Caravantrekker.nl

Caravan trek gewichten

Peter van der Waa vraagt op 24 juli 2017:

Ik heb nog nooit een goede en degelijke technische verklaring gevonden hoe caravan trek gewichten tot stand komen. De cijfers bewijzen dat het een ondoorgrondelijk woud is waar geen enkele consument wijs uit kan. Immers auto's met dezelfde afmetingen, gewichten en motorspecificaties kunnen totaal uiteenlopende max trek gewichten laten zien. Hoe ziet het rekenmodel er nu uit hoe een fabrikant tot een bepaald gewicht komt. En is het uitsluitend de fabrikant die dit bepaalt of heeft bijv de RDW in NL hier ook nog een stem in als het om een type goedkeuring gaat.
Een vergelijkbare vraag aan de Kampeer en Caravan kampioen enkele jaren geleden heeft slechts een bierverhaal opgeleverd . En dit werd nog geplaatst ook in één van de edities. Mijn hoop op een degelijk antwoord is nu gevestigd op Carvantrekker.nl.
Alvast dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Peter van der Waa
Goirle

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 juli 2017:

Alleen een technische verklaring is er niet! De RDW heeft er niet meer over te zeggen dan de fabrikant die het maximum bepaald, en vaak vinden fabrikanten het trekgewicht maar een bijzaak. De marketing afdeling en de 'garantie afdeling' hebben vaak een beslissende rol in het bepalen van het maximum trekgewicht.

Bedenk ook dat het maximum trekgewicht weinig zegt over de trekcapaciteiten van de auto!


Ton Groenendijk antwoordt op 24 juli 2017:

Tja Peter, ik ben bang dat je ook geen goed en degelijk onderbouwd verhaal zal kunnen krijgen. In een andere vorm is deze vraag al eerder voorbij gekomen en zelfs Menno heeft geen eenvoudige verklaring hoe deze gewichten tot stand komen, en dat wil wat zeggen.
Het zijn de fabrikanten die bepalen hoeveel je achter je auto mag hangen en die zijn daar vaak heel voorzichtig mee.
Een trekhaak is geen bulk-artikel en dus voor menig fabrikant helemaal niet belangrijk. Als iedere lease-rijder eisen zou stellen mbt trekhaken en gewichten zou het er wellicht heel anders uit zien.
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat bv de A-Zafira 1.8 1500 kg mocht trekken en B- Zafira 1.8, op hetzelfde chassis (nou ja, bodemplaat) maar 1300 kg, terwijl de B versie meer Kw's en Nm had.
Daarna kwam de Sportstourer , de opvolger van de Zafira met een 1.4. turbo. De eerste versies daarvan mochten 1200 kg trekken mar dat werd later, wellicht op basis van ervaring en/of klachten opgeschroefd naar 1500 kg , zonder dat er een wezenlijke verandering aan motor of platform plaatsvond. Opel kunnen we dus bijschrijven in de rubriek poepebroeken/angsthazen mbt trekgewichten.
Een ander verhaal is Ford, die met z'n C Max een autootje met ongeveer 1300 kg eigengewicht een trekgewicht van 1500 kg mee geeft. Motorisch best te doen, maar ja, de oude mannen van de KCK zullen dit laatste knarsetandend aan zien.
Maar let op: zodra diezelfde C Max de naam Grand meekrijgt en er een derde zitrij(tje) gemonteerd is, mag hij nog maar 1200 kg trekken. Dat zegt wellicht iets over de kwaliteit van de achtersteven, waarbij kennelijk de mogelijkheid bestaat dat de achterpassagiers met hun billen op straat belanden. Of Ford gaat er van uit dat er zeven volwassenen in het autootje kruipen en er een kampeeruitrusting in het resterende kofferbakje wordt geperst en er bovendien nog 1500 kg achter wordt gehangen. Tja..
Dan is er nog de afstemming van het onderstel. Ooit had ik een Nissan Primera, door de KCK uitgeroepen tot trekauto van het jaar. Dat was een comfortabele auto, zo comfortabel dat bij iedere dorpel de valbeugel verder naar achteren werd gedrukt en dus maar hulpveren gemonteerd (laten doen dus). Of mijn oude Ascona, met zo weinig druk op de voortrein dat mijn kroost wel eens moest uitstappen om in de bandenrook mee te duwen.
Toch vraag ik mij af of dit soort praktijkervaringen deel uitmaken van de besluitvorming bij het lanceren van een nieuwe auto. Ik ben nog uit de tijd van de inlegvellen, dus het kentekenbewijs vermeldde ooit helemaal niks over trekgewichten (en dus doet de RDW er zelf niks aan.) En wordt er ooit een al dan niet geheim prototype gespot zit er nooit een trekhaak onder.
Net zo min als er trekhaken voor Porsches op voorraad liggen of voor Lamborghinis. Je moet er, denk ik, maar van uit gaan dat (m.u.v. Subaru), het trekken van een caravan helemaal niet populair is bij autofabrikanten of je moet verzeilen in de categorie 4x4. Er is nog menig folder in autoland die helemaal geen trekgewicht vermeldt, terwijl de auto daarvoor best geschikt is.
Wij, caravanners, zijn the pain in the ass van de autofabrikanten. Ze kunnen niet zonder, maar liever...
En dus zal het altijd wel een discutabel onderwerp blijven, waarbij het gezond verstand en de ervaringsdeskundigheid van de consument de doorslag blijft geven, met de vuistregel dat een zo groot mogelijke auto een zo klein mogelijk aanhangertje moet trekken. Dus hang je Chevrolet Camaro maar voor je Eriba Puck. O nee...een Camaro mag helemaal niks trekken, met zo min als een Prius met een degelijke 1600 motor, hoewel je voor een Prius wel een trekhaak kan kopen (voor het fietsenrek?) Zo strompelt de auto-industrie door het moeras van de trekgewichten en doolt de consument door het duister.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 juli 2017:

Nieuwe Prius mag 725 kg trekken 😉

Waarom vinden fabrikanten (zelfs Subaru!) trekgewichten niet zo interessant? Fabrikanten zetten hun producten wereldwijd af, en alleen in (west)Europa rijden ze met caravans....Dat is dus een heel klein percentage van de klanten.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker