Caravantrekker.nl

Welke spanning

Dave vraagt op 19 juli 2017:

Hoi,
Wie kan er mij vertellen hoeveel druk ik op onze banden mag zetten?
Onze caravan is een WILK met een MTM van 1300 kg!
Op de banden staat het volgende:
AT450KPa(65PSi)
205/70R14c 102T 8PR M+S

Wij hebben deze caravan pas overgekocht en wil zeker zijn van de druk!!
Alvast bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 19 juli 2017:

Je hebt het antwoord zelf al gegeven. De maximale druk staat namelijk op de band. In dit geval:

65 psi oftewel 450KPa oftewel 4,5 bar.

Maar dat is echt de maximale druk. Anderen kunnen je vast beter vertellen wat de aanbevolen druk zal zijn.


Kees antwoordt op 19 juli 2017:

350 kPa is voldoende. (3,5bar)
De banden zijn ruim bemeten voor deze caravan. Lijkt mij niet de standaard maat.
De draagcapaciteit van de banden is idealiter ongeveer 120% van de MTM.
Een band met de maat 175R14 met loadindex 99 zou voldoende moeten zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juli 2017:

Zie bandenspanning in het menu informatie:
http://caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php
Het verschil tussen de 205 en 195 brede band met dezelfde draagcapaciteit zal nihil zijn dus 3.5 bar.


Senior Be antwoordt op 21 juli 2017:

Ik ben het niet eens met de gegeven adviezen.
De AT druk is de zogenaamde refentiedruk.
Dit is de druk waarbij de band zijn maximale draagvermogen bereikt.
Dat is dus weer de loadindex.
Als je van banden met vergelijkbare loadindex onder het kopje informatie/bandenspanning de aanbevolen spanningen leest, dan kom je bij jouw banden toch op een advies van minimaal 4.0 /4.1 bar.
Dat is altijd nog 0,5 bar onder de refentiedruk. Dus weinig risico van stuiteren, maar wel voldoende druk met de broodnodige reserve.


Kees antwoordt op 21 juli 2017:

" Als je van banden met vergelijkbare loadindex onder het kopje informatie/bandenspanning de aanbevolen spanningen leest, ....."
Het gaat niet om vergelijkbare banden het gaat om de band waar die gegevens op staan.
Waarom moet je dan met andere banden een vergelijk maken? Dat is dan toch helemaal niet relevant?
Je hebt alle gegevens voorhanden ga daar dan ook mee om en maak het dan niet moeilijker dan het is.
In een ander draadje over bandenspanning werd de vraag gesteld waarom het toch zo moeilijk onderwerp blijft om de juiste banspanning te achterhalen. Nou dit is denk ik de reden. Er wordt van alles bedacht en aangenomen om het moeilijker te maken dan het is. En terwijl het toch echt heel simpel is, al jaren!


Henkie antwoordt op 21 juli 2017:

Denk dat Kees wel gelijk heeft met moeilijk.

Ik zou 3 bar doen en dan stukje rijden. Fietspomp en drukmeter mee en na 20 km beoordelen of 3 bar genoeg is. Bij stuiteren 0,25 bar eruit en bij zachte banden 0,25 bar erbij pompen. Net zo makkelijk ...


Aad antwoordt op 21 juli 2017:

Henkie, hij kan dan beter een thermometer meenemen. Te lage spanning is levensgevaarlijk. De waarden staan niet voor niets op de band zelf.


Senior Be antwoordt op 21 juli 2017:

Je kunt ook nog eventueel bellen met de ANWB-caravan- advieslijn.


jadatis antwoordt op 21 juli 2017:

Of je laat jadatis het even uitreken.
Ingevuld in door mij gemaakte calculator, geeft advies van 3,7 bar, met dan nog gecombineerd ondergewicht ( dus minder dan 1300 kg) en ongelijk gewicht R/L van 140 kg mogelijk , als je dan ook werkelijk 160km/u rijdt waarvoor de maximum load uitgerekent is.

Mocht dan de druk zakken tot 3,3 bar, of door onnouwkeurige meting al dat zijn , dan nog 140 kg gecombineerd overgewicht en R/L ongelijk gewicht mogelijk voordat de zwaarst beladen band begint te oververhitten, als je 120km/u rijdt.
Dus vullen tot 3,7 bar. Die 140kg gecombineerd is bijvoorbeeld 70 kg meer of minder belading met 70 kg ongelijk gewicht R/L

Dus meet de huidige druk van je banden, is die lager , dan zijn ze mogelijk al beschadigd, wat tot klapband kan lijden in de toekomst.

Zoek ook de productiedatum aan die aan een wangkant achter de DOT////wwjj staat , 4 cijfers aan het eind wat staat voor week en jaar van productie ( 4007= week 40 van 2007).
Aan de andere bandwang staan ook letters achteraan de DOT-code.

Dus als je het niet vertrouwd, of in verleden niet ooit te lage druk is gevoerd, dan banden vervangen.
Voor de leeftijd wordt vaak na 6 jaar geadviseerd, maar een goed op druk gehouden band, kan mogelijk wel meer dan 10 jaar mee, en fabrikanten adviseren vaak uit voorzorg na 10 jaar vervangen , en na 6 jaar ieder jaar door een bandenspecialist te laten controleren.

En overweeg ook of je je reserveband ook moet vervangen.


Kees antwoordt op 21 juli 2017:

" Dus meet de huidige druk van je banden, is die lager , dan zijn ze mogelijk al beschadigd, wat tot klapband kan lijden in de toekomst. ... Dus als je het niet vertrouwd, of in verleden niet ooit te lage druk is gevoerd, dan banden vervangen."
Kijk, dit noem ik nou een stukje onnodige en overbodige nonsens informatie! Bangmakerij.
Dergelijke ongefundeerde uitspraken helpen de TS dus totaal niet.
En dat terwijl je helemaal niets weet van de huidige bandtoestand. Je kunt zoiets alleen gefundeert roepen wanneer je de band demonteert en in en uitwendig inspecteert. En dan moet je ook nog weten waar je naar moet zoeken.
En neem van mij aan dat alleen echte bandenspecialisten dat kunnen en geen zelfbenoemd bandspanningspecialist. Die heeft namelijk geen verstand van banden. Ook al wordt je door nog minder wetenden op handen gedragen.


Frank antwoordt op 21 juli 2017:

Jadatis, lees ik het goed dat je met een c band bij 3.3 bar en 1300 kg in de gevarenzone komt bij 120 kmu?
Als buitentemperatuur 35-40 graden is en de zon staat vol op één bandenzijde is er dan nog meer risico bv. bij 110 kmu?

Ik snap de redenatie niet helemaal. Door dit soort topics ga ik eens experimenteren met mijn bandenspanning. Normaal rij ik met 4,0 maar een tikje meer comfort komt de caravan en de rubbers vast en zeker ten goede. Daarom dacht ik aan 3.7 (ca. 1350 kg). Het wil er bij mijn bovenkamer niet echt in dat 3.3 al gevaar oplevert. Wanneer is een band oververhit (geweest) zoals hierboven wordt gesuggereerd? Mijn banden zijn nooit warm behalve door de zon.


Hans antwoordt op 21 juli 2017:

Wat ik me dan weer afvraag:wegen de kosten van het controleren door een echte bandenspecialist op tegen de kosten van twee nieuwe banden ? IK zou persoonlijk de gok niet durven maken om 10 jaar met een paar banden te rijden. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig.

Prettige vakantie iedereen.

Hans


Frank antwoordt op 21 juli 2017:

Wat is een echte bandenspecialist? Als een band nog fris oogt aan de buitenkant en mooi egaal is dan kan ee gewone bandenboer niets toevoegen. Onregelmatige slijtage maar belangrijker : haarscheurtjes en of niet mooi ronde/gladde wangen vragen om meer aandacht. Ook inspectie van profiel kan geen kwaad want soms zijn er al scberpe indringers.


Hans antwoordt op 21 juli 2017:

Dat bedoel ik dus. Moet ik eerst een heel eind rijden met de caravan naar een echte bandenspecialist als ik zou weten waar ik die zou kunnen vinden, dan moet die man (ofvrouw) mijn banden heel nauwkeurig gaan inspecteren en moet ik weer terugrijden. Ben ik vermoedelijk toch goedkoper uit met een paar nieuwe banden van de "bandenboer".

Hans


Kees antwoordt op 21 juli 2017:

"Wat is een echte bandenspecialist? Als een band nog fris oogt aan de buitenkant en mooi egaal is dan kan ee gewone bandenboer niets toevoegen. "
Hier spreekt dus (met alle respect) de onkunde van de leek. Wat de leek niet kent bedeelt hij dus ook de vakman niet toe.
Zoals ik eerder al schreef dient de band eerst aan de buiten én binnenkant te worden geïnspecteerd voordat je een vakkundig oordeel kunt vellen. Een vakman ziet aan vervorming en verkleuring aan de binnenkant van de band meer dan een leek aan de frisse en strak ogende buitenkant.
En wat is dan een vakman of bandenspecialist? Nou, in ieder geval niet per definitie de grote welbekende ketens maar de zelfstandige bedrijven met zelfstandige ondernemers aan het roer.

" Moet ik eerst een heel eind rijden met de caravan naar een echte bandenspecialist als ik zou weten waar ik die zou kunnen vinden, dan moet die man (ofvrouw) mijn banden heel nauwkeurig gaan inspecteren en moet ik weer terugrijden."
En dat allemaal om de ongerustheid weg te nemen door zo'n ongefundeerde opmerking hierboven. Dat bedoel ìk dus.
 


Frank antwoordt op 22 juli 2017:

Kees, ik snap je niet. Bedoel je dat mijn opmerking ongefundeerd is? Misschien wat onvoorzichtig in mijn oordeel over de bandenboeren. De huidige generaties banden hebben niet snel een probleem. Een bandenboer controleert ook snel en visueel de buitenkant. Met het handje langs wangen binnenkant en loopvlak als er geen duidelijke aanwijzingen zijn van problemen. Als jij vraagt om grondige inspectie vd binnenkant zal hij eerst zijn wenkbrauwen optrekken en vragen waarom. Vervolgens zeggen dat je (de)montage/blanceren wel moet betalen en dan willen ze best de binnenkant inspecteren.
De huidige generaties banden geven bij normaal gebruik echter niet snel aanleiding voor zo'n inspectie. Daarnaast heb je voor een goede inspectie wel de vakman in het bedrijf nodig en niet de "bandenwisselaar" want die lopen er ook genoeg.
Ongefundeerd van mijn kant? Valt best mee als je bent opgegroeid tussen de banden in een garagebedrijf 😉






Kees antwoordt op 22 juli 2017:

"Ongefundeerd van mijn kant? Valt best mee als je bent opgegroeid tussen de banden in een garagebedrijf"
Ongefundeerd niet van jou Frank maar van Jadatis.
Jou heb ik (met respect) geclassificeert als leek. Je mag dan opgegroeid zijn tussen het rubber maar dat is toch iets anders dan er je vak van maken en er specialist in zijn maar nu ik begrijp wat je met een bandenboer/wisselaar bedoelt moet je dat leek maar met een korreltje zout nemen.

"De huidige generaties banden geven bij normaal gebruik echter niet snel aanleiding voor zo'n inspectie."
Precies! De vroegere generaties ook niet maar dan zeg je ook 'normaal' gebruik. Jadatis roept onheil af over banden die mogelijk onderspanning zouden hebben gehad. Dat heb ik onnodig bangmakerij genoemd.


Frank antwoordt op 22 juli 2017:

Aah..snap hem ! Tsja, zo'n forum is best lastig. Iemand reageert met bepaalde gedachten in zijn hoofd en een ander leest die woorden dan vaak weer anders. Daarom stel ik tegenwoordig vaak vragen over een reactie. Ook ik vroeg Jadatis om uitleg over die "lage" spanning en warm lopen. Helaas heeft hij nog niet gereageerd.
Komende week kom ik nog bij een kennis met een eigen bandenbedrijf. Alle jongens ken ik erg goed. Ze doen veel vrachtwagens, bestelwagens en zwaar spul. Ik zal eens naar hun praktijkervaring vragen met lage bandenspanning e.d. bij c-banden.


Jadatis antwoordt op 22 juli 2017:

Zit nu op mobiel te antwoorden ,dus houd het kort.
Heb voor vervanging alleen maar de verschillende meningen gegeven.
Voor 1350 kg is die minimum druk weer anders.
En 120km rijdt ook niet iedereen,dus veiligheids-marge dan zelfs nog.
Maar al ts bijv. 3 bar meet , dan moet ie to h echt gaan twijfelen aan de veiligheid van de banden. Meet ie 4.5 bar, dan zou die kunnen aan nemen dat dat altijd zo gevoerd is (??) En als dan ook nog de leeftijd naar zijn inschatting,na mijn bericht op waarde geschat te hebben, nog acceptabel vindt, dan kunnen ze blijven.


Louis antwoordt op 22 juli 2017:

Ik heb al meer dan drie jaar het onderhoud zelf op me genomen omdat ik teveel onkunde zie groeien, ook bij degene waar ik altijd vertrouwd terecht kon.
En dat vind ik spijtig, alles functioneerd naar behoren, maar zo nu en dan het gascircuit afpersen en zo meer van die dingen wil ik best eens laten doen.
Maar voor je het weet voeren zij een vast ritueel uit wat ik juist niet wil.
M,n remmen werken perfect evenals de oploopdemper...dus blijf er af!
Dat scheelt me een paar vervuilde en/of verkeerd afgestelde lagers.
Zo ook de banden...niet aankomen of pompen want dat zit wel goed.
Met andere woorden : Ik zou best eens willen dat een ander er ook eens goed naar keek maar heb het vertrouwen niet meer zoals voorheen.
En smoesjes over lagers en remmen maar ook andere zaken verzwakken het algemene vertrouwen.
Wat ik wil is geen standaard beurt volgens een vastgestelde lijst, maar dat hetgeen gebeurd waar ik om vraag, maar wel zo dat men het met verstand doet en melding maakt van eventuele calamiteiten.
En dat past niet in het standaard plaatje en lijst met vinkjes.
Ook vreemd bijvoorbeeld is dat controle en afstelling van de moverwerking weer niet in dat dwangneurotische lijstje past terwijl je dat als klant gewoon mag verwachten.
Een algemene beurt is een algemene beurt, daar hoort indien aanwezig ook de mover bij...dan reken je maar twee knaken meer, maar slaat het niet over omdat het toevallig niet op je afvinklijstje staat.
Enzovoort.
Men luistert wat gebrekkig en ook dat doet de sector geen goed.
Hoe vaak hoor je niet : Maar ik heb hem net een beurt laten geven.
Ja, maar niet als een gestandaardiseede robot, maar als vakmens.


Senior Be antwoordt op 23 juli 2017:

De foutief geadviseerde druk van 3,5 bar hoort bij een 205/70 R15 C band met een loadindex van 106.
Het gaat hier echter om een 205/70 R14 (!) C band met een loadindex van 102.
Deze staat niet in de tabel. Daarom heb ik gezocht naar vergelijkbare banden.
En als ik het advies van Jadatis verneem, dan zat ik dus goed met mijn 4,0 bar.
Een beetje te hoog kan nooit geen kwaad. Een beetje te laag wel. Ik vind het trouwens wel bedenkelijk om een onervaren caravaneigenaar een onjuiste druk te adviseren.
Waarschijnlijk weet de vraagsteller nu niet meer waar hij of zij aan toe is. Daarom mijn advies om even te bellen met de ANWB-caravan-advieslijn. Gratis en kennis van zaken.


Kees antwoordt op 23 juli 2017:

Foutief??
TS heeft het over deze band: 205/70R14c 102T (850kg/190km/u)
Met de volgende gegevens op die band: AT450KPa(65PSi) 
Verder meldt hij de aslast gegevens: Onze caravan is een WILK met een MTM van 1300 kg! 
De banden hoeven maar 650kg te dragen ipv 850 bij 450kPa. Die 450kPa is dus niet benodigd voor die last maar naar rato: 650kg x 450kPa / 850kg = 344kPa.
Tevens valt aan te nemen dat de maximale snelheid niet zal worden gehaald. Wat op zich een marge oplevert.
De geadviseerde bandspanning is dus niet foutief en er wordt daarmee niemand op een fout been gezet.

Ahum, ANWB met kennis van zaken? Uit een boekje zeker, en dan ook nog bij een call-center. Dat is nou de laatste plek om advies te zoeken. Ga naar een bandenspecialist met praktijk ervaring én kennis en geen boekenwijsheid van een tijdelijke arbeidskracht aan de telefoon. (Maar dat is slechts mijn mening)


PieteR antwoordt op 24 juli 2017:

Bandenboeren weten veel, zo niet alles van autobanden, maar als ze een caravanband moeten uitrekenen, vergeten ze wel eens dat een caravan maar twee wielen heeft.
Ik kan je vertellen, dat dit me toch best wel verbaasde! 😉


Senior Be antwoordt op 24 juli 2017:

Ik begin met Kees gelijk te geven. Die ANWB-caravan-advieslijn bestaat niet meer!
Nu kun je via internet aan experts vragen stellen. Helaas ben ik geen ANWB-lid meer.
De formule van Kees lijkt mij te simpel. Hij vermindert de bandenspanning in dezelfde mate als waarin het werkelijke gewicht blijft onder het maximale gewicht. Hij komt daarmee lager uit dan diverse tabellen.
Jadatis heeft daar toch een meer complexe en waarschijnlijk juistere formule voor.
Hopelijk reageren Jadatis en Kees.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 juli 2017:

Als je goed kijkt in de tabel dan is de band 195/70 R 14 C (101) goed vergelijkbaar maar moet je (ik!) wel kijken bij 1300 kg belasting. Dan komt daar 4.1 bar uit en niet 3.5 bij die 1300 kg.


Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Wie kan mij eea uitleggen?

Als je personenautobanden monteert dan kun je volstaan met relatief weinig luchtdruk 2.5-3.0. Bij XL moet er iets meer in.
Als je C banden monteert met meer draagvermogen moet er ineens meer luchtdruk in de band bij hetzelfde caravangewicht.
Monteer je C banden met nog meer draagvermogen dan mag de luchtdruk ineens weer dalen.
Dit lijkt tegenstrijdig. Dit zal te maken hebben met de constructie van de band maar ik kan dit niet rijmen.
Wie kan mij dit uitleggen? Jadatis ?


jadatis antwoordt op 24 juli 2017:

Een gewone autoband hoeft maar maximaal 3,5 bar binnen te houden, een xl max 4,2 bar, maar een C band in 6pr alweer 1,4x AT3,8 bar= 6,2 bar etc. En dan heb ik het nog over de koude druk, warm wordt het nog wat meer.
Daarom betekent iedere stap hoger in AT-druk een stuggere band nodig om die druk zonder te klappen binnen te houden.
Dit stugger betekent dat de overgangskromming van de staal van de onbelaste band naar vlak op de grond, groter is, waardoor er bij de zelfde invering , minder oppervlaktelengte, dus ook totaaloppervlak op de weg komt.
Om dit te compenseren is een hogere druk nodig.
Benodigde druk = grofweg totaalgewicht op band/oppervlak op de weg.

Dus die C band in zelfde maat als gewone standaard load autoband, mag waarschijnlijk voor de zelfde snelheid de zelfde invering hebben, maar heeft dan vanwege het kleinere oppervlak op de weg, een hogere druk nodig.

Zelfde geldt voor XL /Standaard load autoband maar in mindere mate.

Een grotere C, band heeft door zijn maten bij zelfde druk, meer oppervlak op de weg, dus zal bij zelfde gewicht met een lagere druk toekunnen om de daarvoor geldende veilige invering te krijgen.
Daarom kunnen die dan weer met een lagere druk toe voor het zelfde gewicht.

Over mijn berekening voor druk en de officiële berekening, die ik ooit bemachtigd heb, en mee aan de loop gegaan ben, en mijn bandendruk-story starte, heb ik op ander topic op dit forum al eens wat uitleg gegeven. zal het even opzoeken en hier de link van geven.


jadatis antwoordt op 24 juli 2017:

Even terug gezocht, beknopte uitleg over de formule, in dit topic
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=100362
in dit forum kan ik niet een link plaatsen, dus daarom deze link selecteren en rechts aanklikken, en kiezen voor "ga naar......"


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker