Caravantrekker.nl

Detectie snelheidscamera

Tim vraagt op 18 augustus 2017:

In het geval je auto met caravan onder een samengesteld max. treingewicht van 3500kg zit mag je 130km/h in Frankrijk. Hoe detecteert een flitscamera in Frankrijk wanneer je treingewicht boven de 3500 kg zit en je dus veelal 80 of 90 km/h mag? Je kunt dit onmogelijk aan alleen de auto of alleen de caravan aflezen.. zelfs lussen in de weg lossen dit niet op want het gaat over het maximum toelaatbaar gewicht van de combinatie (niet het daadwerkelijke gewicht). Reactie wordt gewaardeerd maar svp feiten of ervaringen in dergelijke situaties (geen aannames).. dank!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 18 augustus 2017:

Doe ik er nog een doordenkertje bij Tim.
Een combinatie onder de 3500 kg bij regen situatie mag 110 km in plaats van 130 km.
- Hoe meet men dat? Maakt de camera dan gebruik van een regensensor bij meting?


chateau antwoordt op 18 augustus 2017:

Gans eenvoudig. Heb in februari een PV tje gehad tussen Gent en Kortrijk. Al rijdend word het voertuig gewogen, alsook de profieldiepte van de banden. Was 350 kg overladen. Pv komt een twee weken later. De techniek staat niet stil. In Wetteren is er ook zo een meet eenheid in de baan. In Nederland ziet men dat dikwijls : u word gewogen.


Remco antwoordt op 19 augustus 2017:

Nederlandse automobilisten die in Frankrijk zijn geflitst of een andere verkeersovertreding hebben begaan, krijgen vanaf nu een boete van de Franse justitie thuisgestuurd. Omgekeerd geldt hetzelfde: Franse automobilisten die in Nederland een verkeersovertreding hebben begaan, kunnen daarvoor een Nederlandse boete op de deurmat vinden.


Dit is mogelijk omdat Frankrijk en Nederland onlangs hun kentekenregister voor elkaar hebben opengesteld. Frankrijk kan nu in het Nederlandse register kijken om Nederlandse verkeersovertreders te achterhalen als alleen het kenteken bekend is. Het CJIB kan hetzelfde doen met geflitste Franse kentekens. Met Duitsland, België en Zwitserland worden al langer kentekengegevens uitgewisseld.


PieteR antwoordt op 19 augustus 2017:

Daar heb je allemaal geen last van als je je aan de snelheid houdt 😉


Tim antwoordt op 19 augustus 2017:

@ Chateau: dank, stukje van 350kg overladen is niet waar dit over gaat. Feit blijft dat het gewogen gewicht niet alles zegt over het max. toelaatbaar treingewicht... als ik 3400 weeg maar tot 4000 kg beladen mag zijn geldt dit laatste. Je zou dan geflitst worden waarna ze achteraf beide kentekens moeten nakijken?? Realistisch?
@Remco: dank, als slechts óf kenteken auto óf kenteken caravan op de foto staat hoe kunnen ze dit dan bepalen? Nogmaals, gaat om max toelaatbaar gewicht.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd al ben ik het eens met techniek die zich flink ontwikkelt!


Quirien antwoordt op 19 augustus 2017:

Sssst Tim,
Misschien heb je wel een gat en wat ik noemde in de elektronische meting van de wetgeving aan geboord. Gaan ze je echt niet vertellen.

Nu rijd grotendeel op de wetgeving met de "angst" op een boete.
Maar onderschat de vooruitgang niet. Dus..........


Mike antwoordt op 19 augustus 2017:

Ik denk niet dat zij dat controleren. Wij rijden al jaren naar Frankrijk met een combinatie boven de 3500kg en ik rijd met caravan altijd rond de 100-110km/u op teller en nog nooit een boete gehad. Alleen op sommige delen wordt echt 90km/u aangeven voor iedereen en dan houd ik me uiteraard wel aan die snelheid maar dat geldt voor iedereen.


evr66 antwoordt op 22 augustus 2017:

Nederlandse automobilisten die in Frankrijk zijn geflitst of een andere verkeersovertreding hebben begaan, krijgen vanaf nu een boete van de Franse justitie thuisgestuurd.

Weet iemand toevallig hoe dit zit met Spanje? Van de week daar een 80 eur parkeerboete. Even langs oom agent gegaan om te betalen, maar die adviseerde het eerst maar eens aan te kijken omdat ik er wellicht nooit meer iets van zou horen...


Ale Kok antwoordt op 22 augustus 2017:

@evr66

Twee mogelijkheden:
1)Ook bekeuringen uit Spanje komen tegenwoordig via het CJB.
Misschien was de agent daar niet van op de hoogte.

2)Misschien is een parkeerboete, net als bij ons, een belastingheffing.
De belastingverdragen gaan over inkomstenbelastingen en accijnzen, parkeerbelasting heb ik nog niet in een belastingverdrag vermeld gezien.


evr66 antwoordt op 22 augustus 2017:

Ik gok op optie 2. leek een of ander lokaal avontuur van onze baskische vrienden, en daar doen ze toch wel veel eigenzinnig cq anders 😉


Kees antwoordt op 22 augustus 2017:

In het kenteken register is bekend wat het max treingewicht van een trekkend voertuig is.
Dat is alles wat nodig is voor de bepaling hoe snel er gereden mag worden. Dus onafhankelijk van wat er aan de haak hangt.


Benno antwoordt op 22 augustus 2017:

evr66,

Ik heb begin juni ook een parkeerboete gehad in Spanje. Niet betaald en tot nu toe geen enkel bericht.
De boete was uitgeschreven door een gemeentelijke instantie (ajuntament).


evr66 antwoordt op 23 augustus 2017:

Kijk, dat geeft de burger moed 😉


Kees antwoordt op 23 augustus 2017:

En een vooruitzicht!
Kom je ooit in Spanje nog eens in beeld bij de Guardia Civil dan ben je goed de sjaak. In Spanje zijn ze daar niet zo moeilijk mee. 😉


dabbertje antwoordt op 23 augustus 2017:

Flitscamera's staan meestal op plekken opgesteld waar een lagere maximum snelheid voor alle voertuigen is. Dan maakt het niet uit hoeveel de MTM van de combi is. De hoogte van de bekeuring is vaak wel afhankelijk van wel of geen caravan/aanhanger. Gewicht doet dan niet ter zake.


Benno antwoordt op 23 augustus 2017:

Ik voorzie in de toekomst geen problemen met de politie in Spanje Kees.
De bon was uitgeschreven door een door de gemeente ingehuurde instantie. Bij de politie in Empuria Brava haalden ze de schouders op.
Overigens vind ik over het algemeen angst een slechte raadgever.


evr66 antwoordt op 24 augustus 2017:

Eens Benno, de diender die ik sprak had zoiets van laat maar zitten, met een beetje geluk hoor je nooit meer iets. krijg je wel een berichtgeving betaal dan gewoon 50% op rekeningnumner zus en zo, ovv het kenteken. tja, als ze het daar zelf al niet serieus nemen...


joop antwoordt op 24 augustus 2017:

Spanje is helemaal goed,alleen doe niks verkeerds waar de Guardia Civil bij moet komen ,die slaan je eerst op je muil ,en stellen dan later de vragen wel.
Niet dat ik iets verkeerds daar wil doen ,maar zelfs bij een misverstand of een taal fout,kan het al mis voor je zijn..dus behandel die parkeer wachter met respect voor dat hij gaat bellen met zijn gewapende vriendjes.


Louis antwoordt op 24 augustus 2017:

Een klap op je muil alleen omdat je elkaar niet begrijpt ?
Dan zeker helemaal "niks aan respect" !
(Laat ze daar trouwens eerst maar eens zonder sadistische trekpleisters leren financieel voor zichzelf te zorgen)
En zonder óns geld af te troggelen....dan komt "respect" aan de beurt, tot die tijd zijn het gewoon luie bedelaars .


joop antwoordt op 24 augustus 2017:

Bij wijze van ,als je b.v. tekeer (zou gaan)gaat tegen een Spaanse parkeerwachter,om dat je het niet eens bent met de bekeuring.
Als er in Nederland een agent aan te pas komt ,gaat die eerst de-escaleren ,de Guardia Civil doet dat niet ,in ieder geval veel minder ,loopt het uit de hand dan zijn ze heel gauw klaar met je.


Remco antwoordt op 24 augustus 2017:

Leuk om te lezen hoe de vraag over een flits camera in Frankrijk overloopt naar een parkeerboete in Spanje...


Tip voor de Spaanse parkeerboete verzamelaars.. De boete kan je in de parkeerautomaat stoppen dan verandert het boete bedrag....


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker