Caravantrekker.nl

Kortere valbeugel mogelijk?

Jeroen vraagt op 19 juli 2017:

Op mijn Adria Unica uit 2002 zit een vrij hoge valbeugel. Tijdens het rijden raakt deze heel vaak een drempel.
Is het mogelijk om hier een kortere versie voor te monteren? Het lijkt mij dat 2-3cm korter al een hoop zou schelen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2017:

Zo lang de werking van de handrem (via de breekkabel) niet beperkt wordt als de caravan met de dissel op de grond ligt kan je de valbeugel wel verkleinen, verbuigen of verwijderen. Valbeugels zijn er verschillende uitvoeringen en dan moet je meten/uitproberen welke geschikt is. Een aanhangwagen specialist kan je wellicht helpen als je niet zelf gaat 'hobbyen'.


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Bij mijn chassis kan het neuswiel maar tot een bepaalde stand omhoog. Deze blijft dus altijd iets onder het chassis uitsteken en kan dan de caravan opvangen. Als jij dat ook hebt, zou je hem kunnen verwijderen.


Jeroen antwoordt op 19 juli 2017:

Hier een foto van de situatie. De combinatie ligt mooi recht overigens;


Binnenkort wordt de auto vervangen door een Renault Clio, maar ik verwacht niet dat die trekhaak hoger zal zitten


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2017:

Heb je hulpveren? Zou ik zeker monteren.
Als je de handrem aantrekt kan je zoen wat het laagste punt is. Maar bedenk wel dat het plastic wieltje zo kapot is als dat de grond raakt. Daardoor kan de rem misschien alsnog de grond raken en bij een grote verkeersdrempel rij je het wieltje zo kapot. Een valbeugel(tje) beschermt dus wel. Er zijn vast wel kleinere te krijgen of te maken.


Frank antwoordt op 19 juli 2017:

Jeroen als je rondlijkt bij jongere alko onderstellen zie je volgens mij amper nog valbeugels.
Mijn neuswieltje heeft door slappe veren en lage trekhaak best wel eens drempels of de grond geraakt. Het neuswiel overleefde dit wel maar de wormdraad in de buis kreeg wel opdoffers en heb ik moeten vervangen (ach, hij was 12 jaar oud). Als jouw handrem aangetrokken vrij blijft vd grond als je alles op "zijn neus" legt (zie Mennos reactie) en je neuswiel zit op de foto in de bovenste stand dan wist ik het wel....einde tijdperk van die mooie maar enorme standaard 😉


Quirien antwoordt op 19 juli 2017:

@Jeroen, onderste boog afslijpen/zagen met wat centimeters van verticale gedeeltes. Wat open en dicht verbuigen, corresponderende gaten boren en aan de overgebleven verticalen stukken met bout/ moer vastzetten. Ooit loste ik het probleem zo op.
.
Soms zie je ze met verbogen valbeugel naar achteren rijden dan is het ook opgelost😉


Louis antwoordt op 19 juli 2017:

Die beugel kun je met één grote klap ook naar achter slaan want er zit tóch geen schoortje in die dit zou verhinderen.
Wat ik me meer afvraag is of dit totale systeem ook werkt op een harde ondergrond zoals asfalt.
De koppeling schiet los dus gaat eerst iets omhoog...wat het al veelbesproken kabeltje betreft rekenen we er maar op dat het de handrem heeft aan kunnen trekken vóór het breekt, en dit moet allemaal gebeurt zijn in die flits vóór de beugel op het asfalt knikkert.
Want die wil ook heel graag snel naar beneden door de kogeldruk.
Wat zou het winnen bij een test : De handrem...of de beugel die waarschijnlijk krom naar achteren zal slaan door het ontbreken van het eerder genoemde schoortje waardoor de handrem alsnog niet aangetrokken kan worden ?
Als de beugel wint kunnen de handrem en z'n functie het wel vergeten.
Dus zorg dat het kabeltje van goede kwaliteit is, niet te lang (want dan werkt het te laat) en goed bevestigd zodat de handrem het altijd nét van de beugel kan winnen...
Wát een lang verhaal !
Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je het niet verder in moet korten dan de onderkant van de aangetrokken handrem.
(Maar als je kabeltje niet enz. enz. maakt het allemaal niets meer uit, want dat knullig ogende caravanonderdeeltje is wél de bepalende factor)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker