Caravantrekker.nl

Slingeren caravan

Jesse vraagt op 26 juli 2017:

ik heb sinds enkele maanden een opel Astra sport tourer, en heb bewust de zware diesel genomen omdat deze voldoende trekkracht heeft voor mijn caravan Hobby 460Ufe. opel heeft mij hier ook uitgebreid over geinformeerd
Nu blijkt deze combinatie behoorlijk te slingeren op de weg, en blijkt op jullie site dat deze combi daar ook om bekend staat.
Is hier iets tegen te doen om dit te verminderen, een nieuwe auto of caravan is niet echt een optie

Naar laatste bijdrage

Reacties:

evr66 antwoordt op 26 juli 2017:

Valt genoeg over te vinden met een beetje zoeken op dit forum. De ene combinatie is natuurlijk de andere niet, maar in de basis: kogeldruk zo hoog mogelijk, minimaal het maximum toegestane voor de auto. Belading: zwaardere spullen (bv tent/stokken) bij voorkeur in de auto. Wat in de caravan gaat/moet: zwaarste spullen zo dicht mogelijk bij de as plaatsen, zowel in hoogte als in lengte. Dus: geen zwaar spul voorin gaan compenseren met ander zwaar spul achterin!


Kees antwoordt op 26 juli 2017:

Er bestaat geen goede of slechte combinatie.
Zoek het in de belading (Licht & verdeling) en in de kogeldruk.
De juiste kogeldruk is proefondervindelijk vast te stellen en is altijd een compromis. De caravan voelt zich lekker bij grote kogeldruk en de trekker bij zo min mogelijk.
De hoogst mogelijke kogeldruk is per definitie bij onze europesche trekkers niet de iedeale.


johan antwoordt op 26 juli 2017:

Inderdaad, spelen met gewichten.
Dit jaar voor het eerst met de Opel Meriva en de Knaus op vakantie.
Op de heenreis kogeldruk tussen de 75 en de 80 kg.
Een heerlijke stabiele combi.
De terugreis niet gemeten, natte vinger werk eigenlijk.
De combi reed een stuk minder stabiel! (Lees neiging tot slingeren)
Snelle controle onderweg bleek kogeldruk tegen de 55 kg.
Op de parkeerplek wat geschoven met tafel en tentstokken in
de caravan. Daarna weer een stabiele combi!!!!
En inderdaad proefondervindelijk vaststellen.
Lees ook even de reviews/ervaringen van de Astra en caravan op de site door.


jadatis antwoordt op 26 juli 2017:

Wat is het leeggewicht en maximum toegelaten gewicht van je auto.
Denk niet zo zwaar , en dan is de verhouding gewicht auto/caravan niet zo gunstig.
Dat er een zware dieselmotor in zit,geeft dan alleen maar voordeel voor de trekkracht, en mogelijk daarom ook relatief hoog aanhangergewicht toegelaten. Dit omdat dat getest wordt zodat je 3x vanuit stilstand tegen een helling van 12% , nog weg moet kunnen rijden.

Het slingeren door combinatie van hoog zwaartepunt en belading ver van de assen, kun je zelf nog beinvloeden door zo dicht mogelijk bij de assen te laden, en zo laag mogelijk, maar dat heeft ook zijn grenzen.

Het slingeren door windkrachten, door bijvoorbeeld langs een vrachtwagen rijden, komt door de vorm bouw , en kun je niets aan veranderen.

Wel kun je , als je gepasseerd wordt door vrachtwagen, of zelf passeert, een zo groot mogelijke zijdelingse afstand te kreëren. Dus linker voertuig zo veel mogelijk naar links en rechter voertuig zover mogelijk naar rechts.
Dan is de zuiging zo min mogelijk.


Frank antwoordt op 26 juli 2017:

Jesse, de mannen hierboven hebben al wat suggesties gedaan.
Op dit forum staat verschrikkelijk veel over ""slingeren" en stabiliteit. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Omdat je schreef dat op deze site de combinatie bekend staat om het slingeren, heb ik ernaar gezocht maar kom niet tot die conclusie.
Als je serieus het probleem van jullie combinatie wilt uitzoeken en bereid bent om proef te rijden en te experimenteren zou ik beginnen met een GOEDE trekkersberekening te maken op deze site. Met goed bedoel ik dat je zoveel mogelijk probeert de waarheid te benaderen met belading/gewichten van passagiers etc.
Doe je dit niet serieus dan ga je er niet uitkomen. Je moet immers een basis/vertrekpunt hebben.
Vervolgens zou ik een stabiliteitsberekening maken op deze site. Deze staan onder het tabje informatie en vervolgens ""slingeren".
Als je dit gedaan hebt weet je veel meer over het kant en klare reisgegewicht van jullie combinatie en de werkelijke verdeling van jullie bagage.
Je weet dan ook of je kunt verbeteren door te schuiven e.d.
Stel dat alles al bijna optimaal ligt, post dan hier je bevindingen zodat iedereen kan meedenken in bv. een technisch probleem of oplossing.
Ik hoop echter dat je gewoonweg een flinke beladingsfout hebt gemaakt want dat laat zich snel oplossen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2017:

Over welke snelheden hebben we het? En wat noem je slingeren? Kan je dat nader omschrijven?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker