en eindelijk zeker weet wat nou de juiste druk is!


Van: jadatis
Datum: 17 July 2017 om 13:06

Als je meer wilt weten , dan kun je me ook mailen op mijn hotmail.com adres met gebruikersnaam jadatis ( combineer zelf , spamm machines lukt het zo niet).
Ook de one-drive die daar bij hoort , kun je via deze link de publieke map van doorzoeken, met 3/4e over bandendruk.
https://onedrive.live.com/?id=A526E0EEE092E6DC%21128&cid=A526E0EEE092E6DC
Een link hier invoegen op dit forum, lukt mij niet, maar als je hem selecteert, en dan recht aanklikt, kun je "ga naar....." aanklikken en dan lukt het ook.

Zit ook veel op Amerikaanse fora, omdat daar nog een missie te volbrengen is.

Daar werken ze voor LT banden ( Onze C-banden) met de macht ^0,7 wat in de lagere drukken tot hogere draagvermogens lijdt, en dus meer invering , dus meer warmteontwikkeling.
Ook ST ( special trailer) banden daar die voor 65mile/104km/u berekent zijn in hun maximum load, terwijl er vaak ook gewoon N speedrated op staat ( 87m/140km/u)
Dat in combinatie met de verkeerde berekening geeft nog meer warmteontwikkeling, en die ST geven dan ook vaak klapbanden, terwijl die grotere Travel-trailers in Amerika toch niet vaak overbeladen zijn, dus het Europese verhaal van in de regel overbelading, gaat daar niet op.
In de submap "all about tirepressure" staan diverse spreadsheets om de verschillende berekeningen te vergelijken, maar als je me mailt, stuur ik ze als bijlage.

Genoeg wel weer , zoek maar eens na of mail me maar.


Van: spannend
Datum: 28 July 2017 om 13:22

Waarom zo moeilijk ? Je trekauto heeft een sticker met de diverse bandenspanningen , je caravan ook ergens in de vorm van een sticker of plaatje . Lezen pompen ,klaar .Heb je geheel andere banden onder de caravan en of trekauto als waar ze mee uitgeleverd zijn ,dan heb je al een verandering aangebracht die niet klopt ,en dan begint het gepuzzel...plus nog de angst natuurlijk ,"doe ik het fout dan klapt de boel uit elkaar ".Banden spanning is belangrijk , maar meer ook niet ,die paar tiende druk verschillen achter de komma zijn niet echt van levens belang.


Van: Aad
Datum: 28 July 2017 om 13:57

@spannend voor de meesten wel daarom komen ze er ook niet uit.


Van: Kees
Datum: 28 July 2017 om 21:13

" Heb je geheel andere banden onder de caravan en of trekauto als waar ze mee uitgeleverd zijn ,dan heb je al een verandering aangebracht die niet klopt ,en dan begint het gepuzzel."
En ook dat is niet nodig want de bandspanning staat nota bene op de band. Bij de trekauto heb je nog steeds een leidraad aan de bandenspanningssticker want inderdaad die paar tienden maken het verschil niet.
Het naar rato uitrekenen bij de caravan wordt belangrijker naarmate er 'verkeerde' banden zijn gemonteerd.
Beetje lezen (op de band), beetje hoofdrekenen en voilá, we hebben een bandspanning. Niet moeilijk, iedereen kan het!


Van: spannend
Datum: 28 July 2017 om 22:17

Als Einstein een caravan zou hebben gehad , dan had hij ook gewoon even in het instructie boekje gekeken ,zijn bandjes bijgepompt ,en klaar .


Van: jadatis
Datum: 28 July 2017 om 22:32

reactie op deze laatste reactie.
Wanneer je nu andere banden hebt , de zogenaamde verkeerde, naar mening van Spannend, dan kun je eerst 10% reserve bij het totaalgewicht tellen, en dan met de lineare formule uitrekenen wat de bandendruk moet worden.
Dus bijvoorbeeld 1300 kg MTM + 10%= 1430 kg.
Banden maxload 850 kg AT 4,5 bar.
Dus dan 1430/(2x 850)=1430/1700=0,8311 x 4,5 bar=3,78 bar = afgerond 3,8 bar.

Dan ben je ook simpel bezig en zeker niet slechter dan de officiële berekening.
blijft belangrijk dat je alle gegevens zo nauwkeurig mogelijk bepaald, en vooral het gewicht is het grootste stuikelblok.

Ga je nu bij de banden met zelfde maten, die in verschillende AT-drukken geleverd worden ( 185R14 is een van de weinigen) de Kg/0,1 bar uitrekenen , dan is die bij een gewone autoband Standaard load AT 2,5 bar, meer Kg/0,1bar, dan de 8PR/D-load band AT 4,50 bar.
En dan heb je dus voor die 1430 kg een iets hogere druk nodig voor de AT 4,5 bar dan de AT 2,5 bar.

En even voor de duidelijkheid , de C band in dit voorbeeld is naar mijn mening geen "verkeerde band", ook al heeft ie 30% overkapaciteit ofwel 400 kg .


Van: spannend
Datum: 28 July 2017 om 22:51

Diepe zucht... Sterkte ermee jadatis.


Van: Remco
Datum: 29 July 2017 om 00:54

Geweldig om de reacties te lezen van sommige posters...

Ik ben dankzij dit forum tot de conclusie gekomen dat vakantie met de caravan een tamelijk ingewikkelde vrijetijdsbesteding is geworden...

Of het nu over banden of motoren gaat de 1 gaat er nog dieper op in dan de ander.

Simpel antwoorden is niet meer mogelijk bij sommige reacties...

Ik heb ondertussen 6 bar in mijn fietskar gepompt







Van: Frank
Datum: 29 July 2017 om 10:51

Dat sommige forumbezoekers een diepe zucht slaken dat kan ik wel snappen. Maar...
Als ik tien mensen van de straat pluk en vraag om de lege banden van een auto-caravancombinatie op de juiste spanning te brengen, zou dat dan lukken? Ik heb zeer grote twijfels.
De stickers op het tankklepje zijn al erg waardevol. Een sticker op een caravan zegt helemaal niets. Meestal heeft een (vorige) eigenaar ze vervangen en zit de sticker er nog op. Mijn buurman heeft 2,7 bar op zijn caravan staan maar rijdt ondertussen met C banden.
Sommigen caravanners willen weten hoe het advies voor een bandenspanning tot stand komt. Jadatis weet dan het antwoord. Niets mis mee toch?
Dat hij mijn vraag nooit beantwoord heeft, is dan wel weer jammer .


Van: Jadatis
Datum: 29 July 2017 om 12:50

@Frank
Wat was de vraag ook weer, die je in een ander topic stelde?
Was het niet iets met 1350kg en 4 bar, hoe laag dat nog kon?


Van: Kees
Datum: 29 July 2017 om 18:18

"Jadatis weet dan het antwoord. Niets mis mee toch?"
Nou, hij pretendeert als zelfbenoemd bandenspanningspecialist het antwoord te weten. Tevens maakt hij het met zoveel aannames, omrekeningen, veronderstellingen en vertalingen van een totaal andere Amerikaanse gebruikersmarkt zichzelf en daardoor ook anderen zo moeilijk dat de verzuchtingen weerklinken.
Ik pas daarom al jaren het KISS systeem toe wat iedereen kan doen waardoor het te behappen blijft. Banden oppompen moet niet verworden tot Rocket Science natuurlijk.


Van: Maarten
Datum: 02 August 2017 om 15:56

Zo...mijn vraag heeft heel wat commotie opgeleverd zie ik :')

@Spannend "Waarom zo moeilijk ? Je trekauto heeft een sticker met de diverse bandenspanningen , je caravan ook ergens in de vorm van een sticker of plaatje . Lezen pompen ,klaar .Heb je geheel andere banden onder de caravan en of trekauto als waar ze mee uitgeleverd zijn ,dan heb je al een verandering aangebracht die niet klopt"

Wat je zegt heb je deels gelijk in. Ik zie ook weinig reden om, indien je door de fabrikant geadviseerde banden gebruikt, af te gaan wijken van de aanbevolen bandenspanning....ECHTER: bij oude caravans, zoals mijn caravan, werden banden met loadindexen gebruikt waarvan tijdens jaren gebruik is gebleken dat deze banden veel te weinig draagvermogen hadden en zorgden voor een onnodig hoeveelheid bandenleed & verpeste vakanties.

In geval van mijn kip kompakt, met een maximaal toegestane massa van 850 kg, werden standaard autobanden met load index 79 gebruikt (437kg per band). Hierbij deden caravanfabrikanten dan vaak beroep op de "10% regel", waarbij je 10% extra draaggewicht per band zou mogen rekenen omdat je niet zo hard rijdt met de caravan. Je ziet het, zelfs dan is het nog heel krap. Deze banden worden tegenwoordig dan ook enorm afgeraden door bandencentra en caravandealers. Dan kan je dus niet anders dan zelf op zoek gaan naar geschikte banden en de goede druk.


Van: Maarten
Datum: 02 August 2017 om 16:03

@Remco "Ik ben dankzij dit forum tot de conclusie gekomen dat vakantie met de caravan een tamelijk ingewikkelde vrijetijdsbesteding is geworden...
"

Haha, ben het met je eens hoor. Niet alles hoeft overgeredeneerd/te moeilijk gemaakt te worden. De juiste banden en bandenspanning vind ik wel belangrijk, gaat uiteindelijk om je eigen veiligheid en die van een ander.

@Frank "Als ik tien mensen van de straat pluk en vraag om de lege banden van een auto-caravancombinatie op de juiste spanning te brengen, zou dat dan lukken?"

Inderdaad, helemaal met je eens. Ik durf te wedden dat > 60% geen flauw idee heeft en mogelijk niet eens de bandenspanning van auto/caravan controleert en aanpast. Gaat ongetwijfeld heel vaak goed, tot die keer dat het niet goed gaat.

Ik heb een compressortje en een bandenspanningsmeter van de anwb, ideaal om even voor je vertrekt (als je lang niet met de combinatie gereden hebt) te kijken of alles op de juiste spanning is.

@Frank "Sommigen caravanners willen weten hoe het advies voor een bandenspanning tot stand komt. Jadatis weet dan het antwoord. Niets mis mee toch? "

Precies


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen