Caravantrekker.nl

Start/stop schade aan rem?

Aad vraagt op 18 juli 2017:

Volgens instructieboekje moet, bij aanhangergebruik, het start/stopsysteem uitgezet worden omdat anders "ernstige schade ontstaat aan het remsysteem van de auto"
Ik ken de discussie over andere nadelen van het systeem maar ik snap niets van deze aanbeveling.
Betreft een Seat Ateca met electrische handrem. Iemand die het weet?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 18 juli 2017:

Ik weet het ook niet Aad, maar heb er ook een hekel aan als ik niet weet waarom iets niet of wel is.
Een poging, zou het kunnen zijn dat telkens als de motor uitgaat de rem wordt aangetrokken en bij starten weer los komt bij het in gang zetten? Zo wordt de belasting van het remsysteem misschien wel dusdanig, dat extra snelle slijtage ontstaat.
Ik verzin maar wat. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juli 2017:

Het lijkt op het wel erg 'indekken' van de constructeur....
Het enige wat ik kan verzinnen is dat op een helling de rem meer gewicht moet tegenhouden dan alleen de auto waar die op berekend is. Maar op de vlakke weg kan ik geen reden verzinnen.


TheoS antwoordt op 18 juli 2017:

In het instructieboekje van mijn Volvo V70, D3 staat het volgende: De Start/Stop-functie wordt gedeactiveerd als er een aanhanger elektrisch is aangesloten op het elektrisch systeem van de auto.

Dit wordt verder niet gemotiveerd. Omdat het automatisch gebeurt, ga ik er van uit dat er een technische reden aan ten grondslag ligt.


Janka antwoordt op 18 juli 2017:

Wij hebben hetzelfde ontdekt in het instructieboekje van onze Sportsvan.
Wel wordt er expleciet vermeld dat bij een auto met af-fabriek gemonteerde of door een VW dealer achteraf gemonteerde trekhaak het start/stopsysteem automatisch uitgeschakeld wordt bij het trekken van een aanhanger of caravan. Wordt de trekhaak elders gemonteerd dan is het dringende avies om het systeem handmatig uit te schakelen.
En inderdaad, hier wordt ook gesproken van schade aan het remsysteem.


Jan@ antwoordt op 18 juli 2017:

Dat start-stopsysteem moet je sowieso uitschakelen, verkeerde zuinigheid.


TheoS antwoordt op 18 juli 2017:

Er kunnen omstandigheden zijn waarbij het inderdaad verstandig is.
"Sowieso uitschakelen" is overbodig en niet nodig. Het systeem zelf is redelijk slim in het zelf bedenken wanneer het wel/niet gebruikt hoort te worden.


Ale Kok antwoordt op 18 juli 2017:

Als je leest welke checks er gedaan worden voordat de motor wordt uitgeschakeld verbaast het me dat de motor überhaupt nog uitgeschakeld wordt.
Zie het lijstje van checks bij deze post op het ANWB forum.



https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/97e3acac-3187-4482-b2bb-90785a6095d2/start-stop-systeem-skoda-rapid-style-1-2-tsi


Frank antwoordt op 18 juli 2017:

Blijkbaar hebben meerdere automerken dit. Ook ik snapte niet direct de noodzaak of de uitleg. Daarom zoek ik meestal naar extremere (praktijk)situaties. Vaak is het angst voor claims, mogelijke ongelukken etc.
Mijn gedachte : je staat met een zware aanhanger op een helling. Wanneer schakelt het start/stop systeem de motor uit? Bij onze auto als ik hem in de vrij zet en de koppeling laat opkomen. Mijn andere voet zit dan nog op de rem want ik sta op een helling met een zware aanhanger erachter. Word ik blij als spontaan de motor uitschakelt en ik sta daar? Mijn rembekrachtiging in ieder geval niet. Als ik in een moment van onachtzaamheid ff het rempedaal laat opkomen, trekt de zwaartekracht hard aan de combinatie. Ik verwacht dat ik dan ook niet blij ben zonder werkende rembekrachtiging.


Aad antwoordt op 18 juli 2017:

De reactie van Frank zou zomaar het juiste antwoord kunnen zijn maar ik weet het (nog) niet.
De dealer houdt vol dat hij originele onderdelen gebruikt heeft maar geloofde ook aanvankelijk niet dat het in het boekje zou staan en snapte ook de link naar de rem niet. Hij heeft toegezegd contact met de importeur op te nemen. Ik kom er dus nog op terug.


Janka antwoordt op 18 juli 2017:


Ik krijg de indruk dat er 2 zaken door elkaar worden gehaald, namelijk het afremmen tot stilstand met het start/stopsysteem en de automatische handrem.
Treed deze dan altijd in werking bij stilstand?
Als je gewoon stopt voor een stoplicht of openstaande brug trek je niet de handrem aan, maar toch slaat de motor af door dat start/stopsysteem.
Heeft de seatdealer de trekhaak geplaatst of zat deze er vanaf de fabriek al op? In deze twee situaties zou het start/stopsysteem vanzelf uitgeschakeld worden. Seat is toch ook van de VAG groep?


Aad antwoordt op 18 juli 2017:

Beste Janka,
De auto was een demo en daar hebben ze op mijn verzoek een vaste trekhaak op gezet. Ze beweren met hand op het hart dat het origineel is. Raar is wel dat de dealer in Frankrijk zei dat de stekker aangegoten zou moeten zijn en dat is deze niet. Ik kan daar verder niets mee.
Twee aparte dingen....tja, dat dacht ik ook. Vandaar dat ik de vraag stelde.
De auto heeft een automatische hillhold die wel uitschakelbaar is. Ik doe dat nooit, want het is heel comfortabel. Daarnaast kun je de handrem met de hand aan- en uitzetten, maar wanneer je de auto parkeert dan gaat deze ook automatisch aan.
Maar ik snap ook niet waarom VAG waarschuwt voor het remsysteem wanneer de start-stop in functie is.
Frank noemt de rembekrachtiger en die verliest vast zijn werking bij uitgezette motor maar de handrem is volledig electrisch.
Ik ben geen techneut maar heb in mijn leven heel veel hobbymatig (of wegens geldgebrek😉 gesleuteld en wil het dus graag snappen. Maar tot nu toe is dat nog niet gelukt


Aad antwoordt op 18 juli 2017:

In het beeldscherm van de achteruitrijcamera wordt symbolisch weergegeven of er een aanhanger herkend wordt. En dat is hier ook zo en toch schakelt de start-stop niet uit. En dat is de reden dat ik de dealer "verdenk" dat de kabelset niet origineel is.


Frans antwoordt op 18 juli 2017:

Het uitschakelen lijkt mij zonder meer noodzakelijk om rembekrachtiging te behouden voor het geval je de treinmassa met de voetrem wilt afremmen. Rem maar eens de solo automassa af zonder draaiende motor, dan weet je genoeg.
Ik zou het systeem verder uitschakelen om de motor te sparen (zijn al draadjes over vol geschreven) en zeker om een eventueel ingebouwd ATC of LEAS te sparen en de tijd te gunnen voor de opstartcontrole zonder telkens na het starten aan een remmende caravan te trekken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juli 2017:

Wellicht is de kabelset wel origineel maar de 'computer' niet juist geprogrameerd. Helaas gebeurd dat nog veel te vaak en werken de speciale aanhanger functies niet goed.


Steven antwoordt op 18 juli 2017:

Tja, het S/S meet de onderdruk en start de motror wanneer er te weinig dreigt te komen, met mijn wagen. Ook wordt de remdruk gemeten in het remsysteem, rem je minder dan een bepaalde druk gaat de motor ook aan.

Geen vermelding dat het S/S uit hoeft als je een aanhanger hebt, maar de knop om het systeem uit te schakelen staat midden op de console.


Frank antwoordt op 18 juli 2017:

Aad, VW in Nederland noemt veel dingen origineel. Duitsers en Fransen kijken daar anders tegenaan want voor hen is dat aftermarket. Mijn trekhaak is affabriek maar VW NL (Pon) kent hem niet en kan er niets mee. Voor NL zijn door Pon aparte afspraken gemaakt.

Dan naar start/stop : ik merk dat een aantal de techniek niet snapt. Ook niet van het remsysteem.

Ik denk dat mijn gedachte een juiste is. Daarnaast zal de belasting van accu ook een rol spelen als bij caravan alle verlichting en evt. Koelkast e.d. is ingeschakeld. Misschien reageert start/stop ook op bepaalde belasting van dynamo en blijft motor gewoon voor stroomvoorziening zorgen.

Kort samengevat : in mijn ogen is het heel verstandig om het systeem uit te schakelen met aanhanger.


Kees antwoordt op 19 juli 2017:

Eigelijk is het heel verstandig het systeem zowiezo uit te schakelen.

Het start/stop systeem is een uitvinding van de fabrikanten om in de rijcyclus een automodel nog zuiniger naar voren te laten komen en dan met name in de stadscyclus. Dáár wordt de winst gepakt in de uitstootgegevens. Er wordt namelijk geen CO2 geproduceert als de motor uit staat. En als dat kan zorgen voor een lagere uitstoot valt de auto meteen in een aantrekkelijkere fiscale maatregel en als leaserijder tikt dat ook door in een lagere bijtelling dus scoort de fabrikant een hoger verkoopaantal en helpt dat mee in de mindere uitstoot van de gehele produceerde vloot modellen. Zijn ze toch goed bezig hé die fabrikanten!

Technisch gezien heeft dat best wel wat voeten in aarde. Een motor is helemaal niet gebaat bij het starten en stoppen. Die heeft veel liever dat de motor blijft draaien met een ononderbroken smering en een constante flow aan koelmiddel. Daar kan-ie heel oud mee worden. Motoren gaan eigenlijk kapot door ze niet te gebruiken. Daar kunnen ze heel slecht tegen.
Het starten en stoppen is schadelijk voor de motor, daar kunnen we heel kort over zijn. Maar toch willen de hoge heren bij de fabrikant een start stopsysteem. Dus worden er voorwaarden bedacht waarbij de heren technici verwachten dat er zo min mogelijk schade optreedt en betrouwbaarheid zo min mogelijk wordt aangetast.
Daar is echter toch heel wat voor nodig. De startmotor moet nu een veelvoud van starts mogelijk maken dan wat voorheen gebruikelijk was. De accu zal zwaarder moeten worden om de benodigde energie op te slaan. De dynamo moet zwaarder worden om die energie sneller te kunnen leveren.
De motor moet van allerlei sensoren voorzien worden om te waarborgen dat er zo min mogelijk slijtage of schade ontstaat.
Fabrikanten nemen ook de meest vreemde standpunten in teneinde de start/stop cylus te promoten.
Het nadraaien tbv het afkoelen van een turbo na flinke arbeid is opeens niet meer noodzakelijk doordat de moderne dure motoroliën dat tegenwoordig perfect aankunnen. Hotspots binnen de motoren worden door de mission impossible koelvloeistoffen kompleet weggepoetst en bestaan opeens niet meer. Andere fabrikanten slaan kompleet door en monteren elektrische koelwater- en oliepompen die doordraaien na de motorstop.
Weer anderen verzinnen een dyno/start systeem naast de traditionele startmotor en beweren tevens remenergie op te slaan wat niets anders is dan een volledige bekrachtiging van de dynamo met wel een remwerking van 750W! Wauw, dan zijn we groen bezig!
En dat allemaal omdat de auto dan minder uitstoot/verbruik per kilometer zou realiseren.
Denk je eens in wat de kosten van deze systemen bedragen en zet dat eens af tegen de besparing in het hele autoleven van dit overdreven duur betaalde systeem. Jawel, je hebt het allemaal zelf betaald bij aankoop.
Heb je dus geen dagelijkse 50km stadsritten dan heb je dat heel duur betaald en verdien je dat niet terug anders dan door een voordeel in je bijtelling of leasetarief. De particuliere bezitter heeft alleen maar betaald. En gaat nog meer betaling wanneer er iets niet naar behoren functioneert want het moet natuurlijk ook weer gerepareerd worden.
Dus doe jezelf een lol en zet dat systeem subiet uit!


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Fantastische beschouwing Kees ! Zo is het precies. Helaas lopen wij met zijn allen mee in de regeltjes en onzinnige verhaaltjeskudde. De wereld in je eentje veranderen lukt helaas ook niet. Diesels ( personenautos) die de wereld zwaar vervuilen, bakken wegenbelasting etc. Als ze Nedlloyd dwingen een paar zee(container)schepen aan te pakken, is er meer bereikt in Nederland op milieugebied. Helaas hoor je daar niemand over want dat brengt geen geld op.


Quirien antwoordt op 19 juli 2017:

Tsja , het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte komen.
Ehum...., hoe was het ook al weer, de grootste vervuiler betaald?

Hebben jullie mij wel weer mooi met een vraag opgezadeld. Hoeveel goedkoper en minder storings gevoelig zou een auto voor de gewone partuculier kunnen zijn zonder dat start/stop systeem met al die extra' s die daar voor moeten worden ingebouwd/aangepast? 😉
.


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Onze airco zei gisteren "stop". Vanmorgen : Kwikfit, VW NL en nu zit ik nu bij VW Duitsland. Eerlijk is eerlijk, ik word wel blij van de Duitse omgang. Wordt dan 3e achtereenvolgende keer dat zij wel aan mijn verwachtingen kunnen voldoen. Ik zal zo direct naar uitschakelen start/stop vragen.


Louis antwoordt op 19 juli 2017:

Prachtige niet te beantwoorden vraag Quirien !
Hoe luxer de auto hoe hoger dit bedrag zal zijn.
Maar als je als uitgangspunt neemt : Wat er niet op zit hoef je het niet te betalen.
En wat er niet op zit (inclusief alle randapparatuur) kan niet kapot gaan.
(Je kunt er zelf onderweg ook totaal niets meer mee hetgeen weleens vergeten wordt)
En ik meen werkelijk dat het nu te ver gaat en we te afhankelijk gemaakt zijn.
Die handrem trek ik zelf wel aan, ik heb die geheel gratis hellingproef niet voor niets "bij de hand" en werkt altijd.
Een kennis van me met voldoende middelen rijd veel, en écht grote afstanden om werk binnen te halen voor z'n bedrijf.
(Ritten van 1000 km en meer, dus even een retourtje van 2000 km minimaal wekelijks .)
Je hebt mensen die niet durven toe te geven dat ze een storingsgevoelige "rotauto" rijden...hij wél.
Van de dikste hoge Audi's tot allerhande Mercedessen.
En altijd weer die electronica en boordcomputer.
Inmiddels razend van al die keren dat de zaak in noodloop over ging of helemaal stil viel, en hij daardoor afspraken moest verzetten, overnachten enz.
Gloednieuw aangeschaft...het maakt allemaal niets uit.
In verhouding tot de kilometers : Om de haverklap storingen met bijbehorende ellende.
En wat denk je van de ongeluksvogels die bij een wat oudere auto al deze niet zelf op te lossen dure gebreken op hun bordje krijgen ?
Computers regelen té veel.
Nu valt er nog een containerterminaltje stil...straks gaat er een waterkering open dankzij degenen die ons zoet houden met "het lekkers" wat er ontegenzeggelijk is, maar ons er als willoze marionetten steeds meer beetje bij beetje tussen gaan nemen.
Vergis je niet...negatieve ontwikkelingen gaan razendsnel ook door.
Let op : nog even en het leven zonder mobiele telefoon is onmogelijk gemaakt...
Maar één lichtpuntje : Vijftig jaar geleden was er dus geen groei en economische ontwikkelingen, en leefde ieder nog als hongerige holbewoner in diepe armoede dus we hebben dit écht allemaal nodig...huh ?
(Haha, verslaafd gemaakt zijn we !...junkies, alsof het niet anders meer zou kunnen)


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Haha, deze site gaat nog hoge opvoedingswaarde krijgen.
Maar...helemaal eens want als mijn combinatie op een helling staat, stap ik elke keer met schrik en beven uit omdat ik de automatische handrem niet vertrouw. Terecht? Jazeker op onze vorige heb ik volledig zelfdenkende en lossende software meegemaakt. Of de auto reed zelf weg of hij wilde niet van zijn plek. Mijn beste kameraad vond zijn Passat terug in de vijver. Het dujrde even voor de fabrikant schuld bekende.
Op dit moment speelt een nieuw doodgezwegen probleem bij VW : de calibratiesoftware van de stuurinrichting leidt soms een eigen leven. De auto stuurt dan na het starten ineens naar links of rechts. Dit doet hij het zo sterk dat een vrouw de auto met één hand nauwelijks rechtuit houdt op de snelweg. Ik heb dit bij VW gemeld en mijn vrouw en dochters nadrukkelijk op dit gevaar gewezen. Tsja , ons leven wordt beheersd en overgenomen door electronica.


Jan@ antwoordt op 19 juli 2017:

Hele volksstammen verwachten dat we straks allemaal electrisch rijden, dan is het start-stop systeem standaard. Probleem opgelost behalve dat er nog een accu moet worden uitgevonden waarmee de auto een caravan kan trekken.
Wat het VAG concern: zij zijn gewoon de allerbesten.............in marketing.


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Oh ja, bijna vergeten....ik heb antwoord op de vraag in dit topic gekregen van : chef Audi in NL, monteur VW duitsl. en nog één of andere tecbneut bij VW. De antwoorden liepen uiteen van dynamobelasting tot regelgeving EU en nog een jankverhaal. Kortom : nadenken doen technici ook niet meer alleen nog componenten vervangen.


Aad antwoordt op 19 juli 2017:

Wauw, dank voor alle reacties. Ik heb er ook weer van geleerd.
Ik ben er ook van overtuigd dat de S/S uit moet bij caravangebruik. En misschien wel altijd. Alleen....mijn auto zou dat vanzelf moeten doen en dat gebeurt nog steeds niet. Actie Seat/Pon
Ik wacht ook nog op de reactie van Seat/Pon over de expliciete uitspraak dat het remsysteem stuk gaat als S/S niet uitgeschakeld is.
Ik kom er op terug.


EBoersma antwoordt op 19 juli 2017:

Hoeft niet zo te zijn. Mijn Seat Alhambra , met fabrieks wegklapbare trekhaak activeert ook soms S/S wel en soms niet met de caravan erachter.


Quirien antwoordt op 19 juli 2017:

Zo meteen krijgt Menno nog gelijk. Kwestie van dat de computer gewoonweg niet goed geprogrammeerd is en daarom het signaal bij koppelen aanhanger de ene keer wel of niet goed of helemaal niet herkent.😉


Louis antwoordt op 19 juli 2017:

Vijfduizend keer remde de auto prima, maar ineens even niet.
Ooit stuurt hij echt wel redelijk goed zelf...maar een enkele onverwachte keer niet.
(Oorzaak wordt later wel "uitgelezen" wanneer je uit de boom gelepeld bent ?)
Dus wat had je dan moeten doen ?...nou gewoon, even voor het gebeurde afsluiten en opnieuw opstarten natuurlijk of resetten.
Zoals je dat (bij het al jaren bestaande) pc systeem doet als het vastloopt of ander ongewenst gebeuren vertoont.
(Zelfs dit is dus nog altijd niet geheel en betrouwbaar onder controle)
Daarom zie ik me nog lang niet "als passagier" in m'n eigen auto zitten.
Een vliegtuig "zonder controlerende piloot"...eindigt vroeg of laat zeker in schroot.
(Zou je daar trouwens instappen, of trein, bus, metro ?)
Buit technische en elektronische mogelijkheden uit, maar kijk nooit weg voor te riskant zwakke onzekerheden zolang je die je niet weg hebt kunnen nemen.
Daar ongeveer zou volgens mij de grens moeten liggen.
(Ook op een brug hoort dus een wachter die met z'n knuisten op een rode knop kan slaan als er alweer eens...)


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Louis, je slaat de spijker op zijn kop.
Precies het antwoord dat ik kreeg van VW bij de ontdekte softwarefout in de besturing.
"Wij zijn erachter dat hij zich reset als je de wielen recht zet en wacht tot de canbus tot rust is gekomen. Vervolgens herstarten en meestal rijdt de auto daarna weer rechtuit".

Mijn dochter van 18 jr rijdt er ook in. Misschien kan ik haar dan al van een boom schrapen. Te bizar voor woorden.


Dan naar de trekhaak : een trekhaaksysteem moet ingeregeld worden bij de meeste VAG auto's. Met de VAGcom leren ze de boordcomputer de caravan te herkennen, worden de parkeersensoren ingeregeld voor de aanhanger, de display geeft ook een aanhanger weer (bv achteruitrijcamera) en de start/stop wordt altijd uitgeschakeld (zegt VW).
Als bovenstaande anders werkt bij iemand dan is er waarschijnlijk niet goed ingeregeld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2017:

Een vliegtuig "zonder controlerende piloot"...eindigt vroeg of laat zeker in schroot.
(Zou je daar trouwens instappen, of trein, bus, metro ?)


De metros in Signapore rijden allemaal volledig autonoom en heel comfortabel. De eerste keer kijk je vreemd op als je geen bestuurder ziet zitten maar ik ben er heel wat keer in en weer uitgestapt 😉


Louis antwoordt op 20 juli 2017:

In één keer twee-nul !
Maar Singapore is dan ook een schone stad met gediciplineerde mensen die het systeem niet wringend in de deuren van slag brengen zoals hier zou gebeuren.
En ze hebben vast ook geen sjoemelsoftware of in Italië gemaakte treinstellen haha.
(Maar waar is waar, dus het blijft twee-nul voor jou)


Frank antwoordt op 20 juli 2017:

Twee-nul ??? Doe jullie wedstrijdje ?
De essentie van beide gedachten is mij erg duidelijk. Soms misschien ietswat zwartwit maar dat ik veelal nodig om een punt te maken.
Na Louis verhaal moest ik ook direct aan onbemande metros denken waar ik blind instap.
Maar de wereld gaat te gemakelijk om met bepaalde zaken. Als je bij een bedrijf een serieuze vraag stelt wordt niet altijd een goed antwoord gegeven. Ook sordt niet altijd goed geluisterd naar je wensen. Steeds vaker loop ik tegen onkunde van een "vakman" aan. De vraag in dit draadje is ook een bewijs daarvan.
Nu ga ik eerst op pad voor een kapotte airco. Ook hier spatte de onkunde aan alle kanten van de "vakmensen" af. Reparatieindicaties : €700-€ 1.700 bij 3x VW en vakgarage.
Nu naar een "specialist" want ik geloof deze prijzen niet en hoorde al te veel onwetendheid en onkunde in de reparatieadviezen.


Louis antwoordt op 20 juli 2017:

Haha, nee hoor Frank, maar met zo'n lik op stuk voorbeeld verdien je bonuspunten.
En dat "zwart/wit", zie het maar als moeilijk zichtbaar grijs.
Anders moet je bij iedere mening of reactie "op eieren lopen" met allerlei mitsen en maren waardoor de kern vertroebeld.
Of continu smiley's toevoegen om te voorkomen dat iemand zich beledigd voelt.
We moeten wel tegen een stootje blijven kunnen, en anders even blaffen en vervolgens zand erover.
(Er is zóveel in de wereld gaande om je écht druk over te maken...daarbij vallen de schermutselingen die hier soms voorkomen in het niet)
En wat dat als passagier autorijden betreft : Ik zou het bijna in m'n broek doen denk ik.
Terwijl het me prachtig lijkt om eens aan zo'n paaltje op de vleugel van een sportvliegtuigje te mogen staan.
(Het zal dus ook wel wat tussen de oren zitten)
Maar ja, die metro rijd op rail een vaste route, en de auto...


Reinier antwoordt op 20 juli 2017:

S/S treedt in werking en om te voorkomen dat de motor onbedoeld weer aanslaat, moet je de voet op de rem houden. Althans, zo werkt het bij mijn Toyota. Ik stel me voor dat de remmen behoorlijk warm zijn, als je met je caravangewicht erachter hebt geremd. Om bij extra warme remmen je voetrem ingedrukt te houden geeft wellicht extra kans op schade aan de remmerij? Kromtrekkende schijven? Zouden de fabrikanten misschien daarom het uitschakelen van S/S adviseren? Zomaar een gedachte van een eenvoudige stenenstapelaar.


Kees antwoordt op 20 juli 2017:

Als je de koppeling in de versnelling loslaat wordt er ook niet onbedoeld gestart. Dat hoeft de reden dus niet te zijn.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker