Caravantrekker.nl

Nepnieuws

Ton Groenendijk vraagt op 1 augustus 2017:

In een draadje over vermogen werd gesteld dat turbo-dieseltjes binnenkort verboden worden, zulks kennelijk naar aanleiding van eerdere opmerkingen (die overigens sloegen op benzinemotoren). Ik vraag me dan altijd af waar zulk soort kennis vandaan komt en ik roep hierbij reageerders op als ze over dergelijke kennis beschikken, ook te vermelden hoe ze aan die kennis komen en zo nodig te preciseren.
Onlangs een verhaal gehoord dat Hobby binnen kort geen caravans meer levert met en 12 volt circuit. Heeft Hobby dat bekend gemaakt, heeft de verspreider van dit nieuws een lijntje naar Dordrecht? Een dealer wist overigens nergens van. ( hoewel dat politiek kan zijn).
Het lijkt mij verstandig om, naast de eigen wetenschap en ervaring, gewoon door te gaan met het uitwisselen van ervaringen, maar wetenschap uit de derde hand niet lichtvaardig te verspreiden.
Want nu ben ik toch nieuwsgierig geworden: moeten al die turbodiesels naar de sloop? moeten er ander motoren ingehangen worden? is er een uitsterfconstructie ? en hoe lang gaat die dan duren? Tja, één opmerking geeft dus duizend vragen en kost allemaal energie, dus, beste forumleden: denk na vóór je wat roept. Bedankt daarvoor.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno antwoordt op 1 augustus 2017:

Dit soort berichten gaan altijd een eigen leven leiden. Er zijn diverse landen die op termijn diesels en zelfs benzine auto's gaan verbieden. Het betreft dan altijd een verbod op de verkoop van nieuwe auto's (en soms zelfs alleen nieuwe types). Je kan dan nog jaren doorrijden met je oude auto. Wel kunnen er natuurlijk plaatselijke verboden gaan gelden zoals nu ook voor oude diesels in bijvoorbeeld de binnenstad (Utrecht/Rotterdam) en ga je steeds meer milieu vignetten krijgen waardoor rijden met een vervuilende auto steeds lastiger gaat worden.


Jan@ antwoordt op 1 augustus 2017:

Ok een opheldering.Als autoliefhebber word ik zo melig van al het ""autonieuws wat voortdurend naar ons toekomt.
te weten willekeurig; de hybride hype, die de belastingbetaler zinloze miljarden heeft gekost, de electrische auto, die op kolenstroom rijdt en waarvoor Elon Musk Zuid Amerika gaat afgraven voor het lithium voor accu's.Zal me niets verbazen dat tegen de tijd dat ie klaar is het concept acherhaald is. En recent de diesel hetze, Allerlei landen die ineens stoer verklaren dat op een bepaald moment de verbrandingsmotor verboden wordt. Het sjoemel dieselschandaal waartoe auto fabrikanten min of meer werden gedwongen omdat overheden zoals de EU onrealistische/niet haalbare uitstootnormen aan de industrie oplegden.enz. enz. Uiteraard kan het geen kwaad motoren zuinig en schoner te blijven maken.
Ik ben geen klimaat ontkenner maar het is nog steeds niet bewezen dat de opwarming vd aarde, door toedoen van de mens komt.
Een voortdurend soort paniek veroorzaken is onnodig. Als de club van Rome gelijk had gekregen bestonden we nu al niet meer, terwijl de lucht schoner is dan ooit. Wat mij veel meer zorgen baart is de groei van de wereldbevolking.Todat dat mis gaat wil ik ongestoord in mijn auto rondrijden.


Janka antwoordt op 1 augustus 2017:

En dus zo maar even tussen neus en lippen door terzijde een opmerking over het verboden worden van "turbodieseltjes".
Die opmerking had dus gewoon achterwege kunnen blijven.


Quirien antwoordt op 1 augustus 2017:

Ongenuanceerd iets roepen is natuurlijk niet goed.

Menno nuanceert het al veel beter.
Maar al die " geruchten" zijn wel degelijk op internet en diversen artikelen in bladen te vinden.
Duik er maar eens in; Noorwegen wil zelfs op termijn benzine en diesel auto's verbieden.
Volvo topman Hakan Samuelsen beweerd in of na 2019/2020 geen productie meer van diesels maar zich op de hybriden te gaan storten.
Ik kan nog wel even doorgaan.
-Engeland streven diesel en benzine verbod op 2040 zelfs 2035 wordt genoemd.
-Frankrijk wil er ook in de nabije toekomst er vanaf. 2030?
Van Volkswagen kwam ik ergens een bericht tegen 2025.
En zo is er heel wat informatie te vinden.

Kwam onlangs nog een heel artikel tegen dat de innovatie van de batterij dusdanige sprongen in neemt qua duur en veel goedkoper te produceren is waardoor de prijs " drastisch" omlaag kan.

M.a.w. Als er in 2020 of later een auto op de markt gebracht kan worden die nauwelijks duurder is dan de huidige vervuilende auto en door de de opgelegde milieu eisen het dan wel duidelijk zal zijn .

En inderdaad er zal een sterf constructie worden toegepast.
Maar Menno zei het ook al de belastende maatregelen op de diesel verder doorgevoerd gaan worden en waarschijnlijk niet misselijk zijn of de nodige belemmerenden situaties voor dit soort auto's gaan betekenen

Tsja, en dan op dan moment verkoop strategie. Nieuwe ontwikkelingen veroorzaken vaak een hype.

En ga je daarin mee zoals zovele op nieuwe zaken doen, dan wil je b.v. na 2025 niet meer in zo' n auto rijden. En wat zal je auto nog maar waard zijn?

Het blijft koffiedik kijken natuurlijk, maar ja wie slingert er nu met die informatie? Merken zelf of waart er en hoop nep nieuws rond?

Vraag me zelfs af wat voor impact zal deze hybride auto op ons caravanners gaan hebben. Zo meteen komt er misschien wel nog maar een klein turbo benzine motor in de auto. Immers het aandeel elektrisch rijden met de ontwikkeling van de de batterij in duur en prijs wordt dan misschien wel de hoofdmoot in de auto

Laat nu net zo'n caravan enorm veel energie gaan "vreten" en eigenlijk niet in dit plaatje passen.

Ik heb geen glazen bol dus kan niet in de toekomst kijken.
Dat we onze ogen er niet voor mogen sluiten moge duidelijk zijn. Of je moet wel heel naïef zijn.

Ach misschien ben ik wel een zwartkijker.😉 ... Of toch realist?
Tja Jan, al dat autonieuws 😉


Jan@ antwoordt op 1 augustus 2017:

Mijn eerste zin zegt genoeg vlgs mij.Denk nou eens na, er rijden een paar miljoen ( turbo) dieseltjes rond, alleen al in NL dat percentueel een
laag aantal kent versus GB,Belgie en Frankrijk. Al had ik een lijntje met onze lieve Heer zulks verbieden is natuurlijk onmogelijk op de korte termijn.


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

"En inderdaad er zal een sterf constructie worden toegepast."
Zijn we de grijskenteken- en oldtimerregeling nu al vergeten? Wetgeving/besluiten binnen een paar weken was toen geen enkel probleem. Wat uitsterfconstructie? Niks uitsterfconstructie. Die eigenaren werden gewoon voor het blok gezet. Betalen! En in veelvoud en anders naar de schroothoop. Niks te kiezen gewoon opgelegd. Ik zou dus niet zo zeker zijn van een uitsterfconstructie. Een betrouwbare overheid is niet meer.

Men is de laatste jaren natuurlijk wel heel erg spastisch bezig met het milieu in het vaandel.
Kolencentrales die op de drempel van oplevering staan moeten worden gesloopt. Windparken op zee die nooit rendabeler kunnen worden dan kolencentrales en fossiele brandstofauto's die vanaf 2030 niet meer mogen worden verkocht. Verboden.
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen mensen. Het hybrideverhaal wordt retrospectief steeds minder groen. EV's zijn niet milieubesparender dan conventionele auto's zolang er nog fossiel energie wordt opgewekt.
We drinken een glas, doen een plas en (bijna) alles bleef zoals het was.

Technologie kan men niet tegenhouden maar eveneens niet afdwingen. In 2030 worden er nog gewoon (schonere) fossiele brandstofmotoren ingezet en met een beetje mazzel hebben we in 2025 de ideale energiedrager uitgevonden. Wie zal het zeggen? Nu paniek zaaien over hoe de roverheid ons gaat overvallen en armer maken heeft geen zin. De wetenschap dat ze dat hoe dan ook gaat doen is veel geruststellender.
En inderdaad Jan@, zolang de groei van de wereldbevolking niet aan banden gelegd wordt heeft het allemaal heel weinig zin om te speculeren over wat mogelijk komen gaat.


Menno antwoordt op 1 augustus 2017:

De titel had beter kunnen zijn 'nepmeningen' dan nepnieuws😉

Forums op internet staan vol met meningen die als feiten gepresenteerd worden. Soms met een kern van waarheid maar meestal worden feiten selectief gebruikt om de eigen mening te ondersteunen. Bovendien zijn de gepresenteerde 'feiten' lang niet altijd een feit zoals het gezegd wordt. Je zou het nepfeiten kunnen noemen😉

Ook nu weer krijg ik kromme tenen van het weinig genuanceerde beeld dat in deze discussie naar voren komt.... en nee ik ga verder niet in discussie maar geef slechts mijn mening 😉


Louis antwoordt op 1 augustus 2017:

Fossiele brandstof raakt op, dat is geen mening maar feit.
Wat gaan 'we' dan doen ?
Misbruik maken van de situatie door angstaanjagen of zakken en belangen vullen ?
Vergeet ook dit niet !
Of gaan de schouders er serieus onder en overspoelen we de wereld NIET met lucratieve lokkers en probeersels .
Dat gevoel heb ik helaas niet en veroorzaakt naar mijn idee juist oponthoud.
Wat een overgangsregeling betreft herinner ik me nog zoiets als het afschaffen vande investeringsaftrek jaren geleden.
Dat ging overnacht !, dus langdradig politiek touwtrekken is toneelspel voor de buhne.
Als men een wijziging bedacht heeft blijkt het toevallig w'el razendsnel te realiseren.
Dergelijke gebeurtenissen zijn er dan ook oorzaak van dan mijn vertrouwen in de politiek laag is .


Kees antwoordt op 1 augustus 2017:

En terecht Louis.
Aangaande die fossiele brandstof daar is er nog van voor honderden jaren. Er is veel meer van dan wij tot nog toe hebben opgemaakt.
Het zal alleen niet meer vanzelf uit de grond spuiten en lastiger en duurder worden om te winnen. Geloof dus niet alles wat men je wijs probeert te maken.


Jan antwoordt op 2 augustus 2017:

Fakenews is niks nieuws en bestaat al zolang er mensen bestaan. Internet is gebaseerd op fake news, zo blijft Facebook, LinkedIn en hoe al de sites ook heten, bestaan. Van echt nieuws valt niet te roddelen, fake news bied een geweldige grond tot roddelen. Kijk maar naar deze site zoals TS al aangaf. Het gebeurd dagelijks om ons heen. Meest gestelde vraag aan mensen is, heb je het al gehoord, En dan gaat het los.


Jan@ antwoordt op 2 augustus 2017:

Zal allemaal wel maar in mijn bijdrage staan geen meningen,
of (nep)nieuws, maar louter feiten!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 augustus 2017:

Nepfeiten bedoel je 😉

Lees de NRC-Next van vandaag, daar staat een interessant artikel in over de Duitse diesel industrie. Sommigen zullen dat dan wel weer nepnieuws noemen ben ik bang.


Kees antwoordt op 2 augustus 2017:

Nepnieuws is natuurlijk niet voorbehouden aan facebook, twitter of anderzins.
Toen dat er nog niet was hoorde men ook wel dat je niet alles moest geloven wat er in de krant staat. Dat gaat nu meer op als toen.


Jan@ antwoordt op 2 augustus 2017:

"Nepfeiten", prik er maardoorheen dan Menno, er staat geen nep feit bij, alleen misschien dat de "techniek" dan achterhaald zou zijn. Dat is een speculatie.


Jan antwoordt op 2 augustus 2017:

kees, gelijk heb je, maar het feit dat het internet met alle sociale sites er zijn heeft het fake news alleen maar doen toenemen. Fake facts zijn nog 1000 keer erger. In Washington lopen alleen al 1200 factcheckers rond die een dagtaak hebben aan het nieuws wat uit het witte huis en aanverwanten komt.
80% van dit nieuws is fake na controle.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 augustus 2017:

Jan@, ga ik toch nog in discussie maar is dit een feit?
Het sjoemel dieselschandaal waartoe auto fabrikanten min of meer werden gedwongen omdat overheden zoals de EU onrealistische/niet haalbare uitstootnormen aan de industrie oplegden.enz.

Als je het boek van Jack Ewing gelezen zou hebben dan beschrijft hij de redenen waarom er gesjoemeld is (of is dat een nep journalist van The New York Times?). Met name de marketing mensen van VW wilde niet de kofferbak opofferen voor een grote Adblue tank en ook niet dat de klant zelf of tussentijds adblue moest toevoegen. De technici moesten daar een oplossing voor verzinnen en als ze die zouden vinden dan werden ze ontslagen. Dus niet op de eerste plaats de schuld van de EU maar van VW zelf!

de hybride hype, die de belastingbetaler zinloze miljarden heeft gekost,
Misschien flauw maar het heeft geen geld gekost, er komt minder binnen.... (minder bijtelling en extra aftrekposten). Dat is wat anders en het zelfde als dat je zou zeggen dat iedereen uit de grensstreek die wel eens net over grens tank de belastingbetaler geld kost. Dat kost niets maar er komt minder binnen....

Zo zie je maar dat je door (nep)feiten heel gemakkelijk onvolledige waarheden de wereld in kan gooien en veel mensen kan overtuigen. Kijk maar naar Trump.


Louis antwoordt op 2 augustus 2017:

Verbinding is knudde dus hou het kort.
Krant van vandaag een bedrijfje met 15 medewerkers, Boskalis was er ook bij betrokken.
Bio stookolie van andere stoffen als waarvoor je de wereld vol met friettenten moet gaan zetten.
Nepnieuws ?, ik hoop het niet .
En ook 90 procent schoner naar verluid.


Kees antwoordt op 2 augustus 2017:

"Met name de marketing mensen van VW wilde niet de kofferbak opofferen voor een grote Adblue tank en ook niet dat de klant zelf of tussentijds adblue moest toevoegen. De technici moesten daar een oplossing voor verzinnen en als ze die zouden vinden dan werden ze ontslagen."
En dan nu de vraag: Fake or Fact?


Louis antwoordt op 2 augustus 2017:

Gebruik geschiedenis.
Echte problemen worden nooit opgelost door hen die het lucratieve nastreven.
Maar altijd door "fantasten" die zich ten koste van hun eigen voordelen ergens in vastbeten.
Kijk maar eens naar het leven van de "malloot" Tesla ten opzichte van Edison.
Daar moeten we het als mensheid van hebben, en slechts uitzonderlijk blijken idealen en commercie samen te gaan.
Wees dus zuinig op malloten...


Jan@ antwoordt op 3 augustus 2017:

Laat ik er dit nog van zeggen: een land met een overheidstekort, zoals
Nederland in die tijd, KOST het geld/inkomsten!! i.c. de belastingbetaler.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 augustus 2017:

Volgens jouw redenering KOST de huizen bezitter (met hypotheek) mij nog veel meer ! 😉


Jan@ antwoordt op 3 augustus 2017:

Klopt als een bus, met de huidige rentes het ultieme moment om het voor nwe hypotheken af te schaffen. Maar ja doofen blind in Den Haag
We dwalen af!!!( heb zelf een hypotheek)


Jan@ antwoordt op 3 augustus 2017:

Ps: "in ieder geval" voor nwe hypotheken en bijv voor mensen die oversluiten naar die super lage rentes.
(Sorry niets te maken met het trekken van caravans waarvan de aftrek van eventuele lenings-rentes terecht lang geleden zijn afgeschaft)


Henkie antwoordt op 3 augustus 2017:

Laten we oppassen om de politiek erbij te betrekken.

Er is nepnieuws omdat daar een markt voor is: mensen willen nu eenmaal bepaalde dingen lezen of horen. EN als dat niet voorhanden is wordt het gewoon gemaakt.


Louis antwoordt op 3 augustus 2017:

Subsidies zijn als de asielindustrie.
Ooit goedbedoeld ontstaan maar door misbruik en hebzucht onrendabel duur geworden.
Afschaffen...wordt alles bruto goedkoper en kan die arme werkgever weer ophouden met klagen over die te dure oudjes.
Nog even collectief de miljardenverspilling aan durven helpen te pakken en alles is weer 'dikke mik'.
Simpel.....opschonen, opstarten en een hele goeie virusscanner installeren !


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker