Caravantrekker.nl

Kritische snelheid

Louis vraagt op 8 augustus 2017:

Kritische snelheid ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2017:

Dat is wel een hele korte opmerking Louis. Wat is je vraag daarover die niet hier beantwoord is:
https://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Ik had een nuttige ervaring geschreven, maar floep !
Raar geknipper en foetsie.
Als deze wel doorkomt zal ik het wat later nog eens proberen, want er is iets niet in orde.....


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Nieuwe poging...
Gisteravond teruggereden over de A50 vanuit Noord-Brabant.
Electrische fiets vóór en achter.
Accu's er in gelaten, fietstassen er met de standaard dingen zoals kettingsloten er in geladen en wég.
Kogeldruk naar laadervaring als gebruikelijk zo'n 70/75 kg.
(caravannetje slechts 6.05 lang incl.dissel en max 1230 kg)
De auto een 2 ltr. Mondeo.
Dan nu het punt :
Juist op de paar heuvelrugplaatsen die je wat meer dan vals plat mag noemen "dalend" wat vrachtwagens gaan passeren met 110/112 op de teller.
En jawel, het begon lichtjes te wiegen.
Stuur strak (voet in gedachten al op de rem) maar toch doorgegaan om te kijken of je er mee weg komt.
Niet fijn, niet doen !
Ik heb het bewust geprobeerd en gedaan omdat ik het wilde weten, maar je bent écht sneller aan de beurt dan je hoopt.
En dan hebben we het echt niet over bergrijden.
Pas dus gewoon op met afdalen en fietsen...je bent zó weg !


Frank antwoordt op 8 augustus 2017:

Daar heb ik hier soms ook last van. Bij het posten weigert hij dan eerst. Meestal is dat voor mij een teken om het verhaal te kopieren. Er is dan een verhoogd risico dat alles verdwijnt.
Dan is mijn zin om het verhaal nogmaals weg te schrijven ook verdwenen 😉
Misschien is dan mijn kritische snelheid te hoog?


Frank antwoordt op 8 augustus 2017:

Goed verhaal Louis.
Het gaat dan slechts om A50 Nederlands vals plat en eerlijk is eerlijk, tov buitenlandse autobahn stelt het nog niets voor.
Betekent dat je dit op een buitenlandse snelweg nog veel beter voelt en het nog kritischer wordt. Zeker bij 6 of 8% autobahnhellingen en met zijwind of meer turbulentie.
Het is altijd goed om de grenzen van je combinatie te kennen.
Ik zoek ze ook altijd op. Soms met een bewust testritje.


Ale Kok antwoordt op 8 augustus 2017:

Ik heb ooit meegemaakt dat een (niet door mij) verkeerd beladen aanhanger al bij 80 km/h de hele rijstrook nodig had.
Onervaren als ik toen was, probeerde ik de aanhanger recht te trekken door gas te geven.
Dat hielp uiteraard niet dus na enige tijd kwam ik tot de conclusie dat als de klap dan toch moest komen dit maar met een zo laag mogelijke snelheid moest gebeuren en stuurde vol op de rem trappend de vluchtstrook op.
Het zal jullie niet verbazen dat het slingeren onmiddellijk ophield.
Ik ben toen maar met een gangetje van 60 naar mijn bestemming gesukkeld.
Sedert die tijd is goed beladen bij mij heilig en doe ik het zelf.
En ik test de combi op het eerste gedeelte van de reis even uit, zonder stabilisator uiteraard, die wordt pas later bij de eerste stop ingeschakeld, als ik hem niet vergeet.....


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Hé !..dat vergat ik nog en is juist zo belangrijk.
Ik rij altijd zonder ingeschakelde stabilisator.
Zou ik mét misschien schijnveilig 120 hebben kunnen rijden ?
Daardoor gaat iemand met overmoed maar zonder ervaring juist op z'n zij ?
Het bekende : Het reed als een blok maar ineens enz.


Quirien antwoordt op 8 augustus 2017:

Accu's tassen ,sloten etc. Algauw zo'n 7/8 kg voor en achter extra gewicht buiten de fietsen misschien net een kritische verhogende druppel in de pendel beweging?
En dan de inderdaad de normaliter bij inschakeling iets verleggende stabilisator, zeg het maar voor de "fatale" inzet van de slinger.

Zelf probeer ik altijd het erste stuk net als Ale uit zonder inschakeling. En typisch vergeet hem ook ( bewust) wel eens. 😉
Feeling houden met de caravan noem ik dat.


aadje antwoordt op 8 augustus 2017:

@Louis misschien een idee om de stabilisator koppeling op marktplaats te zetten als je hem toch niet gebruikt.
Stoer verhaal hoor.daar kijken we van op.


Louis antwoordt op 8 augustus 2017:

Zou zomaar kunnen Quirien, maar ik wilde het gewoon eens proberen.
Je bent al snel geneigd te denken...ach, die paar kilo.
Ik ken het totaalgewicht van de fietsen met alles erop en eraan.
Toch zo'n 32 kg per stuk, dus zo'n drie volle emmers water.
Maar goed, zo weten we weer waar we mee te maken hebben en hoe we ons moeten gedragen.
En Aadje...helemaal niets "stoers" aan hoor, misschien zelfs dom gezien m'n eigen risico's , maar ik wil gewoon voor mezelf weten waar de grens ligt en dat de waarschuwingen en adviezen hier vanuit Caravantrekker terecht zijn.


Jan@ antwoordt op 9 augustus 2017:

Tja, gaat "men" nu de op deze site verstrekte (theoretische )
data zelf uittesten op de openbare weg. Hetmoet niet gekker worden
Dat zou ik maar overlaten aan professionals op een testbaan ipv je
eigen veiligheid maar vooral die van je mede weggebruikers in de waagschaal te stellen.
Onverantwoord gedrag!


Kees antwoordt op 9 augustus 2017:

Nou laat mij dan maar onverantwoord bezig zijn door niet klakkeloos af te gaan op theoretisch berekende gegevens en gevoel met de caravancombinatie te blijven houden.
De populaire caravans zijn niet meer zonder stabilisatorkoppeling te krijgen Jan@. En waarom eraf halen als ze ook gewoon niet kunt gebruiken. Niets mis mee toch? Jij hebt ook vast wel zaken die je niet gebruikt zonder ze meteen op marktplaats te knallen.


Jan@ antwoordt op 9 augustus 2017:

Ok, als ie dan op z'n kant gaat, waren de berekeningen die helemaal
juist. Toch handig om te weten.
En wat is nu je punt over die stabilisatorkoppeling Kees, ik begrijp het niet.


Ale Kok antwoordt op 9 augustus 2017:

@ Jan@
Dat testen moet je niet te letterlijk nemen, in ieder geval het mijne niet, het is meer controleren of de boel in orde is.
Gewoon op een rustig stuk weg even een paar snelle lichte stuurbewegingen en kijken hoe de caravan reageert.

Ik doe dat ook met zo'n één keer per maand met m'n remmen en sporing door voor een verkeerslicht met veel ruimte na de streep(ik mocht eens doorschieten) vol in de remmen te gaan terwijl ik m'n handen bijna van het stuur af heb, gewoon ter controle of de boel nog in orde is en uiteraard niet met een veertigtonner of zo vlak achter me.


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Jan@, ik vind dat je wat overdrijft.
Het ging heel bewust en rustig waarbij al rekening gehouden wordt met e.e.a.
Volgens jou denkwijze moet je je klakkeloos kunnen verlaten op adviezen .
Ik wilde het altijd afgeraden fietsen verhaal eens zelf voelen en heb dit met rustig oplopende snelheid verantwoord aangepakt.
Persoonlijk vind ik dit op termijn veiliger dan het blind vertrouwen op de stabilisator tot het moment komt van grensoverschrijding omdat je even afgeleid bent of een passeeractie toch af wilt maken terwijl de snelheid voor je gevoel al aan de hoge kant ligt.
Ik weet nu exact waar ik aan toe ben, en heb niemand in gevaar gebracht.
Een lichte tik op de rem (waar ik al rekening mee hield) zou al voldoende zijn geweest als het wiegen naar slingeren neigde over te gaan.
Bovendien betreft het geen nét aan combinatie wat gewichtsverhoudingen betreft.


Jan@ antwoordt op 9 augustus 2017:

Sorry, ik blijf het vreemd/gevaarlijk vinden. Hoe weet je nu waar precies de grens is; om dat uit te testen met een paar stuurbewegingen vind ik
gewoon maf(iets anders kan ik er niet van maken). Je voelt toch gewoon bij rechtuit rijden of de combinatie stabiel is en niet zwabbert. Als je goed laadt dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Ik heb in al die jaren dat ik met caravan rijd(> 40 jaar) nog nooit een instabiele combinatie gehad. Maar ja (zware) fietsen op de uiteinden plaatsen maakt de zaak wel een stuk ingewikkelder. Daar ben ik dus ook niet voor.


Jan@ antwoordt op 9 augustus 2017:

Ps; en met goed beladen bedoel ik uiteraard ook qua gewicht een auto/caravan combinatie waar wat ""overschot"" in zit. Als die verdeling al krap is en je gaat ook nog eens beladen zoals in mijn vorige bijdrage beschreven, is dat vragen om moeilijkheden.


kleutertje luister antwoordt op 9 augustus 2017:

Het is ook een kul verhaal , het slaat nergens op . Een paar fietsen eraan hangen en dan gaan testen wanneer de boel op z'n kop zal gaan ?
...laat maar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2017:

Ik roep (en schrijf) altijd dat er een verschil is tussen stabiel aanvoelen en stabiel zijn. Helaas snappen maar weinig mensen dat 😉

Als je combinatie lekker rijdt, je nooit ergens last van hebt dan voelt je combinatie heel stabiel aan. Inhalen gaat altijd goed zelfs even met 120 km/u...hij ligt als een blok achter de auto. Maar is dat ook echt zo? Wat gebeurd er bij die snelheid als je moet uitwijken of er een harde windvlaag komt, of.... nog wat anders. Hoe snel ligt je caravan dan weer als een blok achter de auto? Daar gaat het om en dat kunnen we hier op de site (bij benadering) berekenen. Bij normaal rijden voel je dat niet en testen op de openbare weg is voor de leek niet aan te raden. Toch is dat de enige manier om daar achter te komen en te testen hoe snel de slingering ophoud nadat die kunstmatig is opgewekt. Dat geeft in ieder geval meer informatie dan rijden zonder stabilisator want daarmee voel je alleen weer die 'gevoels' stabiliteit en niet de echte stabiliteit.

Let wel: Ga nu niet allemaal zelf testen maar vertrouw gewoon op wat wij hier berekenen en ja, het klopt echt!


hennie antwoordt op 9 augustus 2017:

Het slaat nergens op om eclectische fietsen voor en achter aan de caravan te hangen of te zetten,net wat je wil .De gedragingen van een caravan zijn dan niet meer voorspelbaar ,als ze dat al waren . Nee , voor mij is dit verhaal van die mijnheer , "de discussie om de discussie "
Overigens met alle egards voor de berekeningen Menno geen twijfel mogelijk , die zijn perfect .Maar zo testen leek of geen leek nee..pure onzin.


Jan@ antwoordt op 9 augustus 2017:

Mee eens Menno, maar waarom zou , al is het maar even, 120 km per uur moeten rijden ,waar het mag o.a. Belgie/Frankrijk. Ja, met een RangeRover met een Rapido erachter, maar dan nog.
Mijn absolute max. is 110 en dan nog bij zeer hoge uitzondering, liever niet, beter voorkomen door dan maar even te wachten met bijv. inhalen.


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Ik waardeer mits normaal uitgesproken meestal ieders mening.
Op dat van het kleutertje en gelijkwaardig soort na uiteraard...testen tot de boel op z'n kop gaat.
Onzinnige overdreven inderdaad kleuterpraat waar niets mee gezegd wordt.
Maar ik heb het begrepen...als het past wanneer iemand een probleem heeft mag er gesproken worden.
En als het niet past volgt er onweer...geen probleem, komt overal voor.
Dan weet ik genoeg en houd het qua reageren slechts op hen die wat verder dan hun eigen korte neus kijken.
Iedereen tevreden....en kunnen de anderen weer over naar de zeer belangrijke zelfgemaakte toiletvloeistof en lampje wissel discussies.
(Nu gaat er een code rood volgen ?)


Carlo antwoordt op 9 augustus 2017:

Het ligt ook veel aan met welke auto je rijd. Mijn vorige was een Scenic DTI 1900 en mijn caravan volgde als een trein. Die ik nu heb is een Mondeo 2.0 TDI met de zelfde caravan, en een snelheid van rond de 100km, en nu moet zorgen voor veel gewicht op de trekhaak anders is het een gevaar op de weg, elke vrachtwagen die ik voorbij ging was zweten, doet ie het of doet ie het niet. Nu zorg ik dat ik zeker 75 kg op de haak heb en nu is het goed. Daar was de scenic niet zo gevoelig aan.


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Louis, gezien de uiteenlopende reacties gruwen sommigen van de testgedachte.
Het is toch heerlijk om te weten wanneer het minder stabiel wordt door die fietsen? Ik zelf vind het altijd fijn om te weten dat ik nog reserves heb. Dit is vooral heerlijk als er onderweg onverwachte omstandigheden ontstaan. Je weet dan : nu ff niet inhalen , ook al zakt die vrachtwagen terug naar 70 km op die dalende helling met zijwind. Of ongemerkt die vracbtwagen volgen terwijl hij met honderd van de helling dendert met zijwind en turbulentie van inhalende campers. Je weet dan dat je alert moet zijn met die fietsen erop en tijdelijk 10-20 km langzamer beter is.
Ik ben ook een praktijktester. Waarom? Omdat ik veilig wil reizen en stabiel wil zijn met nog marge. Gelukkig heb ik hier stukken openbare weg waar dit testen kan op
goede tijdstip.
Ik maakte mij bv altijd zorgen over koppeling bij drukte op berghelling. Caravantrekker adviseert dan wielspin. Ik dacht altijd : gekke henkie, dat kost mij mijn banden. Gewoon eens geprobeerd met de oude banden op 12 % hellinkje hier in de buurt. Tot mijn verbazing slipt het spul veel sneller dan je denkt en heb je amper slijtage. Hierdoor was direct mijn "angst" verdwenen.
Ook noodstops vanaf 90-100 evt.met uitwijken zijn best verhelderend. Ik kwam hierdoor erachter dat de caravan niet altijd even hard remde. Nu weet ik hoe dit te voorkomen is. Zelfde geldt voor uitwijken of elendproef of slingeren bij bv. 80 kmu.
Verricht dezelfde handelingen bij 90 kmu en verbaas je over het verschil in reactie.
Slechts 10 kmu sneller maar het "natuurgeweld" komt ineens duidelijker los.
Achteruit rijden? Ongevaarlijk? Op veilige plekken wel. Maar om mijzelf te trainen, ging ik als beginnend cadavanner de eerste jaren boodschappen doen met de caravan vlak voor onze vakantie. Of ik reed onmogelijke straten in de binnenstad
in. Hier in Nederland is alles lekker vlak en relatief veilig. Afkoppelen kan dan altijd nog. In het buitenland zijn er vaak veel minder escapes. Dus ik wilde goed leren sturen. Niet pas als het moet, maar omdat ik het dan al kan 😉.


Frank antwoordt op 9 augustus 2017:

Sorry, sorry....bovenstaande reactie is van mij ! Van Frank !
Ik zie ineens dat ik Louis heb getypt in het verkeerde hokje op mijn mobiel.
Nu niet allemaal denken :oorzaak drank? Of hoe ouder, hoe gekker ? 😉


Kees antwoordt op 9 augustus 2017:

"En wat is nu je punt over die stabilisatorkoppeling Kees, ik begrijp het niet."
Dat puntje was meer bedoeld voor aadje. Die had het erover om de niet gebruikte koppeling van Louis dan maar op marktplaats te zetten.

"Hoe weet je nu waar precies de grens is; om dat uit te testen met een paar stuurbewegingen vind ik gewoon maf(iets anders kan ik er niet van maken)."
Het onbegrip zit hem misschien ook een beetje in de titel van het draadje Jan@.
De kritische snelheid is niet die snelheid waarbij de combinatie begint te slingeren maar de snelheid waarbij een slingerende combinatie niet meer vanzelf hersteld.
De oorzaak van een slingering is altijd een impuls van buitenaf. Geen impuls, geen slingering. Op zo'n manier is de te rijden snelheid eigenlijk onbeperkt en zo wordt ook het snelheidsrecord met caravan behaald. Geen in te halen vrachtwagens, geen spoorvorming, geen verhoogde putten, geen gaten in de weg en geen windvlagen die allemaal op zich een verstorende impuls kunnen vormen. In dit geval dus een stuurbeweging.
De kritische snelheid is niet een vaste te bepalen snelheid maar afhankelijk van telkens wisselende rijomstandigheden waardoor verschillende reserve of weerstand, groot of klein, die tot een zich niet herstellende slingering kunnen leiden. In de basis vormt weinig (extra)gewicht en een goede in/ver-deling daarvan een goede weerstand of grote reserve tot slingering en vooral het herstellen daarvan.
Testen op kritische snelheid is slechts indicatief en geen vaste wetenschap maar als een caravan of aanhanger bij 80km/u twee rijbanen nodig heeft zegt dat voldoende om er iets aan te doen en dan helpt ook een stabilisator koppeling niet meer.
Wat Louis heeft beschreven is geen kritische snelheid bepaling. Hooguit het overgaan van onrust, door hogere snelheid afnemende reserve of weerstand, naar beginnende slingering. Het punt waarbij de slingering oncontroleerbaar wordt heb ik niet uit het relaas kunnen opmaken.


johan antwoordt op 9 augustus 2017:

Ik heb het al wel eens vaker geschreven, ik test ook regelmatig voor we op vakantie gaan. Zowel technisch als even weer mijn "gevoel"ervaren.
Dus ook min of meer een noodstop bij 50 - 70 km/h.
Ik deed dit altijd bij Assen op het industrieterrein bij de A28.
Door de week al niet druk en helemaal niet volgebouwd. Wel rotondes, mooie rechte stukken. Geen stoepranden, zeer overzichtelijk.

Kortom, een ideaal terrein voor testen!
Ik ook veel rijscholen daar oefenen trouwens, ook voor B.
Zoek een goed overzichtelijk terrein als je wilt testen.
Nu we in een andere regio wonen(030) is het een stuk lastiger.
Want ik doe het niet gewoon op de openbare doorgaande wegen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2017:

Testen bij de kritische snelheid is inderdaad gekkenwerk. Dat doe ik ook nooit. Je voelt wel hoe groot de demping na een (stuur) impuls. Is de caravan na twee 'slingers' weer helemaal rustig of heb je daar vier, zes of nog meer slingers voor nodig.
Maar wat het extra lastig maakt dat de meesten geen referentie hebben wat een goed en wat een slecht weggedrag is, maar verschil in belading en vooral een verschil in snelheid voel je al snel.


Stef antwoordt op 9 augustus 2017:

Dingetjes uitproberen is helemaal niet slecht. Je leert ervan !
Uiteraard moet je wel rekening houden met andere/overige verkeerdeelnemers.
Een keer hard op de remmen gaan staan en kijken hoe een combinatie zich houdt , daar leer je wel van en kan in je voordeel werken .

Ook met het achteuit manouvreren ! Daar zijn de meeste mensen nogal bang voor, maar gewoon doen en veel oefenen , daar leer je van.

Voor de Ncc ers, doe een een klompkampje en ga proberen , anders ga een een middagje oefenen op een stil parkeerterrein.
Wanneer je op de camping aankom , koppel dan niet gelijk af , maar ga eens kijken of je hem ook met de auto kan inparkeren.

Kijk door veel te proberen , daar leer je van.!
Afkoppelen en te gaan moveren, daar leer je niks van .

Mvg
Stef en lekker blijven oefenen


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Kees : Jij omschrijft veel beter wat ik bedoelde te zeggen en delen.
Frank : Je gaat toch niet van me dromen hoop ik...want dan komt het niet goed met je haha.


aadje antwoordt op 9 augustus 2017:

Als ik zie waar het zo hier en daar op uit draait wat communiceren betreft heb ik soms het idee dat we nog niet veel verder zijn als twintig jaar terug toen alle mogelijke onzin via 27MC bakkie ging haha.


Kees antwoordt op 9 augustus 2017:

Mogelijk voor jou onzin aadje. Niet iedereen is zo wijs en verstandig zoals jij. Anderen kunnen daar misschien ter leering ende vermaeck nog wijsheid uit beuren.


Louis antwoordt op 9 augustus 2017:

Nu mag ik natuurlijk niet zeggen dat verslaafd rijdend smartphonen 1000 maal gevaarlijker is dan verantwoord iets beperkt uitproberen.
Want dat eerste ontneemt je sowieso het recht een mening te hebben over veiligheid ja ?
Botte opmerking of gewoon bewezen feit !
Ik ben ook niet voor fietsen aan de caravan .
Maar als Hobby een kofferbak aan het uiterste einde van z'n caravan bouwt...denk je dan dat daar alleen onderbroeken inzitten ?
Of onder het grote bed achterin met ook nog kasten ernaast.
Daar bergt men natuurlijk ook alleen een kuub sokken en handdoeken op.
Kom nou toch...,en al het zware spul wordt écht altijd in de auto vervoerd.....tuurlijk, en de kinderen gaan in de dakkoffer .
(Of nee, dom dom, daar staan alle familiefietsen al op)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker