Caravantrekker.nl

Caravan los van de trekhaak

Lou van der Horst vraagt op 4 augustus 2017:

Mijn caravan is op de terugweg van de moesel na 150km plots losgeschoten. Caravan was net gekocht met bovag garantie maar de dealer beweert dat ik hem niet goed aangekoppeld heb. Kan dit ?? Zelf wil ik een nieuwe dissel, kan deze vervangen worden zonder vervanging van de stabilisatie

Naar laatste bijdrage

Reacties:

hennie antwoordt op 4 augustus 2017:

De dealer kiest meteen de kortste weg ,en wil er meteen vanaf zijn. Dat geeft te denken .Of de dissel los te vervangen is hangt af van het onderstel van de caravan ,soms kan dat soms ook niet . Vervelende situatie..met een moeilijke bewijslast.


Jan@ antwoordt op 4 augustus 2017:

Bizar, het horrorscenario van elke caravanner. Ik kan me eigenlijk nIet voorstellen dat een niet goed aangekoppelde caravan pas na 150
Km losschiet. Meestal ontmoet je bij het wegrijden van bijv een camping genoeg hobbels, kuilen drempels enz. Voordat je op een
" biljartlaken" van een doorgaande weg komt. Er moet meer aan de
hand zijn. Ik zou er een onafhankelijke te techneut naar laten kijken
Je wil een nieuwe koppeling , betekent dat de caravan het overleefd heeft?


aad antwoordt op 4 augustus 2017:

@Henny de dealer kiest niet de kortste weg een goed aangekoppelde caravan kan niet los komen uitgesloten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2017:

Dat was schrikken.....
Losschieten gebeurd bijna altijd doordat er niet goed aangekoppeld is. Dat hoeft overigens niet jouw schuld te zijn want dat kan ook door een technisch mankement Bewijzen waar de schuld ligt is vast lastig.
Vervangen van de dissel kan bijna altijd wel, maar is best kostbaar. Wat noem je de stabilisatie? De koppeling? Die zou ik juist vervangen omdat die is losgekomen toch?
Vraag Triorep in Scherpenzeel om raad. Die kunnen alles met caravan(onderstellen).


Stef antwoordt op 5 augustus 2017:

Dit hebben mijn ouders jarengeleden ook gehad.
Na ongeveer 200 km gereden te hebben, verloren zijn op de snelweg de caravan.
Zij kwamen op dat moment ervoor wel van een parkeerplaats af waar zij in een restaurant wat hadden gegeten.
Wij vermoedden dan ook , dat men een poging tot diefstal van de caravan hadden ondernomen en gestoord waren.
Door het afkoppelen van de caravan lag deze op de kogel inplaats van ingehaakt te zijn.

De voorste 2 balken van de dissel zit vaak gebout aan het chassis onder de caravan en is hierdoor op eenvoudige wijze te vervangen.

Mvg
Stef


Quirien antwoordt op 5 augustus 2017:

De meeste zullen het wel weten maar..... Om diestal te voorkomen, althans moeilijker te maken voor onderweg.

Op je ALKO koppeling past ook het beveiligde Alkoslot bij rijden.

Het nadeel is dat mocht er iets gebeuren je dan langer bezig bent om de auto los te koppelen.


Ale Kok antwoordt op 5 augustus 2017:

Het Al-ko disselslot moet je niet onder het rijden gebruiken maar alleen als je stilstaat op de camping of parking.
Zoals Quirien indirect al aangeeft is het bij een ongeval of brand, als iedere seconde telt, lastig om de caravan snel los te maken van de auto.


hennie antwoordt op 5 augustus 2017:

Bedoeld u niet dat u een nieuwe aanhanger koppeling zou willen hebben van die dealer ? Als de dissel niet krom of beschadigd is kan die gewoon vervangen worden .Vraag is natuurlijk ook ,heeft die dealer de schade gezien ,of roept hij door de telefoon al gelijk "verkeerd aangekoppeld " ?


Aad antwoordt op 5 augustus 2017:

Beste Lou,
Wat is er precies stuk? De dissel wil je vervangen, maar de koppeling met stabilisator niet?
Het lijkt of de gebruikte termen niet helemaal kloppen.
Graag reactie


lou van der Horst antwoordt op 5 augustus 2017:

Hallo
ik wil alleen de koppeling van de Caravan vervangen laten
Gelukig is de cararavan in de berm terechtgekomen waardoor er alleen een kunstof lijst kapot is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 augustus 2017:

De koppeling vervangen is een kwestie van twee bouten 😉
Dat hoeft niet duur te zijn in arbeidsloon. De prijzen van de stabilisatorkoppelingen vind je wel op internet (rond 300 euro).


Louis antwoordt op 5 augustus 2017:

Hallo Lou,
Ik ben nieuwsgierig naar de snelheid toen het gebeurde en of de losbreekreminrichting naar behoren heeft gewerkt.
Dus...zat de handrem er goed op in die berm ?


Jan@ antwoordt op 6 augustus 2017:

Wat ik me afvraag in het kader van dit incident is dat wanneer je een
aanhanger intensief gebruikt, veel aan en afkoppelt, je de koppeling/kogel vd trekhaak wellicht (preventief) moet vervangen na verloop van tijd?
Is eventuele slijtage te beoordelen door een vakman, en wordt dat uberhaupt gedaan bijv. bij een beurt?


Kees antwoordt op 6 augustus 2017:

De kogelknop hoort wel (mee)gekeurd te worden bij de APK, mits gemonteerd, en mag dan niet minder zijn dan 49mm.


lou van der Horst antwoordt op 6 augustus 2017:

Hallo

Bedankt voor alle reacties.
De Caravan kwam los toen we berg op bij Verviers reden. De kabel van de losbreekreminrichting knapte en de caravan trok naar rechts de berm in. De handrem was NIET aangetrokken. Is er nog een voorkeur voor een bepaald merk stabilisatorkoppeling. Zal moeilijk zijn om bij de dealer mijn gelijk te halen...wat is dan nu een bovag keuring en bovag garrantie waard.


Ale Kok antwoordt op 6 augustus 2017:

De remkabel zal na het aantrekken van de rem altijd breken.
Naar links of naar rechts trekken hoeft niet altijd aan de remmen te liggen, verkanting van het wegdek, sporen, vuil op de weg etc. kunnen ook de oorzaak zijn.
Als de losbreekkabel van de caravan niet goed aangelegd, of van mindere kwaliteit is kan het zijn dat de caravanremmen niet of nauwelijks in werking worden gesteld.
Sommige mensen haken de kabel vast met de musketonhaak aan het einde van de kabel, dit is onvoldoende die musketon is te zwak daarvoor, waardoor hij afbreekt voordat de rem voldoende is aangetrokken.


RS1 antwoordt op 6 augustus 2017:

Wat betreft de musketonhaak, in principe ja maar dat ligt ook wel aan de kracht van de haak, deze zijn er in verschillende sterktes.


Ale Kok antwoordt op 6 augustus 2017:

@RS1

De musketonhaak die standaard aan het einde van de kabel gemonteerd zit is te zwak om deze aan de auto te haken.


Kees antwoordt op 6 augustus 2017:

Het is een goed gebruik de kabel te lussen om de haak en door een vast oog weer aan zichzelf vast te haken.
De kracht moet daardoor twee keer zo groot zijn om de zwakke haak open te buigen.


Janka antwoordt op 6 augustus 2017:

https://youtu.be/3WEo9XmkHy0
interressante kost.


Frank antwoordt op 6 augustus 2017:

Ook ik heb helaas ervaring met losschietende aanhangers.
Beide keren was aanhanger door een ander slecht aangekoppeld. Als bestuurder zie ik mijzelf wel als eindverantwoordelijk. Beide keren heb ik niets gecontroleerd omdat ik haast had bij een verbouwing en tuinaanleg. Dom !

Hierdoor zag ik wel het resultaat van slecht werkende breekkabels.
Dat is best schrikken. Bij een aanhanger met te ver verzonken neuswiel en geen valbeugel deed de rem zelfs helemaal niets. De rem wordt hierdoor juist weer open geduwd als je de aanhanger verliest.

DOE alsjeblieft wat KEES hierboven schrijft. ALLEEN DAN WERKT HET SYSTEEM VOLDOENDE.

In Duitsland is lussen volgens mij zelfs verplicht. In Nederland "zeuren" wij over aparte borghaken en gaten voor de breekkabel. Hierdoor wordt de caravan juist meestal onveiliger aangekoppeld. Het haakje aan de breekkabel kan helemaal geen krachten verwerken. Hij buigt als een rietje open zodra je hem niet lust.
Ook dient de valbeugel of het neuswiel de dissel te kunnen opvangen zonder dat de reminrichting de grond raakt

OPTIMALE WERKING : LUSSEN en een BORGHAAK.


Frank antwoordt op 6 augustus 2017:

Zojuist filmpje van Janka gekeken. Poeh, dan wordt je wel wakker 😉
In Duitsland kwam ik reacties van caravanners tegen die hun Wohnwagen na 150 of zelfs 250 km waren verloren.
Dan moet ik toch denken aan een technisch defect. Een caravan blijft imo nooit 150 km op de kogel liggen.
Over een paar weekjes haal ik onze caravan weer op. Uit nieuwsgierigheid duik ik dan toch even onder de dissel. Ben benieuwd of er gebruikssporen zichtbaar zijn. Of zelfs...slijtage?
Ben ook benieuwd of het mechanisme gemakkelijker sluit als ik hem smeer met beetje vet of teflon. Ben ook wel benieuwd of er ruimte is voor grit of steentjes zodat koppeling belemmerd worden in 100% sluiten.


hennie antwoordt op 6 augustus 2017:

Voel altijd met de middelvinger onder aan trekhaak knop , of het koppelstuk aansluit op de kogel. Wel een vieze vinger maar dan ben ik wel meer zeker dat hij zit.Plus nog een flinke stamp op de dissel...zo van blijven zitten kreng.


Ale Kok antwoordt op 6 augustus 2017:

@Frank en Kees.
Lussen is niet altijd even goed mogelijk.
Ik gebruik daarom een karabijnhaak uit de bergsport, getest en gekeurd op 700 kg in open toestand, in gesloten toestand 2400 kg in de lengterichting en 1000 kg in de breedterichting.
Weliswaar tien keer zo duur als zo'n karabijnhaak bij de dhz winkel maar ik weet tenminste zeker dat hij de belasting aan kan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 augustus 2017:

De beste methode om te controleren of de caravan goed is aangekoppeld is om nadat je de klik hoort het neuswiel weer omhoog te draaien. Zover dat je eigenlijk niet verder kan want dan weet je zeker dat je de auto omhoog trekt.


Frank antwoordt op 6 augustus 2017:

Ale , maar dat betekent waarschijnlijk dat je nu lust of niet ? Lussen kan nl. altijd maar bevestiging aan de trekhaak is de regel die nog volgt. Meestal zit er een oog en daar zit jouw karabijnhaak door en dan lus je?

Duitsers komen naar NL met hun Wohnwagen en hebben niet het "vaste"contact. Dus...bekeuring bij controle. Bij draaibare trekhaken is er doorgaans een probleem met de grote hulpkoppeling. Daarvoor is geen ruimte. Gelukkig is er speciaal voor Duitsers en vaste mini karabijnhaak. Wordt hun lussen beloond 😉


RS1 antwoordt op 6 augustus 2017:

@Ale Kok,
Precies wat ik bedoelde alleen geef jij een wat verder uitgeschreven antwoord. zeg maar een gecertificeerde haak.
Karabijn- of musketonhaak is over het algemeen een beschrijving voor een haak die hetzelfde betreft. Dus nog maar even voor de duidelijk, dit dient een haak te zijn via de gespecialiseerde markt en NIET via een bouwmarkt. Daar zijn we hel wel over eens. Ik zou de bouwmarkt haken ook nooit gebruiken in ons boomverzorgers werk.


Aad antwoordt op 6 augustus 2017:

Nee Frank, hij lust niet!
Ale doet precies wat op het filmpje worst verteld.
Lussen is wettelijk verboden, haakje is te slap, dus vervangt Ale de haak door een karabijnhaak en voldoet zo aan de wet EN heeft een prima losbreekinrichting


Frank antwoordt op 6 augustus 2017:

Aad, ik snap de verwarring.
Je kunt de karabijnhaak nl. op twee manieren inzetten

Sommigen gebruiken de karabijnhaak om te lussen. De karabijnhaak gaan dan door een oog aan de trekhaak. De breekkabel gaat daar vervolgens weer doorheen (lussen) en evt. met lus om de trekhaak.
Dit is een oplossing bij een breekkabel als de trekhaak een oog heeft waar de breekkabel niet doorheen kan of als er geen plaats is voor een hulpkoppeling.

Als je de karabijnhaak aan de breekkabel bevestigt, kun je ook rechtstreeks de karabijnhaak aan een trekhaakoog klikken.
De karabijnhaak dient dan van voldoende kwaliteit te zijn zoals Ale ook schrijft.


Louis antwoordt op 6 augustus 2017:

Ik kom bij aankoppelen nooit aan het hendel en wil zonder gewring die klik horen en de hendel zien verspringen.
Omdat ik alles altijd goed gesmeerd houd loop ik daarna een vuile vinger op daar ik voel of de nok achter onder de kogel is gekomen en vergrendeld.
Daar ik slechte ervaringen heb met het loskoppelen van een bepaald type Alko stabilisatiekoppeling ben ik allang gestopt met het gebruik er van.
Hoe droger hoe beter de werking van zo'n ding...maar ik houd niet van droge koppelingen om reden van dit draadje.
Alles in het smeermiddel zodat juist dat belangrijke vergrendelingssysteem z'n werk ongeforceerd kan doen.


Benno antwoordt op 7 augustus 2017:

Precies Louis. Die PANG bij het aankoppelen van een ouderwetse koppeling geeft al zekerheid. Komt omdat het zaakje lekker in het vet zit in combinatie met de simpele techniek.
Eén blik ter controle voldoet. Menno zei terecht dat het omhoog draaien van het neuswiel tot de auto meegeeft de ultieme controle is. Deed ik ook. Maar tegenwoordig heb ik aan één blik en een heen en weer beweging aan de beugel genoeg om zeker te weten dat de zaak in de haak is.


Quirien antwoordt op 7 augustus 2017:

Ha,Ha , hier nog zo'n PANG figuur.

En net als Benno zie ik verdomde goed met wat bewegingen of de boel goed zit. Trouwens Menno's methode pas ik ook wel toe. Ik probeer me altijd zoveel mogelijk op deze handeling te focussen. Maar Ja, je kent dat bij weggaan , moet je oppassen dat je weer niet in de "afscheids" gesprekken/ rituelen terecht komt.😉

Oh, en wil je toch smeren doe het dan alleen op die plekken die nodig en van essentieel belang zijn.
En af en toe de kogel ontvetten en cupjes schoonmaken niets mis mee.


Frank antwoordt op 7 augustus 2017:

Ja mannen, hier is nog zo'n " pang en vieze vingerfiguur". Ik kan het niet laten, ik moet voelen aan die borgclip. Ook nog link want als hij er een keer niet goed in zit, ben je wel je vinger kwijt als je hem in het koppelinggat steekt.
Menno's controle is de beste maar dat is mij te veel werk.

Toch ga ik het mechanisme binnenkort eens onderzoeken. Ben wel benieuwd of er ruimte is voor rare dingen. Ook ga ik mechanisme smeren ( voor het eerst) . Benieuwd of hij nog luider "pang" gaat zeggen.


Quirien antwoordt op 7 augustus 2017:

Misschien wel zachter Frank omdat het wat gesmeerder loopt en als tegenprestatie "beter" zit. 😉


hennie antwoordt op 7 augustus 2017:

Heb echt een vechtkoppeling,dat ding wil nooit in één keer goed zitten .Alles gaat goed behalve die laatste klik , dan moet ik duwen trekken stampen tot hij er goed aanhangt. Hoogst irritant ...alles is schoon en gesmeerd maar dat ding wil gewoon niet. Mijn oude afgetrapte tuinafval aanhanger die klikt al als hij een trekhaak ruikt ,zo makkelijk ,honderd procent verschil met die van de caravan..terwijl het de zelfde koppelingen zijn.


Ale Kok antwoordt op 7 augustus 2017:

Voor de duidelijkheid.
Ik lus niet.
Ik doe de eerder beschreven karabijnhaak door het kabeloog aan het uiteinde van de kabel waar ook de standaard musketonhaak aan zit en haak de karabijnhaak daarna aan het daarvoor bestemde oog aan de dwarsstang van de trekhaakbevestiging.
De standaard musketonhaak heeft geen enkele functie meer.


TheoS antwoordt op 7 augustus 2017:

Dan ga je er blijkbaar van uit dat de standaard musketonhaak de zwakste schakel in de losbreekkabel is. Dat hoeft niet zo te zijn. Zie het filmpje waarnaar Janka op 6 augustus verwijst.


Kees antwoordt op 8 augustus 2017:

Dat hoeft niet zo te zijn maar is het vaak wel.


Ale Kok antwoordt op 8 augustus 2017:

@TheoS
Je ziet in het filmpje dat bij een goede kabel de musketonhaak toch echt de zwakste schakel is, die imitatiekabel waarbij de musketonhaak niet breekt maar de kabel wel, is gewoon bar slechte kwaliteit.


TheoS antwoordt op 8 augustus 2017:

Als je de methode gebruikt, die Kees 06 August 2017 om 14:44 adviseert, ondervang je een zwakke standaard musketonhaak én misschien ook wel een zwakke kabel.


Ale Kok antwoordt op 8 augustus 2017:

@TheoS
Zoals ik eerder heb aangegeven, lussen is door de constructie van de demontabele trekhaak en bumper niet altijd mogelijk, bij mijn laatste twee auto's in ieder geval niet.

De musketonhaak past ook in veel gevallen niet door het oog aan de trekhaakconstructie. Hij moet er namelijk helemaal doorheen.

En lussen om de trekhaak mag niet.


Kees antwoordt op 8 augustus 2017:

Alleen lussen niet inderdaad maar een harpje (watersportwinkel) of musketonhaak door het vaste oog van de trekhaak en daar de kabelhaak doorheen mag wel en omzeil je de rare wetgeving in NL.


aadje antwoordt op 8 augustus 2017:

Sorry is dit hele breekkabel ritueel niet nog kort geleden ook al opgehoest op dezelfde manier of kan niemand iets onthouden.
Het gaat al lang niet meer over het draadje.


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Dit stalen draadje past prima in dit digitale draadje Aadje.
Grapje...,maar het zal je op snelheid maar gebeuren, en ook nog dat hij naar links gaat waar net een tegenligger aan komt die geen kant op kan.
Ernstige zaken ontstaan meestal door iets ogenschijnlijk onbenulligs.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker