Caravantrekker.nl

Vloer kapot door opkrikken via steunen en koelkast werkt niet

Esther vraagt op 24 juli 2017:

Dit jaar zijn wij voor het eerst met onze caravan (een sun roller queen uit 2006) op vakantie naar Kroatië.

We hebben de fout gemaakt door de caravan waterpas te maken dmv het opkrikken met de steunen, waardoor de vloer bij ons slaapgedeelte in de hoek (bij de dissel) omhoog is gekomen. :-(

Na deze constatering gelijk de steun terug gedraaid om de kier te 'dichten', maar het blijft natuurlijk kapot. De caravan laten we in Kroatië staan en de eigenaar van de caravanstalling geeft aan dat hij eea kan laten repareren als wij weer naar Nederland zijn.

Vragen van ons zijn; Valt dit wel te repareren? Kan het geen kwaad als we dit nog een paar weken zo laten (komende tijd vooral veel warm en droog weer voorspelt) en wat zou het ongeveer kosten?

Daarnaast werkt onze koelkast niet. Heeft het wel gedaan toen we de caravan in Nederland uit probereden (werd toen niet heel koud overigens). Iemand daar tips voor?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Hallo Esther, vervelend voorval.
Je schrijft dat de vloer omhoog is gekomen. Hebben jullie het caravanwiel (as) aan die kant los van de grond gehad bij het waterpas zetten? Als dit niet het geval was, mag je je afvragen of de constructie voor die tijd wel goed was.
Te repareren is alles. Overtuig je wel van een goed adres en richtprijs.
Als het alleen de bodemplaat is en aan de buitenkant vd caravan oogt alles dicht dan kan het toch niet inregenen?
Als de plaat nu is teruggegaan op de oude plek en stabiel voelt dan is dat (tijdelijk tijdens kamperen) toch geen probleem?
Wel moet er tzt ook gekeken worden naar de bevestiging bodem/wand op die plek want die is nu beschadigd. Alleen dichtkitten is geen reparatie maar noodoplossing.
Het wordt vervelender als er breuken in bodem zitten aan de onder- of bovenkant. Dit zou je zelf kunnen controleren door onder de caravan te kruipen. Het moet gewoonweg wel stabiel zijn.


Esther antwoordt op 24 juli 2017:

Hallo Frank,

Dank je voor jouw reactie. Zeker erg balen. Eerst dag vertraging door pech met de auto en nu dit. :-(

Caravanwiel stond gewoon op de grond tijdens waterpas zetten. Wat zou er dan evt. mis kunnen zijn met de constructie? Nadat we zagen dat er in de hoek grote kieren zaten (waar bodemplaat en zijkant samenkomen, bij de plint), keken we naar de onderkant. Daar had de steun de hoek naar boven geduwd. Inregenen zal het idd niet zo snel, maar de opening zal wel tot vochtplekken lijden als we het niet verhelpen.


Esther antwoordt op 24 juli 2017:

Bij proefkamperen zaten die kieren er trouwens niet. En heb je ook enig idee hoe we de koelkast kunnen maken?


Aad antwoordt op 24 juli 2017:

Je bent er inmiddels achter: waterpas zetten altijd door iets onder de wielen te stoppen. Steunen zijn alleen steunen.

Koelkast: staat de schakelaar aan en op goede stand? Dus 12v of 230v?
Capaciteit is maar beperkt hoor. Als het buiten heel heet is, zet hem dan op een lage stand ipv proberen zo hard mogelijk te laten koelen. Je krijgt dan het tegenovergestelde.
Als niets werkt, probeer hem dan op gas te laten werken. Dat is eigenlijk ook de beste optie qua koelkracht.


Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Als je de zoekfunctie gebruikt met "koelkast" staat er in de topic van 23-6 al eea uitgelegd.

Als het nu 30 graden in Kroatie is, dan krijg je hem overdag niet echt koud de eerste 24 uur. Als je ook nog eens naar de winkel gaat en hem volpakt dan heeft hij zeker 48 uur nodig.
Bij nachttemperaturen die net boven 20 graden liggen, moet hij smorgens gewoon koel worden.
Toch nog een vraag :
Je schrijft : "werkt niet". Doet hij het helemaal niet of doet hij het slecht?

Dan de bodem vd caravan. Een caravan zet je waterpas met blokken en het neuswiel. Daarna draai je de pootjes uit ter ondersteuning.
Als je met de pootjes de caravan waterpas gaat zetten, komen er grote krachten op de bodemplaat. Zolang alleen het neuswiel van de grond komt zouden de meeste degelijk gebouwde caravans dit nog wel moeten kunnen hebben.
Wat ik bedoelde te zeggen : als jullie niet echt grof hebben moeten draaien om hem waterpas te krijgen en de caravanas (breedte) wel waterpas stond dan kan het ook schade van een vorige eigenaar zijn.





joep antwoordt op 24 juli 2017:

Kan zijn dat de vloer gewoon verrot is ,de caravan is immers al 11 jaar oud ? Dus geen roller queen ,maar een drama queen.


Esther antwoordt op 25 juli 2017:

1 drama queen per vakantie is wel voldoende hoor Joep. Dus laten we de caravan dan maar buiten beschouwing laten. 😉

Frank; je had gelijk; inmiddels zijn we een paar dagen verder. De koelkast hebben we gisteren op halve kracht gezet en nu is de inhoud wel koel. 😉 Scheelt ook dat de mobiele airco nu dag en nacht draait denk ik.

Bodemplaat is hopelijk toch gekomen door brute kracht en niet omdat deze verrot is. De andere kant is wel goed gegaan. Bodemplaat laten we dan repareren als we weer naar huis gaan. Gisteren fikse bui gehad en binnen is alles nog droog, dus voor de komende weken zou dat goed moeten gaan.

Allemaal Dank voor jullie reacties en hulp!


Quirien antwoordt op 25 juli 2017:

Ik wil toch nog even een klein punt aanhalen.

- Het is prima als een Caravan stil staat dan zal een regenbui geen grote invloed hebben op de daar kapotte plaats.

Maar je moet nog terug. Weet je wat voor weer je dan krijgt? Wervelingen met fikse regen het rijden hebben dan wel degelijk invloed. Frank memoreerde het al even , misschien is even kijken en een noodoperatie met eenvoudige middelen ( al is het maar om het even zo dicht mogelijk te krijgen, te overwegen.)

En het is al zo vaak gezegd. Steunen zijn steunen. Grrrrr. 😉


Senior Be antwoordt op 25 juli 2017:

Ducktape!


Esther antwoordt op 25 juli 2017:

Dank je voor de bezorgdheid Quirien. De caravan blijft echter in Kroatië en legt hooguit een kilometer af naar de stalling hier. 😉


Quirien antwoordt op 25 juli 2017:

Ha, ha , die Esther, moest nu in een keer denken aan al dat ongedierte, , vooral in warme landen, zijn vaak gek op kieren. 😉


Esther antwoordt op 25 juli 2017:

Ik weet het 😉

Hiervoor hadden we een vouwwagen, met een paar jaar geleden als verstekeling een muisje (bleef hier toen ook in Kroatië staan)

Maar goed, dat hoort bij kamperen. 😉


johan antwoordt op 26 juli 2017:

Ik weet het verhaal er achter niet zo snel meer, maar het was toch zo dat bij een koelkast de stand op 6 bij hoge buitentemperatuur niet de meest koude koelkast geeft.
Dan beter op 2 of 3 dacht ik. En ervaar ik bij onze koelkast.
Als je bodem omhoog is gekomen na het krikken, dan is het chassis toch iets vervormd of verbogen? Daar zitten de steunen aan vast.


TheoS antwoordt op 26 juli 2017:

De koelkast kan goed koelen in een hogere of de hoogste stand. Voorwaarde is dat hij zijn warmte kwijt kan door de lamellen te koelen. Dit doe je door de afdekroosters te verwijderen en/of een ventilatortje (bv. een 12 Volt van een computer). De lucht stroomt dan geforceerd langs de lamellen en koelt deze extra.
Zonder voldoende extra koeling is het beter de knop op de middenstand te zetten.


Quirien antwoordt op 26 juli 2017:

Johan, inderdaad is het verhaal van iets terug zetten waar. TheoS geeft de goede verklarng.

Vaak zijn de condities van plaatsing ( denk aan b.v. aan de luifel/ tent zijde met een bloedhete tent, lekker de tochtstrook er ook nog in etc.) niet helemaal het optimale voor 100 % rendement.

Bij een Chateau Cantara heb ik zelfs een type gehad met een pijpje naar boven er extra bijgebouwd zodat ook trek ontstond. Gaf een goede koeling.
Over de verbetering met ventilatortjes is al genoeg in diverse topic's gezegd.
Tsja, eigenlijk is het ook een beetje ; tunen.😉

Oh, en in de maand mei ook nog vaak caravans met hun winterafdekplaatjes op de roosters gezien. Het is dan vragen om slechte koeling.

Wat die bevestiging betreft van de steun ( afhankelijk van type) even kijken hoe deze is bevestigd.


Kees antwoordt op 26 juli 2017:

"Als je bodem omhoog is gekomen na het krikken, dan is het chassis toch iets vervormd of verbogen? Daar zitten de steunen aan vast."
Nee, de steunen zitten naast de chassisbalk onder tegen de vloerplaat gemonteerd. Draai je deze te ver op dan drukt deze de vloer van de chassisbalk af omhoog en wordt het buigen of barsten.
Dat is precies wat er gebeurd is. De poot is geen krik maar een steun.


Louis antwoordt op 26 juli 2017:

Tsja, laat ik er nu toevallig een hebben met elke steun onder het chassis.
Ik kan bij wijze van spreken dus 'krikken' al zal ik dat altijd afraden natuurlijk.
Zo zie je maar, uitzonderingen bevestigen de regel.
En het betreft ook nog een eerder ook door mij ondergewaardeerd merk.
Over 'beeldvorming' in het andere topic gesproken.


johan antwoordt op 26 juli 2017:

Ik heb ze ook aan het "frame' zitten.
En gebruik de poten uiteraard alleen voor het stabiliseren.
Van ons camper rijden heb ik nog de gele oprij blokken.
Met twee aan 1 kant kan ik de caravan heel mooi waterpas zetten.


Quirien antwoordt op 26 juli 2017:

C.... lair niet waar? 😉 Mijn oudste dochter had er tot vorig jaar augustus ook een. Daar is niets mis mee geweest en heeft ze veel plezier van gehad.
Nu leent ze hem van haar ouders willen ze met de caravan weg.


TheoS antwoordt op 26 juli 2017:

Zo zie je maar, uitzonderingen bevestigen de regel.

Mijn eerste caravan, een Fend uit 1976, had de steunen ook aan het chassis, een peitz, nog met bladveren.
In de handleiding stond een methode om de caravan via de steunen op te krikken bv. om een wiel te wisselen.

Het advies in de handleiding: neuswiel helemaal omlaag, dan achterste steunen zo ver mogelijk uitdraaien; vervolgens neuswiel zo hoog mogelijk, voorste steunen zo ver mogelijk uitdraaien.


Kees antwoordt op 26 juli 2017:

Dat was vast geen caravan uit de nu populaire '5 mtr klasse' Theo, en woog ook geen dikke ton.
Tsja, de steunen zitten aan het chassis inderdaad. Helaas zitten ze dan wel aan het eind van dat chassis waar de 'balken' sterk zijn verjongd en dus zeer dun zijn en die puntbelasting van het opkrikken niet kunnen dragen en door de vloer gaan.


PieteR antwoordt op 27 juli 2017:

Onze BIOD heeft een Peitz chassis met de steunen volledig aan het stalen raamchassis. Het is met dit chassis mogelijk om met de steunen de caravan waterpas te zetten zonder schade te veroorzaken. Met een Alko chassis heeft dit nooit gekund en draai je inderdaad de vloer aan flarden als je het toch probeert.


Louis antwoordt op 27 juli 2017:

Valt erg mee Kees ,al blijf ik tegen dat krikken.
Ook als je bedenkt wat het verarmde deel van de dissel te verduren krijgt .
Ik kijk altijd wat bedenkelijk naar dat flink uitgehapte stuk chassis ter plaatse van de asbevestiging.
Weet dat alles goed vast zit, maar toch gaat de sleutel weer op de bouten...als het daar scheurt heb je een groter probleem.
...Inderdaad Quirien een Caravelair, ik was bevooroordeeld maar ben nog steeds aangenaam verrast en zie ook hele oudjes aangeboden, dus ze vallen kennelijk minder makkelijk uit elkaar dan ik dacht haha.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker