Caravantrekker.nl

Bandenspanning

Erik ulehake vraagt op 30 juli 2017:

Ik heb Kargomax XL GT Radial caravanbanden met afmetingen 195 70 R14 96 N
300 KPA (44PSI ) die ik niet helemaal in de tabellen terugvindt .
Bij navraag caravandealer stellen zij 4 bar voor maar de formule met PSI geeft max 3,03 bar weer .
Kan iemand hierover uitsluitsel geven ?
bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juli 2017:

Als 44PSI op de band staat als maximum druk, moet je daar niet overheen gaan. Bij 3 bar heeft de band een draagvermogen van 710 kg (dus voor caravans van ongeveer 1350 a 1400 kg)


Jadatis antwoordt op 30 juli 2017:

Zonder hier een eindeloos topic van te maken,wil ik toch aanvullen dat de maxload bij(AT) 2,9 bar gedragen wordt to 140km/u.
Maar met die 3 bar kan ik leven.
Neem je alle reserves mee, dan zouden de 2 banden goed zijn voor een aflaat, dus zeg maar MTM van 1200 kg.
Een beetje smokkelen met die maximum druk naar bijv 3.5 bar kan een iets hogere MTM nog voorzien.
Dus wat is je mtm ( wettelijk toegestaan totaalgewicht).


Jadatis antwoordt op 30 juli 2017:

Aflaat in vorig bericht is fout. Komt door op mobiel tijpen


erik ulehake antwoordt op 30 juli 2017:

MTM is 1350 kg ( wilk Sento )


Frank antwoordt op 30 juli 2017:

Minstens zo belangrijk zou voor mij het daadwerkelijke reisgewicht van de caravan zijn. Als er een mover onder zit dan zit je misschien beladen wel boven de MTM. Voor mijn gevoel zit je dan met zulke banden redelijk aan de tax. Niet voor een reisje naar midden Frankrijk of dichterbij. Maar als ik door de Italiaanse binnenlanden moest met veel gaten en 40 graden dan wist ik het wel.


Kees antwoordt op 30 juli 2017:

"Voor mijn gevoel zit je dan met zulke banden redelijk aan de tax. Niet voor een reisje naar midden Frankrijk of dichterbij. Maar als ik door de Italiaanse binnenlanden moest met veel gaten en 40 graden dan wist ik het wel."
Het is juist de rit (tolweg?) naar midden Frankrijk die de zwaarste wissel trekt op de band.
Met lagere snelheid rijden (behalve de gaten) is dan beter en kan veel langer worden volgehouden. Maar inderdaad, een grotere marge in de draagkracht zou niet verkeerd zijn.

"Zonder hier een eindeloos topic van te maken,wil ik toch aanvullen dat de maxload bij(AT) 2,9 bar gedragen wordt to 140km/u."
Ik denk dat je met zo'n opmerking de onduidelijkheid omtrend bandenspanning alleen maar voedt Jadatis.
Als op een band staat dat de AT spanning 300kPa is dan is dat geen 290kPa. Jouw aanvulling is dus onjuist en de maxload wordt gedragen bij 300kPa zoals op de band vermeldt.
Hier kunnen we inderdaad kort over zijn.

In de wetenschap dat veruit het merendeel van de caravans geen moeite hebben met het bereiken van de MTM zou ik met deze banden een bandenspanning voeren van boven de 300kPa. Zonder de werkelijke aslast te weten zou ik minimaal 3,2 aanhouden en bij langdurige snelwegritten 3,4.
(Voor een volgende band zou de 185R14 98x kunnen worden overwogen.)


Aad antwoordt op 30 juli 2017:

Iedere vraag over bandenspanning leidt tot boeiende of soms minder boeiende discussies. Maar deze vraag was simpel en het antwoord staat op de band:
Maximale druk: 44 psi = 300kPa = 3,0 bar.
Klaar!


jadatis antwoordt op 30 juli 2017:

Toch maar in mijn spreadsheet ingevuld.
Met 1350 kg MTM komt dat op 3,2 bar , en met 100kg meer dus 1450 kg op 3,4 bar.
En ja ,ook ik vind dus dat deze banden maar krap het gewicht van de caravan voorzien.

Ook maar weer voor 120km/u uitgerekend en komt op 1450kg/3.0 bar en 1350 kg /2,8 bar.Dit moet je zien als minimum als alle gegevens 100% nauwkeurig gegeven zijn, wat nooit mogelijk is.

Dus vul je banden tot 3,4 bar , moeder natuur vind dat nog prima, en de bandenfabrikant stiekem ook.

Dit geeft de meeste veiligheidsmarge, uitgaande van dat caravans in de regel overbeladen zijn, dus je waarschijnlijk die 1450 kg zal halen, en ook is de werkelijke druk vaak niet is wat je afleest,en worst/kees scenario is dat je dus te hoog afleest. Ook drukverlies in de tijd dek je hier mee in.

De aflaat in mijn vorige post was bedoeld als aslast.
Want bij een beetje te weinig trekhaaklast , zit het totaalgewicht vrijwel alleen op de as.


Louis antwoordt op 30 juli 2017:

Met verzwijging van oorzaken los je geen problemen op maar worden ze slechts erger bewijst de maatschappij.
Deze bandendiscussie zou er niet mogen zijn als mensen doen wat er van ze verwacht mag worden ....en royaal voor betaald krijgen !


Kees antwoordt op 30 juli 2017:

Bandenspannings advies en het controleren/afstellen zien wij als service Louis. Daar worden wij niet rijk van. 😉


Quirien antwoordt op 31 juli 2017:

Soms kun je beter eerst iets weggeven om later op een andere reparatie/zaak waar ze dan voor terugkomen, wat of genoeg op te verdienen.😉


Louis antwoordt op 31 juli 2017:

Ik geef jullie beiden gelijk, maar dit soort ellenlange topics bewijst dat er iets mis is.
Het probleem is simpel.
De leveranciers en/of onderhoudsmensen moeten hun vak goed genoeg kennen.
Dat is alles wat de consument mag verwachten.
Is dat zo raar ?...het is toch allemaal lang geen pro-deo gebeuren ?
En als je alleen hier al ziet dat sommigen al geen kans zien een lampje te wisselen dan zegt dat genoeg.
Het is geweldig makkelijk als je jezelf goed kunt redden, maar dat geldt dus echt niet in het algemeen, en dan moet zo,n iemand op vaklui kunnen vertrouwen.
Punt !
Ik ben een eikel met computers, dus als er serieus iets is zoek ik een vakkundige die ik ook z,n verdiensten gun...maar geen heikneuter die alleen wat kan rekenen.
En daar baal ik van tegenwoordig.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker